Gå til innhold

Time hos gynekolog

Gjest Er det slik det skal være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et time på gyn, og det var ingen ålreit opplevelse.

Blir ropt opp av gynekologen, hilser på og blir presentert for en jordmorstudent.

Her er min første reaksjon. Jeg har tidligere blitt spurt om det er greit at andre er til stede ved undersøkelser. Er ikke det vanlig praksis?

Jeg er henvist pga uregelmessige blødninger etter siste ks, og vi er allerede på kollisjonskurs fordi vi ikke kommuniserer bra. Skjermbildet med henvisningen lyser mot meg, og de øverste linjene i den er hoveddiagnoser bla en depresjon for 10 år siden!

Er det vanlig at det skal stå oppført om en pasient for hver enn undersøkelse denne skal på? Det har ingen relevanse for denne undersøkelsen!

Gyn begynner å spørre om prevensjon, hvorpå jeg sier at jeg ikke bruker noe og aldri har gjort det.

Jeg blir pepret med spørsmål om jeg har hatt uønskede graviditeter eller hva jeg gjør om jeg får det.

Jeg svarer at jeg har to barn, og ingen uønskede graviditeter!

Jeg svarer også at jeg ble henvist pga uregelmessige blødninger og ikke pga spørsmål om prevensjon.

H*n blir tydelig rød.

Jeg føler meg som en uansvarlig tenåring, og ikke en voksen kvinne.

Undersøkelsen begynner og jeg får beskjed om når spekeret settes inn, og at det ser fint ut.

Men, så kommer ultralydstaven, den bare trer h*n en kondom på og rett inn.

Jeg reagerer på at det ikke blir sagt i fra!!! Dette er personlig og ikke minst intime soner!

Så ser gyn og studenten på skjermen og begynner å snakke seg i mellom. Jeg spør: Hallo! Er det fagprat??

Da blir skjermen svingt mot meg og jeg får også se og blir forklart.

Så jeg spør, er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

Har ikke vært tilstrekkelig hos gynekolog til å uttale meg om hva som er vanlig, men jeg synes ikke noe av det du nevner er hårreisende eller egentlig til å reagere på.

Gjest Merlen
Skrevet

Jeg ville definitivt ikke bare blitt støtt, men også irritert og lei meg av dette.

Så vidt jeg vet skal en alltid bli spurt om det er ok at en student er med, jeg har i hvert fall ved flere anledninger fått opplyst at jeg har rett til å si nei til dette.

De andre tingene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, med min overgrepsbakgrunn er alltid besøk hos gynekolog svært vanskelige, og de pleier å ta mange hensyn. Så hva som er vanlig? Aner ikke.

Mary Poppins
Skrevet

Tja jeg kan ikke se noe sånn superuvanlig med dette. Hun har i hvert fall ikke gjort noe ulovlig eller uforsvarlig, ei eller noe umoralsk. At hun stiller litt spørsmålstegn til at du aldri har brukt prevensjon er jo ikke så rart, da de fleste kvinner bruker prevensjon dersom de ikke ønsker å bli gravide. Jeg skjønner at du synes du ble litt behandlet som en tenåring, men du sa jo ifra og da la hun tydeligvis saken dø.

Skrevet

Tja jeg kan ikke se noe sånn superuvanlig med dette. Hun har i hvert fall ikke gjort noe ulovlig eller uforsvarlig, ei eller noe umoralsk. At hun stiller litt spørsmålstegn til at du aldri har brukt prevensjon er jo ikke så rart, da de fleste kvinner bruker prevensjon dersom de ikke ønsker å bli gravide. Jeg skjønner at du synes du ble litt behandlet som en tenåring, men du sa jo ifra og da la hun tydeligvis saken dø.

Jeg kan forstå et spørsmål siden det er det vanlige, men h*n ga seg ikke nei.

Jeg måtte være tydeligere enn dette!

Skrevet

Jeg ville definitivt ikke bare blitt støtt, men også irritert og lei meg av dette.

Så vidt jeg vet skal en alltid bli spurt om det er ok at en student er med, jeg har i hvert fall ved flere anledninger fått opplyst at jeg har rett til å si nei til dette.

De andre tingene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, med min overgrepsbakgrunn er alltid besøk hos gynekolog svært vanskelige, og de pleier å ta mange hensyn. Så hva som er vanlig? Aner ikke.

Det var dette jeg så for meg også. Jeg tenker ikke kun på meg selv etter denne episoden, og begynte å tenke på de som har mange vonde erfaringer.

Godt å høre at erfaringene dine blir tatt hensyn til.

