Gå til innhold

Istedenforbryllupogbarnedåp-fest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

4

• mah-jong

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest harlittlystpågaverlikevel

Formålet med festen er å samle familien, og markere at vi ønsker å leve sammen livet ut på samme måte som et bryllup ville vært.

Vi er 100% prosent sikre på at vi ikke skal ha barn eller gifte oss. Han er steril, vi er ikke medlemmer av statskirken og har ingen behov for å "gifte oss" hos sorenskriver for å forsterke løftene vi har gitt hverandre. Hadde det vært den minste mulighet for at ting ville forandre seg, ville vi ikke vurdert en slik fest.

Vi er begge midt i 30-åra, reflekterte mennesker med bevisste valg.

Festen kommer vi til å holde uansett. Vi kommer til å bruke en del tid på å spare opp til dette fordi vi ønsker en fin markering.

Jeg må si jeg er litt provosert over at dere var så kjappe til å kalle meg grådig her! Jeg er ikke et dårligere menneske jeg enn de mange som holder stort kirkebryllup med dyre gavelister selv om de ikke har noe forhold til kristendommen, tvert imot!

Eventuelle vinflasker og blomsterpotter får jeg heller glede gjestene med, da vi er avholds og pga allergi ikke har blomster inne.

Det er lov å tenke seg om før man dømmer andre, selv på dol.

Formålet med festen er å samle familien, og markere at vi ønsker å leve sammen livet ut på samme måte som et bryllup ville vært.

Vi er 100% prosent sikre på at vi ikke skal ha barn eller gifte oss. Han er steril, vi er ikke medlemmer av statskirken og har ingen behov for å "gifte oss" hos sorenskriver for å forsterke løftene vi har gitt hverandre. Hadde det vært den minste mulighet for at ting ville forandre seg, ville vi ikke vurdert en slik fest.

Festen kommer vi til å holde uansett. Vi kommer til å bruke en del tid på å spare opp til dette fordi vi ønsker en fin markering.

Jeg må si jeg er litt provosert over at dere var så kjappe til å kalle meg grådig her! Jeg er ikke et dårligere menneske jeg enn de mange som holder stort kirkebryllup med dyre gavelister selv om de ikke har noe forhold til kristendommen, tvert imot!

Eventuelle vinflasker og blomsterpotter får jeg heller glede gjestene med, da vi er avholds og pga allergi ikke har blomster inne.

Hvorfor skriver du "gifte oss" hos sorenskriver, som om det skulle være på liksom?

Det er ikke sånn at kirkebryllupet er den egentlige måten å gifte seg på, og den borgelige er en slags erstatningsvariant. Det er heller omvendt - det er myndighetene som har vigselsrett, og som "lar kirken få lov" til å ha den i tillegg.

Jeg synes egentlig gavelister til bryllup er en litt rar skikk jeg da, selv om jeg aksepterer at det er blitt normen, og at det på et vis er praktisk også, for både gjester og brudepar. Jeg bare føler at det ofte blir som en ufleksibel "bestillingsliste" der noen til og med synes det er frekt å gi en gave som ikke står på bestillingslista..

Så selv om jeg skjønner hva du mener med at det dere har sammen skal være like mye verdt som et ekteskap, så er det etter min magefølelse litt merkelig å skulle legge opp til gavekalas for en 'sammenkomst for familien'. Da må dere i såfall kjøre på litt og kalle det for en Markering av at Vi skal Leve Sammen eller noe annet som gir en høytidelig schwung over det, og som forteller tydelig at dette er så nærme et bryllup som dere kommer. Jeg ville egentlig fortsatt ikke satt opp noen gaveliste, men da ville kanskje noen av gjestene tenke tanken av seg selv..

Enig.

Jeg hadde nok synes det var en grådig tanke som lå bak om jeg fikk invitasjon til en fest m/ønskeliste.

Det ER forskjell på å bli invitert i bryllup/dåp/konfirmasjon kontra en innflytningsfest/en vanlig fest, og det gjenspeiler seg f.eks. i gavene.

Når dere velger å ikke gifte dere så er det et helt greit valg, men dere kan ikke samtidig forvente at folk skal oppfatte festen deres som en bryllupsfest og opptre deretter.

