Gå til innhold

FORELDRE TIL BARNEHAGEBARN

Anbefalte innlegg

''Begynner å få nok av sure misfornøyde foreldre!! Det pussige er at ungene er veldig fornøyde. For når foreldrene endelig kommer for å hente, nekter ungene å bli med hjem;) Så ungene trives i alle fall!!''

Du får støtte fra meg, men ikke av den grunn du tror, jeg synes foreldre snart må ta ansvar for barna sine! Det er _ikke_ normalt å føde et barn for så å være på på jobb tre måneder senere!

Vet at alle er i mot meg, men skjønner ikke hele vitsen med å få et barn som barnehagen kjenner bedre enn foreldrene!

Har aldri hørt om noen som sender ungen til barnehagen så tidlig. Artikkelen du linket til nedenfor var fra USA, var den ikke?

Hvis norske familier sender ungene til barnehagen før det første året er over, er det i så fall for å drøye permisjonen og gjøre barnehageoppstarten mykere.

Min begynte da h*n var et halvt år - bare få timer, med gradvis økning. Jeg kan love deg at barnehagen ikke kjente ungen vår bedre enn oss av den grunn. Men h*n kjenner faren sin like godt som moren, da vi var nøye på å dele permisjonen.

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

6

• Mirabell

5

• jubalong70

5

• Rith

4

Mest aktive i denne tråden

Har aldri hørt om noen som sender ungen til barnehagen så tidlig. Artikkelen du linket til nedenfor var fra USA, var den ikke?

Hvis norske familier sender ungene til barnehagen før det første året er over, er det i så fall for å drøye permisjonen og gjøre barnehageoppstarten mykere.

Min begynte da h*n var et halvt år - bare få timer, med gradvis økning. Jeg kan love deg at barnehagen ikke kjente ungen vår bedre enn oss av den grunn. Men h*n kjenner faren sin like godt som moren, da vi var nøye på å dele permisjonen.

Nå er det ikke sååå mange år siden permisjonstiden her i Norge var 3 mnd faktisk... Selv om jeg ikke hadde klart å levere mine hos dagmamma eller barnehage da de var så små, så ble det jo folk av de barna også og foreldrene hadde jo ikke alltid noe valg da.

Gjest togli

''Tilbake på jobb etter tre mnd?? Er det noen som er det da? Ingen barnehager tar imot barn på tre mnd, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra?

''

Det er vel ikke akkurat vanlig, men i så fall er det vel barnefaren og ikke barnehagen som passer barnet. Har aldri hørt om barn under 9-10 mnd som har fått begynne i noen barnehage i norge, nei.

Det stemmer - og det burde i bunn og grunn ikke spille noen rolle om det er far eller mor som er hjemme med barnet, bare en av dem er det ;)

''Vet at alle er i mot meg, men skjønner ikke hele vitsen med å få et barn som barnehagen kjenner bedre enn foreldrene!''

Det er en trist utvikling, som er en tvungen kombo av regninger å betale, selvrealisering og andre krav som samfunnet setter føringer for.

Jeg er enig med deg. Og er lykkelig over at vi har sluppet dette jaget i småbarnsårene. Jeg føler at mange har sett ned på meg, som har valgt bort jobb i noen år, til fordel for ungene, pga. en langtidspendlende mann (vi har hatt det veldig behagelig, aldri noe stress, og har vært tilfredse med situasjonen selv). Men det er ikke måte på hvor mange som skal legge seg borti vår livsstil. De tror og mener mye rart, fordi at det ikke er "normalt" å være hjemme med ungene sine... *oppgitt*

Kjenner igjen den, det er liksom noe unormalt med å være hjemme med barna. Da er man ikke som alle andre og det får man jammen vite også.

Kjenner igjen den, det er liksom noe unormalt med å være hjemme med barna. Da er man ikke som alle andre og det får man jammen vite også.

Vel,- hvis man definerer ordet unormalt som noe som de færreste gjør,- så er det jo litt unormalt å være hjemmeværende i flere år sammenhengende, da ;-)

Ikke at jeg mener at man skal se ned på hjemmeværende av den grunn - men det er jo faktisk ikke "nomalen" nå lenger.

