Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

''Det er din oppfatning. Hva med å lytte til en stemme som har erfaring fra psykiatrien og opplever det som belastende?

Jeg ser ikke helt at 1 persons mening i en såpass lang tråd nødvendigvis skal få styre skuta den retningen, nei. Det betyr ikke at jeg betviler denne personens oppfatning.

''Dette blir akkurat slik som negerdebatten: Fordi jeg har et ukomplisert forhold til ordet "neger" skal jeg kunne ha min rett til å bruke det. Uavhengig om andre finner det støtende eller ikke.''

Jeg er ikke helt enig i at dette blir det samme som negerdebatten.

''Er dette så vanskelig å se?''

Nei, men det er ikke dermed sagt at 1 persons stemme skal telle over alle de andre som ikke mener det slik dere skal ha det til.

Er det vanskelig for deg å se?

Hvis du syns det er ok å antyde og beskrive dårlig oppførsel som at noen er personlighetsforstyrret bidrar du til ytterlig stigmatiseing av denne pasientgruppen.

Jeg kan ikke bestemme hva du eller andre skal si eller mene, men jeg har rett til å si at jeg ikke sans for denne måten å se ting på.

Så jeg vil ha meg frabedt å bli kalt for styrende eller konfliktskapende eller what ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

De som har en diagnose, som egentlig ikke vil at det skal være stigmatiserende. Det blir det, når det skal være så farlig å nevne, i tilfelle....

''Det blir det, når det skal være så farlig å nevne, i tilfelle....

''

I dette tilfelle ble det forbundet med en svigermor som blir beskrevet som gæærn, maktsyk, ødeleggende osv osv.

Det er vel ikke vanskelig å forstå at det virker stigamtiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis noen oppfører seg jævlig mot meg, oppfører jeg meg jævlig tilbake. Jeg er da i min fulle rett til å si at det var den andre som begynte, og kanskje også til å si at den andre var verst, men det er ikke sikkert at det gir noen løsning på problemet.

Men en "løsning" kan også være at de holder seg vekke fra henne, i stedet for å inngå en masse kompromiss som ødelegger for dem. Det er ikke slik at man må være venner med alle, uansett hvor ufordragelige de oppfører seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hu med den jævlige mora

:0) Mannen min og. Jeg tenker på at svigerdragen elegant inndrar penger som er lovet til bryllupet. For å "ta" Laguna, uten å blunke et eneste sekund over hva hun forteller sønnen sin med det...! Verre mødre finnes knapt! Fy.

Jeg og undres hva Lagunamannen sier.. mannen min reagerte spontant når sviger her gjorde et lignende stunt. Og hun har sittet alene med knurrbarten sin noen år nå.

Å inndra penger til bryllup synes å være en velkjent og mye brukt maktmetode. Min "kjære" mor gjorde også det før vårt bryllup. Mine foreldre sto på hardt for å få invitert hele slekta, det skulle være stooooort bryllup og ingen skulle stå utenfor, og dermed skulle de også betale en betydelig andel av bryllupet siden så mange gjester ikke var på vår opprinnelige liste. Så trakk hun seg ut, gitt, og håpet vel med det at hele kalaset skulle bli avlyst.

Synd for henne, men vi hadde penger selv og betalte alt uten å blunke. Og når hun valgte å forlate bryllupet sånn ca midt i hovedretten, så ryddet vi bare av og stokket om på stolene slik at det ikke ble så tomt. Mao: Protesten ble liksom ikke så synlig som den var tenkt.

Og nei, vi har ikke kontakt med dragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Men ser du ikke at hun skriver det og ser du ikke at det er det hun har følt i de andre trådene også''

Hun blir trodd på hennes opplevelser.

Skummelt sånne mellommenneskelige ting- fordi dersom x tror at noen er mot en, så oppfører x seg deretter- og folkene kan bli i mot x.

Selvoppfyllende profeti. Dersom jeg mistror min svigermor til å være vanskelig eller ikke å like meg, så oppfører jeg meg annerledes mot henne enn om jeg trodde hun forgudet meg.

Mellommenneskelige relasjoner er toveis. Sjelden bare EN sin skyld at en konflikt oppstår. Det er ofte en følge av en rekke uheldige omstendigheter som skyldes misforsåelser mellom begge parter.

''Mellommenneskelige relasjoner er toveis. Sjelden bare EN sin skyld at en konflikt oppstår. Det er ofte en følge av en rekke uheldige omstendigheter som skyldes misforsåelser mellom begge parter''

Det er jeg enig i og viktig å ha i bakhodet når man svarer i slike tråder.

Men det virker da som Laguna hører på råd. Det virker som takker pent, det virker som hun oppfører seg slik hun skal oppføre seg og likevel klarer svigermor altså å ringe hjem til foreldrene hennes, hun klarer å true mannen sin med skilsmisse fordi mannen vil være snill.

