Lillemus Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er vel ikke på alle telefoner en kan skru av SMS-lyden og fremdeles motta oppringninger? I hvertfall er det ørlite plundrete i forhold til å slå av lyden helt, hvilket mange av ulike grunner ikke kan. ''Det er vel ikke på alle telefoner en kan skru av SMS-lyden og fremdeles motta oppringninger?'' Jo, det tror jeg nok, med mindre du fremdeles holder fast på din mobiltelefon fra 1995. ;o) Det er jo to adskilte ringetoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Er det noen normer og regler på hvor sent og hvor tidlig en kan vekke en person med sms? Da jeg var yngre og bodde hjemme og alle hadde vanlig hustelefon, fikk ingen ringe etter klokka 22 på kvelden, med mindre det var svært viktig. Og man ringte heller ikke før 10 på morgenen. Nå sendes det sms hele døgnet. Og man skal være tilgjengelig hele tiden. Joda, jeg synes det er greit å sende en melding nårtid som helst. Selv om det er tidlig eller seint. Jeg tenker som så at den som sover med mobilen på nattbordet og i tillegg har lyd på, har seg selv å takke om det skulle tikke inn en melding og vekke en iløpet av natten. Ønsker man ikke dette, slår man på lydløs. Enkelt og greit. ''Jeg tenker som så at den som sover med mobilen på nattbordet og i tillegg har lyd på, har seg selv å takke om det skulle tikke inn en melding og vekke en iløpet av natten. Ønsker man ikke dette, slår man på lydløs. Enkelt og greit. '' Som flere påpeker er det er ikke alle som kan slå av lyden; det kan både ha med f.eks. jobb og med syk familie å gjøre. Mulig en kan slå av bare for sms, men det er vanligvis ørlite plundrete. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Det er vel ikke på alle telefoner en kan skru av SMS-lyden og fremdeles motta oppringninger?'' Jo, det tror jeg nok, med mindre du fremdeles holder fast på din mobiltelefon fra 1995. ;o) Det er jo to adskilte ringetoner. Ja, etter nærmere ettertanke skjønte jeg jo at man kan det, men ikke med et slikt enkelt håndgrep som å slå av lyden totalt. En må vel inn på innstillinger og endre enkeltlyder - litt plundrete og måtte gjøre det to ganger i døgnet (antar en ønsker sms-lyd på dagen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Man kan slå av lyden på sms når man legger seg om man ikke vil bli vekket av den.'' Synes du virkelig at jeg skal ta meg det bryet å slå av sms-lyden på min telefon hver kveld fordi jeg ikke vil våkne av at en eller annen ikke eier folkeskikk? Nå er det heldigvis sjeldent jeg får sms etter at jeg har lagt meg, men det hender. Ja, jeg har telefonen på døgnet rundt i tilfelle noe skulle skje f.eks. med ungene og jeg blir oppringt eller må ringe selv i den forbindelse. Bruker av og til også telefonen som klokke om jeg våkner om natten. ''Ja, jeg har telefonen på døgnet rundt i tilfelle noe skulle skje f.eks. med ungene og jeg blir oppringt eller må ringe selv i den forbindelse. Bruker av og til også telefonen som klokke om jeg våkner om natten. '' En kan jo ha telefonen på, og bruke den som både klokke og vekkeklokke, uten at vanlige lyder er på. Forøvrig enig i at det er vanlig folkeskikk å ikke sende sms eller ringe på natten - en kan ikke forutsette at andre mennesker har lyden slått av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Jeg tenker som så at den som sover med mobilen på nattbordet og i tillegg har lyd på, har seg selv å takke om det skulle tikke inn en melding og vekke en iløpet av natten. Ønsker man ikke dette, slår man på lydløs. Enkelt og greit. '' Som flere påpeker er det er ikke alle som kan slå av lyden; det kan både ha med f.eks. jobb og med syk familie å gjøre. Mulig en kan slå av bare for sms, men det er vanligvis ørlite plundrete. ''Mulig en kan slå av bare for sms, men det er vanligvis ørlite plundrete.'' Det er noen tastetrykk ja. Og jeg klarer bare ikke å forstå at det skal være min oppgave å slå av den lyden hver kveld (og på igjen hver morgen) bare fordi noen ikke klarer la være ikke å sende meldinger midt på natta... Er det noe viktig får de ringe, er det bare piss og tull (som det vel ofte er) kan de sannelig vente til dagen etter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, etter