Det stemmer - og det burde i bunn og grunn ikke spille noen rolle om det er far eller mor som er hjemme med barnet, bare en av dem er det ;)

''og det burde i bunn og grunn ikke spille noen rolle om det er far eller mor som er hjemme med barnet, bare en av dem er det ;)

''

Sant, selv om tre månder er tidlig. Og ganske sjelden, i hvert fall i Norge, med vår gode permisjon :-) Begynner man å jobbe tidlig her, er det vel oftest fordi man VIL tilbake til jobb. I andre land kan det være fordi man MÅ jobbe for å betale husleia og bleiene. Og da blir denne diskusjonen litt irrelevant...

Annonse

''Det pussige er at ungene er veldig fornøyde. For når foreldrene endelig kommer for å hente, nekter ungene å bli med hjem;) Så ungene trives i alle fall!!

''

Så da er det kanskje greit likevel, at ungene slipper å drasses med på butikken, men får være 10 minutter lenger i barnehagen og dra rett hjem etterpå?

Jeg for min del synes det er hyggelig å ha med barna på butikken for å handle:)

Prioriterer å få mest mulig tid sammen med barna. Og da koser vi oss sammen.

Kunne aldri tenke meg å la ungene være i barnehagen fra 06.45 til 16.30, noe som mange faktisk er. Hvor mange timer får disse barna med foreldrene sine før det er leggetid?

Mange barnehager serverer også middag i barnehagen. Og mange unger går glipp av middagsstunden hjemme med foreldrene...

Vi er på ville veier!

''Oppholdstiden for et barn skal ikke overskride 8,5 timer pr dag, men det skjer daglig at unger oppholder seg langt utover tiden. Ofte for at foreldrene stikker innom butikken og handler før henting av barnet.''

Jeg er enig med deg i mye av dette, men du skal ikke søke lenge her på dol før du finner innlegg der det kommer fram gode grunner for å handling før henting. Folk blir jo rabiate hvis de må være vitne til sutring fra barn når de skal handle, og sutring blir det hvis man må ta med en trøtt unge på butikken etter at han har tilbragt en lang dag i barnehagen. Det er verre enn verst. Jeg overskred aldri de 8,5 timene jeg da. Han var faktisk bare 4-5 timer daglig i barnehagen. Betyr det at jeg er en ekstra, ekstra god mor? ;)

Vel,- hvis man definerer ordet unormalt som noe som de færreste gjør,- så er det jo litt unormalt å være hjemmeværende i flere år sammenhengende, da ;-)

Ikke at jeg mener at man skal se ned på hjemmeværende av den grunn - men det er jo faktisk ikke "nomalen" nå lenger.

Ja det er faktisk unormalt sånn sett, men syns det blir feil at andre blander seg inn i det.

Jeg for min del synes det er hyggelig å ha med barna på butikken for å handle:)

Prioriterer å få mest mulig tid sammen med barna. Og da koser vi oss sammen.

Kunne aldri tenke meg å la ungene være i barnehagen fra 06.45 til 16.30, noe som mange faktisk er. Hvor mange timer får disse barna med foreldrene sine før det er leggetid?

Mange barnehager serverer også middag i barnehagen. Og mange unger går glipp av middagsstunden hjemme med foreldrene...

Vi er på ville veier!

Amen!

''Tilbake på jobb etter tre mnd?? Er det noen som er det da? Ingen barnehager tar imot barn på tre mnd, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra?

''

Det er vel ikke akkurat vanlig, men i så fall er det vel barnefaren og ikke barnehagen som passer barnet. Har aldri hørt om barn under 9-10 mnd som har fått begynne i noen barnehage i norge, nei.

Jeg har hørt om babyer i studentbarnehagene i Trondheim. Men det er nok særtilfeller, det er ikke mange av dem.

Gjest magadutti

''Oppholdstiden for et barn skal ikke overskride 8,5 timer pr dag, men det skjer daglig at unger oppholder seg langt utover tiden. Ofte for at foreldrene stikker innom butikken og handler før henting av barnet.''

