Gå til innhold

Epilepsi og graviditet


isbe

Anbefalte innlegg

Jeg har epilepsi, bruker medisiner for dette (orfiril og trileptal), og har en liten datter på 9 mnd. Nå har vi lyst på en til, men jeg hadde et meget tøfft svangerskap iom at jeg fikk andre og mye hyppigere anfall under forrige svangerskap. Fins det noe som tilsier at det samme skulle skje igjen? Er det noe litteratur/undersøkelser som er gjort på området som vi kan lese? Vi får lite svar når vi spør legene her, man vet ikke og medisinene er for nye er svarene vi får.

En annen ting er det at datteren vår hadde lavt blodsukker og hadde meget sakte vektøkning og var mager de 3 første månedene av sitt liv, nå er hun slank men følger sin egen kurve. (er 9 1/2 mnd; 8 kg og 68 cm - ikke verdens største unge akkurat, men akkurat passe...). Det ble stillt spørsmål (av helsesøster og lege) på helsestasjonen om man trodde det kom av medisinene, men barnelegene som ble kontaktet mente at det var det ikke, men kunne ikke gi noen annen grunn. VÅrt spørs,ål er nå: når man går på sånne "nye" medisiner, blir det registrert noe sted hvilke komplikasjoner man har under svangerskap og for babyens del etterpå, evt ammings problemer (datteren vår sov hele tiden de første ukene og måtte vekkes til hvert måltid) - eller er det ikke noe "register" der ting registreres - jeg tenker bare at dersom det var det, så hadde jo det vært til hjelp for andre som går på samme medisin og som opplever liknende ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut-Erik Ånensen, allmennlege

Til isbe ang epilepsi og graviditet

Å forutsi anfallshyppighet under neste svangerskap er såvidt meg bekjent svært vanskelig. De hormonelle endringene som skjer gjør at kroppen ikke er like "forutsigbar" som ellers.

Jeg blir nok dessverre svar skyldig vedr dine øvrige spørsmål.

Har du forsøkt å kontakte barnelegen i dette forum?

For din egen del bør du vel snakke med nevrolog på sykehuset for mer spesifikk informasjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...