Legger dere feiringa til hans 40-årsdag, vil folk helt sikkert ha med gaver til han.

Annonse

Gjest Elextra

Flere av oss har sagt at det kan oppfattes som litt grådig, men så vidt jeg kan se er det ingen som har kalt dere grådige. Derfor liten grunn til en slik snurt reaksjon.

Synes ideen om en fest for å la familiene møtes er en god idé, men tror dere bare må ta i mot eventuelle gaver som en ren bonus, og ikke regne med noen.

Gjest Kayia

Jeg skjønner ikke at du blir snurt her? Du spør jo ganske direkte ''Hva ville dere tenkt om en sånn fest? Ville dere ha brukt penger på gave slik man gjør til et bryllup, eller ville dere sett på oss som grådige om vi ønsker oss noe?'' For min del ville jeg tenkt at det var hyggelig med fest, hyggelig å møte den andre slekten, men jeg ville neppe tenkt på dette som et bryllup. Jeg ville derfor stusset om det fulgte med en gaveliste til en slik fest.

Hvis jeg skulle gifte meg, ville jeg nok droppet gavelisten da også. Gjester som kjenner meg, ville klare å spørre meg om hva vi trenger/ønsker oss, og jeg er i stand til å bytte gaver dersom jeg skulle få hundre brødristere. Jeg vil at folk skal gi gaver de har lyst til å gi, ikke ende opp med en pliktmessig gave bestående 'én kaffeskål og to middagstallerker', fordi det var det eneste som var igjen på 'bestillingslista' på Glasmagasinet. De trenger ikke kjøpe noenting til oss, for den saks skyld.. Noen konfirmanter konfirmerer seg pga gavene de forventer, jeg gifter meg IKKE pga gavene. Men jeg kommer neppe til å ha noe gigabrylllup da, for å ha det sagt.

Jeg føler at du vinkler litt mye på gavene dere 'fortjener", enn på at dere faktisk vil feire med familien at dere har funnet sammen, stiftet bo osv. Derav kanskje responsen du har fått. Du ber jo om innspill på om vi tror en ønskeliste ville bli oppfattet som grådig, og mange av oss føler at, ja, det vil virke litt grådig å ha gaveliste i en slik situasjon, gitt dagens normer, som man kan være enige i eller ikke. Ordbruken har du selv dratt inn, strengt tatt...

En løsrevet debatt om hvorfor det er slik at normen er at gaver skal være så så store dersom man gifter seg, mens samboerskap ikke utløser samme gavestørrelse (eller ingen gaver i det hele tatt) hadde neppe handlet noe særlig om grådighet. Tror jeg da.. :-D

Jeg synes dere skal lage en flott og høytidelig invitasjon til slektningene, kjør på med store ord om hva dette betyr for dere, og gjør det tydelig at THIS IS IT (dvs at det ikke kommer noe bryllup senere). Så kommer det nok en del presanger, og mange vil sikkert spørre om hva dere ønsker dere. Hvis jeg fikk en flott invitasjon og skjønte at dette var en Grande Fiesta, ville jeg automatisk tenke gave over vinflaskenivå, og kanskje gå sammen med andre om å kjøpe en finere gave. JEg tror ikke noen bruker å kalkulere med framtidige utgifter til barn og konfirmasjoner når de kjøper bryllupsgave, med tilhørende eventuell avkortning eller påslag i gavestørrelse, så dere trenger ikke stave ut i invitasjonen at dere ikke skal ha barn... :-)

Gjest Elextra

Hvis jeg skulle gifte meg, ville jeg nok droppet gavelisten da også. Gjester som kjenner meg, ville klare å spørre meg om hva vi trenger/ønsker oss, og jeg er i stand til å bytte gaver dersom jeg skulle få hundre brødristere. Jeg vil at folk skal gi gaver de har lyst til å gi, ikke ende opp med en pliktmessig gave bestående 'én kaffeskål og to middagstallerker', fordi det var det eneste som var igjen på 'bestillingslista' på Glasmagasinet. De trenger ikke kjøpe noenting til oss, for den saks skyld.. Noen konfirmanter konfirmerer seg pga gavene de forventer, jeg gifter meg IKKE pga gavene. Men jeg kommer neppe til å ha noe gigabrylllup da, for å ha det sagt.

