Sør Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Økonomien i land som Hellas og Spania fører til 25% arbeidsledighet blant de unge, og lovnader om høyere skatter, og færre ytelser, for hele befolkningen. Hvis noe lignende hadde skjedd i Norge, ville du søkt jobb i utlandet, for å få bedre lønn og betingelser for deg og familien? Ville du reist? Med vennlig hilsen 0 Siter
morsan Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Nei, jeg kan aldri tenke meg at det ville bli så prekært for meg/oss. Men nettopp derfor blir det litt absurd for meg å prøve å sette meg inn i hvordan det for eksempel var under den store utfartstiden til Amerika, for eksempel. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har ingen store følelser for Norge sånn innerst inne - så det hadde jeg nok kunnet gjort. 0 Siter
Sør Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Skrevet 21. mai 2011 Nei, jeg kan aldri tenke meg at det ville bli så prekært for meg/oss. Men nettopp derfor blir det litt absurd for meg å prøve å sette meg inn i hvordan det for eksempel var under den store utfartstiden til Amerika, for eksempel. Men hvis det nå hadde vært 25% arbeidsledighet, så... For meg er dette en av årsakene til at det er så viktig å lære flere språk (engelsk, kinesisk, spansk, osv.) på skolen - nettopp fordi det gir flere valgmuligheter. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 For en periode ja, men ikke permanent. Da skulle jeg vært nær sultegrensa. Jeg håper det fortsatt er lov til å si at man er glad i landet sitt. Hver 17 mai når jeg ser på toget og hører korpset spille har jeg problemer med å holde tårene tilbake. Jeg er norsk laaaaangt inn i hjerterota! 0 Siter
Sør Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Skrevet 21. mai 2011 For en periode ja, men ikke permanent. Da skulle jeg vært nær sultegrensa. Jeg håper det fortsatt er lov til å si at man er glad i landet sitt. Hver 17 mai når jeg ser på toget og hører korpset spille har jeg problemer med å holde tårene tilbake. Jeg er norsk laaaaangt inn i hjerterota! Med 25% arbeidsledighet er det jo mange som er nær sultegrensen. ''Jeg håper det fortsatt er lov til å si at man er glad i landet sitt. '' Det er vel ingen som har sagt det ikke skulle være lov? Med vennlig hilsen 0 Siter
Liliaceae Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Ja, det ville jeg ha gjort. ..og lagt en f.eks. 5 års plan og håpet at jobbmulighetene var der innen den tid. 0 Siter
Gjest GPn Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 JA. jeg ville heller reist enn å være arbeidsledig. 0 Siter
siameser Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Det er ikke umulig. Nå er både markedet og konkurransen større på mitt fagfelt i det landet som hadde vært mest aktuelt, men det hadde ikke vært utenkelig om en ellers kunne holdt kontakten med familie og venner. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Jeg hadde flyttet på dagen hvis jeg ble tilbudt jobb i et annet land. Etter 30 års forsøk så er det ikke tvil om at jeg hadde flyttet hvis jeg fikk jobb og helsevesenet fungerte. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 ''Hvis noe lignende hadde skjedd i Norge, ville du søkt jobb i utlandet, for å få bedre lønn og betingelser for deg og familien? Ville du reist?'' Ja, hvis vi hadde det ordentlig vanskelig her, og var rimelig sikre på at ting ville bli både lettere og bedre i et annet land, ville vi utvilsomt reist. 0 Siter
Gjest Nord og ned. Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Ikke av de årsaker du nevner. Og det kommer praktisk talt ingen grekere hit heller, enda de kan hvis de vil. Av klimaårsaker og som pensjonist hadde jeg gjerne emigrert om vinteren. 0 Siter
morsan Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Men hvis det nå hadde vært 25% arbeidsledighet, så... For meg er dette en av årsakene til at det er så viktig å lære flere språk (engelsk, kinesisk, spansk, osv.) på skolen - nettopp fordi det gir flere valgmuligheter. Med vennlig hilsen ''Men hvis det nå hadde vært 25% arbeidsledighet, så...'' Jeg innbiller meg at jeg da ville vært blant de resterende 75%. Og det ville ikke vært mangel på engelskferdigheter som ville hindret meg fra en jobb i utlandet. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Ja, hvis så hadde vært tilfelle, ville jeg nok reist. Men jeg skulle gjerne jobbet mer i utlandet uansett, jeg. Tror jeg kunne bodd hvor som helst i verden i en periode, selv om jeg ikke har noe ønske om å forlate Norge permanent. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Det har jeg gjort, og angrer ikke på det selvom det kan komme stunder innimellom hvor det er tungt å være langt vekk fra familien. Jeg har blitt borger i et land hvor det er godt å leve for meg og mine barn. Mer kan jeg ikke be om. I dag er det blitt billig å reise, men jeg tenker ofte på de som emigrerte vestover og fornuften sa til dem at de aldri ville se sitt opprinnelige land igjen. Følelsene sa ofte noe annet og når noen kom maaaange år siden fant de ikke landet sitt igjen. Spørs om det var de eller samfunnet som hadde forandret seg. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Nei, ikke pr i dag. Hadde jeg vært ung (og det er vel de som har det mest usikkert) ville jeg kanskje det? Men ikke som 40-årig trebarnsmor. Da ville jeg brette opp ermene og fortsatt å gjøre en innsats for fedrelandet ;-) Blir ingen utvikling hvis alle stikker av heller? 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 21. mai 2011 Skrevet 21. mai 2011 Tror ikke jeg ville ha flyttet nei. Hadde fint klart å gå ned en del i levestandard. 0 Siter
Sør Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Skrevet 22. mai 2011 Nei, ikke pr i dag. Hadde jeg vært ung (og det er vel de som har det mest usikkert) ville jeg kanskje det? Men ikke som 40-årig trebarnsmor. Da ville jeg brette opp ermene og fortsatt å gjøre en innsats for fedrelandet ;-) Blir ingen utvikling hvis alle stikker av heller? Nei, men det blir ikke utvikling av arbeidsledighet heller, dessverre. Hvis man skal "tenke på landet" er det trolig da mye bedre å få en jobb i utlandet, og sende penger hjem til familien, som hjelper den lokale økonomien. Dessuten tenker jeg ikke på "norsk arbeidsledighetsstandard", men at situasjonen ville vært tilsvarende som i Spania eller Hellas nå, med skyhøy arbeidsledighet, og store kutt i offentlig hjelp. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Skrevet 22. mai 2011 Nei. Hvorfor ikke? Ville du sittet, kanskje med unger?, uten lønn og uten penger nok til å ta vare på familien, i stedet for å flytte et sted hvor du kunne jobbet? Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.