Gå til innhold

Bekkenløsning..finnes det?


papava

Anbefalte innlegg

Hei

I svangerskapet mitt fikk jeg bekkenløsning i uke 23. Jeg hadde store smerter på skambenet, korsrygg og ilende stikkinger litt nedover låret. Uansett, så lurer jeg på hvorfor vi norske kvinner er så voldsmot plaget med dette, da de knapt har hørt om bekkenløsning i andre land.

Min svigerinne som bor i Usa spurte sin svigemor som er jordmor der om bekkenløsning, og hun hadde knapt hørt om det.

Hvorfor er det slik at vi norske kvinner er så plaget?

Det er så man lurer på om det går ann at så mange kan få bekkenløsning?

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benedicte Schleis

Bekkenløsning har man sett at har en økt hyppighet i de nordiske land. Årsaken til dette vet man ikke. Noen har spekulert på om det kan komme av kulturelle ting pga at nordiske kvinner ikke "vrikker på hoftene" når de går, og dermed stiver av mye i bekkenet, men det er ikke vist noen sammenheng i livsstil og bekkenløsning. Man har gjort endel undersøkelser på om bekkenløsning er hormonellt betinget eller ikke - dvs. ALLE gravide kvinner har bekkenløsning idet leddbåndene i bekkenet blir løsere slik at barnet skal kunne komme ut, men symptomgivende bekkenløsning - dvs de kvinner som opplever smerter rundt bekkenet (symfysen og/eller iliosakralleddene), har man gjort mange hormonundersøkleser på for å se om det kan være en ØKT hormonutskillelse hos de som har bekkenløsning, men dette er ikke blitt påvist. Derimot har man nå sett at det er en økt hyppighet av bekkenløsning hos de som får barn etter IVF-metoden - disse får tilsatt hormoner og man kan dermed begynne å tenke at bekkenløsning likevel er hormonellt betinget.

Bekkenløsning er et problem som i endel land kanskje vil oppleves som en "normal svangerskapsplage" slik at kvinnene ikke rapporterer om slike smerter, evt. kan det også være at legene/helsepersonell ikke er kjent med at man kan gjøre ting for å bedre situasjonen for en kvinne med bekkenløsning, slik at det ikke rettes fokus på bekkenløsning (i Norge får gravide med bekkenløsning gratis fysioterapi- fysioterapien kan ikke bedre bekkenløsningen, men det kan gi tips og råd om hva som kan være lurt å gjøre/ikke gjøre, dessuten vil man kunne behandle sekundære problemstillinger - f.eks vil gravide med bekkenløsning ofte spenne muskulaturen i hofte/rygg mye pga smertene - disse muskelsmertene kan lettes betydelig med effektiv behandling.

Dette var vel ikke et direkte svar på hvorfor forskjellene er så store mellom land, men iflg min kunnskap nå er det mye man ikke vet og ikke forstår når det gjelder bekkenløsning og at man derfor kanskje vanskelig kan forklare forskjellene - men de er svært interessante fordi de vil helt sikkert si noe om årsakene til bekkenløsning.

Kanskje vet legene mer om dette?

Hilsen fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut-Erik Ånensen, allmennlege

Til papava ang bekkenløsning finnes det?

Dette diskuters i flere fora!

En mulig sammenheng/forklaring er at nordiske kvinner ofte er lengre enn f eks kvinner sydover i Europa. Man diskuterer også om vårt kalde klima kan ha en negativ påvirkning.

Ellers er det mulig at jordmor eller fødselsleger har mer utfyllende informasjon på dette felt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...