Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

Mulig det. Men jeg mener ikke å huske at andres tråder om umulige folk blir kommentert på tilsvarende måte...

Åjo, det synes jeg det er mange eksempler på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

''Man gjør ALDRI sånt noengang uansett hva som ligger bak.''

Men du har jo selv truet med skilsmisse, eller ihvertfall skrevet på dol at du seriøst vurderte å gjøre det. Du har jo ombestemt deg, så kanskje det du skrev her den gangen var overilt og basert på en misoppfatning av situasjonen, og at når du fikk tenkt deg om så mente du det ikke så sterkt likevel?

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salmiakk

Jeg har ikke fulgt med på denne historien (jeg forstår at svigermor og samboer har vært diskutert tidligere), men det er et par spørsmål som melder seg.

-Hvorfor skal svigermor involveres i det hele tatt når en TV skal selges eller når man skal reise en tur til Oslo og trenger skyss?

-Hvorfor fikk hun nøkkel til huset i første omgang?

-Hvorfor flyttet dere i det hele tatt til hennes by? Var hun involvert i deres valg av bosted på noen måte?

Det høres ut som om samboeren din er litt for knyttet til sin mor, og at navlestrengen må klippes på et eller annet tidspunkt. Jeg synes alle foreldre og svigerforeldre bør forstå at de unge voksne må få lov til å styre selv i sitt eget hus. Alt annet er en oppskrift på trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I stedet for tillater du deg å være ganske ufin.

Jeg lurer på en ting (og jeg presiserer allerede nå at jeg ikke mener å tråkke på verken folk, diagnoser eller annet):

En veldig veldig god venn av familien fikk slag, og ble lam i store deler av kroppen, på én side. Dette medførte bla ingen førlighet i venstre arm.

I mange sammenhenger når vi var sammen ble det sagt (både fra vedkommende selv, og oss andre) ting som er ganske ufint. Eksempelvis sa sjefen hennes en gang (sitat fra Cato Zahl Pedersen om jeg ikke husker feil), "ingen armer - ingen kake" - hvorpå hun svarte "en arm - litt kake". Vi spøkte også regelmessig med at vi satt ting akkurat så langt unna at hun ikke fikk tak i bare for å være slemme, eller hun gjorde seg dårligere enn hun var for kunstig sympati.

Altså en ganske hasardiøs opptreden sett utenfra.

Men dette var hennes overlevelsestaktikk, hun måtte spøke og tulle med dette for å overleve det.

Det er jeg vokst opp med, tett innpå meg - i mange år.

Om jeg da hadde sagt en ting som "en arm - litt kake ;)" her på forumet, så betyr jo ikke det at jeg på generell basis er ufin mot handicappede?

Jeg har også en veldig god venn, som er autist. Han er høyt utdannet og fungerer helt normalt i samfunnet, og du ville antagelig ikke oppdaget at han er det. Men jeg vet det. Og han vet det. Så jeg kan svare ham med ting som "ja, men du er jo autist, hva annet kan man forvente" og han kan respondere med "sant nok".

En eller annen skrev noe til togli i denne tråden som hun svarte "jeg hører hva du sier" til. Jeg var fristet til å svare "nei, det gjør du ikke :p". Men så gjorde jeg ikke det, av hensyn til nettopp temaet i denne tråden. Jeg tror hun ville taklet det helt fint. Men noen andre ville kanskje taklet det dårlig på hennes vegne.

Forstår du at folk kan ha en omgangstone seg i mellom, som de farges av når de responderer på ting her inne - uten at de nødvendigvis er ufine av den grunn?

Det er jo ikke alltid slik at det er munnen som snakker som må tenke seg om, noen ganger er det øret som hører også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Laguna har antakelig ønsket å kompromisse der svigermor stiller krav, men så nøyer ikke denne svigermoren seg med lillefingeren - og fortsetter å stille krav og slå seg vrang dersom hun ikke får viljen sin.''

