Gå til innhold

når er delt for sent/tidlig å sende sms?

Anbefalte innlegg

Jeg har mobilen på med meldingslyd om natta pga at det kan bli endringer i forbindelse med jobben, endret oppmøtetid, endret oppmøtested osv. De meldingene MÅ jeg få, oppmøtetid kan f.eks. bli endret fra 14.00 til 09.00, og det er for seint å oppdage det klokka åtte (for da burde jeg allerede ha vært ute av døra for å rekke det...).

Private meldinger, og ikke minst "kjedebrev" vil jeg helst ikke ha mellom 23.00 og 08.00. Og jeg svarer i hvert fall ikke på "uviktige" meldinger i det tidsrommet.

Egentlig burde jeg nok hatt to telefoner, en til jobb og en privat. Hadde det tidligere, men det førte til at hvis folk ikke fikk svar på en melding til den private telefonen, sendte de samme melding til jobbtelefonen *grrrr*

''og ikke minst "kjedebrev" vil jeg helst ikke ha mellom 23.00 og 08.00''

Jeg vil ikke ha "kjedebrev" mellom klokken 00.00 og 24.00 ;-)

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Sara Bernard

7

• Lillemus

5

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

''De forventer at folk skal skru av sin telefon om natten, slik at de selv skal kunne sende sms når som helst.''

Jeg forsto ikke helt denne setningen ja.. *klø seg i huggu*.. :-)

ekte nick mener at mange unge mennesker forventer at alle andre skal skru av lyden på sin egen mobiltelefon om natten, slik at de (altså ungdommene) kan sende sms akkurat når det måtte passe dem, uten tanke på om det piper og forstyrre nattesøvnen til mottakeren av sms'en.

Jeg tror dette er en generasjonsgreie, pluss at det kommer ann på hva slags forhold man har til mottakeren av sms'en. F.eks så ville jeg nok ikke sendt melding til arbeidsgiver/kollega etter kl 23 på kvelden. Jeg ville nok heller ikke sendt sms til en godt voksen person etter kl 23, eller en person jeg ikke kjenner noe særlig. Men til mine venner? Null stress. Har heller ikke noe mot at noen sender meg melding midt på natten. Tvert i mot er det bare hyggelig å våkne til en melding på morgenen :-)

''Jeg tror dette er en generasjonsgreie, pluss at det kommer ann på hva slags forhold man har til mottakeren av sms'en.''

Det tror jeg også, så dersom man bare tenker på hvem man sender eller ikke sender sms til, vil dette for de aller aller fleste være et ikke-problem.

Lenge siden jeg har fått et kjedebrev.

Får du ikke slike "kjede-sms'er"? Av typen: "Send denne til alle du kjenner". Det kaan være alt fra at "du er en fantastisk person" til "tenn et lys for noen som har det fælt"-greier.

Jeg misliker sterkt alle sms'er som oppfordrer til å videresende til andre, uansett hvor godt budskapet måtte være, men jeg har ikke noe generelt mot at folk videresender sms'er de har fått fra andre.

Hvis det er en "send denne til alle vennene dine og se hvor mange som sender den tilbake til deg"-greie, så sender jeg den kun til den som sendte den til meg i første omgang, for jeg vil ikke bidra til å spre dette videre.

Annonse

Jeg fikk engang en sms fra en far i korpset klokken 0230 om en eller annen filledetalj. Da var jeg ikke særlig blid. I tillegg sto det han spurte om både på nettsida og på en lapp de hadde fått med hjem...

Har lagt merke til at det er veldig forskjellig praksis der - at mange setter telefonen på lydløs om natten (og ikke skjønner at det er noe problem å få sms'er til ugudelige tider) - men det gjør ikke jeg. Med tenåringer/voksne barn og gamle foreldre (besteforeldregenerasjonen altså) vil man jo kunne nås også på nattestid.

Får du ikke slike "kjede-sms'er"? Av typen: "Send denne til alle du kjenner". Det kaan være alt fra at "du er en fantastisk person" til "tenn et lys for noen som har det fælt"-greier.

Jeg misliker sterkt alle sms'er som oppfordrer til å videresende til andre, uansett hvor godt budskapet måtte være, men jeg har ikke noe generelt mot at folk videresender sms'er de har fått fra andre.

Hvis det er en "send denne til alle vennene dine og se hvor mange som sender den tilbake til deg"-greie, så sender jeg den kun til den som sendte den til meg i første omgang, for jeg vil ikke bidra til å spre dette videre.

Niks, det er svært sjeldent. Kanskje jeg fikk en året før på nyttårsaften. Har tydeligvis ikke så mange som er glad i meg. Jaja.

Husker du ikke de virkelige kjedebrevene som man fikk i posten? Jeg husker det knapt selv, bare vagt.

Har lagt merke til at det er veldig forskjellig praksis der - at mange setter telefonen på lydløs om natten (og ikke skjønner at det er noe problem å få sms'er til ugudelige tider) - men det gjør ikke jeg. Med tenåringer/voksne barn og gamle foreldre (besteforeldregenerasjonen altså) vil man jo kunne nås også på nattestid.

