Gå til innhold

Hvorfor totalforbys ikke alt av tobakk?


Gjest totalforby!

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

''Røykeloven fra 2002 fungerte. Stadig færre røyker, og ungdom synes ikke lenger det er kult med røyk. Det får være grenser for hvor mye man skal plage de få som er igjen.''

Sant nok. De fleste synes vel at røykeloven nå i etterkant var fornuftig. Men, i sannhetens navn mener jeg å huske at Høybråten ble latterliggjort og utskjelt den gangen...?

Det er korrekt. Jeg skjelte ham ut jeg også. :) Men Høybråthen er faktisk grunnen til at jeg (og mange med meg) sluttet å røyke, og det er ingen tvil om at det er mer behagelig på en bar i dag enn for 10 år siden da røyken lå tykt under taket, og selv de som ikke røyket luktet søppel. For ikke å snakke om lukten på restauranter.

Dette forplantet seg også raskt videre til diverse hjem. Selv røykere røyker ofte på verandaen i dag.

Og det beste av alt er at loven bidro til at røyking ikke lenger er kult, noe som har en forebyggende effekt på unge.

Høybråthen skal med sin standhaftighet ha for røykeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    10

  • morsan

    9

  • nitty-gritty

    5

  • ShitDiddelyDo

    4

Mest aktive i denne tråden

Det er korrekt. Jeg skjelte ham ut jeg også. :) Men Høybråthen er faktisk grunnen til at jeg (og mange med meg) sluttet å røyke, og det er ingen tvil om at det er mer behagelig på en bar i dag enn for 10 år siden da røyken lå tykt under taket, og selv de som ikke røyket luktet søppel. For ikke å snakke om lukten på restauranter.

Dette forplantet seg også raskt videre til diverse hjem. Selv røykere røyker ofte på verandaen i dag.

Og det beste av alt er at loven bidro til at røyking ikke lenger er kult, noe som har en forebyggende effekt på unge.

Høybråthen skal med sin standhaftighet ha for røykeloven.

Ja,- jeg er ikke happy for akkurat det å berømme fyren - men han gjorde en bra ting der - som nå i dag ikke er så sært og sprøtt som de aller fleste mente den gangen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Røykeloven fra 2002 fungerte. Stadig færre røyker, og ungdom synes ikke lenger det er kult med røyk. Det får være grenser for hvor mye man skal plage de få som er igjen.''

Sant nok. De fleste synes vel at røykeloven nå i etterkant var fornuftig. Men, i sannhetens navn mener jeg å huske at Høybråten ble latterliggjort og utskjelt den gangen...?

Det ble han, men nesten hele Europa kom jo nokså raskt etter.

At pubmiljøene i f.eks England og Irland er helt ødelagt pga. røykeloven er uansett et ubestridelig faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berrefjord

Ja, men alkohol brukes også som kultur, til mat, og det kan man jo ikke si om narko.

Tja. Spør hasj-røykere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble han, men nesten hele Europa kom jo nokså raskt etter.

At pubmiljøene i f.eks England og Irland er helt ødelagt pga. røykeloven er uansett et ubestridelig faktum.

Det er da det samme her det. Før var jeg ute med venninnene min stort sett noen timer hver dag over en kopp kaffe og en prat. Etter røykelover så ble det slutt og nå sitter vi isteden hjemme hos oss sjøl alene og kjeder livet av oss. Og det er mer og mer sjelden at det kommer besøk, det er ikke det samme med 4-5 venninner på samme sted, vi visste hvor vi skulle gå, ingen avtaler og alle kom ikke hver dag.

Dermed forsvant det sosiale kaffelivet og nå er det bare barnevognsmafiaen som går ut å drikker kaffe hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''.....der konsekvensene rammer kun individet selv.''

Konsekvensene av at individet røyker rammer hele samfunnet i form av skyhøye helsekostnader.

Røykere ha det da med å dø før alder og regulerer vel dermed egen prislapp?

Dessuten har jo folk med dårlig kosthold, som trener lite, og som lever usunt på andre måter hyppige legebesøk, og påfører samfunnet kostnader, uten at pizza og pølse foreslås totalforbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Røykeloven fra 2002 fungerte. Stadig færre røyker, og ungdom synes ikke lenger det er kult med røyk. Det får være grenser for hvor mye man skal plage de få som er igjen.''