Jeg føler at du vinkler litt mye på gavene dere 'fortjener", enn på at dere faktisk vil feire med familien at dere har funnet sammen, stiftet bo osv. Derav kanskje responsen du har fått. Du ber jo om innspill på om vi tror en ønskeliste ville bli oppfattet som grådig, og mange av oss føler at, ja, det vil virke litt grådig å ha gaveliste i en slik situasjon, gitt dagens normer, som man kan være enige i eller ikke. Ordbruken har du selv dratt inn, strengt tatt...

En løsrevet debatt om hvorfor det er slik at normen er at gaver skal være så så store dersom man gifter seg, mens samboerskap ikke utløser samme gavestørrelse (eller ingen gaver i det hele tatt) hadde neppe handlet noe særlig om grådighet. Tror jeg da.. :-D

Jeg synes dere skal lage en flott og høytidelig invitasjon til slektningene, kjør på med store ord om hva dette betyr for dere, og gjør det tydelig at THIS IS IT (dvs at det ikke kommer noe bryllup senere). Så kommer det nok en del presanger, og mange vil sikkert spørre om hva dere ønsker dere. Hvis jeg fikk en flott invitasjon og skjønte at dette var en Grande Fiesta, ville jeg automatisk tenke gave over vinflaskenivå, og kanskje gå sammen med andre om å kjøpe en finere gave. JEg tror ikke noen bruker å kalkulere med framtidige utgifter til barn og konfirmasjoner når de kjøper bryllupsgave, med tilhørende eventuell avkortning eller påslag i gavestørrelse, så dere trenger ikke stave ut i invitasjonen at dere ikke skal ha barn... :-)

Det er faktisk ganske kjekt med gavelister, både for giver og mottaker :). Når en gifter seg kommer det gjerne opp mange spørsmål om hva en ønsker seg, og det er da ganske greit å ha en ønskeliste.

Men jeg synes det er stor forskjell på å levere denne til f.eks. nær familie og forlovere, og si de kan gi ønsker videre om noen spør, og uppfordret sende gavelister ut til gjester.

Har fått mange bryllupsinvitasjoner etterhvert, men har til gode å få gaveliste/ønskeliste med invitasjonen. Har imidletid hørt om noen som vedlegger det.

Det er faktisk ganske kjekt med gavelister, både for giver og mottaker :). Når en gifter seg kommer det gjerne opp mange spørsmål om hva en ønsker seg, og det er da ganske greit å ha en ønskeliste.

Men jeg synes det er stor forskjell på å levere denne til f.eks. nær familie og forlovere, og si de kan gi ønsker videre om noen spør, og uppfordret sende gavelister ut til gjester.

Har fått mange bryllupsinvitasjoner etterhvert, men har til gode å få gaveliste/ønskeliste med invitasjonen. Har imidletid hørt om noen som vedlegger det.

Ja, jeg ser det praktiske i det, og ville nok ende med å skrive en form for ønskeliste jeg også, prinsipper eller ei. Kanskje ikke så spesifisert gaveliste som noen har, da. Men, gavelista på glasmagsinet *er* jo egentlig megapraktisk...jeg bare blir litt uvel av konseptet likevel. ;-) Prinsippfasthet er vanskelig i det virkelige liv. :-P

Men tror jeg kan love at DEN EVENTUELLE ønskelisten aldri ville blitt sendt ut med invitasjonen, men diskret blitt delt ut til forlovere og andre kontaktpersoner som andre gjester typisk ville konferere om temaet. :-)

Gjest harlittlystpågaverlikevel

Har jeg noe sted skrevet at jeg vil sende gaveliste med invitasjonen? Det syns jeg nemlig ikke er noe særlig, selv til bryllup! Vi ville laget en liten ønskeliste vi kunne opplyse om om noen spør, men på ingen måte satt "krav" til gaver eller størrelse. Jeg bare lurte på om dere kunne tenke dere å selv ta med gave til en slik fest, og har fått klare svar.

