Gå til innhold

Når jentene får mensen første gang...

Anbefalte innlegg

Gjest Saba self sit, i sin tid

Har ei jente som nok nærmer seg menstruasjonsalderen brått.

Når denne en dag kommer, hva bør hun bruke?

Bind eller tamponger? Behersker de tamponger så unge??

Husker selv jeg fikk menstruasjonen 12 år gammel og ikke ante at tamponger fantes før jeg var rundt 16, og stjal dem fra storesøstra mi ;)

De endret jo hele mentruasjonsuka for meg, mye rensligere enn dette bindet som var en pest og plage...

Fortsetter under...

Jeg begynte ikke med tamponger før en søster mer eller mindre presset en på meg da vi var på ferie ved sjøen, 30 grader i flere dager og jeg fikk mensen. Siden har jeg ikke brukt annet. :o)

Men jeg tror ikke jeg kommer til å anbefale tamponger de første årene når jentungen her kommer så langt. Bindene i dag er jo da også mye mer behagelige enn de var da vi var på den alderen, heldigvis.

Jeg begynte ikke med tamponger før en søster mer eller mindre presset en på meg da vi var på ferie ved sjøen, 30 grader i flere dager og jeg fikk mensen. Siden har jeg ikke brukt annet. :o)

Men jeg tror ikke jeg kommer til å anbefale tamponger de første årene når jentungen her kommer så langt. Bindene i dag er jo da også mye mer behagelige enn de var da vi var på den alderen, heldigvis.

Jeg glemte selvfølgelig å si at jeg var 35 år første gangen jeg prøvde tamponger. :o)

Jeg glemte selvfølgelig å si at jeg var 35 år første gangen jeg prøvde tamponger. :o)

''Jeg glemte selvfølgelig å si at jeg var 35 år første gangen jeg prøvde tamponger. :o)''

:-O Brukte du bind i så mange år først?! Har aldri prøvd bind jeg, men kan tenke meg det må være mye mer stress å ha mensen når man ikke bruker tampong?

Annonse

Gjest Elextra

''Jeg glemte selvfølgelig å si at jeg var 35 år første gangen jeg prøvde tamponger. :o)''

:-O Brukte du bind i så mange år først?! Har aldri prøvd bind jeg, men kan tenke meg det må være mye mer stress å ha mensen når man ikke bruker tampong?

Jeg har av en eller annen grunn aldri blitt 100 % komfortabel med tampong, og har stort sett bestandig brukt bind. Ikke noe stress, det! Men bruker jo tampong ved behov, da.

Mens-hverdagen ble en helt annen på mange måter etter at jeg oppdaget tamponger ja. :o) Mye mindre søl og kortere mensperiode. :o)

Dattera på 13 bruker bind, og har foreløpig ikke ytret ønske om noe annet. Selv begynte jeg å bruke tamponger ved 15 årsalderen og har brukt det siden. Tror jeg vil holde på denne alderen sånn ca til datter også. Ser bort fra sommerferie ved sjøen, og mens og sånn. Da kan det nok bli introdusert tidligere.

Annonse

Jeg var også over 30. Gikk omtrent i dørken hver gang jeg forsøkte før det. :(

Jeg fikk mensen den høsten jeg fylte fjorten, og da sommeren og sydenferien kom prøvde jeg tampax - og var solgt.

Fjortisen her i huset fikk mensen for et år siden, omtrent, og jeg har ikke helt tatt innover meg at jeg kanskje skulle kjøpe inn noe annet enn bind/truseinnlegg. Kjøpe sånt selv er selvfølgelig knallpinlig. Takk for påminnelsen!

Jeg fikk mensen da jeg var nesten 13. Jeg husker at jeg skulle bruke tampax for første gang, da vi var i syden, og jeg var 15 år. Jeg holdt på å besvime. Det var vondt, og jeg var stressa og hadde ikke teknikken inne. Jeg fikk ikke inn tampaxen, og prøvde flere ganger, jeg var helt fortvilt og gråt (jeg ville jo på stranda i bikini, så kom mensen og spolerte planene). Blæh... jeg fikk det såvidt til dagen etter, men ble ikke komfortabel med det.

Lærdom: la jentene prøve seg fram med tamponger fra starten av - ikke prøv det for første gang i 35 grader på badeferie :-(

Jeg var også over 30. Gikk omtrent i dørken hver gang jeg forsøkte før det. :(

Hva var detsom gjorde at du "gikk i dørken" av tamponger?

Jeg hadde også store problemer med tamponger de første årene. Husker jeg synes det værste var å dra dem ut igjen.

Dette synes jeg forsåvidt kan være litt ubehagelig den dag i dag..

Har aldri hørt om noen som aldri har prøvd bind. Hva kommer dette av? Hvor gammel var du da du fikk mensen første gang? Hvem var det som anbefalte deg å bruke tampong fremfor bind fra første stund?

Bare litt nysgjerrig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...