Gå til innhold

må bare spørre en gang til


kamo

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg spurte lenger nede om dette med ekstraslag eller hoppe over et slag. Dete engster meg litt ennå, fordi jeg er ikke helt sikker på om det virkelig er slik at det er ekstraslag. (Jeg er litt redd av meg.) Tenkte bare jeg skulle beskrive for deg hvordan det kjennes: Det kjennes som om hjertet stopper litt opp for så å slå et slag som jeg kjenner godt, det henger seg liksom litt opp føles det som. Kroppen min rykker til og noen ganger må jeg hoste. Spørsmålet mitt er: er dette farlig og kan hjertet stoppe av dette? Eller er det ingen som helst fare for det? Jeg har det ofte, og fikk det i begynnelsen av graviditeten. Noen dager er det sjeldnere, mens andre dager har jeg det flere ganger i timen. Er det noen vits i å ta ekg et døgn? Eller er dette et så vanlig fenomen (akkurat som jeg beskriver det) at jeg bare må infinne meg med det? Jeg har også lest at magnesium kan hjelpe på uregelmessigheter i hjertet. Er det å anbefale, eller er ikke dette å regne som en uregelmessighet? Mange spørsmål, men jeg er veldig takknemlig hvis du kan svare.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøydis

Puh...

Det er godt jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg hadde en del slike ekstraslag (som føltes nøyaktig slik du beskriver det) for en del år siden, og fikk registrert EKG, mens hjertet slo trofast som en klokke (selvfølgelig).

Nå har det imidlertid kommet tilbake, mye sterkere og mer langvarig enn før. Jeg føler meg verken svimmel eller uvel på noen annen måte, men det dundrer sånn i brystet at jeg blir liggende våken om natten. Derfor går jeg tilbake til legen min om noen dager og ber om en ny vurdering, eller egentlig en ny bekreftelse på at det ikke er noe farlig... Men jeg er altså ikke alene om dette, ser jeg. Takk for det.

-bare 26 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd oxo. Jeg har fått tre barn og har gått to år på skole, jeg drikker kaffe og røyker og jeg er 26 år. Stress og røyking er årsaken til dette trur jeg og kaffe etter kl:17:00 er ikke søvn hjelpende heller.Jeg vet ikke om du har mye å tenke på for tiden, eller om du har hatt det? for stress symptomer kommer somregel etter en stund, og ikke alltid med en gang, har jeg erfart. Prøv å ikke stresse så i hverdagen, og ro deg ned med litt meditasjon kanskje?

Det er hva jeg har erfart i hvertfall! God bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis

Puh...

Det er godt jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg hadde en del slike ekstraslag (som føltes nøyaktig slik du beskriver det) for en del år siden, og fikk registrert EKG, mens hjertet slo trofast som en klokke (selvfølgelig).

Nå har det imidlertid kommet tilbake, mye sterkere og mer langvarig enn før. Jeg føler meg verken svimmel eller uvel på noen annen måte, men det dundrer sånn i brystet at jeg blir liggende våken om natten. Derfor går jeg tilbake til legen min om noen dager og ber om en ny vurdering, eller egentlig en ny bekreftelse på at det ikke er noe farlig... Men jeg er altså ikke alene om dette, ser jeg. Takk for det.

-bare 26 år...

Jaha - så fikk jeg da endelig registrert dundringen på EKG - solig også. Det trommet ivei gjennom EKG-registrering og påfølgende legebesøk. Nedturen er at jeg ikke fikk helt den meldingen jeg ville, nemlig at jeg ikke skulle bekymre meg. Derimot ble jeg satt på medisin for å senke pulsen. Oppfølging om noen dager. Hrmf. Men jeg hadde IKKE ekstrasystoli, som var diagnosen jeg fikk for noen r tilbake. Derimot noe supraventrikulær takykardi eller noe i den duren. Dundre, dundre... Og høyt stoffskifte har jeg neppe, sa legen. Så da så...

Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha - så fikk jeg da endelig registrert dundringen på EKG - solig også. Det trommet ivei gjennom EKG-registrering og påfølgende legebesøk. Nedturen er at jeg ikke fikk helt den meldingen jeg ville, nemlig at jeg ikke skulle bekymre meg. Derimot ble jeg satt på medisin for å senke pulsen. Oppfølging om noen dager. Hrmf. Men jeg hadde IKKE ekstrasystoli, som var diagnosen jeg fikk for noen r tilbake. Derimot noe supraventrikulær takykardi eller noe i den duren. Dundre, dundre... Og høyt stoffskifte har jeg neppe, sa legen. Så da så...

Frøydis

Jeg har tachycardi under svangerskap. Hva menes med supraventikulær? Det har ikke jeg hørt noe om.

I forrige svangerskap ble jeg grundig utredet og det ble målt puls opp i 180 slag/min. Legen valgte likevel å ikke gi meg medisin pga fosteret. Jeg ble istedet 100% sykmeldt ut svangerskapet. Hjertebanken forsvant etter fødselen. Imidlertid tålte jeg ikke lenger mer enn ett glass rødvin, da kom hjertebanken tilbake.