Det skulle ikke lenger være mulig se saken fra to sider . Det er så mange, ja nå har jeg lyst til å skrive psyke overgrep, at det burde ikke vært mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Hvis mine foreldre hadde sagt noe slikt som du var utsatt for, til min samboer, og/eller hennes barn, så hadde jeg selvsagt ikke snakket med dem igjen på veldig mange år.

Min lojalitet er til min samboer, og ikke til andre, nå som jeg er voksen (hvilket jeg har vært i mange år).

Med vennlig hilsen

Det er snakk om psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Ja, hvis noen oppfører seg jævlig mot meg, oppfører jeg meg jævlig tilbake. Jeg er da i min fulle rett til å si at det var den andre som begynte, og kanskje også til å si at den andre var verst, men det er ikke sikkert at det gir noen løsning på problemet.

''Ja, hvis noen oppfører seg jævlig mot meg, oppfører jeg meg jævlig tilbake.''

Her kommer det igjen. Du sier rett og slett at laguna oppfører seg jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

''Jeg var SÅ fortvilet og lei meg og full av følelser at jeg knapt tenkte en klar tanke og det var så deilig, deilig, deilig med alle som holdt med meg. Men jeg husker ikke de svarene den dag i dag. Det jeg husker er det svaret som sa: "Du må komme over det om du elsker samboeren din, for du kommer til å måtte forholde deg til disse menneskene igjen." Jeg husker jeg var rasende og følte meg lite forstått, men det var det eneste svaret som hjalp meg for framtiden.

Om jeg ikke hadde fått det rådet, så tror jeg ikke jeg og samboeren min hadde vært sammen den dag i dag.''

Takk for at du deler dette med oss :-)

Det får meg til å tenke på denne lappen::-)

http://1.bp.blogspot.com/_v5sLwm2_f6Q/TJKgoBK8LiI/AAAAAAAAAEw/jelqUJAo6k4/s1600/mother-in-law2.jpg

Hehe. Ja, slik er det :)

Jeg fikk forøvrig en kopp (i tillegg til noen andre greier) av svigermor forrige bursdag. På koppen sto det: "An angel on earth". Hun sa: "Den er bare din!".

Jeg vet ikke om hun mente det som en unnskyldning, men jeg tok det slik, for tanken fikk meg til å smile ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det blir det, når det skal være så farlig å nevne, i tilfelle....

''

I dette tilfelle ble det forbundet med en svigermor som blir beskrevet som gæærn, maktsyk, ødeleggende osv osv.

Det er vel ikke vanskelig å forstå at det virker stigamtiserende.

Her er det en logisk kortslutning, cathlin!

Hvis man sier at svigermor oppfører seg slik fordi hun kan ha diagnose X (som kan få folk til å oppføre seg "slik"), så betyr det:

* - IKKE at alle med diagnose X er drittsekker.

* - IKKE at alle med diagnoser er drittsekker.

* - men man husker at en av årsakene til at svigermor oppfører seg slik kan være at hun kan ha den og den diagnosen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Ja, hvis noen oppfører seg jævlig mot meg, oppfører jeg meg jævlig tilbake.''

Her kommer det igjen. Du sier rett og slett at laguna oppfører seg jævlig.

Hvor leste du at laguna oppfører seg jævlig?

Du tolket det slik, og jeg tror dette er en mistolking. Tror ingen synes laguna oppfører seg jævlig.

Jeg tror hun ufrivillig har havna i negativ akselrerende konfliktspiral. Hvordan stoppe en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en "løsning" kan også være at de holder seg vekke fra henne, i stedet for å inngå en masse kompromiss som ødelegger for dem. Det er ikke slik at man må være venner med alle, uansett hvor ufordragelige de oppfører seg.

Med vennlig hilsen

Det er jeg helt enig med deg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

''Jeg var SÅ fortvilet og lei meg og full av følelser at jeg knapt tenkte en klar tanke og det var så deilig, deilig, deilig med alle som holdt med meg. Men jeg husker ikke de svarene den dag i dag. Det jeg husker er det svaret som sa: "Du må komme over det om du elsker samboeren din, for du kommer til å måtte forholde deg til disse menneskene igjen." Jeg husker jeg var rasende og følte meg lite forstått, men det var det eneste svaret som hjalp meg for framtiden.

Om jeg ikke hadde fått det rådet, så tror jeg ikke jeg og samboeren min hadde vært sammen den dag i dag.''

Takk for at du deler dette med oss :-)

Det får meg til å tenke på denne lappen::-)

http://1.bp.blogspot.com/_v5sLwm2_f6Q/TJKgoBK8LiI/AAAAAAAAAEw/jelqUJAo6k4/s1600/mother-in-law2.jpg

Åh.. den var faktisk veldig fin. Den må jeg lagre, selv om min svigermor ikke er så verst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en logisk kortslutning, cathlin!

Hvis man sier at svigermor oppfører seg slik fordi hun kan ha diagnose X (som kan få folk til å oppføre seg "slik"), så betyr det:

* - IKKE at alle med diagnose X er drittsekker.

