Gå til innhold

Konfirmasjonsgave - tvillinger

Anbefalte innlegg

Gjest tvillingtante

Jeg er i tvil om jeg i dette tilfellet skal kompensere eller forbigå i stillhet;

Tvillinger, gutt og jente, skal konfirmeres. Jeg er tante. Jenta har allerede arvet en bunadsdel etter meg. Den lokale bunadsbutikken sa for et par år siden at de kunne ta inn den for salg der, og at jeg kunne regne med å få cirka kr 5-600 for den etter at butikken hadde tatt sin andel.

Jeg valgte å gi bort dette til niesen min istedet. Hun får bunaden ellers fra foreldrene.

Skal jeg kompensere gutten noe for dette? Jeg har tenkt å gi begge pengegave.

Alternativ 1: Han får noen hundrelapper ekstra (men ikke så mye som 5-600)

Alternativ 2: De får samme pengebeløp, men han får en liten gave i tillegg (vet ikke om man får noe "bra" for la oss si 2-300 kr?)

Alternativ 3: Forbigår hele dette i stillhet. Jenta fikk dette for over et halvt år siden, og gutten tenker kanskje ikke over at hun har fått noe mens han ikke har fått noe? (Altså at bunadsdelen ikke anses som konfirmasjonsgave, men en ting som jenta har fått fra tante sånn ellers, og at han kanskje får noe annet en annen gang?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364904-konfirmasjonsgave-tvillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Gjest tvillingtante

Hun har fått bunadsdelen, ikke penger etter at den ble solgt? Fordi hun skal få en bunad dette passer til, av foreldrene?

Da synes jeg ikke du skal blande dette inn i selve presangen. Altså alternativ 3.

''Hun har fått bunadsdelen, ikke penger etter at den ble solgt? Fordi hun skal få en bunad dette passer til, av foreldrene?''

Ja, det er korrekt.

Gjest tvillingtante

Ja, kanskje han får noe annet en annen gang. Så alternativ 3.

Ja, han får kanskje noe annet en annen gang. Jeg er bare engstelig for at det blir 'feil'. Jeg ser at jentene i familien får mer arvegods/tradisjonsbærende gaver enn guttene. De får smykker fra mormor og oldemor osv.

Gjest tvillingtante

Alternativ 3.

Jenta hadde vel fått tilsvarende del av foreldrene hvis hun ikke fikk den fra deg?

Men selvfølgelig kan du gi han noen en annen gang.

''Jenta hadde vel fått tilsvarende del av foreldrene hvis hun ikke fikk den fra deg?''

Ja, så sånn sett er dette mer en gave til foreldrene hennes enn til henne...

Gjest tvillingtante

Jeg hadde gitt likt pengebeløp og en gave ekstra til gutten med en forklaring på hvorfor.

Takk for svar både til deg og alle andre.

Det blir til at jeg satser på at han ikke tenker på at hun har fått noe han ikke har fått (eller at han tenker at hun har fått noe han ikke hadde ønsket seg uansett) så da går jeg for alt 3 :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...