Nå er jeg gravid igjen, og hjertet slår og slår (umulig å sove). Snart må jeg sykmeldes igjen. For min egen del ville jeg nok helst ha hatt medisin, for jeg er veldig frisk ellers, og jeg tror det er lett at kollegene innbiller seg at jeg er sykmeldt av ren latskap. Men hensynet til babyen kommer selvsagt først.

Hva slags medisin tar du? Jeg kunne tenke meg å sjekke opp om dette virkelig er farlig for fostre. I forrige svangerskap hadde babyen puls over 200 slag/min. Normalt for fostre er fra 120 - 160 slag/min. Så denne hjertebanken kan kanskje være litsom for babyen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til kamo.

Du beskriver ekstraslag som om det skulle være klippet ut av læreboken.

Det er vanligvis ikke farlig, spesielt ikke hos ellers hjertefriske personer. Hjertet ditt stopper ikke !!

Hvis du er mye plaget, vil du kunne få registrert hvor mange slike slag du har i løpet av et døgn.

Vanligvis gir vi ingen behandling for dette, idet endel av de medikamenter vi kan bruke vil kunne gi bivirkninger som er verre enn ekstraslagene.

Har du eliminert endel av de hyppigste grunnene til ekstraslag, bl.a. mye kaffe og røyking ?

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Jaha - så fikk jeg da endelig registrert dundringen på EKG - solig også. Det trommet ivei gjennom EKG-registrering og påfølgende legebesøk. Nedturen er at jeg ikke fikk helt den meldingen jeg ville, nemlig at jeg ikke skulle bekymre meg. Derimot ble jeg satt på medisin for å senke pulsen. Oppfølging om noen dager. Hrmf. Men jeg hadde IKKE ekstrasystoli, som var diagnosen jeg fikk for noen r tilbake. Derimot noe supraventrikulær takykardi eller noe i den duren. Dundre, dundre... Og høyt stoffskifte har jeg neppe, sa legen. Så da så...

Frøydis

Svar til Frøydis.

Jeg har omtalt supraventrikulær tachycardi flere ganger idag, og du kan lese noen av svarene mine.

Medikamentell behandling vil kunne gis som forebyggende medisin (d.v.s. med henblikk på at anfall ikke skal oppstå på ny). Det er bare et par medikamenter som har vist sikker profylaktisk (forebyggende) effekt. De øvrige "rytmemidler" går mer ut på å redusere pulsfrekvensen når anfall oppstår.

Sett opp en "logg" for deg selv i tiden som kommer : notèr anfallshyppighet, varighet og subjektive symptomer over en viss periode. En slik logg vil være nyttig i vurderingen av om du bør vurderes nærmere på et senere tidspunkt.

Be legen din lære deg noen triks for evt. å kunne bryte et slikt anfall selv.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Jeg har tachycardi under svangerskap. Hva menes med supraventikulær? Det har ikke jeg hørt noe om.

I forrige svangerskap ble jeg grundig utredet og det ble målt puls opp i 180 slag/min. Legen valgte likevel å ikke gi meg medisin pga fosteret. Jeg ble istedet 100% sykmeldt ut svangerskapet. Hjertebanken forsvant etter fødselen. Imidlertid tålte jeg ikke lenger mer enn ett glass rødvin, da kom hjertebanken tilbake.

Nå er jeg gravid igjen, og hjertet slår og slår (umulig å sove). Snart må jeg sykmeldes igjen. For min egen del ville jeg nok helst ha hatt medisin, for jeg er veldig frisk ellers, og jeg tror det er lett at kollegene innbiller seg at jeg er sykmeldt av ren latskap. Men hensynet til babyen kommer selvsagt først.

Hva slags medisin tar du? Jeg kunne tenke meg å sjekke opp om dette virkelig er farlig for fostre. I forrige svangerskap hadde babyen puls over 200 slag/min. Normalt for fostre er fra 120 - 160 slag/min. Så denne hjertebanken kan kanskje være litsom for babyen også.

Svar til sprellik.

Supraventrikulær tachycardi betyr rask puls hvor årsaken (rytmen) går ut fra strukturer beliggende i forkammernivå i hjertet. Slike tachycardier er vanligvis av godartet type, og har en frekvens (puls) fra 120-200 pr. min.

Bruk av hjertefrekvens-reduserende midler hos gravide ( og vi snakker da om siste 2/3-del av svangerskapet) avstår vi helst fra, men vil kunne brukes hvis morens plager er betydelige. Man vil i så fall helst slutte med slike midler 2-3 døgn før.

Din egen hjertebank er ikke "slitsom" for barnet. fødsel.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til kamo.

Du beskriver ekstraslag som om det skulle være klippet ut av læreboken.

Det er vanligvis ikke farlig, spesielt ikke hos ellers hjertefriske personer. Hjertet ditt stopper ikke !!

Hvis du er mye plaget, vil du kunne få registrert hvor mange slike slag du har i løpet av et døgn.

