Gjest harlittlystpågaverlikevel Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg og min samboer vet med sikkerhet at vi ikke vil ha barn, og at vi ikke ønsker å gifte oss. Vi ser for oss oss to sammen, som samboere, til vi blir gamle sammen i vårt eget hus. Jeg har flyttet over halve landet for å bo hos ham. Vi har nå bodd sammen i snart to år men våre familier har ennå ikke møtt hverandre, mye pga avstand. Vi kunne tenkt oss å lage en slags fest for å samle familiene. Hva ville dere tenkt om en sånn fest? Ville dere ha brukt penger på gave slik man gjør til et bryllup, eller ville dere sett på oss som grådige om vi ønsker oss noe? Vi har trang økonomi og har behov for en del ting til huset, så det handler ikke om unødvendig luksus... Vi syns ikke løftene vi har gitt hverandre er noe mindre forpliktende fordi om vi ikke ønsker å si dem høyt foran en prest eller byfogd... 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg tror man nesten må kalle det for innflyttingsfest eller bursdagsfest eller lignende for å kunne regne med mer gaver enn "vanlig vertinnegave". Kan dere ha felles 30-årsdag (eller 35 eller 40 eller 45 el lign, eventuelt "30 + 35 årsdag" osv)? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg ville nok hatt med en liten gave til slik fest, men tror nok mange vil synes det er litt underlig og kanskje grådig om dere kommer med ønsker når det hverken er dåp, bryllup eller innflyttingsfest. 0 Siter
Dark-Angel 82 Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Ville nok ikke tenkt at jeg måtte ha med ne større gave.. Hadde vel heller troppet opp med en flaske vin eller lignende. Og jeg hadde reagert på om det ble sendt ut ønskeliste til en fest ja.... 0 Siter
cathlin Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Kan dere ikke bare gjøre det ordentlig og gifte dere? 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Sorry, men jeg hadde nok ikke gitt så dyr gave til et par som har fest fordi de blir samboeren som om de hadde giftet seg. Da hadde det blitt, som en annen her antyder, noe i retning av en vinflaske eller en potteplante eller noe slikt som man pleier å gi til noen som flytter inn liksom. Hvis dere vil ha "bryllupsgaver" må dere ha bryllup i en eller annen form synes jeg. Det trenger ikke være mer enn en tur til sorenskriveren og det trenger ikke koste noe særlig heller. Dere har sørget for en skikkelig samboerkontrakt? Testamente? 0 Siter
Gjest harlittlystpågaverlikevel Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg tror man nesten må kalle det for innflyttingsfest eller bursdagsfest eller lignende for å kunne regne med mer gaver enn "vanlig vertinnegave". Kan dere ha felles 30-årsdag (eller 35 eller 40 eller 45 el lign, eventuelt "30 + 35 årsdag" osv)? Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! 0 Siter
mah-jong Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg synes egentlig gavelister til bryllup er en litt rar skikk jeg da, selv om jeg aksepterer at det er blitt normen, og at det på et vis er praktisk også, for både gjester og brudepar. Jeg bare føler at det ofte blir som en ufleksibel "bestillingsliste" der noen til og med synes det er frekt å gi en gave som ikke står på bestillingslista.. Så selv om jeg skjønner hva du mener med at det dere har sammen skal være like mye verdt som et ekteskap, så er det etter min magefølelse litt merkelig å skulle legge opp til gavekalas for en 'sammenkomst for familien'. Da må dere i såfall kjøre på litt og kalle det for en Markering av at Vi skal Leve Sammen eller noe annet som gir en høytidelig schwung over det, og som forteller tydelig at dette er så nærme et bryllup som dere kommer. Jeg ville egentlig fortsatt ikke satt opp noen gaveliste, men da ville kanskje noen av gjestene tenke tanken av seg selv.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! ''Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på!'' Nå høres du i alle fall skikkelig grådig ut! *grøss* Kan dere ikke bli viet av human-etisk forbund da, om det er det kirkelige ved et evt. bryllup som er problemet? Eller som jeg sa i et annet innlegg her, en tur til sorenskriveren? 0 Siter