Skrevet

Har ikke vært tilstrekkelig hos gynekolog til å uttale meg om hva som er vanlig, men jeg synes ikke noe av det du nevner er hårreisende eller egentlig til å reagere på.

Da er det godt det kommer nytt blod til verket.

Har hatt en utrolig dyktig lege i det siste, som er kjempedyktig på dette området.

Jeg snakket med en frisør(faktisk) som fortalte at selv de er forsiktige med personlige soner og de skal alltid si fra hva de gjør når de går innenfor disse sonene!

Skrevet

Jeg går vanligvis hos en privat, kvinnelig gynokolog som er kjempehyggelig og jeg føler meg alltid vel når jeg er der, så vel som man kan føle seg hos en gynokolog.

Men jeg har vært to ganger på Ullevål hos en mannlig der og har hatt ganske kjip erfaring og da har tonen vært ganske ekkel fra begynnelsen av og ting har blitt mere kronglete enn det burde være. Den ene gangen grein jeg når jeg kom hjem og følte meg misbrukt og den andre gangen så var jeg bare forbannet selv om jeg egentlig ikke kan sette fingeren på noe gærnt.

Det virker som om noen leger bare ser på pasienten som et kasus som er der for deres skyld og ikke omvendt og de opplevelsene er aldri gode

Gjest Elextra
Skrevet

Da er det godt det kommer nytt blod til verket.

Har hatt en utrolig dyktig lege i det siste, som er kjempedyktig på dette området.

Jeg snakket med en frisør(faktisk) som fortalte at selv de er forsiktige med personlige soner og de skal alltid si fra hva de gjør når de går innenfor disse sonene!

''Da er det godt det kommer nytt blod til verket. Har hatt en utrolig dyktig lege i det siste, som er kjempedyktig på dette området.''

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener/sikter til.

''Jeg snakket med en frisør(faktisk) som fortalte at selv de er forsiktige med personlige soner og de skal alltid si fra hva de gjør når de går innenfor disse sonene!''

Ja, leger mer enn mange andre bør være váre overfor folks personlige grenser/intimsoner. Men tror nok mange leger og gynekologer regner med at GU er ganske dagligdags for kvinner som ikke er helt unge og som har født, og tenker ikke over at de behøver å advare før de gjør noe, når en først "ligger der".

Har en vært ute for overgrep eller på annen måte spesielt sensitiv, bør en selvfølgelig si fra på forhånd.

Gjest Merlen
Skrevet

Jeg går vanligvis hos en privat, kvinnelig gynokolog som er kjempehyggelig og jeg føler meg alltid vel når jeg er der, så vel som man kan føle seg hos en gynokolog.

Men jeg har vært to ganger på Ullevål hos en mannlig der og har hatt ganske kjip erfaring og da har tonen vært ganske ekkel fra begynnelsen av og ting har blitt mere kronglete enn det burde være. Den ene gangen grein jeg når jeg kom hjem og følte meg misbrukt og den andre gangen så var jeg bare forbannet selv om jeg egentlig ikke kan sette fingeren på noe gærnt.

Det virker som om noen leger bare ser på pasienten som et kasus som er der for deres skyld og ikke omvendt og de opplevelsene er aldri gode

Vet mange kvinner som aller helst vil gå til kvinnelig gynekolog, men min erfaring er at det ikke spiller noen rolle.

Den definitivt verste gynekologen jeg har vært borti var kvinne. Hun var så hardhendt at om jeg hadde vært litt tøffere den gang hadde jeg anmeldt henne. Etter den opplevelsen sluttet jeg å tenke kjønn :)

Skrevet

Vet mange kvinner som aller helst vil gå til kvinnelig gynekolog, men min erfaring er at det ikke spiller noen rolle.

Den definitivt verste gynekologen jeg har vært borti var kvinne. Hun var så hardhendt at om jeg hadde vært litt tøffere den gang hadde jeg anmeldt henne. Etter den opplevelsen sluttet jeg å tenke kjønn :)

Nei, jeg bryr meg ikke om kjønn, det var nok helt tilfeldig. Vanligvis er jeg enig med deg i at mannlige er mer forsiktige enn kvinnelige, jeg har vært hos hardhendte kvinner også jeg. Men han jeg snakker om var ekstrem og var unødvendig kjip og det virket som han nøt det litt.

Gjest Merlen
Skrevet

Nei, jeg bryr meg ikke om kjønn, det var nok helt tilfeldig. Vanligvis er jeg enig med deg i at mannlige er mer forsiktige enn kvinnelige, jeg har vært hos hardhendte kvinner også jeg. Men han jeg snakker om var ekstrem og var unødvendig kjip og det virket som han nøt det litt.

