Gå til innhold

Hva sier disse stoffskifteverdiene?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg vet at jeg maser om klumpen i halsen, men jeg begynner å bekymre meg litt. Har ikke bekymret meg så veldig før men..

Jeg lurer på om noen kan si meg hva mine stoffskifteverdier betyr. Jeg har TSH = 1,5 og FT4 = 20,4. Da jeg ringte dit og fikk vite resultatet fikk jeg høre at alle prøver var normale. Men når jeg kommer inn til legen sier hun at stoffskiftet er ganske normalt, men ikke slik at hun reagerte på det med det samme. For meg er det naturlig å spørre hva som menes med ganske normalt og plutselig blir legen svært ivrig og sier at det var stor forskjell mellom disse verdiene og at stoffskiftet er for høyt. Plutselig tror hun at jeg er i ferd med å utvikle Graves sykdom.

Hun synes også at hun ser at halsen min var hoven på utsiden (hun så ingen klump på innsiden, der jeg kjenner klumpen). Hun var riktignok usikker på dette, da min hals var så lang og tynn og at ting kunne være mer fremtredende hos meg. Selv kan jeg ikke se at jeg er hoven. Halsen min ser ut som den pleier å gjøre.

Ellers var B12, jern,kalium og de andre prøvene normale.

Men fra å føle meg frisk og sprek med en klump som kommer og går, er klumpen der nå konstant. Når jeg går i raskt tempo kjenner jeg nå et "press" i halsen.

Nå har jeg begynt å kjenne sånn etter at jeg vet ikke om det begynner å gi seg utslag psykisk. Kanskje jeg innbiller meg alt sammen.

Jeg kjenner meg ikke igjen i symtomene på høyt stoffskifte, annet enn at jeg i periodevis har vært plaget med løs mage gjennom mange år. Men jeg er ikke trøtt og slapp, jeg har ikke svettetokter og hjertebank. En svært sjelden gang kan jeg våkne med hjertebank om natta, men nattesøvnen er stort sett alltid bra. En sjelden gang har jeg nattsvette også, men alltid bare når jeg har pms. Så svette kan jeg ikke si jeg er plaget med, tvert i mot. Jeg er en frysepinn. Jeg merker ingen tegn på å være i overgangsalderen heller til tross for at jeg nærmer meg 45.

Jeg gruer meg til ultralyden i kveld. Er det noen som kan fortelle meg hva slags liv jeg har i vente hvis jeg er i ferd med å få Graves syndrom?. Er det piller og masse plager som skal bli fremtiden min nå?

Videoannonse
Annonse
hvorfor skjer dette??
Skrevet

Både TSH og fritt T4 er innen normalområdet. Dermed har du ikke Graves. Enkelt og greit :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Både TSH og fritt T4 er innen normalområdet. Dermed har du ikke Graves. Enkelt og greit :-)

Tuuuusen takk! ;-) Håper du har rett.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Tuuuusen takk! ;-) Håper du har rett.

Jeg avslutter snart en seksaarig utdannelse som skal gjoere meg kvalifisert til aa mene noe om de verdiene, saa da haaper jammen jeg ogsaa at jeg har rett :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg avslutter snart en seksaarig utdannelse som skal gjoere meg kvalifisert til aa mene noe om de verdiene, saa da haaper jammen jeg ogsaa at jeg har rett :-)

Gratulerer med snart gjennomført studie :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Du blir nok en dyktig lege :-) Skjoldbrukskjertelen var normal :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...