Gå til innhold

Hvor lite lever kan en klare seg med?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg kan ikke svare på spm ditt, men mener jeg har hørt at leveren kan vokse seg normalt stor igjen dersom man har tatt bort deler av den?? (eller rabler det for meg nå? ;))

Du har ikke rablet, det stemmer det. :o)

Leveren er fantastisk sånn, den vokser seg normal igjen (dersom det som er igjen ikke er farlig sykt da). Akkurat hvor mange prosent av leveren som kan fjernes vet jeg ikke.

Ved leverdonasjon hender det at de deler opp donorleveren dersom den passer seg til det, og kan deles til to mottakere.

Jeg kan ikke svare på spm ditt, men mener jeg har hørt at leveren kan vokse seg normalt stor igjen dersom man har tatt bort deler av den?? (eller rabler det for meg nå? ;))

Har hørt om folk som får ny leve,r at de kan klare seg med en halv.

Jeg lurer litt på hvordan det påvirker kroppen å fjerne deler av leveren?

Er det noen med somatisk innsikt som kan forklare meg dette på en folkelig måte?

Annonse

Jeg mener jeg har hørt at man kan klare seg med en bitteliten bit av leveren. Her står det at man kan fjerne 80%

''Hva skjer når man fjerner en større del av leveren?

Leveren er unik idet den har er uvanlig stor regenerasjonsevne. Det betyr at dersom man fjerner f.eks. 50% av leveren, så vil levercellene i den gjenværende leverresten over de neste par månedene formere seg og leveresten øke i volum. Etter et par måneder vil leveren være tilbake til noe nær sin opprinnelige størrelse. Dette gjelder vel å merke kun dersom leveren ikke er sete for annen sykdom. For eksempel vil denne gunstige utvikling ikke skje hos pasienter som har skrumplever, alkoholskadet lever eller lever som er skadet av hepatitt B og C.

Det er under gunstige betingelser mulig å fjerne så mye som 80% av lever og allikevel gjenvinne nær normal mengde levermasse og organfunksjon. ''

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=1030&iInfoId=20994&iDisplayType=2

Er det ikke slik at om man trenger transplantasjon, så holder det at man får en bit av en lever. Altså, flere personer kan få transplantert deler fra samme lever, den gror ut i full størrelse etterhvert.

Har det noen betydning å fjerne deler av leveren man allerede har, kontra å få en ny halv lever?

Jeg lærte på skola at det var 25% som måtte være igjen for at den skulle vokse helt ut igjen. NÅ er det en stund siden skoledagene da, så ta det med en klype salt..

Men at de tok 25 istedetfor 60 er jo en kjempegod nyhet!?

ja det er det jo ! Men får håpe at det ikke er mere kluss med den leveren som er igjen da.. ..

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1299330913' post='4540314]

Du har ikke rablet, det stemmer det. :o)

Leveren er fantastisk sånn, den vokser seg normal igjen (dersom det som er igjen ikke er farlig sykt da). Akkurat hvor mange prosent av leveren som kan fjernes vet jeg ikke.

Ved leverdonasjon hender det at de deler opp donorleveren dersom den passer seg til det, og kan deles til to mottakere.

Ah, da huska jeg rett :) Takk:)

Gjest togli

Har hørt om folk som får ny leve,r at de kan klare seg med en halv.

Jeg lurer litt på hvordan det påvirker kroppen å fjerne deler av leveren?

Er det noen med somatisk innsikt som kan forklare meg dette på en folkelig måte?

Du ser av andre svar her at leveren vokser seg normalt stor igjen etterhvert :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...