Med fare for at mitt minne er forvrengt, har ikke jeg hatt inntrykk av at laguna har vært utpreget diplomatisk. Det har hele tiden vært mer snakk om svigermors feil enn hvordan tilpasse seg disse.

Vel, i tråder om "hva som helst" så ville jeg vært enig med deg i denne betraktningen.

Men trådene har jo stort sett handlet om hennes bryllup, hennes og kjærestens tid osv. Da blir det litt annerledes. Jeg mener helt og holdent at brud og brudgom må få bestemme ALT i sitt eget bryllup. Uansett hva "alle andre", og da også mor/svigermor, måtte mene om det.

Og når svigermor legger føringer for bryllupet, så må det være lov å klage. Høylydt også.

Jeg kjenner ikke laguna noe bedre enn du gjør, men etter å ha fulgt henne på forum over mange år, så oppfatter jeg henne som rundere enn de fleste, relativt enkel å ha med å gjøre, og sosialt oppegående. Faktisk på grensen til uforsvarlig medgjørlig og rund innimellom (diverse sofaokkupant- og naborushistorier og tilsvarende tatt i betraktning).

Muligens på grensen til konfliktsky kanskje (uten at jeg mener noe vondt med det, Laguna - jeg synes du er kul, det vet du!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men vi hører jo alltid bare en side av historien på et nettsted som dette.

Med det som argument kan man jo ikke delta i noen debatter på nettsteder hvor ikke alle parter i ymse konflikter deltar.

Oh, jeg husker jeg kom hjem fra byen og så på Jerry Springer kl fire om natten for 15 år siden! Fikk flashback av forslaget ditt om å samle alle partene på ett sted til en diskusjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Oh, jeg husker jeg kom hjem fra byen og så på Jerry Springer kl fire om natten for 15 år siden! Fikk flashback av forslaget ditt om å samle alle partene på ett sted til en diskusjon :P

Jerry Springer, ja. Det er han fyren som til og med overgikk Ricky Lake, er det ikke?

Hvis jeg ikke tar helt feil endte kranglene stadig med håndgemeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting (og jeg presiserer allerede nå at jeg ikke mener å tråkke på verken folk, diagnoser eller annet):

En veldig veldig god venn av familien fikk slag, og ble lam i store deler av kroppen, på én side. Dette medførte bla ingen førlighet i venstre arm.

I mange sammenhenger når vi var sammen ble det sagt (både fra vedkommende selv, og oss andre) ting som er ganske ufint. Eksempelvis sa sjefen hennes en gang (sitat fra Cato Zahl Pedersen om jeg ikke husker feil), "ingen armer - ingen kake" - hvorpå hun svarte "en arm - litt kake". Vi spøkte også regelmessig med at vi satt ting akkurat så langt unna at hun ikke fikk tak i bare for å være slemme, eller hun gjorde seg dårligere enn hun var for kunstig sympati.

Altså en ganske hasardiøs opptreden sett utenfra.

Men dette var hennes overlevelsestaktikk, hun måtte spøke og tulle med dette for å overleve det.

Det er jeg vokst opp med, tett innpå meg - i mange år.

Om jeg da hadde sagt en ting som "en arm - litt kake ;)" her på forumet, så betyr jo ikke det at jeg på generell basis er ufin mot handicappede?

Jeg har også en veldig god venn, som er autist. Han er høyt utdannet og fungerer helt normalt i samfunnet, og du ville antagelig ikke oppdaget at han er det. Men jeg vet det. Og han vet det. Så jeg kan svare ham med ting som "ja, men du er jo autist, hva annet kan man forvente" og han kan respondere med "sant nok".

En eller annen skrev noe til togli i denne tråden som hun svarte "jeg hører hva du sier" til. Jeg var fristet til å svare "nei, det gjør du ikke :p". Men så gjorde jeg ikke det, av hensyn til nettopp temaet i denne tråden. Jeg tror hun ville taklet det helt fint. Men noen andre ville kanskje taklet det dårlig på hennes vegne.