nærmere ettertanke skjønte jeg jo at man kan det, men ikke med et slikt enkelt håndgrep som å slå av lyden totalt. En må vel inn på innstillinger og endre enkeltlyder - litt plundrete og måtte gjøre det to ganger i døgnet (antar en ønsker sms-lyd på dagen). '' litt plundrete og måtte gjøre det to ganger i døgnet '' Enig. Jeg gidder ikke å gjøre det, og jeg har mobilen på nattborder (bruker den som vekkeklokke). Men jeg har likevel ikke noen problemer med at folk sms'er for sent eller for tidlig, så det er i grunnen kun et teoretisk problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Mulig en kan slå av bare for sms, men det er vanligvis ørlite plundrete.'' Det er noen tastetrykk ja. Og jeg klarer bare ikke å forstå at det skal være min oppgave å slå av den lyden hver kveld (og på igjen hver morgen) bare fordi noen ikke klarer la være ikke å sende meldinger midt på natta... Er det noe viktig får de ringe, er det bare piss og tull (som det vel ofte er) kan de sannelig vente til dagen etter. ''Og jeg klarer bare ikke å forstå at det skal være min oppgave å slå av den lyden hver kveld (og på igjen hver morgen) bare fordi noen ikke klarer la være ikke å sende meldinger midt på natta... Er det noe viktig får de ringe, er det bare piss og tull (som det vel ofte er) kan de sannelig vente til dagen etter.'' Helt enig, men som jeg sa til Elextra: Det er kun et teoretisk problem for meg - ingen av minne venner sender sms'er midt på natta uansett :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest makan :D Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg har alltid hatt en "regel" der det ikke er lov å ringe/sende sms mellom kl 22 og 08 på morgenen... Dette da jeg ikke vet når folk legger seg, ikke alle liker å bli vekket kl 23... Jeg vet at folk har ulike døgnrytmer, noen holder jo koken til 0100, men ligger dertil til kl 10 på morgenen om ikke lenger.. (i alle fall i helgene...) I helgene kan jeg godt strekke den til 23, men da må jeg forskyve morgenen til 10 da jeg vet en del liker å sove lenge på morgenen. Og jeg blir litt pissed når folk ringer meg etter kl 22 pga jeg har denne regelen, så da bør det være viktig altså ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 En god del mennesker MÅ ha telefornen på hele døgnet pga vakt, gamle og syke pårørende, barn som er på reise ++. Det er da særdeles irriterende med folk som sender SMS etter kl 22 og før kl 08. Folkeskikk er vel fortsatt et begrep i 2011? Fullstendig enig med deg, NHD. Men vet du, jeg tok opp samme tema her en gang tidligere, og ble overrasket over at nesten ingen (unge) mennesker har begrept om dette. De forventer at folk skal skru av sin telefon om natten, slik at de selv skal kunne sende sms når som helst. De tenker ikke på at slett ikke alle ønsker å skru den av, pga nødvendigheten av å kunne ta imot viktige telefoner/nødtelefoner osv. En hel generasjon har visst vokst opp uten vanlig folkeskikk når det gjelder telefon/sms-bruk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3124993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange som har forpliktelser Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Er det noen normer og regler på hvor sent og hvor tidlig en kan vekke en person med sms?'' Det ville ikke falt meg inn å tenke at det er for sent på kvelden å sende en sms i halv tolv tiden. Antar at dersom man har lagt seg og ikke vil vekkes, så skrur man av lyden. Men det er ganske mange som gjerne vil vekkes / få beskjed like før man sovner om noe som er viktig, men som ikke ønsker å vekkes av noe som like godt kan vente. Jeg vil gjerne få beskjed like før jeg sovner (evt vekkes like etter jeg har sovnet) hvis jeg feks må komme tidligere på jobben neste dag pga sykdom hos kolleagaer, da kan jeg allerede sent om kvelden forberede en tidligere morgen. Det er en typisk beskjed som en kollega kan sende sent om kvelden; at feks de har et febersykt barn etc, og blir hjemme dagen etter. Men å vekkes av noe som like gjerne kan vente til neste dag, er forstyrrende. Mange har barn som er på reise, eller hos en annen forelder, og hvor man ønsker å svare dem selv om de