Gå til innhold

Hvorfor får jeg bare en sykepleier?

Anbefalte innlegg

Gjest Trinerose

Jeg har gått i samtaler i to år til en psykiatrisk sykepleier ved en psykiatrisk poliklinikk. Nå har jeg flyttet til ett annet distrikt og har begynt på en ny poliklinikk. Også her har jeg fått time hos en psykiatrisk sykepleier. Jeg kunne heller egentlig tenkt meg en psykolog eller psykiater, men hvorfor får jeg ikke det? Har vært en time hos henne, og da hadde hun ikke lest journalen min. Jeg hadde litt tidligere vært innlagt på psykiatrisk, og skulle egentlig øke medesiner da jeg kom til henne. Men det visste ikke hun noe om. Jeg sa hva jeg trodde jeg skulle øke til. Så skaffet hun en resept på dette. Er det tilfeldig hvem som får psykologer og hvem som får psykiatere? Eller vurderer de dette før de kaller meg inn? Jeg synest ikke jeg hadde så mye utbytte fra den forje behandleren. Pratet liksom bare om løst og fast. Kan nevne att jeg tidligere har vært utsatt for overgrep og vold, og hatt ganske mange tilfeller med sjølvskadig, rusproblemer og intox.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36368-hvorfor-f%C3%A5r-jeg-bare-en-sykepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan vel knapt svare på dette uten å få manges vrede over meg. Dog får det stå til:

Jeg (og alle mine kolleger) mener at > 90% av de ansatte ved en psykiatrisk poliklinikk burde være psykologer eller psykiatere. De fleste som kan behandles av en sykepleier eller sosionom, burde kunne fått behansling i 1.linjetjenesten/kommunehelsetjenesten.

Det er et paradoks at pasienter som henvises fra leger til spesialisthelsetjenesten ikke får vurdering og behandling hos spesialister.

Dessverre er det slik per i dag. Vi kan arbeide for at det skal skje forbedringer.

Jeg kan vel knapt svare på dette uten å få manges vrede over meg. Dog får det stå til:

Jeg (og alle mine kolleger) mener at > 90% av de ansatte ved en psykiatrisk poliklinikk burde være psykologer eller psykiatere. De fleste som kan behandles av en sykepleier eller sosionom, burde kunne fått behansling i 1.linjetjenesten/kommunehelsetjenesten.

Det er et paradoks at pasienter som henvises fra leger til spesialisthelsetjenesten ikke får vurdering og behandling hos spesialister.

Dessverre er det slik per i dag. Vi kan arbeide for at det skal skje forbedringer.

Behandling hos en sykepleier, nå har jeg hørt det også!!! Grøss og gru!!!

Behandling hos en sykepleier, nå har jeg hørt det også!!! Grøss og gru!!!

Hvordan er det vanlig fordelt i dag da?

Er nå enig i det med at er man henvist til spes.helsetjenesten, bør man bli vurderte av spesialist, er vel derfor man blir sendt dit liksom.

_Men_ etter hva jeg har erfart er det like mye hjelp i en psykiatrisk sykepleier som i en psykolog. (Men det kommer gjerne an på hvilke problemer det er snakk om)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...