Gjest harlittlystpågaverlikevel Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Sorry, men jeg hadde nok ikke gitt så dyr gave til et par som har fest fordi de blir samboeren som om de hadde giftet seg. Da hadde det blitt, som en annen her antyder, noe i retning av en vinflaske eller en potteplante eller noe slikt som man pleier å gi til noen som flytter inn liksom. Hvis dere vil ha "bryllupsgaver" må dere ha bryllup i en eller annen form synes jeg. Det trenger ikke være mer enn en tur til sorenskriveren og det trenger ikke koste noe særlig heller. Dere har sørget for en skikkelig samboerkontrakt? Testamente? Samboerkontrakt er på plass, mangler testament og livs/uføreforsikring. Siste jeg vil er at han skal bli økonomisk skadelidende om jeg skulle bli påkjørt eller syk... 0 Siter
cathlin Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! Et bryllup gir mye tilbake til gjesten. Det er en ære å bli innvitert i et bryllup. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! '' Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på!'' Hadde heller ikke giddet å bruke penger på deres "samboer" akt... Dere fremstår som forferdelig grådige:( 0 Siter
fresja Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! Det er jo ikke sikkert alle slektninger/venner vet det aldri blir bryllup/dåp/konfirmasjon. Dessuten kan dere ombestemme dere! 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Samboerkontrakt er på plass, mangler testament og livs/uføreforsikring. Siste jeg vil er at han skal bli økonomisk skadelidende om jeg skulle bli påkjørt eller syk... Få det på plass så fort som mulig! Jeg vet om et par som ikke hadde alt på plass, de var friske og raske begge to. Så faller han om og dør av hjerteinfarkt helt ut av det blå. Og han sto som eier av eiendommen osv... 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Det er jo ikke sikkert alle slektninger/venner vet det aldri blir bryllup/dåp/konfirmasjon. Dessuten kan dere ombestemme dere! ''Det er jo ikke sikkert alle slektninger/venner vet det aldri blir bryllup/dåp/konfirmasjon. Dessuten kan dere ombestemme dere!'' Nå vet jeg ikke hvor gammel trådstarter er, men det er jo ikke rent få som har sagt at de aaaaldri skal ha barn, men som etter noen år har fått opptil flere. Nå sier ikke jeg at det er tilfelle med trådstarter altså. Jo yngre trådstarter er, jeg mindre hadde jeg trodd på slike påstander om jeg var i familien her. ) Og når det er snakk om samboere så gir man jo ikke bryllupsgave, det ligger jo ofte i kortene at det blir bryllup med tiden også når man flytter sammen - hva skal man gi da da, dersom man alt har gitt bryllupsgave?! Så jeg er helt enig med deg. 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! Du får gjøre som "Carrie" gjorde i Sex og Singelliv da skoene hennes forsvant under en "baby shower"... :-) Hun http://www.youtube.com/watch?v=ytQLY1h_6I8 http://www.tv.com/sex-and-the-city/a-womans-right-to-shoes-a.k.a.-no-shoes-no-service/episode/258223/recap.html?tag=episode_recap;recap 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Et bryllup gir mye tilbake til gjesten. Det er en ære å bli innvitert i et bryllup. Enig, og dessuten er bryllup ofte er underskuddsforetagende, med mindre man får foreldrene sine til å dekke hele kalaset! :-) Ellers ville det vel helst lønt seg å kjøpe tingene selv om blåst i hele selskapet! 0 Siter
morsan Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig. Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag. Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på! del 2: http://www.youtube.com/watch?v=9f3ob_a0EW4&feature=related 0 Siter
cathlin Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Enig, og dessuten er bryllup ofte er underskuddsforetagende, med mindre man får foreldrene sine til å dekke hele kalaset! :-) Ellers ville det vel helst lønt seg å kjøpe tingene selv om blåst i hele selskapet! Ja til flere bryllup. (Og rike foreldre som sponser). 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Er formålet med festen i stor grad gavene? I så fall vil jeg minne deg om at en fin fest gjerne koster mye mer enn gavenes verdi - også i bryllup. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.