sender sms sent / om natten, på samme måte som man er vant til å bli vekket av dem hvis de sover hemme, og det er noe de vil om natten /sent om kvelden. For de som har barn som sover borte eller gamle foreldre osv, så er det greiere at de kan nå frem med en sms midt på natten, hvis de ønsker å sende sms i stedet for å ringe, og at vi andre kan vente med sms til neste dag hvis det ikke er noe viktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''Man kan slå av lyden på sms når man legger seg om man ikke vil bli vekket av den.'' Synes du virkelig at jeg skal ta meg det bryet å slå av sms-lyden på min telefon hver kveld fordi jeg ikke vil våkne av at en eller annen ikke eier folkeskikk? Nå er det heldigvis sjeldent jeg får sms etter at jeg har lagt meg, men det hender. Ja, jeg har telefonen på døgnet rundt i tilfelle noe skulle skje f.eks. med ungene og jeg blir oppringt eller må ringe selv i den forbindelse. Bruker av og til også telefonen som klokke om jeg våkner om natten. Ja, hvis du ikke vil våkne av den. Du kan lage en egen profil, akkurat som stille-profil hvor du kun slår av sms-lyd. Da er det ikke store greia å skifte hvis man absolutt ikke vil våkne av sms. Jeg får ofte sms midt på natta, men det bryr meg ikke i det hele tatt. Leser den, og sover videre jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Hva om det skjer en krise, og noen må ha tak i meg? Det er jo greit å ha lyd til slike ting. Ja da ringer man vel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Men det er ganske mange som gjerne vil vekkes / få beskjed like før man sovner om noe som er viktig, men som ikke ønsker å vekkes av noe som like godt kan vente. Jeg vil gjerne få beskjed like før jeg sovner (evt vekkes like etter jeg har sovnet) hvis jeg feks må komme tidligere på jobben neste dag pga sykdom hos kolleagaer, da kan jeg allerede sent om kvelden forberede en tidligere morgen. Det er en typisk beskjed som en kollega kan sende sent om kvelden; at feks de har et febersykt barn etc, og blir hjemme dagen etter. Men å vekkes av noe som like gjerne kan vente til neste dag, er forstyrrende. Mange har barn som er på reise, eller hos en annen forelder, og hvor man ønsker å svare dem selv om de sender sms sent / om natten, på samme måte som man er vant til å bli vekket av dem hvis de sover hemme, og det er noe de vil om natten /sent om kvelden. For de som har barn som sover borte eller gamle foreldre osv, så er det greiere at de kan nå frem med en sms midt på natten, hvis de ønsker å sende sms i stedet for å ringe, og at vi andre kan vente med sms til neste dag hvis det ikke er noe viktig. Jeg tror dette er en generasjonsgreie, pluss at det kommer ann på hva slags forhold man har til mottakeren av sms'en. F.eks så ville jeg nok ikke sendt melding til arbeidsgiver/kollega etter kl 23 på kvelden. Jeg ville nok heller ikke sendt sms til en godt voksen person etter kl 23, eller en person jeg ikke kjenner noe særlig. Men til mine venner? Null stress. Har heller ikke noe mot at noen sender meg melding midt på natten. Tvert i mot er det bare hyggelig å våkne til en melding på morgenen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg har mobilen på med meldingslyd om natta pga at det kan bli endringer i forbindelse med jobben, endret oppmøtetid, endret oppmøtested osv. De meldingene MÅ jeg få, oppmøtetid kan f.eks. bli endret fra 14.00 til 09.00, og det er for seint å oppdage det klokka åtte (for da burde jeg allerede ha vært ute av døra for å rekke det...). Private meldinger, og ikke minst "kjedebrev" vil jeg helst ikke ha mellom 23.00 og 08.00. Og jeg svarer i hvert fall ikke på "uviktige" meldinger i det tidsrommet. Egentlig burde jeg nok hatt to telefoner, en til jobb og en privat. Hadde det tidligere, men det førte til at hvis folk ikke fikk svar på en melding til den private telefonen, sendte de samme melding til jobbtelefonen *grrrr* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er vel ikke på alle telefoner en kan skru av SMS-lyden og fremdeles motta oppringninger? I hvertfall er det ørlite plundrete i forhold til å slå av lyden helt, hvilket mange av ulike grunner ikke kan. Jeg kjenner ikke til