Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har ingen svigermor heller av to grunner. Den første er at jeg er skilt og den andre at min ekssvigermor er død. Jeg kommer aldri til å få svigerdatter.

Jeg hadde en god del irritasjoner pga. min svigermor i begynnelsen, men jeg har forstått for veldig lenge siden at problemene var helt andre enn jeg tolket dem. Det handlet mye om mangel på kommunikasjon for alle parter. Forskjell på menn og kvinner som at menn trekker seg unna når de føler at kvinnelig kommunikasjon blir for komplisert.

Jeg forandret ikke min svigermor, men jeg godtok henne først og fremst kanskje etter at jeg var skilt og rollene forandret seg og jeg var oppriktig glad i henne til slutt.

Det er noe riv rav ruskende galt i denne beskrivelsen av samhandlingene i Lagunas svigerfamilie, men alle sammen er de case. Det er ikke sykdom å være glad i barna sine og det er forvirrende når de blir voksne og vil være gullungene til mamma innimellom for så å være voksne det andre øyeblikket hvor mor ikke skal blande seg.

Forloveden til laguna og hans mor har ikke kommet ut av det mønstret og det er han som må skjære igjennom nå. Han har evt. syntes mors omsorg var god til nå når han havner midt i mellom de to kvinnene.

Hvis min svigermor har ringt min mor en eller annen gang og sagt noe om meg så har ikke jeg fått vite det. Jeg tror ikke det skjedde siden det er lenge siden og de brukte ikke tlf. slik blir gjort nå, men jeg kan ikke utelukke det rett og slett fordi min mor er stille og fornuftig og ville aldri sagt det videre. Hun hadde bekymret seg for seg selv. Reaksjoner vil alltid være forskjellige

''Hvis min svigermor har ringt min mor en eller annen gang og sagt noe om meg så har ikke jeg fått vite det''

Hvis min svigermor hadde ringt min mor, tror jeg min svigermor hadde fått beskjed om at slike telefoner var uønskede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Jeg mener bare at det er noe trist som kan ramme noen, og at jeg ikke med min beste vilje KAN presentere hennes side av saken. Jeg er helt i det blå med motivasjon, og jeg prøver å beskrive ting som har skjedd så objektivt jeg klarer, men selvsagt blir det jo farget allikevel av mine personlige preferanser som "jordbær er godt", "Titanic var et trist skipsforlik", "Det er godt at det har blitt sommer" etc, etc.

Jeg er selvsagt glad for konkrete og gode råd (Og de har jeg fått mange av) men synes vel i grunn litt (rettmessig?) synd på meg selv, og er glad i å få støtte og råd som ikke rammer eller betviler meg EKSTRA :)) Jeg driver vel og slikker litt poter, og hvis jeg syter er det selvsagt bare å si i fra, men jeg får liksom ikke begynt å svare en gang, fordi jeg vil være tøff å svare på de innleggene som er kritiske til meg også, ikke bare de hyggelige (som jeg setter genuint pris på!:)) men de setter meg ærlig talt litt ut og til babord..;p Mulig jeg er litt hudløs, but Ill be back!

Takk for svarene uansett. Skal, som sagt, gå mere utfyllende til verks snarlig :)

Synes du har havnet i et forferdelig drama... Du elsker vel din tilkommende, og å velge han bort til fordel for et hysterisk kvinnfolk, ville ikke jeg gjort.

Da hadde jeg heller flyttet laaangt vekk, laguna1!

Vi kan umulig høre begges versjoner, men din oppfattelse av situasjonen, er din og du må følge dine instinkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du nok rett i. Det er ikke sikkert det er snakk om misforståelser heller, godt mulig vi er uenige.

Ja, om det er misforståelser eller uenigheter er vanskelig å si.

Jeg synes debatten har en viss parallellitet med "neger-debatten. Noen mener at det er greit å bruke ordet neger så lenge man ikke mener noe vondt med det, mens andre mener at ordet uansett hva man mener selv og uansett hvordan det ble brukt før i tiden bør unngås i vår tid fordi mange føler seg støtt av ordbruken.

Når det gjelder bruken av "psyk! psyk! psyk!" o.l. mener kanskje noen er ok så lenge det ikke vondt ment, mens andre mener det bør unngås uansett hva som er intensjonen bak bruken av begrepet.

