Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Økonomien i land som Hellas og Spania fører til 25% arbeidsledighet blant de unge, og lovnader om høyere skatter, og færre ytelser, for hele befolkningen.

Hvis noe lignende hadde skjedd i Norge, ville du søkt jobb i utlandet, for å få bedre lønn og betingelser for deg og familien? Ville du reist?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364898-ville-du-reist-fra-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg kan aldri tenke meg at det ville bli så prekært for meg/oss.

Men nettopp derfor blir det litt absurd for meg å prøve å sette meg inn i hvordan det for eksempel var under den store utfartstiden til Amerika, for eksempel.

Men hvis det nå hadde vært 25% arbeidsledighet, så...

For meg er dette en av årsakene til at det er så viktig å lære flere språk (engelsk, kinesisk, spansk, osv.) på skolen - nettopp fordi det gir flere valgmuligheter.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletiden

For en periode ja, men ikke permanent. Da skulle jeg vært nær sultegrensa.

Jeg håper det fortsatt er lov til å si at man er glad i landet sitt. Hver 17 mai når jeg ser på toget og hører korpset spille har jeg problemer med å holde tårene tilbake. Jeg er norsk laaaaangt inn i hjerterota!

For en periode ja, men ikke permanent. Da skulle jeg vært nær sultegrensa.

Jeg håper det fortsatt er lov til å si at man er glad i landet sitt. Hver 17 mai når jeg ser på toget og hører korpset spille har jeg problemer med å holde tårene tilbake. Jeg er norsk laaaaangt inn i hjerterota!

Med 25% arbeidsledighet er det jo mange som er nær sultegrensen.

''Jeg håper det fortsatt er lov til å si at man er glad i landet sitt. ''

Det er vel ingen som har sagt det ikke skulle være lov?

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Elextra

''Hvis noe lignende hadde skjedd i Norge, ville du søkt jobb i utlandet, for å få bedre lønn og betingelser for deg og familien? Ville du reist?''

Ja, hvis vi hadde det ordentlig vanskelig her, og var rimelig sikre på at ting ville bli både lettere og bedre i et annet land, ville vi utvilsomt reist.

Men hvis det nå hadde vært 25% arbeidsledighet, så...

For meg er dette en av årsakene til at det er så viktig å lære flere språk (engelsk, kinesisk, spansk, osv.) på skolen - nettopp fordi det gir flere valgmuligheter.

Med vennlig hilsen

''Men hvis det nå hadde vært 25% arbeidsledighet, så...''

Jeg innbiller meg at jeg da ville vært blant de resterende 75%.

Og det ville ikke vært mangel på engelskferdigheter som ville hindret meg fra en jobb i utlandet.

Annonse

Gjest segunda

Det har jeg gjort, og angrer ikke på det selvom det kan komme stunder innimellom hvor det er tungt å være langt vekk fra familien.

Jeg har blitt borger i et land hvor det er godt å leve for meg og mine barn. Mer kan jeg ikke be om.

I dag er det blitt billig å reise, men jeg tenker ofte på de som emigrerte vestover og fornuften sa til dem at de aldri ville se sitt opprinnelige land igjen. Følelsene sa ofte noe annet og når noen kom maaaange år siden fant de ikke landet sitt igjen. Spørs om det var de eller samfunnet som hadde forandret seg.

Nei, ikke pr i dag. Hadde jeg vært ung (og det er vel de som har det mest usikkert) ville jeg kanskje det? Men ikke som 40-årig trebarnsmor. Da ville jeg brette opp ermene og fortsatt å gjøre en innsats for fedrelandet ;-) Blir ingen utvikling hvis alle stikker av heller?

Nei, ikke pr i dag. Hadde jeg vært ung (og det er vel de som har det mest usikkert) ville jeg kanskje det? Men ikke som 40-årig trebarnsmor. Da ville jeg brette opp ermene og fortsatt å gjøre en innsats for fedrelandet ;-) Blir ingen utvikling hvis alle stikker av heller?

Nei, men det blir ikke utvikling av arbeidsledighet heller, dessverre. Hvis man skal "tenke på landet" er det trolig da mye bedre å få en jobb i utlandet, og sende penger hjem til familien, som hjelper den lokale økonomien.

Dessuten tenker jeg ikke på "norsk arbeidsledighetsstandard", men at situasjonen ville vært tilsvarende som i Spania eller Hellas nå, med skyhøy arbeidsledighet, og store kutt i offentlig hjelp.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...