ÆææææææSJ!

Skrevet

Det er vanlig at legen spør om det er greit at en student er med.

Det er ikke uvanlig at alle diagnoser står på henvisninger. I flere programmer kommer det automatisk.

Det virker normalt at gynekologen spør om prevensjon, og siden ditt valg ikke er av det mest vanlige, også normalt at hun/han spør litt mer inngående.

Det er normalt at ultralydstaven blir ført inn uten å si noe om det. Noen velger å snakke pasienten gjennom undersøkelsen, andre gjør ikke det.

Det er ikke uvanlig at fagpersonene kan falle for fristelsen å snakke fagprat seg i mellom. Det er ufint, og det var bra du gjorde dem oppmerksomme på det.

Konklusjon: En forholdsvis normal undersøkelsessituasjon.

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er vanlig at det blir spurt om det er i orden at studenter får se på.

Jeg skjønner ikke at du reagerte på at ultralydstaven ble satt inn uten at de sa fra. Du så jo at den ble tatt frem og satt kondom på. Hva skulle den ellers brukes til?

At fagfolk snakker fag seg i mellom er ikke uvanlig. Jeg bruker da å spørre hva de ser, uten å bli irritert eller sur. Og da får jeg jo forklaring.

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på noe av dette. Virker som en helt vanlig undersøkelse....

At jordmorstudenten var der tenker jeg er en fordel. Jeg mener å huske at det iallefall i en periode alltid skulle være med en kvinnelig ansatt under undersøkelsen dersom gynekologen var mann?

Skrevet

Det er vanlig at legen spør om det er greit at en student er med.

Det er ikke uvanlig at alle diagnoser står på henvisninger. I flere programmer kommer det automatisk.

Det virker normalt at gynekologen spør om prevensjon, og siden ditt valg ikke er av det mest vanlige, også normalt at hun/han spør litt mer inngående.

Det er normalt at ultralydstaven blir ført inn uten å si noe om det. Noen velger å snakke pasienten gjennom undersøkelsen, andre gjør ikke det.

Det er ikke uvanlig at fagpersonene kan falle for fristelsen å snakke fagprat seg i mellom. Det er ufint, og det var bra du gjorde dem oppmerksomme på det.

Konklusjon: En forholdsvis normal undersøkelsessituasjon.

Jeg er enig med deg, men jeg er av den typen som helst vil bli så fort ferdig som mulig uten noe dill og småprat. :o) En gang jeg skulle ha en undersøkelse nedentil var det en kvinnelig sykepleier der i tillegg til legen og hun skulle liksom få oppmerksomheten min bort fra det legen holdt på med og begynte å spørre om jobben min og sånt. Var like før jeg ba henne pelle seg ut! *hehe*

Skrevet

Jeg er enig med deg, men jeg er av den typen som helst vil bli så fort ferdig som mulig uten noe dill og småprat. :o) En gang jeg skulle ha en undersøkelse nedentil var det en kvinnelig sykepleier der i tillegg til legen og hun skulle liksom få oppmerksomheten min bort fra det legen holdt på med og begynte å spørre om jobben min og sånt. Var like før jeg ba henne pelle seg ut! *hehe*

Det føles rimelig håpløst når noen, i beste mening, gjør ting helt feil :)

I slike situasjoner mener jeg det er helt greit å si at man ikke ønsker å småprate så mye :)

Skrevet

Det føles rimelig håpløst når noen, i beste mening, gjør ting helt feil :)

I slike situasjoner mener jeg det er helt greit å si at man ikke ønsker å småprate så mye :)

''I slike situasjoner mener jeg det er helt greit å si at man ikke ønsker å småprate så mye :)''

At legen min småprater og fleiper litt når han foretar gu på meg er helt i orden, vi har en veldig avslappet tone og det har endt i latterkrampe fra oss begge to flere ganger. :o)

Det jeg ikke alltid synes er like nødvendig fra legens side er dersom man er hos en ukjent lege og denne kjenner deg igjen fra jobben f.eks. Har opplevd det både ved underlivsundersøkelse og brystundersøkelse. Det er ikke alltid man føler for å bli "gjenkjent" for å si det sånn...

Skrevet

Høres da helt standard ut?

Når jeg er hos mannlig gynekolog er det alltid en annen til stede, oftest en sykepleier tror jeg. Men jeg spør jo ikke om yrkestittel. ;)

Er det kvinnelig gynekolog er det ikke fler der. Men jeg ville ikke reagert om det var to da også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...