Sant nok. De fleste synes vel at røykeloven nå i etterkant var fornuftig. Men, i sannhetens navn mener jeg å huske at Høybråten ble latterliggjort og utskjelt den gangen...?

''Men, i sannhetens navn mener jeg å huske at Høybråten ble latterliggjort og utskjelt den gangen...?''

Ja, av den gemene hop ble han det, men jeg frydet meg allerede den gangen over forslaget, og enda mer i alle årene som har gått. Tenk - alle de årene vi bare tok for gitt at røyklukta var noe som var et fait accomplis på utesteder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da det samme her det. Før var jeg ute med venninnene min stort sett noen timer hver dag over en kopp kaffe og en prat. Etter røykelover så ble det slutt og nå sitter vi isteden hjemme hos oss sjøl alene og kjeder livet av oss. Og det er mer og mer sjelden at det kommer besøk, det er ikke det samme med 4-5 venninner på samme sted, vi visste hvor vi skulle gå, ingen avtaler og alle kom ikke hver dag.

Dermed forsvant det sosiale kaffelivet og nå er det bare barnevognsmafiaen som går ut å drikker kaffe hver dag.

Det sitter da mange utendørs på kafeene/utestedene og røyker i den litt varmere årstid ihvertfall, og jeg synes jo stadig vekk man ser noen også i den kaldere årstid.

Men det ser jo noen ganger ganske stusselig ut... Jeg husker en sur januardag jeg gikk ute på Aker Brygge: Inn gjennom vinduene så jeg mange folk som satt inne ved bordene og pratet og koste seg med vinglassene sine, mens ute satt det én og annen småfrossen sjel lutrygget under et fleecepledd og røykte. Da tenkte jeg at det nesten er rart de fortsatt gidder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt. Jeg skjelte ham ut jeg også. :) Men Høybråthen er faktisk grunnen til at jeg (og mange med meg) sluttet å røyke, og det er ingen tvil om at det er mer behagelig på en bar i dag enn for 10 år siden da røyken lå tykt under taket, og selv de som ikke røyket luktet søppel. For ikke å snakke om lukten på restauranter.

Dette forplantet seg også raskt videre til diverse hjem. Selv røykere røyker ofte på verandaen i dag.

Og det beste av alt er at loven bidro til at røyking ikke lenger er kult, noe som har en forebyggende effekt på unge.

Høybråthen skal med sin standhaftighet ha for røykeloven.

''Men Høybråthen er faktisk grunnen til at jeg (og mange med meg) sluttet å røyke''

Ja, det hjelper på at det gjøres mindre behagelig å røyke!

Selv sluttet jeg lenge før Høybråten var en kjent politiker, og noe som sterkt påvirket at røykeslutten ble enklere, var at jeg et halvt års tid før røykeslutt flyttet inn sammen med han som jeg nå er gift med. Han var meget bestemt på at jeg ikke fikk røyke inne, og han gadd helelr ikke å bli med meg ut for å holde meg med selskap mens jeg tok meg en blås. Da ble det ofte til at jeg heller lot være å gå ut, for ikke å avbryte samtalen for å stå ute i vind og blåst og røyke...

''Dette forplantet seg også raskt videre til diverse hjem. Selv røykere røyker ofte på verandaen i dag. ''

Spør du meg, så begynte denne trenden lenge før 2002, men det har sikkert noe å gjøre med at folk hadde fått barn, og selv etter barnas sengetid var det en "no no" for de aller, aller fleste vi kjenner å røyke inne hos seg selv, selv om det var selskap eller fest.

For snart ti år siden feiret vi mannens 40-årsdag, men fullt hus (ca 60 gjester) og stor fest. Ikke én eneste person spurte om å få røyke inne - alle tok det for gitt at man skulle gå ut.

