Gå til innhold

fastleger som møter dritings på jobb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Vil personen som melder i fra til fylkeslegen/kollegastøtte forbli anonym ?

Kollegastøtte: Ja, helt anonym.

Fylkeslegen: Det kommer an på hvor langt du vil at Fylkeslegen skal ta saken. Om du kun ønsker å melde en bekymring, kan du være helt anonym. Om du vil at Fylkeslegen skal åpne en sak, vil denne selvsagt trenge ditt vitneutsagn.

Jeg så på lista over fastleger. Det er veldig mange som er fyllt opp. Er det noen sammenheng mellom popularitet og kapasitet?

Det er en fastlege som har fått veldig mange klager som ikke har ledig kapasitet.

Tror ikke det er så lett å lese sammenhengene ut av den lista. Vet om gode leger som fortsatt har ledige plasser , og mindre gode som har fullt. Uansett vil stort sett alle få ledige plasser fra tid til annen, det gjelder bare å følge med.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Tror ikke det er så lett å lese sammenhengene ut av den lista. Vet om gode leger som fortsatt har ledige plasser , og mindre gode som har fullt. Uansett vil stort sett alle få ledige plasser fra tid til annen, det gjelder bare å følge med.

Særdeles svært forenklet:

Leger med ikke-vestlige navn er mindre populære da mange er skeptiske til språkproblemer.

Kvinnelige leger er mer populære blant kvinner.

Ikke så dyktige leger kan være meget populære hos de som er ute etter sykemeldinger og Paralgin forte.

Ellers er det en viss sammenheng mellom dyktighet/godt rykte og popularitet/etterspørsel.

Det var litt påfallende at det var en del med utenlandske navn som hadde mye ledig. Jeg får håpe at grunnen er at folk er redde for norskkunnskapene og ikke legens bakgrunn.

Faren min går til en lege med pakistansk bakgrunn. Han har kjempemasse ledig kapasitet, og min far kan få time akkurat når han ønsker:)

Annonse

Leger med ikke-vestlige navn er mindre populære da mange er skeptiske til språkproblemer.

Ikke så dyktige leger kan være meget populære hos de som er ute etter sykemeldinger og Paralgin forte.

Ellers er det en viss sammenheng mellom dyktighet/godt rykte og popularitet/etterspørsel.

Et tilleggsmoment: nyetablerte, dyktige leger vil kunne ha ledig kapasitet en god stund inntil listene er fylt opp.

Konkret eksempel: Min mors fastlege gjennom svært mange år hadde alltid helt fullt på sin liste. Så solgte han sin praksis, jobbet noen år på sykehus, men etablerte seg for to år siden igjen som fastlege i en annen bydel. Det har tatt to år før listene hans igjen er helt fulle.

Det var litt påfallende at det var en del med utenlandske navn som hadde mye ledig. Jeg får håpe at grunnen er at folk er redde for norskkunnskapene og ikke legens bakgrunn.

Faren min går til en lege med pakistansk bakgrunn. Han har kjempemasse ledig kapasitet, og min far kan få time akkurat når han ønsker:)

Det er mye skepsis mot leger med fremmedartet navn, de må i større grad enn leger med norsk etnisk bakgrunn bevise sin dyktighet.

Det er mye skepsis mot leger med fremmedartet navn, de må i større grad enn leger med norsk etnisk bakgrunn bevise sin dyktighet.

Jeg får et inntrykk at leger med pakistansk/indisk bakgrunn møtes med større skepsis enn sør-asiatiske leger, som feks kinesere.

''Ikke så dyktige leger kan være meget populære hos de som er ute etter sykemeldinger og Paralgin forte.''

En (nå pensjonert) lege i vår bydel var godt kjent som den man burde oppsøke hvis man trengte sykemelding, men ikke like anbefalt hvis man var syk.

''Ikke så dyktige leger kan være meget populære hos de som er ute etter sykemeldinger og Paralgin forte.''

En (nå pensjonert) lege i vår bydel var godt kjent som den man burde oppsøke hvis man trengte sykemelding, men ikke like anbefalt hvis man var syk.

''En (nå pensjonert) lege i vår bydel var godt kjent som den man burde oppsøke hvis man trengte sykemelding, men ikke like anbefalt hvis man var syk.''

I min barndomsby var det for mange år siden en gammel lege som drev praksis (sikkert deltid) til godt over pensjonsalder. Hoved-"pasientene" hans var menn over 70 år som trengte legeattest for å fortsette å kjøre bil... De følte nok at han forsto deres ønske om å kunne kjøre bedre enn yngre leger.

trollemor;o)

Nei, får virkelig ikke håpe det. Men en som er hyppig hos legen har nok større sannsynlighet for å oppleve det ;).

Jeg gikk til en lege som skrev sms under hele konsultasjonen. Det var heldigvis (for meg) en vikarlege.

Er det mulig?

Annonse

Jeg har et inntrykk av at leger fra asiatiske land som Kina, Japan, Vietnam er et hakk mere ettraktet enn lenger fra feks India, Pakistan og Bangladesh?

Kanskje folk forbinder de førstnevne med akupunktur, astrologi og annen alternativ medisin?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...