Forstår du at folk kan ha en omgangstone seg i mellom, som de farges av når de responderer på ting her inne - uten at de nødvendigvis er ufine av den grunn?

Det er jo ikke alltid slik at det er munnen som snakker som må tenke seg om, noen ganger er det øret som hører også :)

Guri, det var da noen søte småhistorier fra virkeligheten:-)

Jeg har noen litt mindre søte historier å fortelle fra psykiatrien, men la oss ta det en annen dag når det ikke er så fint vær ute, ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting (og jeg presiserer allerede nå at jeg ikke mener å tråkke på verken folk, diagnoser eller annet):

En veldig veldig god venn av familien fikk slag, og ble lam i store deler av kroppen, på én side. Dette medførte bla ingen førlighet i venstre arm.

I mange sammenhenger når vi var sammen ble det sagt (både fra vedkommende selv, og oss andre) ting som er ganske ufint. Eksempelvis sa sjefen hennes en gang (sitat fra Cato Zahl Pedersen om jeg ikke husker feil), "ingen armer - ingen kake" - hvorpå hun svarte "en arm - litt kake". Vi spøkte også regelmessig med at vi satt ting akkurat så langt unna at hun ikke fikk tak i bare for å være slemme, eller hun gjorde seg dårligere enn hun var for kunstig sympati.

Altså en ganske hasardiøs opptreden sett utenfra.

Men dette var hennes overlevelsestaktikk, hun måtte spøke og tulle med dette for å overleve det.

Det er jeg vokst opp med, tett innpå meg - i mange år.

Om jeg da hadde sagt en ting som "en arm - litt kake ;)" her på forumet, så betyr jo ikke det at jeg på generell basis er ufin mot handicappede?

Jeg har også en veldig god venn, som er autist. Han er høyt utdannet og fungerer helt normalt i samfunnet, og du ville antagelig ikke oppdaget at han er det. Men jeg vet det. Og han vet det. Så jeg kan svare ham med ting som "ja, men du er jo autist, hva annet kan man forvente" og han kan respondere med "sant nok".

En eller annen skrev noe til togli i denne tråden som hun svarte "jeg hører hva du sier" til. Jeg var fristet til å svare "nei, det gjør du ikke :p". Men så gjorde jeg ikke det, av hensyn til nettopp temaet i denne tråden. Jeg tror hun ville taklet det helt fint. Men noen andre ville kanskje taklet det dårlig på hennes vegne.

Forstår du at folk kan ha en omgangstone seg i mellom, som de farges av når de responderer på ting her inne - uten at de nødvendigvis er ufine av den grunn?

Det er jo ikke alltid slik at det er munnen som snakker som må tenke seg om, noen ganger er det øret som hører også :)

'' (sitat fra Cato Zahl Pedersen om jeg ikke husker feil), "ingen armer - ingen kake" - ''

Det var visstnok da de hadde kommet frem til Sydpolen og skulle spise kake at de andre sa det til Cato. :o) Han var jo også førstemann til Sydpolen uten votter! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vel, i tråder om "hva som helst" så ville jeg vært enig med deg i denne betraktningen.

Men trådene har jo stort sett handlet om hennes bryllup, hennes og kjærestens tid osv. Da blir det litt annerledes. Jeg mener helt og holdent at brud og brudgom må få bestemme ALT i sitt eget bryllup. Uansett hva "alle andre", og da også mor/svigermor, måtte mene om det.

Og når svigermor legger føringer for bryllupet, så må det være lov å klage. Høylydt også.

Jeg kjenner ikke laguna noe bedre enn du gjør, men etter å ha fulgt henne på forum over mange år, så oppfatter jeg henne som rundere enn de fleste, relativt enkel å ha med å gjøre, og sosialt oppegående. Faktisk på grensen til uforsvarlig medgjørlig og rund innimellom (diverse sofaokkupant- og naborushistorier og tilsvarende tatt i betraktning).

