Gå til innhold

Kjære NHD, vær så snill å svare

Anbefalte innlegg

Gjest jenta18

Hei. I dag er det bestemt at psykologen min skal bestille legetime til meg, for hun synes jeg er for tynn og vil ha en lege til å se på den somatiske delen av meg. Så med andre ord, jeg har visst ikke så mye å si. sukk.... Men hun har ikke svart meg skikkelig på hva som vil skje under legetimen, hva vil legen sjekke ol? Jeg sa jeg ikke ville veie meg hos denne legen, men det var visst hele greia med hele legebesøket, enda jeg faktisk har sagt til psykologen hva jeg veier. Alt er bare rot, føler ting blir besluttet over hodet på meg! Og det blir ikke noe bedre når jeg får følelsen av at det bare er vekta som betyr noe for hvor "syk" jeg er. Jeg vet jeg har et "forvrengt" kroppsbilde, og...... ja. Har bare lyst til å kunne våkne en morgen og være glad for å ta fatt på en ny dag og være takknemlig for at jeg lever. Det eneste som betyr noe i livet mitt er treninga, og skolen går jo rett på trynet. Og....jeg føler meg aleine og redd. Gruer meg til legetimen, jeg er jo ikke syk nok.... har BMI på 16,2 og det er jo ikke så gale.... Det skal jo mye til før det blir livstruende, uansett.

Men... vær så snill å svare meg. Jeg vet liksom, liksom ingenting og... sukk. HJELP.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg antar at hovedhensikten med legetimen er å få tatt blodprøver av deg. Dette kan dreie seg om stoffskifte, elektrolytter, proteiner i blodet/serum og en del annet.

I tillegg er det mulig at en velger å undersøke hjertet.

Jeg vil tro at psykologen din synes dette er vanskelig, og at hun/han ikke alene ønsker å ha ansvaret for din somatiske helse.

En ser regelmessig at psyken/de kognitive, rasjonelle delene av personligheten endres/svekkes ved en BMI under 17. Ved vårt regionale senter for SF avslutter en psykoterapi og konsentrerer seg kun om spising og vekt dersom BMI kommer under 17. Når den igjen kommer over 17, gjennopptas vanlig psykoterapi.

Du bør ikke bagatellisere sykdommen din.

Gjest Engelen33

Kjenner deg ikke, men jeg fikk bare lyst til å si at jeg føler med deg!! Vet hvor grusomt det er når ting bare blir bestemt over hodet på deg, og man liksom ikke har NOEN verdens ting å si!! Har også angst for å veie meg blant andre!! Det erjo ikke VEKTEN det dreier seg om hvis du skjønner hva jeg mener? Har en følelse av at du vet hva jeg mener. Blir liksom så veldig fokusert på vekt,etc. Selv sitter man der og har lyst til å forsvinne, vekk fra alt og alle! Skal til min første psykologitime i morgen, og jeg gruer meg veldig!! Ikke så lett når folk prøver å prente inn i meg at jeg er altfor tynn, når man selv mener og SER det motsatte? Blir fullstendig forvirret jeg!! Håper ikke det gjorde noe at jeg skrev til deg. Har du lyst til å maile med meg så må du bare det. Skal tenke masse på deg!! Håper du får det bedre med deg selv etterhvert!! Gikk det bra hos legen? Mange styrkeklemmer fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...