Gjest blid trafikant Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Noen ganger blir jeg skremt over hvor mange surpomper en finner i dette samfunnet, spesielt i trafikken. For noen skal det ikke noe til før de viser fingeren eller rister på hodet. Kan skjønne at unødig treghet kan være irriterende men på vinteren er det ikke alle som kanskje våger å kjøre like fort. Noen har kanskje opplevde trafikkulykke som gjør at de kanskje er litt mer forsiktig. Andre er kanskje nybegynnere, atter andre har kanskje sovet dårlig og er for trette til å kjøre fort. Om en kløner litt i parkeringen også så rister enkelte på hodet. Hva er det som får folk til å være så stygge? Tenker de noen ganger på at dette sårer andre mennesker, eller at de stresser opp andre slik at faren for ulykker øker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det er nok altfor mange stressede trafikanter/sjåfører men dere som er engstelige i trafikken er jaggu ikke bare, bare å håndtere dere heller Har dere tenkt på hvordan dere stresser oss som tør å bevege oss med fart i trafikken? Vi som har en drøy reiseveg til og fra jobb, som skal hjem etter en lang dag på jobb og som blir hengende bak dere i minst 10km/t under i enhver fartsgrense? Hvorfor kjører ikke dere til siden og slipper oss forbi, slik f.eks. sjåfører av saktegående motorkjøretøy gjør? Og dere som bremser helt ned før dere tør svinge av vegen, akkurat som om dere er livredde for å skli ut. Dere som bremser helt ned før en rundkjøring i steden for å lære dere å få et godt overblikk over trafikkbilde og rulle inn i rundkjøringen i fart tilpasset det bildet Greit at det å være sint synes mest - og værst - i trafikken, men slik jeg ser det så er dere forsiktige sjåfører en like stor irritasjon og fare i trafikken som oss hissige 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blid trafikant Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det er nok altfor mange stressede trafikanter/sjåfører men dere som er engstelige i trafikken er jaggu ikke bare, bare å håndtere dere heller Har dere tenkt på hvordan dere stresser oss som tør å bevege oss med fart i trafikken? Vi som har en drøy reiseveg til og fra jobb, som skal hjem etter en lang dag på jobb og som blir hengende bak dere i minst 10km/t under i enhver fartsgrense? Hvorfor kjører ikke dere til siden og slipper oss forbi, slik f.eks. sjåfører av saktegående motorkjøretøy gjør? Og dere som bremser helt ned før dere tør svinge av vegen, akkurat som om dere er livredde for å skli ut. Dere som bremser helt ned før en rundkjøring i steden for å lære dere å få et godt overblikk over trafikkbilde og rulle inn i rundkjøringen i fart tilpasset det bildet Greit at det å være sint synes mest - og værst - i trafikken, men slik jeg ser det så er dere forsiktige sjåfører en like stor irritasjon og fare i trafikken som oss hissige Jeg kan kjenne igjen irritasjoonen din når jeg selv har det travelt. Men på samme tid er det også mitt ansvar å sørge for at jeg har god nok tid til å rekke det jeg skal. Som regel har ikke de trege så mye å si for tiden. Jeg kjører som regel fartsgrensen men noen ganger kan det faktisk skje at det kan gå tregere. F.eks når jeg kommer fra nattevakt, så kan det fort bli uansvarlig om jeg skal ta så hensyn til hissige trafikanter. Om du stadig irriterer deg så bør du planlegge tiden litt bedre slik at du har minst fem-ti minutter å gå på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg kan kjenne igjen irritasjoonen din når jeg selv har det travelt. Men på samme tid er det også mitt ansvar å sørge for at jeg har god nok tid til å rekke det jeg skal. Som regel har ikke de trege så mye å si for tiden. Jeg kjører som regel fartsgrensen men noen ganger kan det faktisk skje at det kan gå tregere. F.eks når jeg kommer fra nattevakt, så kan det fort bli uansvarlig om jeg skal ta så hensyn til hissige trafikanter. Om du stadig irriterer deg så bør du planlegge tiden litt bedre slik at du har minst fem-ti minutter å gå på. He he, det kan jeg. Eller du og dine like som er engstelige i trafikken kan vurdere å slippe forbi tafikantene som meg, ved å kjøre til siden hvis du ikke tør holde fartsgrensen, og å lære