Men det kan også være en mistforståelse og ikke en meningsforskjell her, fordi noen ser ut til å legge mest vekt på om ordbruken er støtende overfor _svigermoren_, mens andre legger mest vekt på om det er støtende for dem som har en psykiatrisk diagnose å bli satt i bås med dette svigermonsteret.

Uansett så har jo en doler med en diagnose sagt klart i fra hva hun mener om sammenligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

En del av svarene som har blitt gitt, tyder også på at poengene jeg har forsøkt å fremføre, ikke har blitt forstått. I tillegg kan det selvfølgelig være uenighet mht innholdet i det jeg påstår.

''En del av svarene som har blitt gitt, tyder også på at poengene jeg har forsøkt å fremføre, ikke har blitt forstått''

Dette tror jeg er tull. Vi er nok ikke så tungnemme som du påstår. Jeg synes du overdriver og går alt for langt. Du blir jo ikke ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det er misforståelser eller uenigheter er vanskelig å si.

Jeg synes debatten har en viss parallellitet med "neger-debatten. Noen mener at det er greit å bruke ordet neger så lenge man ikke mener noe vondt med det, mens andre mener at ordet uansett hva man mener selv og uansett hvordan det ble brukt før i tiden bør unngås i vår tid fordi mange føler seg støtt av ordbruken.

Når det gjelder bruken av "psyk! psyk! psyk!" o.l. mener kanskje noen er ok så lenge det ikke vondt ment, mens andre mener det bør unngås uansett hva som er intensjonen bak bruken av begrepet.

Men det kan også være en mistforståelse og ikke en meningsforskjell her, fordi noen ser ut til å legge mest vekt på om ordbruken er støtende overfor _svigermoren_, mens andre legger mest vekt på om det er støtende for dem som har en psykiatrisk diagnose å bli satt i bås med dette svigermonsteret.

Uansett så har jo en doler med en diagnose sagt klart i fra hva hun mener om sammenligningen.

Det er nesten ALLTID noen som blir støtt av noe eller reagerer på noe i alle sammenhenger. :-)

Dessuten var det svigermora til laguna det var snakk om her, ikke "alle andre" som eventuelt kunne skulle føle seg truffet eller støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg kan knappast tvinge svigermor til å skrive inn her, så det faktisk helt uten for min makt å få saken fortalt sånn sett fra "to sider"

Hadde du reagert sånn om jeg fortalt at jeg hadde blitt banka av mannen min,eller fått katten min overkjørt også?

Jeg synes du er vel hårsår her. Jeg synes det er betimelig at vi andre, som ikke står midt oppi det, forsøker å se om det er mulig å tenke seg andre sider av saken enn den du ser og gjengir, uten at vi dermed mener du lyver eller forvrenger.

Jeg synes situasjonen din høres forferdelig ut, og at du har et "hespetre" av en svigermor. Imidlertid står du midt opp idet, og det er klart at din gjenfortelling av fakta ikke nødvendigis en den eneste objektive riktige versjon. Dette samme vil gjelde ethvert hendelsesforløp med mange involverte.

Hva kriminelle handlinger og konemishandling har med saken å gjøre ser jeg ikke. Jeg ser imidlertid at din svigermors intensjoner i mange tilfeller er gode, om enn så forfeilede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''at jeg ikke med min beste vilje KAN presentere hennes side av saken.''

Jeg tror ingen forventer det av deg heller - bare at man minner seg selv og deg og andre i tråden på at hun kan fremstille dette annerledes. Mest sannsynlig gjør hun det, ref at hun omtalte to pils omtrent som fyll på offentlig plass.

Jeg har ingen grunn til å mistro din del av historien, men dersom noen som ikke kjente din versjon hadde hørt henne f eks snakke om den utakknemlige svigerdatra som ikke satte nok pris på all hjelp med klesvask, men nektet å komme i familiselskap og dro ut og drakk seg drita istedet, så ville jo svigermor garantert fått en del sympatierklæringer.

''Jeg tror ingen forventer det av deg heller - bare at man minner seg selv og deg og andre i tråden på at hun kan fremstille dette annerledes''

Jeg blir så forundret når jeg leser dette. Jeg er helt enig i at en sak kan ha flere sider og jeg prøver alltid å tenke på det når jeg svarer.

