Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

''Ja, hvis noen oppfører seg jævlig mot meg, oppfører jeg meg jævlig tilbake.''

Her kommer det igjen. Du sier rett og slett at laguna oppfører seg jævlig.

Det synes jeg var en merkelig tolkning av pronomenet "jeg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

hvorfor gjorde svigemor disse tingene da, tror du?

Det må jo svigermor selv ta ansvar for - laguna1 skal vel ikke fungere som psykolog for svigermor?

En annen ting her - dette er ikke en sak som nødvendigvis skal "mekles frem av en nøytral part". Hvis ikke laguna1 (og samboer) liker det, så er det faktisk deres rett å mislike, uansett årsak. Man er ikke tvunget til å være med folk man ikke liker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Når trådstarter skal beskrive situasjonen, så er det svigermor som er gæærn. Om svigermor skal beskrive situasjonen er det trådstarter som er gæærn''

Hun beskriver en svigermor som ringer hjem til hennes foreldre. Hun beskriver en svigermor som truer sin mann med skilsmisse fordi han vil være hjelpsom.

Kanskje svigermor har sin historie om hvorfor hun gjorde det, men det hjelper jo ingenting, så lenge man bare ikke gjør slikt.Man gjør ALDRI sånt noengang uansett hva som ligger bak.

''Man gjør ALDRI sånt noengang uansett hva som ligger bak.''

Men du har jo selv truet med skilsmisse, eller ihvertfall skrevet på dol at du seriøst vurderte å gjøre det. Du har jo ombestemt deg, så kanskje det du skrev her den gangen var overilt og basert på en misoppfatning av situasjonen, og at når du fikk tenkt deg om så mente du det ikke så sterkt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gidder jeg ikke Sør. Jeg gidder ikke å diskutere med deg.

God påske, god jul, godt nyttår og farvel.

Det er selvsagt helt opp til deg om du vil svare ordentlig, eller bare skrive tull! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Man gjør ALDRI sånt noengang uansett hva som ligger bak.''

Men du har jo selv truet med skilsmisse, eller ihvertfall skrevet på dol at du seriøst vurderte å gjøre det. Du har jo ombestemt deg, så kanskje det du skrev her den gangen var overilt og basert på en misoppfatning av situasjonen, og at når du fikk tenkt deg om så mente du det ikke så sterkt likevel?

Dette var uasakelig iom at du godt vet hva som lå bak. Det var ikke bare det at jeg truet med det, men jeg planla det.

Det er sånt man gjør over bedritent oppførsel. Det er ikke sånt man gjør overfor en mann som vil være hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,- jeg har lest noen av innleggene på samme måte - med sterke antydninger om at vi jo ikke _helt_ kan være sikre på at laguna skriver sannheten...

Hvis det har skjedd med noen av mine innlegg, kan jo _jeg_ påberope meg å bli mistrodd, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacoba

Tja,- jeg har lest noen av innleggene på samme måte - med sterke antydninger om at vi jo ikke _helt_ kan være sikre på at laguna skriver sannheten...

Som i mange settinger så finnes det flere ulike subjektive sannheter. Dette er nok Lagunas sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var uasakelig iom at du godt vet hva som lå bak. Det var ikke bare det at jeg truet med det, men jeg planla det.

Det er sånt man gjør over bedritent oppførsel. Det er ikke sånt man gjør overfor en mann som vil være hyggelig.

''Det er ikke sånt man gjør overfor en mann som vil være hyggelig.''

Jeg er jo selvsagt enig i det, men svigermoren mente sikkert selv at det var bedritent av mannen å gå mot hennes ønsker. Jeg sier jo ikke at svigermoren _har_ rett, men at hun sikkert selv tror hun har rett (eller en berettigelse til å gjøre som hun gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke sånt man gjør overfor en mann som vil være hyggelig.''

Jeg er jo selvsagt enig i det, men svigermoren mente sikkert selv at det var bedritent av mannen å gå mot hennes ønsker. Jeg sier jo ikke at svigermoren _har_ rett, men at hun sikkert selv tror hun har rett (eller en berettigelse til å gjøre som hun gjør).