Muligens på grensen til konfliktsky kanskje (uten at jeg mener noe vondt med det, Laguna - jeg synes du er kul, det vet du!)...

Ikke uenig med deg i det du skriver her, så skjønner ikke helt hva du vil frem til (kfr. din første setning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med deg i det du skriver her, så skjønner ikke helt hva du vil frem til (kfr. din første setning).

Jeg tror poenget er at Laguna ikke har noe krav på seg til å opptre diplomatisk i forhold til svigerbeistet så lenge dragen blander seg i ting som er Laguna og kjærestens personlige anlliggende.

Slik leste jeg i alle fall det, og jeg er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et SNEV av.....

''Svigermor synes til gjengjeld kanskej at det er svigerdatter som er et monster?''

Sikkert, men dette handler ikke om hva svigermor tror eller mener, for hun skal ikke oppføre seg slik uansett. Det er over lagunas grenser, og de bestemmer laguna (ikke svigermor eller en rettssal). Det er lagunas privilegie.

''Jeg velger å tro at dette er to flotte damer - som er kjærest eller mor til samme nydelige mann. Men så har de to damene ufrivillig havnet i konflikt med hverandre. Hvordan stoppe konfliktspiralen?''

Det er en fin drømmetenkning, men det er ikke slik at alle er "flotte damer". Noen er drittsekker, og noen er psykisk syke, og noen er begge deler. Man kan ikke bare anta at "egentlig er alle flotte rasjonelle mennesker" - virkeligheten er ikke slik.

''Stakkars kjærest- oppi det hele. Kvinnene i hans liv- to furier som "hater" hverandre ("hater" i anførselstegn- fordi jeg igjen velger å tro at de begge innerst inne ønsker et godt forhold).''

Det er da laguna det er synd på her. Det er kjærestens plikt å få satt en solid stopper for slik oppførsel fra svigermor, og beskytte laguna mot det. Hans lojalitet er nå til laguna.

''Men likevel. Han kjenner begge kvinnene. Han bør gi dem tid til å roe seg- og så forsøke ta affære.''

Hvis han mener laguna skal akseptere slik oppførsel, så har laguna et problem (og det er ikke bare svigermor).

Hvis ikke, så kan det være strategisk smart å vente litt, men hans lojalitet her er til laguna.

Med vennlig hilsen

''Det er kjærestens plikt å få satt en solid stopper for slik oppførsel fra svigermor, og beskytte laguna mot det. Hans lojalitet er nå til laguna.''

Sør, I think I love you!!! :) :) :)

Det er nettopp dette som er kjæresters rolle i forhold til urimelige svigers av ymes slag, men det er forbausende mange som ikke "tør" å ta kampene med foreldrene sine, til fordel for partneren. Det har forbauset meg uttallige ganger hvor konfliktskye voksne "barn" kan være overfor foreldrene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting (og jeg presiserer allerede nå at jeg ikke mener å tråkke på verken folk, diagnoser eller annet):

En veldig veldig god venn av familien fikk slag, og ble lam i store deler av kroppen, på én side. Dette medførte bla ingen førlighet i venstre arm.

I mange sammenhenger når vi var sammen ble det sagt (både fra vedkommende selv, og oss andre) ting som er ganske ufint. Eksempelvis sa sjefen hennes en gang (sitat fra Cato Zahl Pedersen om jeg ikke husker feil), "ingen armer - ingen kake" - hvorpå hun svarte "en arm - litt kake". Vi spøkte også regelmessig med at vi satt ting akkurat så langt unna at hun ikke fikk tak i bare for å være slemme, eller hun gjorde seg dårligere enn hun var for kunstig sympati.

Altså en ganske hasardiøs opptreden sett utenfra.

Men dette var hennes overlevelsestaktikk, hun måtte spøke og tulle med dette for å overleve det.

Det er jeg vokst opp med, tett innpå meg - i mange år.