Det er bare det at akkurat i denne tråden, er det ingenting som kan forsvare oppforselen til svigermor. Om Laguna hadde vært ei trollkjerring av ei svigerdatter, ringer man ALDRI hjem til hennes foreldre. Man truer ikke med skilsmisse når svigerfar vil være hjelpsom heller.

Det er liksom så åpenbart hvem problemet ligger hos og likevel opplever Laguna i tråd etter tråd og bli mistrodd.

Laguna har sikkert feil som alle andre, men jeg får nesten på følelsen av i disse trådene at hvis svigermor hadde tatt livet av Laguna, så har saken alltid to sider uansett. Det blir for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ALLTID noen som blir støtt av noe eller reagerer på noe i alle sammenhenger. :-)

Dessuten var det svigermora til laguna det var snakk om her, ikke "alle andre" som eventuelt kunne skulle føle seg truffet eller støtt.

''Dessuten var det svigermora til laguna det var snakk om her, ikke "alle andre" som eventuelt kunne skulle føle seg truffet eller støtt.''

Det er akkurat det som ikke er tilfelle.

Folk reagerer på at det blir slengt om seg med psykiske diagnoser på den kjipe svigermora. Det er ikke svigermora det reageres på at kan bli støtt, men folk med psykiske lidelser, som kan oppleve dette som stigmatiserende og belastende. Det er akkurat slik som morsan beskriver, en parallell til "negerdebatten".

Hvorvidt kjerringa faktisk har en eller annen diagnose eller om hun bare er en vanskelig, kontrollerende drittsekk er det ingen som veit, men det kan være ok å overlate til fagfolk å diagnostisere slik, ikke slenge om seg med diagnoser som man har slumpa til å lese litt om på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dessuten var det svigermora til laguna det var snakk om her, ikke "alle andre" som eventuelt kunne skulle føle seg truffet eller støtt.''

Det er akkurat det som ikke er tilfelle.

Folk reagerer på at det blir slengt om seg med psykiske diagnoser på den kjipe svigermora. Det er ikke svigermora det reageres på at kan bli støtt, men folk med psykiske lidelser, som kan oppleve dette som stigmatiserende og belastende. Det er akkurat slik som morsan beskriver, en parallell til "negerdebatten".

Hvorvidt kjerringa faktisk har en eller annen diagnose eller om hun bare er en vanskelig, kontrollerende drittsekk er det ingen som veit, men det kan være ok å overlate til fagfolk å diagnostisere slik, ikke slenge om seg med diagnoser som man har slumpa til å lese litt om på nett.

Her har det da ikke blitt slengt rundt med diagnoser, det var da måte på til ordlegging her. Det har blitt antydet at hun kan ha en diagnose, noe som jeg etter togli sin hensikt tror kun var godt ment, fordi det kunne være med på å forklare svigermoras merkelige oppførsel.

Det kan også være med på å lage mindre tabu rundt diagnoser og gjøre det mindre stigmatiserende.

Hvor mange måter skal vi forklare det for dere andre på? Dere vil helst ha den "slemme" versjonen for da kan dere lage mest mulig ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg synes du er vel hårsår her. Jeg synes det er betimelig at vi andre, som ikke står midt oppi det, forsøker å se om det er mulig å tenke seg andre sider av saken enn den du ser og gjengir, uten at vi dermed mener du lyver eller forvrenger.

Jeg synes situasjonen din høres forferdelig ut, og at du har et "hespetre" av en svigermor. Imidlertid står du midt opp idet, og det er klart at din gjenfortelling av fakta ikke nødvendigis en den eneste objektive riktige versjon. Dette samme vil gjelde ethvert hendelsesforløp med mange involverte.

Hva kriminelle handlinger og konemishandling har med saken å gjøre ser jeg ikke. Jeg ser imidlertid at din svigermors intensjoner i mange tilfeller er gode, om enn så forfeilede.

''Jeg synes du er vel hårsår her''

Laguna står midt oppi en situasjon hvor svigermor nå har ødelagt så grundig, at bryluppet som hun har planlagt og gledet seg til i så lang tid, nå sannsynligvis blir avlyst.