Men dette varierte fra miljø til miljø. Jeg husker et privat middagsselskap vi var på et par år før denne 40-årsdagen. Det var hjemme hos noen vi ikke kjente så veldig godt. Min mann og jeg var da de eneste som ikke røykte, og sidemannen min fyrte opp første sigg mens jeg fortsatt satt og spiste!! Da var det fristende å ta den gamle "Er det ok at jeg spiser mens du røyker?" ;-)

For meg var det nesten litt absurd å være i den middagen - nesten som i et parallellunivers der folk oppfører seg ganske annerledes enn mitt vante univers ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Men Høybråthen er faktisk grunnen til at jeg (og mange med meg) sluttet å røyke''

Ja, det hjelper på at det gjøres mindre behagelig å røyke!

Selv sluttet jeg lenge før Høybråten var en kjent politiker, og noe som sterkt påvirket at røykeslutten ble enklere, var at jeg et halvt års tid før røykeslutt flyttet inn sammen med han som jeg nå er gift med. Han var meget bestemt på at jeg ikke fikk røyke inne, og han gadd helelr ikke å bli med meg ut for å holde meg med selskap mens jeg tok meg en blås. Da ble det ofte til at jeg heller lot være å gå ut, for ikke å avbryte samtalen for å stå ute i vind og blåst og røyke...

''Dette forplantet seg også raskt videre til diverse hjem. Selv røykere røyker ofte på verandaen i dag. ''

Spør du meg, så begynte denne trenden lenge før 2002, men det har sikkert noe å gjøre med at folk hadde fått barn, og selv etter barnas sengetid var det en "no no" for de aller, aller fleste vi kjenner å røyke inne hos seg selv, selv om det var selskap eller fest.

For snart ti år siden feiret vi mannens 40-årsdag, men fullt hus (ca 60 gjester) og stor fest. Ikke én eneste person spurte om å få røyke inne - alle tok det for gitt at man skulle gå ut.

Men dette varierte fra miljø til miljø. Jeg husker et privat middagsselskap vi var på et par år før denne 40-årsdagen. Det var hjemme hos noen vi ikke kjente så veldig godt. Min mann og jeg var da de eneste som ikke røykte, og sidemannen min fyrte opp første sigg mens jeg fortsatt satt og spiste!! Da var det fristende å ta den gamle "Er det ok at jeg spiser mens du røyker?" ;-)

For meg var det nesten litt absurd å være i den middagen - nesten som i et parallellunivers der folk oppfører seg ganske annerledes enn mitt vante univers ;-)

Jeg husker jo ikke hvordan det var i riktig gamledager, men jeg mener å huske at vi røyket overalt tidligere. Jeg kan knapt huske at det fantes steder hvor vi måtte ut og røyke på f.eks. fest eller vorspiel.

Men med loven kom også synet av idiotene (meg inklusive, i starten), som sto ute i 20 kuldegrader og dro på seg lungebetennelse mens de dro inn røyk og klaget over kulda.

Det der så spesielt dumt ut.

Med med røykeslutt kom også forbedret luktesans. For meg som kjører mye med tog merkes dette spesielt godt. Røykeren lukter ofte helvete, spesielt når de kommer rett fra kulda og inn på toget.

(Skal sies at jeg fortsatt tar en festrøyk eller tre, men jeg jobber med å bli kvitt denne idiotiske vanen - dog er den vond å vende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men, i sannhetens navn mener jeg å huske at Høybråten ble latterliggjort og utskjelt den gangen...?''

Ja, av den gemene hop ble han det, men jeg frydet meg allerede den gangen over forslaget, og enda mer i alle årene som har gått. Tenk - alle de årene vi bare tok for gitt at røyklukta var noe som var et fait accomplis på utesteder!

''jeg frydet meg allerede den gangen over forslaget, og enda mer i alle årene som har gått. Tenk - alle de årene vi bare tok for gitt at røyklukta var noe som var et fait accomplis på utesteder!''

Det gjorde faktisk jeg også, til tross for at jeg var en ihuga røyker! Det var deilig å sitte inne i røykfri luft og heller gå ut for å røyke når behovet kom.

For ikke å snakke om å slippe dårlig samvittighet for at man påfører andre kunder og ansatte passiv røyk. Jeg pleide ofte å gå ut for å røyke før røykeloven også (alltid hjemme og i privatboliger, men også på restauranter o.l.), men på en del steder var det nesten meiningsløst når man kunne skjære lufta likevel.