Men det er vel ikke laguna1 som skal bedrive voksenopplæring av folk i generasjonen over henne? Eller skal akseptere at hun utsettes for effekten av manglende voksenopplæring?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns det er ok å antyde og beskrive dårlig oppførsel som at noen er personlighetsforstyrret bidrar du til ytterlig stigmatiseing av denne pasientgruppen.

Jeg kan ikke bestemme hva du eller andre skal si eller mene, men jeg har rett til å si at jeg ikke sans for denne måten å se ting på.

Så jeg vil ha meg frabedt å bli kalt for styrende eller konfliktskapende eller what ever.

''Det kan også være med på å lage mindre tabu rundt diagnoser og gjøre det mindre stigmatiserende.''

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men det er vel ikke laguna1 som skal bedrive voksenopplæring av folk i generasjonen over henne? Eller skal akseptere at hun utsettes for effekten av manglende voksenopplæring?

Med vennlig hilsen

Det er lov å tenkte to tanker samtidig.

Det er lov å huske at en sak har flere sider.

At situasjonen er fæl for alle parter, er vi i alle fall enig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns det er ok å antyde og beskrive dårlig oppførsel som at noen er personlighetsforstyrret bidrar du til ytterlig stigmatiseing av denne pasientgruppen.

Jeg kan ikke bestemme hva du eller andre skal si eller mene, men jeg har rett til å si at jeg ikke sans for denne måten å se ting på.

Så jeg vil ha meg frabedt å bli kalt for styrende eller konfliktskapende eller what ever.

Haha, der quota jeg feil!

Det var dette sitatet jeg ville hylle:

''Hvis du syns det er ok å antyde og beskrive dårlig oppførsel som at noen er personlighetsforstyrret bidrar du til ytterlig stigmatiseing av denne pasientgruppen. ''

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var uasakelig iom at du godt vet hva som lå bak. Det var ikke bare det at jeg truet med det, men jeg planla det.

Det er sånt man gjør over bedritent oppførsel. Det er ikke sånt man gjør overfor en mann som vil være hyggelig.

lagunas svigermor så nok ikke en mann som ville være hyggelig. Hun så en mann som ville hjelpe noen som hadde tenkt å oppføre seg helt uhyrlig.

Jeg sier ikke at svigerfaren, laguna eller kjæresten hennes oppførte seg galt. Jeg antar bare at svigermoren var overbevist om at det var slik, og derfor handlet hun deretter.

En som tolker en sommerpils i friluft som å drikke seg dritings på torget, ser ikke verden gjennom samme briller som de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Tja,- jeg har lest noen av innleggene på samme måte - med sterke antydninger om at vi jo ikke _helt_ kan være sikre på at laguna skriver sannheten...

..og jeg misforsto deg, leste det først som om du var på den mistroiske sida.

Apropos tolkninger.... ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke sånt man gjør overfor en mann som vil være hyggelig.''

Jeg er jo selvsagt enig i det, men svigermoren mente sikkert selv at det var bedritent av mannen å gå mot hennes ønsker. Jeg sier jo ikke at svigermoren _har_ rett, men at hun sikkert selv tror hun har rett (eller en berettigelse til å gjøre som hun gjør).

''Jeg er jo selvsagt enig i det, men svigermoren mente sikkert selv at det var bedritent av mannen å gå mot hennes ønsker. ''

Jepp. På samme måte som at laguna forventer lojalitet fra sin kjæreste, forventer svigermor lojalitet fra sin ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke laguna1 som skal bedrive voksenopplæring av folk i generasjonen over henne? Eller skal akseptere at hun utsettes for effekten av manglende voksenopplæring?

Med vennlig hilsen

Absolutt ikke!

Men det at man drister seg til å påpeke at svigermoren nok ser verden med helt andre briller enn laguna må ikke mistolkes til å være et angrep på laguna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å tenkte to tanker samtidig.

Det er lov å huske at en sak har flere sider.

At situasjonen er fæl for alle parter, er vi i alle fall enig om.