Er det mulig og prøve sette seg inn i hvordan det må føles for Laguna? Er det mulig å prøve å kjenne litt på nedturen og skuffelsen hun kjenner og er det mulig å forstå hvorfor hun er sårbar og har behov for støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Høres ut som du har hatt en påske godt under pari... :(

Gi faen i hele bryllupsopplegget, dere kan gifte dere i ro og mak seinere. Høres ut som om svigermor hadde vært i stand til å kuppe hele opplegget uansett, og da kan det være like greit å la være med alt styret.

Er det et alternativ å etablere seg i Oslo, så ville jeg jaggu fått med kjæresten på det! :)

''Er det et alternativ å etablere seg i Oslo, så ville jeg jaggu fått med kjæresten på det!''

Ja, er det en ting jeg ikke skjønner, så er det at de må bosette seg så nær dette svigermonsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Jeg synes du er vel hårsår her''

Laguna står midt oppi en situasjon hvor svigermor nå har ødelagt så grundig, at bryluppet som hun har planlagt og gledet seg til i så lang tid, nå sannsynligvis blir avlyst.

Er det mulig og prøve sette seg inn i hvordan det må føles for Laguna? Er det mulig å prøve å kjenne litt på nedturen og skuffelsen hun kjenner og er det mulig å forstå hvorfor hun er sårbar og har behov for støtte?

Selvfølgelig kjenner vi på det også!! Mener da ikke annet - klart det er synd på henne som har havnet i denne uholdare situasjonen.

Mener IKKE at hun er for hårsår overfor situasjonen eller svigermonsteret, men synes kanskje hun bør akseptere og kanskje til og med være litt glad for at noen forsøker å se saken fra flere sider i stedet for bare å klappe henne på hodet og hive bensin på svigerbålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dessuten var det svigermora til laguna det var snakk om her, ikke "alle andre" som eventuelt kunne skulle føle seg truffet eller støtt.''

Det er akkurat det som ikke er tilfelle.

Folk reagerer på at det blir slengt om seg med psykiske diagnoser på den kjipe svigermora. Det er ikke svigermora det reageres på at kan bli støtt, men folk med psykiske lidelser, som kan oppleve dette som stigmatiserende og belastende. Det er akkurat slik som morsan beskriver, en parallell til "negerdebatten".

Hvorvidt kjerringa faktisk har en eller annen diagnose eller om hun bare er en vanskelig, kontrollerende drittsekk er det ingen som veit, men det kan være ok å overlate til fagfolk å diagnostisere slik, ikke slenge om seg med diagnoser som man har slumpa til å lese litt om på nett.

Her er jeg faktisk uenig med deg.

Laguna beskriver en bestemt oppførsel, og noen legger det til grunn for å si at det minner om oppførsel man kan få med diagnose X. Det betyr selvsagt IKKE at alle med diagnose X oppfører seg som drittsekker, eller alle med en psyk-diagnose generelt er drittsekker.

Det var dette som visstnok var "galt" i begynnelsen.

(Det er dog selvsagt forskjellig fra å skrive "psyk psyk psyk".)

Det vesentlige her er at man formoder man kan knytte oppførselen direkte til diagnosen.

Jeg synes ikke det er "alltid feil" å snakke om psykiatriske diagnoser, mer enn det er galt å spekulere om folk har blindtarmsbetennelse hvis det er slike symptomer. Hadde det vært min svigermor ville jeg vært mer overbærende hvis jeg visste hun oppførte seg slik fordi hun hadde en tung psyk diagnose, enn hvis hun bare var en drittsekk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det da ikke blitt slengt rundt med diagnoser, det var da måte på til ordlegging her. Det har blitt antydet at hun kan ha en diagnose, noe som jeg etter togli sin hensikt tror kun var godt ment, fordi det kunne være med på å forklare svigermoras merkelige oppførsel.

Det kan også være med på å lage mindre tabu rundt diagnoser og gjøre det mindre stigmatiserende.

Hvor mange måter skal vi forklare det for dere andre på? Dere vil helst ha den "slemme" versjonen for da kan dere lage mest mulig ut av det?

''Det kan også være med på å lage mindre tabu rundt diagnoser og gjøre det mindre stigmatiserende.''

Det er din oppfatning. Hva med å lytte til en stemme som har erfaring fra psykiatrien og opplever det som belastende?

Dette blir akkurat slik som negerdebatten: Fordi jeg har et ukomplisert forhold til ordet "neger" skal jeg kunne ha min rett til å bruke det. Uavhengig om andre finner det støtende eller ikke.

