Gå til innhold

Ringormlignende utslett som ikke er det?


Gjest Jente 24år

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 24år

Hei. Jeg har fått utslett på stort sett hele kroppen jeg først trodde var ringorm, men etter besøk hos fastlege og hudavskrap prøve viser den at det ikke er noe soppinfefksjon... Det startet først men en stor lesjon bak på låret som var karakteristisk med ringorm og jeg behandlet den først med canesten uten virkning. Deretter fikk jeg daktacort av fastlege og begynte med den, det så ikke ut til å hjelpe noe særlig det heller og jeg stoppet behandlingen da jeg også så jeg fikk mange mindre røde litt tørre flekker som også kunne minne om ringorm på overkroppen og armene. Disse fikk jeg ca 4-5 uker etter at jeg fikk den første store bak på låret. Etter disse begynte å komme på overkroppen fikk jeg videre flere på ryggen, lår, legger og føtter. I starten var de litt hissige og røde men etterhvert har det avtatt og de er nå mer tørre og ikke alle er like så synlige. Jeg har også fått flutivate av fastlege og har prøvd det. De første flekken jeg fikk på brystet har blitt så og si borte og den store lesjonen bak på låret er også borte.. Vet ikke helt om det er pga den salven for det er ikke alt som har forsvunnet. I det siste har det kommet nye flekker på låret som er veldig likt ringorm utslett igjen...rød flassende kant og mer normal hud inni. Siden den første lesjonen bak på låret kom og til nå er det gått rundt 4 mnd. Lurer på hva dette kan være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei !" Ja, jeg er ganske sikker på at du ikke har ringorm . Det er 3 andre diagnoser som kan være aktuelle er pityriasis rosea, nummuluat/guttat psoriasis eller nummulat eksem. Hele forløpet du beskriver til å begynne med, passer godt med pityriasis rosea med "primærmedaljong" og utbrudd etter noen uker samt utbredte flekker på overkropp , overarmer og lår, og også typisk med de tørre flekkerne som flasser i kanten. Men litt rart at du får det lenger nedover bena og at forløpet trekker ut . Det skulle vært gradvis spontan tilbakegang etter 5-6 uker. Ved psoriasis flasser flekkerne mer , og det kommer gjerne litt i hodebunnen, på albuer mm . Ved "nummulat eksem" er flekkene gjerne mer assymetriske og det kommer stadig nye. Du kan fortsette å smøre Flutivat , dessuten rikelig med fuktighetskrem og ikke så mye såpe. Dersom det ikke gir seg i løpet av noen uker, kan det være psoriasis eller nummulat eksem så da er det greiest å kontakte hudlege for ny vurdering . Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pinola

Jeg plages med samme type utslett, og har samme historien som deg med primærmedaljong og seinere utslett over nesten hele kroppen, også nedover bena og til og med på innsiden av hendene.

I mitt tilfelle har det vart i over et halvt år. Legen min mente det var pityriasis rosea, og at det før eller siden vil gå over av seg selv.

Det kan se ut som sol har gunstig virkning påmine utslett, så jeg håper de gir seg i løpet av sommeren.

De klør ganske mye innimellom.

Man vet visst ikke sikkert hva som er åsaken til pityriasis rosea, men det kan være en reaksjon på en infeksjon (virus).

Jeg hadde helvetesild en stund før jeg fikk dette, og tror det en sammenheng.

Trøsten er at pityriasis rosea er helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...