Gå til innhold

Ny dag og angsten river i kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest Ei som er veldig fortvilet
Skrevet

Klarte så vidt å få barna i barnehagen.Det var egentlig en seier. Angsten river i kroppen, men den er kanskje ikke fult så intens som i går. Nå gruer jeg meg til helga.Da har jeg ikke mulighet til å legge meg ned når det blir for ille for da er barna hjemme.Heldigvis er samboeren min hjemme og. Herregud å tøft dette er! Jeg vet ikke om jeg orker at alle dager skal starte slik. Håper bare cipralexen virker snart.Jeg vil ha tilbake det gamle livet mitt!! Dette her er uutholdelig.

Gjest prust
Skrevet

Kjære deg. Jeg vet det er vondt. De første dagene klarte ikke mannen min å gå ut i det hele tatt. Husker vi skulle prøve å gå til postkassa, men måtte snu da vi kom til garasjen.

Så skrittene var små, men det gikk fremover.

Prøv lese om angst og si til kroppen din at det ikke er farlig, at det går over.

Lær deg pusteteknikk.

Når du har begynt å kunne gå ut litt, begynn å tren. Det er veldig positivt for angsten med trening, fordi du da får høy puls i en positiv setting, slik at kroppen forbinder høy puls med noe positivt.

Ønsker deg en god helg!

Gjest Ei som er veldig fortvilet
Skrevet

Kjære deg. Jeg vet det er vondt. De første dagene klarte ikke mannen min å gå ut i det hele tatt. Husker vi skulle prøve å gå til postkassa, men måtte snu da vi kom til garasjen.

Så skrittene var små, men det gikk fremover.

Prøv lese om angst og si til kroppen din at det ikke er farlig, at det går over.

Lær deg pusteteknikk.

Når du har begynt å kunne gå ut litt, begynn å tren. Det er veldig positivt for angsten med trening, fordi du da får høy puls i en positiv setting, slik at kroppen forbinder høy puls med noe positivt.

Ønsker deg en god helg!

Takk for svar.Det er virkelig til hjelp. Jeg klarte å dusje, men har ligget i senga i to timer etter det. Nå er jeg oppe igjen, men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre.Største bekymringen min er at jeg ikke klarer å spise når det står på.Uff....

Gjest prust
Skrevet

Takk for svar.Det er virkelig til hjelp. Jeg klarte å dusje, men har ligget i senga i to timer etter det. Nå er jeg oppe igjen, men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre.Største bekymringen min er at jeg ikke klarer å spise når det står på.Uff....

Det gjør ingenting at du har ligget to timer i senga etter dusjen.

Nå drikker du tre slurker med te/melk/juice, og så tar du på deg sko, jakke og evt lue og går ut i ti minutter. Gå rundt huset, til postkassa eller til lekeplassen - og tilbake.

Når du kommer tilbake, drikker du litt til. Så finner du noe mykt å spise. Havregrøt, mykt brød eller en frukt. Spis litt. Vet at det strammer i halsen hvis du presser. Slapp av, og spis bare litt om gangen.

OK?

Disse dagene er unntakstilstand - og du kommer deg gjennom dem! Det gjør ikke noe at du ligger i senga et par timer, eller ikek spiser en dag.

Viktigste er å drikke, spise litt og få litt luft.

Og så overlater du ansvaret for barna til mannen din. Ditt hovedansvar er å komme gjennom disse dagene.

OK?

*klem*

Skrevet

Du kan jo ta en sobril. Håper det går bedre etter hvert.

Skrevet

Kjenner igjen denne "enten-eller-tenkningen". Lett å føle seg fanget når en har katastrofetanker om det som for andre fortoner seg en av 1000 hverdagsrutiner.

Det som har hjulpet meg:

1. Avbrudd/avledning. Gjøre noe når disse tankene kommer, selv om det kan synes vanskelig å frigjøre seg, og på tross av at tankene er der. Gjør man dette ofte nok, lærer man at det slett ikke er umulig å bryte disse tankene, og tankene kan avta i intensitet/styrke og blir færre over tid. Til slutt kan de forsvinne helt.

2. Fokus på hva du vil og skal, og gjøre det. Ikke gi disse tankene tid og rom. Det finnes uendelig mange andre ting å tenke på kan være positive for deg. Velg hva du vil tenke på, den første tiden må en kanskje tvinge seg selv.

3. Konsekvens og perspektiv. Hvilke konsekvenser (pos/neg) får denne grublingen for deg? Og hvilke konsekvenser får det om du ikke grubler, men gjør noe annet? Og hvordan blir livet for deg når grublingen blir borte/kontrollerbar?

4. Gode rutiner. Fast døgnrytme, stå opp til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen.

5. Ikke innta for mye koffein, og spes ikke for sent på kvelden (eller nikotin for den saks skyld).

6. Medisiner (som f.eks. Atarax) kan dempe symptomer på angst. Ikke alle medisiner er vanedannende.

7. Finn ut hvorvidt du har en alvorlig depresjon eller bipolar lidelse. Grubling kan avta med rette medisiner for dette.

8. Fysisk aktivitet er alltid bra. Forsøk å finne noe du liker som inbefatter fysisk aktivitet. Variasjon er også alltid bra.

Håper du finner noe som fungerer for deg.

Lykke til! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...