Gå til innhold

" har tenk til " eller " har tenkt"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Bor også på østlandet, har sagt det hele mitt liv, som altså er over 30 år.

Kommer sikkert ann på hvor på østlandet?

Jo, det kan jo hende det er lokalt... Men jeg tror det i så fall har spredd seg litt, for nå hører jeg det titt og ofte hvor som helst - og aldri før (med før, mener jeg nok fort vekk 20 år, da)

Annonse

Har tenkt, UTEN TIL.

Jeg gjentar det jeg skrev i (s)kj-tråden:

Å tenke er et verb som bøyes tenker - tenkte - har tenkt.

Det finnes ingen som sier "jeg tenker til å..." eller "jeg tenkte til å...". Eneste varianten er "jeg har tenkt til å...". Evt. "hadde tenkt til", men det vet jeg ikke om jeg har hørt noen gang. Dette viser at det er en feilaktig avledning av "ha lyst til å...".

Det heter "jeg har tenkt å...". Derfor skal man si det.

Her er link til Finn Erik Vinjes råd (søk på signaturen "Thea" og vær obs på at avslutningen av første svar var litt feil, det er korrigert nedenfor) - diskusjonen går helt tilbake til 2002:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?dokId=76382&klubbid=DB

Per Egil Hegge har omtalt dette uttrykket flere ganger, i farten fant jeg bare ett av innleggene, det jeg husker best er eldre og mer fordømmende:

http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=2223

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...