Er dette så vanskelig å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk uenig med deg.

Laguna beskriver en bestemt oppførsel, og noen legger det til grunn for å si at det minner om oppførsel man kan få med diagnose X. Det betyr selvsagt IKKE at alle med diagnose X oppfører seg som drittsekker, eller alle med en psyk-diagnose generelt er drittsekker.

Det var dette som visstnok var "galt" i begynnelsen.

(Det er dog selvsagt forskjellig fra å skrive "psyk psyk psyk".)

Det vesentlige her er at man formoder man kan knytte oppførselen direkte til diagnosen.

Jeg synes ikke det er "alltid feil" å snakke om psykiatriske diagnoser, mer enn det er galt å spekulere om folk har blindtarmsbetennelse hvis det er slike symptomer. Hadde det vært min svigermor ville jeg vært mer overbærende hvis jeg visste hun oppførte seg slik fordi hun hadde en tung psyk diagnose, enn hvis hun bare var en drittsekk.

Med vennlig hilsen

Signeres, Sør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Jeg tror ingen forventer det av deg heller - bare at man minner seg selv og deg og andre i tråden på at hun kan fremstille dette annerledes''

Jeg blir så forundret når jeg leser dette. Jeg er helt enig i at en sak kan ha flere sider og jeg prøver alltid å tenke på det når jeg svarer.

Det er bare det at akkurat i denne tråden, er det ingenting som kan forsvare oppforselen til svigermor. Om Laguna hadde vært ei trollkjerring av ei svigerdatter, ringer man ALDRI hjem til hennes foreldre. Man truer ikke med skilsmisse når svigerfar vil være hjelpsom heller.

Det er liksom så åpenbart hvem problemet ligger hos og likevel opplever Laguna i tråd etter tråd og bli mistrodd.

Laguna har sikkert feil som alle andre, men jeg får nesten på følelsen av i disse trådene at hvis svigermor hadde tatt livet av Laguna, så har saken alltid to sider uansett. Det blir for dumt!

''Det er bare det at akkurat i denne tråden, er det ingenting som kan forsvare oppforselen til svigermor.''

Svigermor responderer antakelig på trådstarter.... Mulig de misfortår hverandre og hisser hverandre til de grader opp. Når trådstarter skal beskrive situasjonen, så er det svigermor som er gæærn. Om svigermor skal beskrive situasjonen er det trådstarter som er gæærn.

To sider av samme sak.

Tviler ikke et sekund på trådstarter sine opplevelser. Men er overbevist om at konflikten ikke skyldes at svigermor pr definisjon er en vanskelig trollkjærring.

''... ringer man ALDRI hjem til hennes foreldre.'' Det forteller hvor fortvilet svigermor faktisk var/er. Klart dette er veldig på kanten- men det var et fortvilet forsøk. Min far ringte også sin svigermor da min mor ville skille seg fra han. Desperat rop om hjelp, var det. Likeledes tror jeg er tilfelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Selvfølgelig kjenner vi på det også!! Mener da ikke annet - klart det er synd på henne som har havnet i denne uholdare situasjonen.

Mener IKKE at hun er for hårsår overfor situasjonen eller svigermonsteret, men synes kanskje hun bør akseptere og kanskje til og med være litt glad for at noen forsøker å se saken fra flere sider i stedet for bare å klappe henne på hodet og hive bensin på svigerbålet.

'' synes kanskje hun bør akseptere og kanskje til og med være litt glad for at noen forsøker å se saken fra flere sider i stedet for bare å klappe henne på hodet og hive bensin på svigerbålet.''

Enig.

Dette er veldig viktig, selv om det er lettest å jatte med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Selvfølgelig kjenner vi på det også!! Mener da ikke annet - klart det er synd på henne som har havnet i denne uholdare situasjonen.

Mener IKKE at hun er for hårsår overfor situasjonen eller svigermonsteret, men synes kanskje hun bør akseptere og kanskje til og med være litt glad for at noen forsøker å se saken fra flere sider i stedet for bare å klappe henne på hodet og hive bensin på svigerbålet.

Jeg har selv blitt glad over ikke å bli strøket med hårene her inne, fordi slike svar har hjulpet meg i ettertid, selv om jeg ikke så det der og da.

Men i dette tilfellet om jeg var i Lagunas sted ville jeg følt meg mistenkeliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...