Ja, jeg regner jo med at hvis noen har behov for å kontakte meg midt på natta er det kjempekrise/dødsfall på gang, ikke spm om oppmøtetid og antrekk på konsert tre dager senere...

Niks, det er svært sjeldent. Kanskje jeg fikk en året før på nyttårsaften. Har tydeligvis ikke så mange som er glad i meg. Jaja.

Husker du ikke de virkelige kjedebrevene som man fikk i posten? Jeg husker det knapt selv, bare vagt.

Ja, jeg husker dem :-) Mest fra da jeg var barn, da, og man skulle sende et kattepuskort eller lignende til personen øverst på lista.

Jeg kan aldri huske å ha fått noe tilbake, bortsett fra et kakeoppskrift-kjedebrev jeg var med på som ung voksen.

,,,men jeg prøvde aldri oppskriften...;-)

Åh, finnes det søppelet der også som SMS? Jeg får dem bare på e-post. De går nesten alltid rett i bøtta. Ofte blytunge greier med digre bilder - ikke rart nettet går tregt...

Åh, finnes det søppelet der også som SMS? Jeg får dem bare på e-post. De går nesten alltid rett i bøtta. Ofte blytunge greier med digre bilder - ikke rart nettet går tregt...

Ja, de finnes dessverre som sms...

Av og til lurer jeg på om det er telefonselskapene som starter noen av dem for å tjene penger på dette, typisk: "Tenn et lys for ofrene for jordskjelvet på Haiti. Send denne videre til alle du kjenner - det har jeg gjort."

Mitt råtips er at jordskjelvofrene bryr seg fint lite om at de blir tenkt på i to sekunder mens man videresender en sms....

Av og til lurer jeg på om det er telefonselskapene som starter noen av dem for å tjene penger på dette, typisk: "Tenn et lys for ofrene for jordskjelvet på Haiti. Send denne videre til alle du kjenner - det har jeg gjort."

Mitt råtips er at jordskjelvofrene bryr seg fint lite om at de blir tenkt på i to sekunder mens man videresender en sms....

''Mitt råtips er at jordskjelvofrene bryr seg fint lite om at de blir tenkt på i to sekunder mens man videresender en sms....''

:-o Tror du virkelig ikke det hjelper jordskjelvofrene om vi sender en sms for dem eller tenner et par lys!? Du ass. Du er så kynisk, morsan. Tsk tsk.

Annonse

Ja, jeg husker dem :-) Mest fra da jeg var barn, da, og man skulle sende et kattepuskort eller lignende til personen øverst på lista.

Jeg kan aldri huske å ha fått noe tilbake, bortsett fra et kakeoppskrift-kjedebrev jeg var med på som ung voksen.

,,,men jeg prøvde aldri oppskriften...;-)

JA! Det var en liste så skulle man stryke av et navn og sende det til den øverst på lista..

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen tilbake heller. MEN, så det brev venner da. Er det slutt med det også?

Når folk blir sure for masseproduserte julekort, tør jeg ikke tenke på hvor liten verdi en SMS til "alle" egentlig har...

''Jeg tror dette er en generasjonsgreie, pluss at det kommer ann på hva slags forhold man har til mottakeren av sms'en.''

Det tror jeg også, så dersom man bare tenker på hvem man sender eller ikke sender sms til, vil dette for de aller aller fleste være et ikke-problem.

Jepp helt enig!!

ekte nick mener at mange unge mennesker forventer at alle andre skal skru av lyden på sin egen mobiltelefon om natten, slik at de (altså ungdommene) kan sende sms akkurat når det måtte passe dem, uten tanke på om det piper og forstyrre nattesøvnen til mottakeren av sms'en.

Hehe, ja, da jeg leste innlegget nå sto meningen klart for meg. I sta gikk jeg helt vill i ordene. Merkelig. :-)

''Man kan slå av lyden på sms når man legger seg om man ikke vil bli vekket av den.''

Synes du virkelig at jeg skal ta meg det bryet å slå av sms-lyden på min telefon hver kveld fordi jeg ikke vil våkne av at en eller annen ikke eier folkeskikk? Nå er det heldigvis sjeldent jeg får sms etter at jeg har lagt meg, men det hender. Ja, jeg har telefonen på døgnet rundt i tilfelle noe skulle skje f.eks. med ungene og jeg blir oppringt eller må ringe selv i den forbindelse. Bruker av og til også telefonen som klokke om jeg våkner om natten.

Med min nattinnstilling følger også en lavere og mer behagelig ringelyd, pluss en egendefinert alarm. Tar ikke mange tast å få på plass det.

JA! Det var en liste så skulle man stryke av et navn og sende det til den øverst på lista..

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen tilbake heller. MEN, så det brev venner da. Er det slutt med det også?

Jeg vet ikke om det er helt slutt på brevvenner, men det er vel ikke usannsynlig - nå har man kanskje Facebook-venner istedet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...