Gå til innhold

Hva er en psykoanalytiker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest kaotisk

Jeg ser NHD ikke har tatt seg bryet med å svare på dette spørsmålet. Jeg kan heller ikke svare. Psykiateren jeg går hos er psykoanalytiker, men jeg har ikke spurt han hva det innebærer. Jeg TROR det en beskyttet tittel. På stempelet til min psyk. står det: Lege - spes.psykiatri, psykoanalytiker MNPSAF. Jeg innbiller meg at de siste bokstavene betyr at han har en slags godkjenning eller autorisasjon for å kalle seg psykoanalytiker?? Jeg tror både psykologer og psykiatere kan ta den tilleggsutdannelsen. Jeg tror den er på flere år. Det ligger jo i ordet at det har noe med analysering av psyken å gjøre. Jeg mener å ha hørt at de må ha gått i selvbetalt egenterapi i flere år for å bli godkjente. Jeg er ikke sikker på noe av dette, så det hadde vært hyggelig om en som vet mer ville svare. Det er lett å gå seg bort i jungelen av titler.

Nils Håvard Dahl, psykiater

En psykoanalytiker er en psykiater eller psykolog som har en omfattende utdanning, trening, veiledning og egenbehandling i psykoanalyse og psykodynamisk terapi.

Det finnes to utdanninger for dette i Norge: Norsk Psykoanalytisk Institutt ("fundamentalistene") og Institutt for psykoterapi.

Jeg tror ikke tittelen er beskyttet ved lov slik som f.eks. tittelen lege. På den annen side kan jeg ikke tenke meg at noen velger å bruke denne tittelen uten å ha den formelle godkjenningen fra instituttene i orden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...