Jeg er enig med deg i mye av dette, men du skal ikke søke lenge her på dol før du finner innlegg der det kommer fram gode grunner for å handling før henting. Folk blir jo rabiate hvis de må være vitne til sutring fra barn når de skal handle, og sutring blir det hvis man må ta med en trøtt unge på butikken etter at han har tilbragt en lang dag i barnehagen. Det er verre enn verst. Jeg overskred aldri de 8,5 timene jeg da. Han var faktisk bare 4-5 timer daglig i barnehagen. Betyr det at jeg er en ekstra, ekstra god mor? ;)

Tror at alle barn har godt av litt kortere dager nå og da, men skjønner at mange barn må være i barnehagen makstid 8,5 timer daglig på grunn av at foreldrene jobber fulle dager.

Jeg jobber også i barnehage. Og faktum er at mange foreldre blir slitne av å være sammen med sine barn. Har et klassisk eksempel med et foreldrepar som begge er lærere, og begge har lange juleferier. Ungene til disse er fulle dager i hele romjula, slik at foreldrene kan få slappe av. Samme om sommeren. Da har ungene kun 3 uker ferie, og er i barnehagen resten..

He, he..en skikkelig mønstermamma!! Finnes alt for få av sånne som deg!

Annonse

''Begynner å få nok av sure misfornøyde foreldre!! Det pussige er at ungene er veldig fornøyde. For når foreldrene endelig kommer for å hente, nekter ungene å bli med hjem;) Så ungene trives i alle fall!!''

Du får støtte fra meg, men ikke av den grunn du tror, jeg synes foreldre snart må ta ansvar for barna sine! Det er _ikke_ normalt å føde et barn for så å være på på jobb tre måneder senere!

Vet at alle er i mot meg, men skjønner ikke hele vitsen med å få et barn som barnehagen kjenner bedre enn foreldrene!

normalt og normalt, det er da ikke mange årene siden permisjonen ikke var mer enn 3 måneder, for ikke å snakke om da den bare var på 6 uker!

Selv begynte jeg i barnehagen som baby, det samme gjorde mine 3 søsken. Husker moren vår pumpet og sendte med morsmelk til yngste søskenet mitt da h*n var baby på starten av 80-tallet. Tanta mi som er sykepleier fikk levert babyen på pauserommet og ammet der når hun hadde vakt.

Tror ikke generasjonen før det igjen heller kunne la være å jobbe selv om de hadde baby, enten var ungen med på jobb eller noen andre passet den.

-det var ikke alle som hadde råd til å være hjemme og bli forsørget da heller... Ihvertfall ikke husmannsfolk og fattigfolk som min slekt var.

Vi har aldri hatt det så godt som vi har nå.

normalt og normalt, det er da ikke mange årene siden permisjonen ikke var mer enn 3 måneder, for ikke å snakke om da den bare var på 6 uker!

Selv begynte jeg i barnehagen som baby, det samme gjorde mine 3 søsken. Husker moren vår pumpet og sendte med morsmelk til yngste søskenet mitt da h*n var baby på starten av 80-tallet. Tanta mi som er sykepleier fikk levert babyen på pauserommet og ammet der når hun hadde vakt.

Tror ikke generasjonen før det igjen heller kunne la være å jobbe selv om de hadde baby, enten var ungen med på jobb eller noen andre passet den.

-det var ikke alle som hadde råd til å være hjemme og bli forsørget da heller... Ihvertfall ikke husmannsfolk og fattigfolk som min slekt var.

Vi har aldri hatt det så godt som vi har nå.

''det er da ikke mange årene siden permisjonen ikke var mer enn 3 måneder, for ikke å snakke om da den bare var på 6 uker!''

Javisst - det var vel 6 uker den kollegaen min hadde, og ikke 3 mnd. Og dette var en som hadde tenåringer eller unge voksne mens mine var små...så det var liksom ikke helt forrige generasjon heller...

''det er da ikke mange årene siden permisjonen ikke var mer enn 3 måneder, for ikke å snakke om da den bare var på 6 uker!''

Javisst - det var vel 6 uker den kollegaen min hadde, og ikke 3 mnd. Og dette var en som hadde tenåringer eller unge voksne mens mine var små...så det var liksom ikke helt forrige generasjon heller...

Eller, nei. Må jo ha vært 3 mnd - man må visst tilbake til 1956 for å finne 6-ukers perm...