dere bedre trafikkbilde slik at rundkjøringer og avkjøringer kan skje i et mer flytende tempo og ikke på en sånn stakato "hjelpes meg" måte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Alle dere sinker som ikke tør å kjøre i fartsgrensen, eller ikke klarer å lese trafikkbildet, bør levere inn førerkortet deres. Dere er en fare for andre. Ta bussen i stedet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blid trafikant Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 He he, det kan jeg. Eller du og dine like som er engstelige i trafikken kan vurdere å slippe forbi tafikantene som meg, ved å kjøre til siden hvis du ikke tør holde fartsgrensen, og å lære dere bedre trafikkbilde slik at rundkjøringer og avkjøringer kan skje i et mer flytende tempo og ikke på en sånn stakato "hjelpes meg" måte Jeg vil si jeg er lite engstelig i trafikken, prøver bare å forklare deg at det kan være faktorer som spiller inn for at en ikke alltid bør kjøre like fort. En kan alltids slippe inn andre i trafikken når det lar seg gjøre. Det gjør jeg også. Men det er ikke alltid muligheten er det med en gang. Lange strekninger kan være uten avkjøringsfelt. Jeg har kjørt bli i mange år. Jeg har for lengst skjønt at en må regne med at noen er trege i trafikken og alltid ta med det i betraktning på en kjøretur. Jeg var nok litt mer utålmodig i starten. Å planlegge noen minutter ekstra tid bår en skal ut slik er også bra for helsa. Iriritasjon er skadleig for mye, ikke minst for blodtrykk, hjerte og hjerne Kanaksje noe å tenke over? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg vil si jeg er lite engstelig i trafikken, prøver bare å forklare deg at det kan være faktorer som spiller inn for at en ikke alltid bør kjøre like fort. En kan alltids slippe inn andre i trafikken når det lar seg gjøre. Det gjør jeg også. Men det er ikke alltid muligheten er det med en gang. Lange strekninger kan være uten avkjøringsfelt. Jeg har kjørt bli i mange år. Jeg har for lengst skjønt at en må regne med at noen er trege i trafikken og alltid ta med det i betraktning på en kjøretur. Jeg var nok litt mer utålmodig i starten. Å planlegge noen minutter ekstra tid bår en skal ut slik er også bra for helsa. Iriritasjon er skadleig for mye, ikke minst for blodtrykk, hjerte og hjerne Kanaksje noe å tenke over? Nå er det ikke slik at jeg syter over de ti minuttene jeg kommer senere pga. trege trafikanter. Jeg føler således ikke at jeg trenger å/ kan planlegge om noen ting Og dessuten, jeg slutter jobb og trening når jeg gjør, jeg kan ikke få gjort så mye fra eller til der Du "klaget" over hissige trafikanter, og jeg fortalte at jeg nok var en av dem fordi det er mange av dere "ikke hissige trafikanter" som kjører utrolig forsiktig så fort det er snø, regn, slaps, you name it. Det ER faktisk en trafikkfare å kjøre ti km/t under fartsgrensa hele tiden! Jeg har en halvtimes kjøring hjem og det er få steder å drive forbikjøring, da er det himlade irriterende med sjåfører som ikke fatter at de kan bruke avkjørsler og busstopp til å slippe oss forbi. De snegler i alle svinger og gasser litt ekstra på når det er rette strekker, bare sånn at vi som skal forbi må gi enna mer på for å få til en forbikjøring på den lille strekka som er Idiotikjøring! Jeg har kjørt i 40 km/t i 60 sone, i 70 km/t i 80 sone, i 30 km/t i 50 sone mm mm, alt fordi usikre sjåfører ikke takler mørket, regnet, snøen, isen, og det er forbannet irriterende Du er klar over at det er visse forbud ved slik kjøring også? At det ikke bare er hissighet og fart som anses farlig i trafikken? Og å stoppe helt opp ved rundkjøringer være seg de er rene for andre biler eller ikke er bare tull, avkjøringer og kryss like så Det er kanskje noe DU bør tenke litt ekstra på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Helt enig i at trafikken får frem det verste i mange mennesker. Men jeg er også blant de som irriterer meg over de ekstremt langsomme i trafikken, f.eks. de som jevnt ligger i 15-20 km/t. i byen, som kjører ekstremt langsomt mot lyskryss etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg kan love deg at jeg aldri har vist deg fingeren, men jeg kan ha vært en av dem som har tutet