Gå til innhold

- Hudlidelse -


Gjest Christoffer kaarstad

Anbefalte innlegg

Gjest Christoffer kaarstad

Hei, siden jeg var liten har jeg vært plaget med tør hud, men i tennårene opplevde jeg utbrudd av væskende utslett i ansiktet. Utslettet var konsentrert rundt øyner, og kinn, hardest rammest har alltid vært venstre side. Utslettet har en kløe som sitter dypt under huden, og så intenst at det ikke slutter å klø selv om selve huden blir klødd bort. Det kan nesten se ut som små miniatyr kviser, og kommer i segmenter, nesten som klynger. Under noen av disse klyngene har jeg fått mørke pigmentflekker og det er rundt disse utslettet er verst. La meg bare spesifisere at dette tidligere, aldri har vedvart lenger enn noen dager, og har blitt behandlet med mild kortison. Etterhvert har utslettet spredd seg, og dekker i dag en liten del av venstre hånd, og til hele ansiktet, ører, øyelokk, og det virker som om kløen hopper fra forskjellige deler. Mot kveldstid, uavhengi om jeg er i sengs eller ikke, blir kløen ekstrem, som et klø anfall, der smerten/kløen er så intens at det ytterste laget av huden, i store deler av ansiktet og ører blir revet av, dette skjer også i søvne, da kløen er så intens. Hudområdet blir først illrødt, av kløing, så blir huden tørr, og sprekker, ser nesten ut som et puslespill, så kløes disse tørre delene av og under veskende sår. I neste fase Størkner de væskende sårene, og ser ut som overnevnte kviser, som kan knipes av. Utslettet startet for ca 7 år siden på venstrehånden, men har siden spredd seg til ansiktet. Problemet toppet seg i Januar i år, da jeg fikk såkalte kløanfall på natten. Flere steder oppleves huden, som læraktig og fortykket, med bittesmå veskeaktige blærer etter kløanfallet. Har 2 ganger gått på antibiotika, hatt kremer som locosid fusidin, tabeletter: aerius ,atarax og protophie og alt fra sopp til stafylokokker har blitt nevnt som mulige årsak til utslettet. Smører jeg på kortison nå, trigger det utslettet og starter et umiddelbart klø anfall og har derfor gått på en salve, som skulle prøves. Resultatet etter 14 dager med antibiotika og salve er spreding til armer og nedover hals. Her er uutslettet ,på hender, nuppete, middels/moderat kløe. Hals, nedover mot navel, rødt, pulserende smerte, tørt, ingen nupper , føles ut som overflaten på et fint sandpapir. Mine spørsmål, er dette noe som kan virke kronisk? eller kan det være en reaksjon på noe jeg daglig er i kontakt med. Jeg er 30 år, lever relativt sunt. Kan sopp i leiligheten ha noe skyld i dette? Jobbmessig er jeg ikke i kontakt med noe som skal ha betydning for utslettet. Har vært plaget av tett nese i mange år, og har brukt mye Otrivin nesespray, kan det ha noe påvirking? Kløen er verst da dette forsterker utslettet, og det føles til tider ut som det brenner innvendig ,har fått anithistaminer, og klødempende tabeletter som enten har 0 effekt, eller trigger et klø anfall. De verste anfallene kan vare oppmot 3 timer, med konstant kløing, smerte og "hoppende" kløe i ansiktet. Dersom jeg bruker fuktighetsklrem i ansiktet blir huden fet, men fuktigheten virker ikke å trekke inn, så begynner det å irritere huden, så klø og huden får et hvitt tørt lag over seg etter kun få minutter med kløe. Vann er som gift på de områdene jeg er i kontakt med, det trigger også et akutt klø anfall. Jeg dusjer minimalt, og får sjeldent renset ansiktet. Første gang jeg merket utslettet var i forbindelse med såpe, og mye bruk av vaskemidler uten hansker. De ulike delene av kroppen, hvor utslettet har spredt seg, ører, ansikt, hender, leggen og hånda, ser ikke likt ut, og føles heller ikke likt ut. Eksempel : hånd, medium/små klumper som minner om myggstikk på hånda ser huden lilla aktig mørk rødt , pigmentforandringer, leggen: fortykket hud, sjelden kløe. Ansiktet store flak med hud som med letthet kan rives av/kløes av og bli veskende, sernesten litt brannsår aktig ut. Min fastlege hevder fortsatt det er acner, noe jeg tviler særdeles terkt på det er. Kløen går på helsa løs, jeg får ikke sove, mister appetitten etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! du høres til å ha vært plaget lenge uten å få noen bestemt diagnose. Med tørr kløende hud fra du var liten og tidligere utbrudd i ansiktet og symptomer fra luftveiene høres det ut til at du har atopisk dermatitt/ eksem. Denne kan svinge gjennon årene , men ganske typisk utbruddssted i tidlig voksen alder er i ansiktet og kanskje spesielt omkring øynene og evt munnen. Det er ofte svært vanskelig å påvise noen bestemt allergi og man ender gjerne med en situajon der det foreligger en tørr hudtype med sterk tendens til kløeog eksem som først og fremst bryter u i ansiktet og i leddbøyene. Derssom man kommer igang med å klø, kan eksemet forverres betydelig og bryte ut i andre områder. Kløe gir mer eksem og eksem mer kløe. Behandling er daglig fuktighetskremer, antihistaminer , andre kløestillende, cortisonkremer og evt Protopic. Ved infeksjon kreves antibiotikabehandling , noen ganger kan lysbehandling også hjelpe. Du er nok avhengig av å ha fast kontakt med en hudlege oom kan gi deg de tlbudene du trenger, så bør nok forsøke å få en henvisning til nærmeste hudlege for å få hjelp med alt dette. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...