Gå til innhold

Store problemer med hodebunnen (svie, kløe, hårtap)


Gjest Frustrert ung mann

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert ung mann

Hei Jon, Jeg er utrolig frustrert for tiden og håper du kan hjelpe meg snarest mulig! Jeg leste ditt innlegg/svar på nettet i 2009 til en person som beskrev lignende symptomer som jeg opplever. Se link: http://www.doktoronline.no/qa/forum/19/qa4255530_hodebunn_flass.html Jeg håper nå du kan gi meg litt mer info/veiledning enn det du oppga til ham. Jeg skal og prøve å gi deg litt mer detaljert info om min tilstand. Situasjon og symptomer:: Jeg er en mann på 32 år som hele livet har hatt tjukt hår og ingen problemer med hodebunnen. De siste 2 mnd hår jeg i økende grad opplevd en svært irritert hodebunn, med små røde flekker, stor kløe og svie, og en ellers rød hodebunn over hele kronen. Jeg har på kort tid blitt veldig tynn i håret, og kan se hodebunnen enkelte steder. De røde flekkene blir mindre synlige når vi trykker på dem. Når jeg trener (noe jeg gjør ofte) blir smertene større, da fuktighet fremprovoserer kløe og svie i hodebunnen. Det føles også som at det "prikker" konstant i hodebunnen. Jeg flasser ikke. Når jeg vasket håret i forgårs, så det ut som det var 300 hårstrå igjen i vasken....og jeg er veldig kortklippet i utgangspunktet. Tiltak jeg har prøvd: 1) Sluttet med hårvoks og sterke shampooer. 2) Jeg har kjøpt fungoral shampoo, og denne bruker jeg 3 ganger uken. Den har gitt effekt på svien, men ikke på kløen og hårtapet som bare tiltaker i styrke. Det føles alltid litt bedre når jeg vasker håret med den, men går fort tilbake til normalen. Dessuten kan jeg jo kun bruke den et par ganger uken ift det som står anbefalt. 3) Jeg har gått til min fastlege. Han var ingen ekspert, og skyldte på eksem. Han ga meg resept på et eksem middel (flaske) som jeg skulle smørre i hodebunnen. Dette gjorde jeg i 3 dager, men det svidde så voldsomt at jeg tørde ikke bruke det lenger, da jeg var redd for å ødelegge hårsekkene med et slikt middel. Vil ikke miste enda mer hår! 4) Jeg oppsøkte en trikolog som så med kamera på hodebunnen. De sa at det ikke var noen tegn til Psorassis. Dette var for en mnd siden, men jeg føler det er mye verre nå. 5) Har også begynt å gå på Arcon Tisane shampoo + hårvitaminkapsler + sink tabeller og Vitamin B for å forebygge hårtap, men dette hjelper lite mot symtomene. 6) For et år siden før kløen begynte, fikk jeg et tips fra min frisør om at Nisim hadde utviklet noen hårkurer for personer med tørr hodebunn som var anbefalt av leger. Jeg begynte på denne, og erfarte at den var ganske sterk (luktet). Jeg gikk på denne i 4 mnd, men følte at den gav motsatt effekt. Så begynte svien og kløen og sluttet på den umiddelbart. Jeg håper virkelig ikke at det er denne som har forårsaket probleme jeg nå opplever, eller hårtapet. Spørsmål til deg: 1) Hva kan dette være, og hvilke tiltak/medisin kan jeg prøve? Er lite keen på å bruke noe sterkt middel som gir meg ytterligere håravfall.... 2) Bør jeg fortsette med Fungoral, hvor lenge? Er den sterk og kan gi hårtap hvis jeg bruker den for ofte/lenge? 3) Kan det være noe kroppen reagerer på ift kosthold? Jeg drikker mye kaffe, men det har jeg gjort i mange år..... 4)Trikologen i Bergen har sagt at de kan hjelpe meg med et skreddersydd program for hodebunnen. De har over 30års erfaring. Selvsagt er dette svært dyrt, og jeg er alltid skeptisk til slike ting. Kjenner du/dere i legestanden til dette fagområdet, og kan du som lege anbefale noe slikt for meg? Trikologen sa leger i større grad nå begynner å anerkjenne trikologi, men det er jo deres ord......?? 4) Er Arcon Tisane hårvitaminkapsler noe du/dere har gode erfaringer med? De selger visst også noe som heter hodebunnrens. 5) Et apotek anbefalte meg og prøve en fuktighetsgele for hodebunnen som het Aco. Er dette noe å prøve? Nå er det påske, og jeg er lite lysten på å gå en hel påske med disse ubehagelige symtomene. Jeg har bestilt henvisning til hudlege, men det er stor kø! Håper du kan hjelpe meg på vei - takker så mye for all hjelp! Hilsen Frustrert ung mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest hele innlegget men fugoral fra apoteket kan hjelpe sår hodebunn, også bør man bruke milde produkter som ikke irriterer hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

For omfattende og komplisert problemstilling , må først og fremst oppsøke hudlege og få korrekt diagnose. Så må de ta behandlingen derfra. Mange av de tingene han nevner er udokumenterte midler som er vanskelige å uttale seg om. Mvh J L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...