Har også opplevd skikkelig hangover etter konserter med massiv røyking innendørs til tross for at jeg drakk vann heile kvelden. Hvordan opplevde ikke-røykerne det da, mon tro?

Jeg er ikke enig med Høybråten i så mye, men røykeloven skal han ha applaus for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg frydet meg allerede den gangen over forslaget, og enda mer i alle årene som har gått. Tenk - alle de årene vi bare tok for gitt at røyklukta var noe som var et fait accomplis på utesteder!''

Det gjorde faktisk jeg også, til tross for at jeg var en ihuga røyker! Det var deilig å sitte inne i røykfri luft og heller gå ut for å røyke når behovet kom.

For ikke å snakke om å slippe dårlig samvittighet for at man påfører andre kunder og ansatte passiv røyk. Jeg pleide ofte å gå ut for å røyke før røykeloven også (alltid hjemme og i privatboliger, men også på restauranter o.l.), men på en del steder var det nesten meiningsløst når man kunne skjære lufta likevel.

Har også opplevd skikkelig hangover etter konserter med massiv røyking innendørs til tross for at jeg drakk vann heile kvelden. Hvordan opplevde ikke-røykerne det da, mon tro?

Jeg er ikke enig med Høybråten i så mye, men røykeloven skal han ha applaus for!

Ja, røykeloven er vel det eneste jeg applauderer han nfor. Kommer ihvertfall ikke på noe annet i farta .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

''jeg frydet meg allerede den gangen over forslaget, og enda mer i alle årene som har gått. Tenk - alle de årene vi bare tok for gitt at røyklukta var noe som var et fait accomplis på utesteder!''

Det gjorde faktisk jeg også, til tross for at jeg var en ihuga røyker! Det var deilig å sitte inne i røykfri luft og heller gå ut for å røyke når behovet kom.

For ikke å snakke om å slippe dårlig samvittighet for at man påfører andre kunder og ansatte passiv røyk. Jeg pleide ofte å gå ut for å røyke før røykeloven også (alltid hjemme og i privatboliger, men også på restauranter o.l.), men på en del steder var det nesten meiningsløst når man kunne skjære lufta likevel.

Har også opplevd skikkelig hangover etter konserter med massiv røyking innendørs til tross for at jeg drakk vann heile kvelden. Hvordan opplevde ikke-røykerne det da, mon tro?

Jeg er ikke enig med Høybråten i så mye, men røykeloven skal han ha applaus for!

Siden vi snakker om røyking... Hvordan går det med røykeslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nord og ned

Det er da det samme her det. Før var jeg ute med venninnene min stort sett noen timer hver dag over en kopp kaffe og en prat. Etter røykelover så ble det slutt og nå sitter vi isteden hjemme hos oss sjøl alene og kjeder livet av oss. Og det er mer og mer sjelden at det kommer besøk, det er ikke det samme med 4-5 venninner på samme sted, vi visste hvor vi skulle gå, ingen avtaler og alle kom ikke hver dag.

Dermed forsvant det sosiale kaffelivet og nå er det bare barnevognsmafiaen som går ut å drikker kaffe hver dag.

Ja, i all jubelen over røykeloven går det tapt mye sosialt samkvem, både ute på byen, og ikke minst på arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i all jubelen over røykeloven går det tapt mye sosialt samkvem, både ute på byen, og ikke minst på arbeidsplasser.

''og ikke minst på arbeidsplasser.''

Veeel, det kan jo hende at ikke-røykerne synes det er bedre at alle stiller på lik linje når det gjelder muligheten til sosialt samkvem;-) Ref Rachel i en episode av Friends

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om røyking... Hvordan går det med røykeslutt?

Takk for omtanken, nitty-gritty!

Siden dette ikke er posta på "Røykeslutt"-sida, kan jeg tillate meg å være ærlig uten å demotivere andre:

Det går, men jeg har røyka 3 av 4 "krisesigaretter" siden 24.12.10, og leiter stadig etter unnskyldninger for å "fortjene" en sigarett. Tror det er mye psykisk siden jeg tross alt klarte å slutte under svangerskap og ammeperioder.