Har jeg noe sted skrevet at jeg vil sende gaveliste med invitasjonen? Det syns jeg nemlig ikke er noe særlig, selv til bryllup! Vi ville laget en liten ønskeliste vi kunne opplyse om om noen spør, men på ingen måte satt "krav" til gaver eller størrelse. Jeg bare lurte på om dere kunne tenke dere å selv ta med gave til en slik fest, og har fått klare svar.

Du må kanskje tåle at debatten også utvikler seg litt i forhold til ditt opprinnelige innlegg, så selv om du vel brukte begrepet "ønsker oss noe", så er det ikke søkt at vi tolker det som f.eks en ønskeliste. Videre har vi kommet inn på en del omliggende ting rundt temaet, for eksempel at noen sender denne med invitasjonen. Debattens utvikling er ikke nødvendigvis personlige angrep på dere..

Annonse

Gjest Grønn gul hvit

Dere får kalle det en "Jippi-vi skal leve sammen resten av vårt liv-fest", og så fortelle foreldre og søsken at dette er i stedet for bryllup. I stedet for barndåp ol kan dere ikke kalle det eller nevne, det blir for søkt. Det kan komme andre juleselskaper, bursdager, innflytningsfester osv som dere kan legge mye omtanke i senere. Hvis foreldre/søsken så spør om de skal ha med gaver, kan du bare svare at det vil bli satt pris på. Jeg hadde blitt glad for å bli invitert til en slik fest siden familiene ikke har møttes før, og jeg ville nok ha tenkt på å kjøpe en gave, en fin innflytningsgave (større enn vin/blomst) lignende en bryllupsgave hvis vi var nær slekt. Hvis det gjaldt venner, ville gaven kanskje vært mindre? Men noe dere trenger til huset som du sier syns jeg ikke virker grådig. Men ikke dra barndåp/konfirmasjon inn i bildet, det er irrelevant.

Jeg ville syntes det var veldig merkelig med et liksombryllup der liksombrudeparet forventer at gjestene kommer reisende fra alle kanter av landet og bringer med seg dyre(?) gaver. Det blir litt for mye lekestue for meg. Enten gifter man seg eller så lar man det være.

Har tenkt mye på nettopp det at det vil oppfattes som grådig.

Sannsynligvis venter vi til hans 40-årsdag( om 5 år), i håp om at vi da har kjøpt eget hus. Så kan vi be inn til innflytnings- og 40-årslag.

Hvorfor er det sånn egentlig, at et bryllup automatisk betyr gaver og stor fest mens det ikke er det minste naturlig med det samme når vi "bare" er samboere? Det kommer aldri til å bli hverken bryllup, barnedåp eller konfirmasjon de trenger å bruke penger på!

Det ER faktisk forskjell på å gifte seg og å bli samboere! Dette er ikke minst noe som ligger i kulturen.

Så dere kan ikke regne med samme gaver /oppmerksomhet som om dere hadde giftet dere.

Jeg ville syntes det var veldig merkelig med et liksombryllup der liksombrudeparet forventer at gjestene kommer reisende fra alle kanter av landet og bringer med seg dyre(?) gaver. Det blir litt for mye lekestue for meg. Enten gifter man seg eller så lar man det være.

Enig!

''Har fått mange bryllupsinvitasjoner etterhvert, men har til gode å få gaveliste/ønskeliste med invitasjonen. ''

Det har jeg opplevd, og ble litt paff. Og så har jeg opplevd at det står i invitasjonen at det er lagt ut ønskeliste på f eks Glasmagasinet.

Vi laget en liste som foreldrene våre fikk, i tilfelle noen ringte dem og spurte om tips.

Hvorfor skriver du "gifte oss" hos sorenskriver, som om det skulle være på liksom?

Det er ikke sånn at kirkebryllupet er den egentlige måten å gifte seg på, og den borgelige er en slags erstatningsvariant. Det er heller omvendt - det er myndighetene som har vigselsrett, og som "lar kirken få lov" til å ha den i tillegg.

Støttes

''har ingen behov for å "gifte oss" hos sorenskriver for å forsterke løftene vi har gitt hverandre.''

Det er ingen "forsterking" av noen private løfter om evig og tro kjærlighet under en borgerlig vielse. Man svarer ja på spørsmålet om man vil ha den andre til sin ektefelle.

Men det at man er gift har en del juridiske konsekvenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...