Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Det er samboers femtenåring, vår hage og hele nabolagets unger pluss min:)

Problemet er at det bare er et sted han kan stå og skyte, og da er det en liten risiko for at ungene eller andre kan komme inn fra siden uten at han ser dem. Jeg tror de skal komme i stor fart for at noe skal kunne skje, men det _kan_ skje.

Det med å nekte unger adgang til hagen vår er ikke så enkelt her. De er overalt, og jeg synes jo i grunnen det er hyggelig at de trives her.

''Problemet er at det bare er et sted han kan stå og skyte, og da er det en liten risiko for at ungene eller andre kan komme inn fra siden uten at han ser dem. Jeg tror de skal komme i stor fart for at noe skal kunne skje, men det _kan_ skje.

''

Da hadde han ikke fått lov hos oss. Vi har hatt luftgevær noen få ganger hos min far. Og da har vi hatt kontroll på alle ungene, og hatt dem bak oss - og hatt full oversikt over området i skyteretning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyting med luftgevær eller -pistol skal selvfølgelig bare skje når ingen kan komme mellom våpenet og blinken. Lekende småbarn bør befinne seg langt unna, absolutt ikke på noe sted der de plutselig kan komme løpende inn i skuddlinjen.

Vi har luftpistol og blink på hytta, så jeg er ikke bare en med teoriene i orden i dette temaet. Hytta ligger øde til, så ingen tilfeldig passerende er i faresonen. Men juniors pappa har likevel kjørt ganske strenge regler for hvordan man må forholde seg når pistolen er i bruk.

På hytta skytes det fra terrassen mot en blink på gjerdet, og det er som regel junior og en kompis som skyter, under overvåkning av pappa. Alle må være i ro på terrassen, våpenet skal ligge nede dersom noen skal ut derfra for å f.eks. skifte blink. Og så er det noen detaljer om hvordan man overleverer pistolen til hverandre, lader osv., som jeg ikke har full oversikt over.

Men dette er enkelt fordi det ikke finnes andre folk der. I en hage som ikke kan deles inn i "soner" man har full oversikt over, blir det annerledes. Jeg ville nok forlangt stor og "veldefinert" avstand mellom de forskjellige gruppene for å tåle både skyting og små barns frilek i samme hage til samme tid.

Skrevet

Jeg synes skyting er en flott hobby, men jeg er overhodet ikke begeistret for tanken på at han skal få lov til å skyte i hagen vår. Det er veldig mange barn innom og leker her hver dag, og det er ikke åpent nok til at man er garantert å se den som eventuelt som kommer løpende inn fra siden. Guttens far mener derimot at det er trygt nok, og har gitt klarsignal, så her har vi et problem.

Kan jeg spørre hvilke sikkerhetsregler dere har?

Jeg klarte å legge svaret til meg selv. Se ovenfor.

Skrevet

Ikke alene, nei.

Hvis det var voksne til stede og kunne ha kontroll på situasjonen, inkludert være sikker på at ingen kom inn i skuddlinjen, så ja.

Vi har både luftgevær, salonggevær og luftpistol. Alle disse våpnenene er innelåst i våpenskap og benyttes kun under oppsyn av oss foreldre. Mine barn er 11 og 13, men jeg regner med at tilsvarende regler vil gjelde om to år.

Skrevet

Det er samboers femtenåring, vår hage og hele nabolagets unger pluss min:)

Problemet er at det bare er et sted han kan stå og skyte, og da er det en liten risiko for at ungene eller andre kan komme inn fra siden uten at han ser dem. Jeg tror de skal komme i stor fart for at noe skal kunne skje, men det _kan_ skje.

Det med å nekte unger adgang til hagen vår er ikke så enkelt her. De er overalt, og jeg synes jo i grunnen det er hyggelig at de trives her.

Jeg for min del har aldri forstått hvorfor barn/ungdom skal ha tilgang til lekevåpen eller luftgevær i det hele tatt. Når de blir store nok kan de få skytetrening på en skytebane. En hage skal aldri være en skytebane.

Skrevet

Jeg for min del har aldri forstått hvorfor barn/ungdom skal ha tilgang til lekevåpen eller luftgevær i det hele tatt. Når de blir store nok kan de få skytetrening på en skytebane. En hage skal aldri være en skytebane.

Jeg er helt enig, men jeg blir visst bare nødt til å godta det. Faren skal være så kul og grei alltid, han. Jeg liker det ikke i det hele tatt selv om jeg liker å skyte selv.

Skrevet

På hytta skytes det fra terrassen mot en blink på gjerdet, og det er som regel junior og en kompis som skyter, under overvåkning av pappa. Alle må være i ro på terrassen, våpenet skal ligge nede dersom noen skal ut derfra for å f.eks. skifte blink. Og så er det noen detaljer om hvordan man overleverer pistolen til hverandre, lader osv., som jeg ikke har full oversikt over.

Men dette er enkelt fordi det ikke finnes andre folk der. I en hage som ikke kan deles inn i "soner" man har full oversikt over, blir det annerledes. Jeg ville nok forlangt stor og "veldefinert" avstand mellom de forskjellige gruppene for å tåle både skyting og små barns frilek i samme hage til samme tid.

Takk. Det høres trygt og ryddig ut når det er såpass klare regler og en voksen som følger med. Jeg har ingen problemer med å godta skyting hjemme hvis foregår på den måten.

Jeg leste opp reglene deres for faren her om dagen, og han sa seg villig til å innføre omtrent samme ordning her, men da jeg kom hjem fra jobben i går stod gutten og skjøt alene mens hagen var full av unger. Far og sønn mener det er jeg som er hysterisk, men jeg er vel den eneste av oss som har sett skader etter luftgevær på nært hold.

Vet ikke hva jeg gjør nå, jeg. Rett og slett ikke.

Gjest Høstløv
Skrevet

Nei. det ville jeg ikke. Min kusine har fått et vådeskudd i øyet, hun har glassøye.

Det er direkte uforsvarlig å la barn håndtere våpen uten tilsyn av en voksen person under trygge forhold på en skytebane.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...