når du ikke kjører på grønt, når du a l d r i føler det er klart nok for at du kan hive deg inn i en rundkjøring, a l d r i får rygget inn når du vil lukeparkere etc. Jeg kan også ha kikket tydelig og strengt på deg når jeg passerer deg i en forbikjøring ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 "Road rage" kaller man det på engelsk. Det er egentlig veldig enkelt. I en bil er en anonym ift andre bilister og en føler at en kan være mer direkte enn når en står ansikt til ansikt. Det samme ser en på anonyme diskusjonssider på nettet. En slipper å måtte stå til rette for sine handlinger. Når en kjører bil og det går tregt/i kø så føler man avmakt. En har liten kontroll på situasjonen. En vet ofte ikke hvor lenge en vil bli stående eller hvorfor en kø har oppstått. Dette skaper stress som skaper irritasjon og sinne. Det er lett å bli forbannet på folk som ikke oppfører seg akkurat slik en selv mener de burde gjort det, eller som gjør feil. En glemmer lett de feilene en selv har gjort. Men samtidig må det sies at de som alltid kjører godt under fartsgrensen, "parkerer" foran svinger/rundkjøringer osv. bør være seg bevisst dette og kanskje unngå de mest hektiske tidene på døgnet og/eller de mest trafikkerte veiene. De skaper jo faktisk irritasjon og farlige situasjoner, og de sinker trafikken. Å kjøre bil er ingen iboende rettighet vi har. Dersom vi ikke klarer å følge trafikkreglene (inkludert å holde en høy nok hastighet) så bør vi ikke kjøre bil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Folk blir mer og mer ego, det er en av grunnene og det gjelder ikke bare de som er irriterte, men også de som lager problemer i trafikken. Men det ser ut til at bilistene får mindre og mindre trafikkforståelse og kan mindre og mindre om trafikkreglene. Se bare på lysbruk de kjører uten lys selv når det er nesten mørkt, det lyser på på dashbordet og at det ikke lyser stort foran på bilen klarer de ikke å få med seg. Kjører på parklys eller helt nedsnødd bil så det bare såvidt gløder foran der. Blinklys er det få som bruker og de som tror de er flinke setter det på akkurat i det de svinger. Folk må ha sluttet å tenke, ikke få ganger jeg har sett mørklagte biler stå rolig i en 80 sone og skal svinge til venstre uten noen som helst tegn på at de skal svinge. Bak kommer biler og lastebiler dundrende i opp til 80 km, da har du ikke bare tenkt kort, du har ikke tenk i det hele tatt. Daglig står jeg og venter på å kjøre inn i ei rundkjøring hvor bilen jeg venter på svinger av rett foran meg uten å bruke blinklys, hadde han gjort det hadde det blitt mye mer flyt i trafikken, men det skjønner de ikke. Da står vi der da og venter på tullingen som svinger av rett foran meg. Skal de svinge til venstre så klarer de heller ikke å legge seg inn mot midten, men gjør gjerne en ekstra sving til høyre så de er helt sikre på å sperre alt. Er det plass til å kjøre forbi på høyre side så kan du banne på at bil nr. to legger seg langt til venstre selv om han skal rett frem, så vi alle blir stående og vente. Så har vi 60 kjørerne, de tusler avgårde i bare 20 km fortere enn en traktor og de klarer ikke å koble det de ser på speedometeret og hva de ser i speilet. Disse kjører like fort eller sakte om det midt på sommeren og ikke vært glatt på flere måneder som de gjør på glattisen, de kjører i en tilvendt fart og ikke ut i fra en vurdering av vær, føre og kjøreforhold. I tillegg tror de at de er svært sikre i trafikken fordi de kjører pent, at dette skaper farlige situasjoner klarer de ikke å sette seg inn i. Kjøre tilside er det jo ingen som gjør selv om køen bak er flere kilometer. Lager du kø,så kjør til side av og til, hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Det kan enten være at farten ikke er riktig, f.eks feil på speedometeret eller at du har en kjørestil som gjør at du lager kø. Alle burde lære seg til å kjøre på en slik måte at de er til minst mulig hinder for andre og det burde ikke være så veldig vanskelig. Det gir mye mer flyt for alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361393-hvorfor-s%C3%A5-mange-sure-folk-i-trafikken/#findComment-3126715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.