Jo, men dette er ikke en sivil rettssak, hvor man skal bestemme hvem som har rett, og hva som er rimelig, i en tvist.

Dette er et mellommenneskelig forhold, og laguna1 må nesten selv få bestemme om hun aksepterer slik oppførsel, for det som er vesentlig her er hva *laguna1* synes er korrekt. Hva hun vil akseptere, og hvor hun legger listen.

Og ikke minst, hvordan hennes samboer forholder seg til dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en familieterapeut

Jeg har en svigermor som jeg har tenkt på som ganske gal, men sammenliknet med din, er hun et unikum og god som gull....

Vi har 200 mil mellom oss, og selv det har ikke vært langt nok til at det har vært helt problemfritt. I starten av forholdet diskuterte vi hvem som skulle flytte, og tilfeldighetene gjorde at det ble mannen som flyttet til min by, og ikke omvendt. Vi er fremdeles lykkelig gift. Hadde det vært jeg som hadde flyttet til ham, hvor svigers også bor, så er jeg 99% sikker på at vi hadde vært skilt nå.

Før du kan tenke på å gifte deg, må du/dere:

1 Bli helt sikker på at du og typen ser på situasjonen på samme måte, og at typen ser og er enig i din beskrivelse av saken. Er dere uenige om saksforholdet, og han egentlig synes at mora hans er ei grepa dame, så har dere et problem.

2 Være helt sikker på at typen din ikke har en grunnleggende morsbinding som han ikke klarer å bli kvitt. Hvorfor vil han absolutt flytte til sin hjemby? For å komme nærmere mamma?

3 Bli enige om - og gjennomføre - å klare dere selv, uten hjelp fra svigerforelder. Verken til henting, bringin, kjøring, maling osv osv osv. Dere er godt voksne, bevis det gjennom å klare dere selv. På den måten minsker sjansen til at svigers kan få satt inn sånne "støt" mot dere. Dersom dere ber om hjelp, gir dere dem samtidig rett til å uttale seg og ha meninger om dere. De kan også bruke det mot dere: "hjelp skal de ha, men ikke om de kommer på besøk mer enn tre ganger i uken...."

4 FLYTT!! Så langt unna svigers som det er praktisk mulig og ønskelig å komme. Dere to sammen i en småby er det mest idiotiske påfunnet dere kan finne på å gjennomføre! Finn en annen småby, en dere kjenner fra før, eller en helt ny som dere begge kan trives i. Og helst på fullstendig motsatt side av Oslo i forhold til byen hvor svigers bor! Lengst mulig avstand mellom dere er et must, og dere KAN bare ikke bo i samme by.

5 Dere kan godt gifte dere, dersom dere følger punkg 1 - 4. Det er sannsynlig at det vil funke når dere får avstand til svigers, og ingen grunn til å avlyse bryllupet dersom det allerede er planlagt. Men vent med å få barn til dere har kommet i orden på nytt sted.

Blir dere boende i svigermor-byen, gir jeg dere maks ett år....

Dette innlegget er jeg helt enig i, dette var gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

lagunas svigermor så nok ikke en mann som ville være hyggelig. Hun så en mann som ville hjelpe noen som hadde tenkt å oppføre seg helt uhyrlig.

Jeg sier ikke at svigerfaren, laguna eller kjæresten hennes oppførte seg galt. Jeg antar bare at svigermoren var overbevist om at det var slik, og derfor handlet hun deretter.

En som tolker en sommerpils i friluft som å drikke seg dritings på torget, ser ikke verden gjennom samme briller som de fleste av oss.

Jeg skiller litt mellom hva ektefeller sier og gjør til hverandre innefor husets fire vegger og hva de gjør utad.

Det er når man har såpass manglende impulskontroll at man involverer svigerdatteren i disse truslene og ringer hjem til foreldrene, jeg mener noe er alvorlig galt.

De fleste raser fra seg på hjemmbane, eventuelt skriver innlegg på dol. De fleste vil nøye seg med det. Ikke ta så fullstendig av som det svigermor har gjort her.

Manglende egostyrke, var det ikke det det het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...