Om jeg da hadde sagt en ting som "en arm - litt kake ;)" her på forumet, så betyr jo ikke det at jeg på generell basis er ufin mot handicappede?

Jeg har også en veldig god venn, som er autist. Han er høyt utdannet og fungerer helt normalt i samfunnet, og du ville antagelig ikke oppdaget at han er det. Men jeg vet det. Og han vet det. Så jeg kan svare ham med ting som "ja, men du er jo autist, hva annet kan man forvente" og han kan respondere med "sant nok".

En eller annen skrev noe til togli i denne tråden som hun svarte "jeg hører hva du sier" til. Jeg var fristet til å svare "nei, det gjør du ikke :p". Men så gjorde jeg ikke det, av hensyn til nettopp temaet i denne tråden. Jeg tror hun ville taklet det helt fint. Men noen andre ville kanskje taklet det dårlig på hennes vegne.

Forstår du at folk kan ha en omgangstone seg i mellom, som de farges av når de responderer på ting her inne - uten at de nødvendigvis er ufine av den grunn?

Det er jo ikke alltid slik at det er munnen som snakker som må tenke seg om, noen ganger er det øret som hører også :)

''Forstår du at folk kan ha en omgangstone seg i mellom, som de farges av når de responderer på ting her inne - uten at de nødvendigvis er ufine av den grunn?''

For å svare deg mer ordentlig. Beklager den litt kjappe ironiske tonen i morrest. Ja, det skjønner jeg veldig godt. Jeg har venner jeg kan spøke med om angstanfall, depresjoner, merkelig oppførsel og til og med psykose. Men jeg vet samtidig en god del om mye lidelse, tap og vonde opplevelser som ligger bak, at jeg prøver å være forsiktig når jeg gjør dette (ikke alltid jeg er like forsiktig sikkert ikke). Jeg forsøker altså å behandle venner med respekt for det de har opplevd, samtidig som jeg er glad i å bruke godmodig humor for å lette på stemningen. Det har jeg alltid gjort, og jeg mener at det er en av mine styrker. Men jeg liker ikke at diagnoser brukes som hersketeknikk, eller forbindes med dårlig oppførsel. Jeg liker holdninger som behandler mennesker som har opplevd vonde ting med respekt, verdi og forståelse. Selv om det på ingen måte unnskylder dårlig oppførsel genrelt sett.

Håper det var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Ikke uenig med deg i det du skriver her, så skjønner ikke helt hva du vil frem til (kfr. din første setning).

Du mente at Laguna ikke har vært utpreget diplomatisk, ettersom det hele tiden har vært snakk om svigermors feil.

Jeg er uenig.

Jeg ville vært enig dersom dette var vanlige dagligdagse ting, men dette er så personlige ting at hun må få lov å få dem akkurat som hun vil, selv om svigers eller annen familie ikke er enig. Det er jo HENNES bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror poenget er at Laguna ikke har noe krav på seg til å opptre diplomatisk i forhold til svigerbeistet så lenge dragen blander seg i ting som er Laguna og kjærestens personlige anlliggende.

Slik leste jeg i alle fall det, og jeg er helt enig.

Da leste du det jeg forsøkte å skrive, så det passet bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jerry Springer, ja. Det er han fyren som til og med overgikk Ricky Lake, er det ikke?

Hvis jeg ikke tar helt feil endte kranglene stadig med håndgemeng. :)

Jepp, han hadde vakter i studio som grep inn når deltagerne begynte å kaste stoler og lignende på hverandre. Mange særdeles gode problemstillinger i det studioet der altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Forstår du at folk kan ha en omgangstone seg i mellom, som de farges av når de responderer på ting her inne - uten at de nødvendigvis er ufine av den grunn?''