Vanligvis gir vi ingen behandling for dette, idet endel av de medikamenter vi kan bruke vil kunne gi bivirkninger som er verre enn ekstraslagene.

Har du eliminert endel av de hyppigste grunnene til ekstraslag, bl.a. mye kaffe og røyking ?

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Jaha - så fikk jeg da endelig registrert dundringen på EKG - solig også. Det trommet ivei gjennom EKG-registrering og påfølgende legebesøk. Nedturen er at jeg ikke fikk helt den meldingen jeg ville, nemlig at jeg ikke skulle bekymre meg. Derimot ble jeg satt på medisin for å senke pulsen. Oppfølging om noen dager. Hrmf. Men jeg hadde IKKE ekstrasystoli, som var diagnosen jeg fikk for noen r tilbake. Derimot noe supraventrikulær takykardi eller noe i den duren. Dundre, dundre... Og høyt stoffskifte har jeg neppe, sa legen. Så da så...

Frøydis

Svar til Frøydis.

Jeg har omtalt supraventrikulær tachycardi flere ganger idag, og du kan lese noen av svarene mine.

Medikamentell behandling vil kunne gis som forebyggende medisin (d.v.s. med henblikk på at anfall ikke skal oppstå på ny). Det er bare et par medikamenter som har vist sikker profylaktisk (forebyggende) effekt. De øvrige "rytmemidler" går mer ut på å redusere pulsfrekvensen når anfall oppstår.

Sett opp en "logg" for deg selv i tiden som kommer : notèr anfallshyppighet, varighet og subjektive symptomer over en viss periode. En slik logg vil være nyttig i vurderingen av om du bør vurderes nærmere på et senere tidspunkt.

Be legen din lære deg noen triks for evt. å kunne bryte et slikt anfall selv.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Jeg har tachycardi under svangerskap. Hva menes med supraventikulær? Det har ikke jeg hørt noe om.

I forrige svangerskap ble jeg grundig utredet og det ble målt puls opp i 180 slag/min. Legen valgte likevel å ikke gi meg medisin pga fosteret. Jeg ble istedet 100% sykmeldt ut svangerskapet. Hjertebanken forsvant etter fødselen. Imidlertid tålte jeg ikke lenger mer enn ett glass rødvin, da kom hjertebanken tilbake.

Nå er jeg gravid igjen, og hjertet slår og slår (umulig å sove). Snart må jeg sykmeldes igjen. For min egen del ville jeg nok helst ha hatt medisin, for jeg er veldig frisk ellers, og jeg tror det er lett at kollegene innbiller seg at jeg er sykmeldt av ren latskap. Men hensynet til babyen kommer selvsagt først.

Hva slags medisin tar du? Jeg kunne tenke meg å sjekke opp om dette virkelig er farlig for fostre. I forrige svangerskap hadde babyen puls over 200 slag/min. Normalt for fostre er fra 120 - 160 slag/min. Så denne hjertebanken kan kanskje være litsom for babyen også.

Svar til sprellik.

Supraventrikulær tachycardi betyr rask puls hvor årsaken (rytmen) går ut fra strukturer beliggende i forkammernivå i hjertet. Slike tachycardier er vanligvis av godartet type, og har en frekvens (puls) fra 120-200 pr. min.

Bruk av hjertefrekvens-reduserende midler hos gravide ( og vi snakker da om siste 2/3-del av svangerskapet) avstår vi helst fra, men vil kunne brukes hvis morens plager er betydelige. Man vil i så fall helst slutte med slike midler 2-3 døgn før.

Din egen hjertebank er ikke "slitsom" for barnet. fødsel.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frøydis

Jeg har tachycardi under svangerskap. Hva menes med supraventikulær? Det har ikke jeg hørt noe om.

I forrige svangerskap ble jeg grundig utredet og det ble målt puls opp i 180 slag/min. Legen valgte likevel å ikke gi meg medisin pga fosteret. Jeg ble istedet 100% sykmeldt ut svangerskapet. Hjertebanken forsvant etter fødselen. Imidlertid tålte jeg ikke lenger mer enn ett glass rødvin, da kom hjertebanken tilbake.

Nå er jeg gravid igjen, og hjertet slår og slår (umulig å sove). Snart må jeg sykmeldes igjen. For min egen del ville jeg nok helst ha hatt medisin, for jeg er veldig frisk ellers, og jeg tror det er lett at kollegene innbiller seg at jeg er sykmeldt av ren latskap. Men hensynet til babyen kommer selvsagt først.

Hva slags medisin tar du? Jeg kunne tenke meg å sjekke opp om dette virkelig er farlig for fostre. I forrige svangerskap hadde babyen puls over 200 slag/min. Normalt for fostre er fra 120 - 160 slag/min. Så denne hjertebanken kan kanskje være litsom for babyen også.

Jeg går på Isoptin - startet med 3x80 mg per dag, nå tar jeg 120 mg siste dose, altså 2x80 + 1x120 mg. Det hjelper egentlig ikke så mye, men... Vi får se over litt tid.

Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...