Gå til innhold

hvordan hjelpe en venn

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang. psykoser:

Jeg har en venn som innbiller seg en hel masse rare ting, som at han skal motta et tilbud om fotball proffkontrakt, helt uten grunn (går å venter hver dag) han har jobbet sammen med kongen (for et par år siden) på fabrikken hvor han jobber, samt at han skal gifte seg med Marta Luise om noen få dager. Det er bare snakk om at hub skal komme å fri (Det er han som er Ari Ben mener han).

Når man skal svare på slike meninger, som gjentas i det uendelige samme dag, skal man da benekte at dette kan være tilfellet, eller er det best å bare JATTE med.

Forstå meg rett: Alle som da sier i mot han, ER I MOT HAN, mener han, mens jeg er på hans side, og han kan derfor fortelle meg sånt fordi de andre ikke forstår sier han.Det er fordi jeg ikke sier han imot.

Gjør jeg da rett i å ikke si i mot hans påstander (jeg vil legge til at jeg IKKE bygger oppunder de) eller bør jeg fortelle han sannheten som han likevel ikke tror på.

Dette fordi han da ikke har noen på HANS side, om jeg sier imot han også.

Kjære dere, hjelp meg med svar og tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36217-hvordan-hjelpe-en-venn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville sagt at jeg ser tankene hans som tegn på en sykdom. Si at dere ser dette forskjellig og hør om dere kan snakke om noe annet.

Noen pårørende må ta ansvar og få han behandlet. Han er psykotisk og behøver sterkt tvangsinnleggelse i psykiatrisk avdeling. Han bør absolutt behandles med antipsykotisk medisin som er det eneste som hjelper på slike vrangforestillinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36217-hvordan-hjelpe-en-venn/#findComment-138641
Del på andre sider

Jeg ville sagt at jeg ser tankene hans som tegn på en sykdom. Si at dere ser dette forskjellig og hør om dere kan snakke om noe annet.

Noen pårørende må ta ansvar og få han behandlet. Han er psykotisk og behøver sterkt tvangsinnleggelse i psykiatrisk avdeling. Han bør absolutt behandles med antipsykotisk medisin som er det eneste som hjelper på slike vrangforestillinger.

Jeg vet han er psykotisk.

Han har vært innlagt, men er nå kommet ut. Han får psykologisk oppfølging og går på medikamenter.

Spørsmålet er egentlig hvordan JEG skal forholde meg til han. OM jeg skal si at det han innbiller seg er riktig eller galt og likevel være på HANS side om du skjønner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36217-hvordan-hjelpe-en-venn/#findComment-138691
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...