Legen sa til meg at "da har du jo vist evne til å slutte", og jeg repliserte at "da hadde jeg jo en grunn". Tåpelig svar, siden både barna, jeg og de rundt meg er jo fortsatt tjent med at jeg ikke blir sjuk eller dør pga røyking :-/

Jeg holder stand, men blir fremdeles litt muggen når kvelden kommer og røyksuget overmanner meg..

Men jeg har da for pokker født opptil fleire ganger, så dette skal jeg da vel klare!

God helg til deg & dine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men, i sannhetens navn mener jeg å huske at Høybråten ble latterliggjort og utskjelt den gangen...?''

Ja, av den gemene hop ble han det, men jeg frydet meg allerede den gangen over forslaget, og enda mer i alle årene som har gått. Tenk - alle de årene vi bare tok for gitt at røyklukta var noe som var et fait accomplis på utesteder!

Ja,- jeg var ikke lei meg over det forslaget jeg heller,- men det var jo bare såvidt man turte å innrømme det, siden han ble så utskjelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, nitty-gritty!

Siden dette ikke er posta på "Røykeslutt"-sida, kan jeg tillate meg å være ærlig uten å demotivere andre:

Det går, men jeg har røyka 3 av 4 "krisesigaretter" siden 24.12.10, og leiter stadig etter unnskyldninger for å "fortjene" en sigarett. Tror det er mye psykisk siden jeg tross alt klarte å slutte under svangerskap og ammeperioder.

Legen sa til meg at "da har du jo vist evne til å slutte", og jeg repliserte at "da hadde jeg jo en grunn". Tåpelig svar, siden både barna, jeg og de rundt meg er jo fortsatt tjent med at jeg ikke blir sjuk eller dør pga røyking :-/

Jeg holder stand, men blir fremdeles litt muggen når kvelden kommer og røyksuget overmanner meg..

Men jeg har da for pokker født opptil fleire ganger, så dette skal jeg da vel klare!

God helg til deg & dine :-)

Uuuups, det var på "Røkeslutt"-forumet - slik går det når man svarer på "siste 100".....

Jaja, tror jeg avslutta innlegget relativt optimistisk fordi om jeg har fryktelig lyst på en røyk nå :-( Forsmedelig hvordan psyken styrer, for de fysiske abstinensene må da være over nå. Men snart er det "Nytt på nytt", og jeg tror jeg har micro-popcorn i skapet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Takk for omtanken, nitty-gritty!

Siden dette ikke er posta på "Røykeslutt"-sida, kan jeg tillate meg å være ærlig uten å demotivere andre:

Det går, men jeg har røyka 3 av 4 "krisesigaretter" siden 24.12.10, og leiter stadig etter unnskyldninger for å "fortjene" en sigarett. Tror det er mye psykisk siden jeg tross alt klarte å slutte under svangerskap og ammeperioder.

Legen sa til meg at "da har du jo vist evne til å slutte", og jeg repliserte at "da hadde jeg jo en grunn". Tåpelig svar, siden både barna, jeg og de rundt meg er jo fortsatt tjent med at jeg ikke blir sjuk eller dør pga røyking :-/

Jeg holder stand, men blir fremdeles litt muggen når kvelden kommer og røyksuget overmanner meg..

Men jeg har da for pokker født opptil fleire ganger, så dette skal jeg da vel klare!

God helg til deg & dine :-)

Godt jobbet!

Noe må skje i hodet ditt nå, tror jeg. Jeg og frosken fordømte de krisesigarettene med god grunn ;) Det handler om å være ikke-røyker, heller enn å være en røyker som tilfeldigvis ikke røyker akkurat nå.

Jeg kjenner igjen tankegangen din og håper du snart tar tak i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet!

Noe må skje i hodet ditt nå, tror jeg. Jeg og frosken fordømte de krisesigarettene med god grunn ;) Det handler om å være ikke-røyker, heller enn å være en røyker som tilfeldigvis ikke røyker akkurat nå.

Jeg kjenner igjen tankegangen din og håper du snart tar tak i den :)

Et smertelig godt poeng, kloke nitty-gritty! Jeg liker det ikke, men du har rett. Tror jeg må tenke som en alkoholiker; har jo erfart hvordan "en røyk av og til" har ført meg ut i uføre tidligere. Og ja, for min del tror jeg det sitter mest i hodet, i hvert fall pr i dag.

Takk for at du bryr deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...