Gå til innhold

Dere som har greie på lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Gjest slappfia

Hei igjen!

Hadde et innlegg her for noen få dager siden. Har nå vært hos legen (Volvat) og fikk resept på Levaxin. Han sa at verdiene mine var såpass "out there" at jeg uansett ville MÅTTE begynne med dem om 6-12 mnd. Han forklarte og tegnet for meg hvordan dette med stoffskifte, TSH, anti-TPO osv. henger sammen. Det er da den autoimmune varianten jeg har, med anti-TPO på 1300 og TSH på 7,7. Det virker ganske komplisert, men jeg innbiller meg at jeg kommer til å forstå mer av dette etterhvert.

Jeg fikk en startdose på 50 mikrogram og skal ta ny blodprøve om ca 7 uker. Jeg forstod det sånn at det kan ta litt tid å finne optimal dose, men at det nok skal gå greit.

Det han ikke sa noe om, og som jeg glemte å spørre om, er om også selve skjoldbruskkjertelen skal kontrolleres/røntges for å få visshet i hvordan det er fatt med den. Er ikke det nødvendig? Hva med struma? Merker jeg det hvis jeg har/får struma?

Tok min første tablett i morges. Føler ingen endring ennå, men det er kanskje litt VEL tidlig!? :) Bør jeg merke disse 50 mikrogrammene etter noen uker eller vil det først merkes når dosen eventuelt økes?

Takk for svar:)

Fortsetter under...

Det er litt for tidlig å kjenne noen bedring enda, men om et par uker burde du kjenne en liten bedring.

Husk å sjekke stoffskiftet da om ca 6 uker, og ta Levaxinen på fastende mage. De fleste tar medisinen på morgenen, men noen finner ut at det fungerer best med inntak om kvelden. Dette må du nesten prøve ut over tid.

Du trenger ikke ultralyd av kjertelen, så lenge du ikke har symptomer fra den i form av hevelse, svelgebesvær el. Dessuten regner jeg med at legen kjente godt over kjertelen idag, og hadde den vært hevet eller at det kunne kjennes knuter, hadde du blitt sendt til ultralyd.

Lykke til med behandlingen. Flott at du er kommet igang såpass fort. Da vil du nok etterhvert merke bedring, og de symptomene du nå har, vil forsvinne med tid og stunder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...