* - IKKE at alle med diagnoser er drittsekker.

* - men man husker at en av årsakene til at svigermor oppfører seg slik kan være at hun kan ha den og den diagnosen.

Med vennlig hilsen

Dette gidder jeg ikke Sør. Jeg gidder ikke å diskutere med deg.

God påske, god jul, godt nyttår og farvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om psykisk sykdom.

Vel, enten svigermor er psykisk syk eller ei, så har laguna1 krav på et levelig liv.

Avhengig av om det er en psykdom eller ei, som er årsak, så har det mer betydning for hva som bør gjøres (behandling, flytte langt vekk, osv), enn om laguna1 skal leve med noe slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, hvis noen oppfører seg jævlig mot meg, oppfører jeg meg jævlig tilbake.''

Her kommer det igjen. Du sier rett og slett at laguna oppfører seg jævlig.

Nei vettuhva! Det får være måte på overfortolkning! Dette var en generell betraktning om emnet om at ting er toveis, og overhodet ikke en karakteristikk av laguna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det er bare det at akkurat i denne tråden, er det ingenting som kan forsvare oppforselen til svigermor.''

Svigermor responderer antakelig på trådstarter.... Mulig de misfortår hverandre og hisser hverandre til de grader opp. Når trådstarter skal beskrive situasjonen, så er det svigermor som er gæærn. Om svigermor skal beskrive situasjonen er det trådstarter som er gæærn.

To sider av samme sak.

Tviler ikke et sekund på trådstarter sine opplevelser. Men er overbevist om at konflikten ikke skyldes at svigermor pr definisjon er en vanskelig trollkjærring.

''... ringer man ALDRI hjem til hennes foreldre.'' Det forteller hvor fortvilet svigermor faktisk var/er. Klart dette er veldig på kanten- men det var et fortvilet forsøk. Min far ringte også sin svigermor da min mor ville skille seg fra han. Desperat rop om hjelp, var det. Likeledes tror jeg er tilfelle her.

'' Når trådstarter skal beskrive situasjonen, så er det svigermor som er gæærn. Om svigermor skal beskrive situasjonen er det trådstarter som er gæærn''

Hun beskriver en svigermor som ringer hjem til hennes foreldre. Hun beskriver en svigermor som truer sin mann med skilsmisse fordi han vil være hjelpsom.

Kanskje svigermor har sin historie om hvorfor hun gjorde det, men det hjelper jo ingenting, så lenge man bare ikke gjør slikt.Man gjør ALDRI sånt noengang uansett hva som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

'' Når trådstarter skal beskrive situasjonen, så er det svigermor som er gæærn. Om svigermor skal beskrive situasjonen er det trådstarter som er gæærn''

Hun beskriver en svigermor som ringer hjem til hennes foreldre. Hun beskriver en svigermor som truer sin mann med skilsmisse fordi han vil være hjelpsom.

Kanskje svigermor har sin historie om hvorfor hun gjorde det, men det hjelper jo ingenting, så lenge man bare ikke gjør slikt.Man gjør ALDRI sånt noengang uansett hva som ligger bak.

hvorfor gjorde svigemor disse tingene da, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Vel, enten svigermor er psykisk syk eller ei, så har laguna1 krav på et levelig liv.

Avhengig av om det er en psykdom eller ei, som er årsak, så har det mer betydning for hva som bør gjøres (behandling, flytte langt vekk, osv), enn om laguna1 skal leve med noe slikt.

Med vennlig hilsen

Ja? Nå tror jeg du diskuterer litt i hytt og pine :)

Jeg har gitt meget konkrete råd for hvordan man kan takle slike mennesker (som sårer og skaper intriger og problemer) uten å kutte kontakten.

Jeg er forøvrig ikke i mot å kutte kontakten heller, men det må være langt mer veloverveid og initiativet burde komme fra sønnen, ikke svigerdatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

hvorfor gjorde svigemor disse tingene da, tror du?

Det er jeg ikke den rette til å svare på, men jeg har allerede antydet hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å si at dette er det samme som at laguna blir mistrodd, og ikke minst å si at laguna juger! Såvidt jeg kan se har ingen ment at det ikke er svært mye negativt å si om svigermonsterets oppførsel.

Du bruker uttrykket "det blir for dumt", men jeg kan sende den tilbake til deg og andre her at det blir for dumt når ethvert innlegg som ikke bare stryker laguna medhårs er det samme som å forsvare svigermorens oppførsel eller mistro henne.

Og hvvis du ikke selv skjønner at det blir for dumt å komme med den kommentaren om hva folk ville ha sagt dersom svigermoren hadde drept laguna, skjønner jeg definitivt at et ikke lenger er npen vits å diskutere dette.

Tja,- jeg har lest noen av innleggene på samme måte - med sterke antydninger om at vi jo ikke _helt_ kan være sikre på at laguna skriver sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...