Utrolig, men jeg kjenner fortsatt ingen som har gjort det der.

Jeg hadde ikke gjort det uansett hvor mange undersøkelser jeg hadde sett som sa det samme.

Jeg tviler ikke på at barna sikkert har det godt i barnehagen, men allikevel ville jeg tenkt "stakkars barn".

Gjest surreal

Det kan være vanskelig å ikke ha barnet lenger enn 8,5 i barnehagen. Når man selv jobber 8 timer, og kanskje har 1/2 times reisevei til og fra jobb/barnehage - så sier det seg jo selv at det ikke går.

Og når det gjelder å handle - det er utrolig mye bedre for barnet om foreldrene gjør dette før de henter barnet. Mathandling er sjelden noe unger setter pris på...

Sånn ellers, så kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen din - og jeg har hatt barn i barnehage i 8 år :)

''Det kan være vanskelig å ikke ha barnet lenger enn 8,5 i barnehagen. Når man selv jobber 8 timer, og kanskje har 1/2 times reisevei til og fra jobb/barnehage - så sier det seg jo selv at det ikke går.''

Det er derfor man bør kunne bytte på å hente/levere. Mange foreldre kan ha fleksitid og begynne tidligere, og dermed hente barnet tidlig(ere) i barnehagen. Den andre, som begynner til vanlig tid, leverer og drar i butikken og så rett hjem.

Dagens masete hverdag handler veldig mye om planlegging, organisering og ikke minst prioriteringer!

Jeg har selv over 10 års erfaring fra barnehage, og ser det samme som trådstarter - stadig mindre tid, mer hektiske foreldre, som igjen fører til glemming av skiftetøy, glemme å lese planer, glemme lucia, eller andre "viktige" hendelser i barnehagelivet (for barnet). Jeg opplever også stadig større "krav" til barnehagen og "klager" på (for meg) uvesentlige ting. (At vottene er borte når poden ALLTID tar de av seg fordi de er for store/ekle/annen årsak, og foreldrene har glemt å merke med navn).. Det er mange klassiske eksempler i løpet av en dag.

Selv om det er mange frustrasjoner for oss som jobber i barnehagen også, så tilstreber vi hos oss å ha stor respekt for foreldrene, i den grad at vi har forståelse for den tidsklemma foreldrene er i, og at man ofte blir dratt mellom barken og veden. Jeg har til gode å møte foreldre som ikke er glade i sine barn og ønsker det beste for dem. At livet de lever kanskje ikke _helt_ er det beste for barnet, er nå så. Dårlig samvittighet har vi alle som foreldre, alltid! Så trenger ikke vi i barnehagen å påføre mer til det lasset.

Uten at hele svaret mitt var til deg, forøvrig. Fikk bare litt vann på mølla :)

Gjest surreal

Tror at alle barn har godt av litt kortere dager nå og da, men skjønner at mange barn må være i barnehagen makstid 8,5 timer daglig på grunn av at foreldrene jobber fulle dager.

Jeg jobber også i barnehage. Og faktum er at mange foreldre blir slitne av å være sammen med sine barn. Har et klassisk eksempel med et foreldrepar som begge er lærere, og begge har lange juleferier. Ungene til disse er fulle dager i hele romjula, slik at foreldrene kan få slappe av. Samme om sommeren. Da har ungene kun 3 uker ferie, og er i barnehagen resten..

Hehe, ser det samme som deg - det er alltid de samme som går igjen. De som _helst_ hadde trengt samvær, nærhet og tid med sine foreldre.

Noen foreldre sliter med den "pedagogiske" tilnærmingen til barn, og blir slitne. Selv om vi jobber med det hver dag, og kanskje takler et krevende barn "bedre" enn andre, blir også vi slitne av å løpe etter hele dagen. Jeg skjønner at ikke alle har samme forutsetninger for å "lykkes", og som foreldre kan man føle stor frustrasjon over å ikke håndtere en hel dag/en uke med eget barn...

Sånn sett så har kanskje ungen det bedre av å være i barnehagen og slippe foreldrenes frustrasjon over seg, hvis dagene blir lange og kjedsomme hjemme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...