Gå til innhold

Treg mage?


Gjest Rocky36

Anbefalte innlegg

Gjest Rocky36

Jeg er ei jente på 36 år, og jeg har hatt tre svangerskap. For noen måneder siden hadde jeg en periode hvor jeg hadde det jeg trodde var en hemoroide (dette var bortimot ett år etter at jeg hadde fått det siste barnet). Jeg hadde veldig vondt da jeg hadde avføring, og jeg blødde litt den først uka. Jeg brukte Sheriproct. Dette vedvarte i ca to uker, og da begynte jeg å få problemer med å få ut avføringen. Da dro jeg til lege. Hun kunne ikke kjenne noen hemoroide, og jeg fikk beskjed om å kjøpe Lactulose siden hun regnet med at jeg var kommet inn i et "dumt" mønster. Dersom ikke det hjalp, skulle jeg ta kontakt slik at jeg skulle få henvisning til undersøkelse av tarmen. Det stritter i hele meg med tanke på en slik undersøkelse, og jeg drikker Lactulosen min. Er nå på den fjerde litersflaska. Jeg tar 25-30 ml om dagen. Så fort jeg begynner å "trappe ned" (forsiktig), får jeg oftere plager. Med det jeg tar nå, har jeg problemer med å få ut avføringen ca en gang i uka. Jeg blir kvalm, det "verker" litt nedover i bena, og jeg føler meg uvel i en god tid etterpå, samt at jeg føler at jeg ikke ”får ut alt”. Dessuten kan da avføringen ha en slags flat firkantet fasong. Det må nevnes at jeg har avføring hver dag nå når jeg bruker Lactulose. Før alt dette begynte, hadde jeg avføring fast minst en gang om dagen. Jeg har ikke tidligere hatt slike eller lignende plager! Jeg har ikke endret kostholdet mitt, og jeg drikker en god del vann! Er det noe annet jeg kan gjøre, for jeg har som sagt veldig liten lyst til denne undersøkelsen? ..og ikke minst; Hva kan det komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg har hatt perioder med treg mage, spesielt under svangerskap. Det som hjalp meg var følgende:

*Bevegelse - ut og gå tur, røre kroppen

*Drikke mye vann

*Linfrø som har ligget natta over i vann

*Kiwi

Håper du får sving på magen igjen, ikke noe moro å gå sånn over lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Det høres fornuftig ut av legen å foreslå laktulose for treg avføring kan føre til hemorrhoider og andre plager. Når du forteller at avføringen har endret fasong kan dette tyde på at noe har endret seg innvendig i endetarmen eller nedre del av tykktarmen og bør undersøkes nærmere. Du kan jo begynne med rektoskopi, som er mindre omfattende enn koloskopi. Det betyr at legen bruker et instrument med lyskilde og kan se 15-20 cm opp i tarmen og lenger enn man kan komme til med fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...