alle telefoner, men jeg tror man skal ha en rimelig stor murstein av en telefon fra rundt 1994 dersom det ikke går an å skru av sms-lyden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg synes noek det bør være sms-fri sone mellom 00:00 og 06:30. Men til syvende og siste mener jeg det er mottakers ansvar å slå av sms-lyden hvis man ikke v il vekkes. Jeg har en nattinnstilling på mobilen min som kun tillater lav ringing ved anrop, ingen andre lyder. Bruker den når jeg dupper på sofaen om ettermiddagen også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Fullstendig enig med deg, NHD. Men vet du, jeg tok opp samme tema her en gang tidligere, og ble overrasket over at nesten ingen (unge) mennesker har begrept om dette. De forventer at folk skal skru av sin telefon om natten, slik at de selv skal kunne sende sms når som helst. De tenker ikke på at slett ikke alle ønsker å skru den av, pga nødvendigheten av å kunne ta imot viktige telefoner/nødtelefoner osv. En hel generasjon har visst vokst opp uten vanlig folkeskikk når det gjelder telefon/sms-bruk. ''De forventer at folk skal skru av sin telefon om natten, slik at de selv skal kunne sende sms når som helst.'' Jeg forsto ikke helt denne setningen ja.. *klø seg i huggu*.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, etter nærmere ettertanke skjønte jeg jo at man kan det, men ikke med et slikt enkelt håndgrep som å slå av lyden totalt. En må vel inn på innstillinger og endre enkeltlyder - litt plundrete og måtte gjøre det to ganger i døgnet (antar en ønsker sms-lyd på dagen). Man kan på alle mobiler (regner med de fleste hvertfall) stille inn ulike profiler. Jeg har f.eks en nattinnstilling som kun gir lav ringelyd ved anrop, ingen andre lyder. Ikke mange bevegelsene på skjermen som skal til for å endre dette til daginnstilling. Og så har jeg en tredje innstilling på jobb, der alle lyder er dempet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, etter nærmere ettertanke skjønte jeg jo at man kan det, men ikke med et slikt enkelt håndgrep som å slå av lyden totalt. En må vel inn på innstillinger og endre enkeltlyder - litt plundrete og måtte gjøre det to ganger i døgnet (antar en ønsker sms-lyd på dagen). Rettelse: nattinnstillingen inkluderer lyden på alarmen. Kjelt nok ;-) Selv om jeg bruker en annen, gammel Nokia-taste-tlf som vekkerklokke. For den kan jeg slå av i blinde.. kjenner jo ikke hvor tastene er på smart phonsa. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Men det er ganske mange som gjerne vil vekkes / få beskjed like før man sovner om noe som er viktig, men som ikke ønsker å vekkes av noe som like godt kan vente. Jeg vil gjerne få beskjed like før jeg sovner (evt vekkes like etter jeg har sovnet) hvis jeg feks må komme tidligere på jobben neste dag pga sykdom hos kolleagaer, da kan jeg allerede sent om kvelden forberede en tidligere morgen. Det er en typisk beskjed som en kollega kan sende sent om kvelden; at feks de har et febersykt barn etc, og blir hjemme dagen etter. Men å vekkes av noe som like gjerne kan vente til neste dag, er forstyrrende. Mange har barn som er på reise, eller hos en annen forelder, og hvor man ønsker å svare dem selv om de sender sms sent / om natten, på samme måte som man er vant til å bli vekket av dem hvis de sover hemme, og det er noe de vil om natten /sent om kvelden. For de som har barn som sover borte eller gamle foreldre osv, så er det greiere at de kan nå frem med en sms midt på natten, hvis de ønsker å sende sms i stedet for å ringe, og at vi andre kan vente med sms til neste dag hvis det ikke er noe viktig. ''Jeg vil gjerne få beskjed like før jeg sovner (evt vekkes like etter jeg har sovnet) hvis jeg feks må komme tidligere på jobben neste dag pga sykdom hos kolleagaer, da kan jeg allerede sent om kvelden forberede en tidligere morgen'' For å sikre at slike viktige beskjeder kommer fram, ville jeg ikke sendt sms. Da må man ringe for å få en "kvittering" på at beskjeden er mottatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361230-n%C3%A5r-er-delt-for-senttidlig-%C3%A5-sende-sms/page/2/#findComment-3125151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.