For å svare deg mer ordentlig. Beklager den litt kjappe ironiske tonen i morrest. Ja, det skjønner jeg veldig godt. Jeg har venner jeg kan spøke med om angstanfall, depresjoner, merkelig oppførsel og til og med psykose. Men jeg vet samtidig en god del om mye lidelse, tap og vonde opplevelser som ligger bak, at jeg prøver å være forsiktig når jeg gjør dette (ikke alltid jeg er like forsiktig sikkert ikke). Jeg forsøker altså å behandle venner med respekt for det de har opplevd, samtidig som jeg er glad i å bruke godmodig humor for å lette på stemningen. Det har jeg alltid gjort, og jeg mener at det er en av mine styrker. Men jeg liker ikke at diagnoser brukes som hersketeknikk, eller forbindes med dårlig oppførsel. Jeg liker holdninger som behandler mennesker som har opplevd vonde ting med respekt, verdi og forståelse. Selv om det på ingen måte unnskylder dårlig oppførsel genrelt sett.

Håper det var oppklarende.

Og alt dette skjønner jeg. Og er i prinsippet enig.

Men det er jo ikke ensbetydende med at andre gjør det motsatte, altså er ufine, trakasserende, nedsettende osv dersom de uttaler seg litt uheldig, eller på kanten.

Når de av mine som har alvorlige lidelser har vært som sykest, så har det vært så mye galgenhumor inne i bildet at de fleste ville blitt sjokkert. Og jeg levde så mitt oppi dette, at jeg sikkert kunne funnet på å svare noen andre med den samme tonen - fordi det var hverdagen min.

Det betyr ikke at jeg er ufin, nedsettende eller ond - men man farges av det man lever i.

Jeg er en av dem som ikke synes det er stygt å si neger heller, all den tid man ikke mener det som et skjellsord. Eller kjerring.

Jeg skjønner hva du mener, det har jeg gjort hele tiden. Jeg lurte bare om du skjønte hva de andre her har forsøkt å si - selv om du er uenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

'' (sitat fra Cato Zahl Pedersen om jeg ikke husker feil), "ingen armer - ingen kake" - ''

Det var visstnok da de hadde kommet frem til Sydpolen og skulle spise kake at de andre sa det til Cato. :o) Han var jo også førstemann til Sydpolen uten votter! ;o)

Stemmer! Veldig lite PK, men veldig morsomt der og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Her er det en logisk kortslutning, cathlin!

Hvis man sier at svigermor oppfører seg slik fordi hun kan ha diagnose X (som kan få folk til å oppføre seg "slik"), så betyr det:

* - IKKE at alle med diagnose X er drittsekker.

* - IKKE at alle med diagnoser er drittsekker.

* - men man husker at en av årsakene til at svigermor oppfører seg slik kan være at hun kan ha den og den diagnosen.

Med vennlig hilsen

Enig.

Men det er jo det samme problemet man støter på i alle type debatter som dette. Det være seg trygdeordninger, psykiatri, hjemmeværende eller annet.

Det er alltid noen som mener at man ikke kan si slik eller sånn fordi at, mens andre mener at det må kunne gå an å si ting uten at det blir oppfattet som så forferdelig negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alt dette skjønner jeg. Og er i prinsippet enig.

Men det er jo ikke ensbetydende med at andre gjør det motsatte, altså er ufine, trakasserende, nedsettende osv dersom de uttaler seg litt uheldig, eller på kanten.

Når de av mine som har alvorlige lidelser har vært som sykest, så har det vært så mye galgenhumor inne i bildet at de fleste ville blitt sjokkert. Og jeg levde så mitt oppi dette, at jeg sikkert kunne funnet på å svare noen andre med den samme tonen - fordi det var hverdagen min.

Det betyr ikke at jeg er ufin, nedsettende eller ond - men man farges av det man lever i.

Jeg er en av dem som ikke synes det er stygt å si neger heller, all den tid man ikke mener det som et skjellsord. Eller kjerring.

Jeg skjønner hva du mener, det har jeg gjort hele tiden. Jeg lurte bare om du skjønte hva de andre her har forsøkt å si - selv om du er uenig :)

Persille, nå orker ikke å diskutere dette mer.

Ha en fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...