Gå til innhold

Kaster svineinfluensavaksiner for 200 millioner

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''Over halvparten av Pandemrix-vaksinene som Norge kjøpte i forbindelse med svineinfluensaen i 2009 ble aldri brukt og skal destrueres.''

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1636004.ece

''Professor mener at et kynisk valg ligger til grunn for at Norge nå destruerer vaksine for 200 millioner kroner.

Professor Jan Helge Solbakk var tidlige ute med å hudflette norske myndigheter i forbindelse med informasjonen rundt svineinfluensapandemien.

Han mener Norge var en av de verste i klassen til å kjøpe opp vaksine på bekostning av de fattige landene. Til tross for at disse ba på sine knær om å få tilgang på vaksine, valgte Norge å sitte på sitt enorme lager.

I følge Solbakk ble dette gjort til tross for de fleste visste at pandemien var oppblåst og ute av dimensjoner.

– Hadde noe slikt skjedd i en privat bedrift, ville jobbene til de øverste ansvarlige ha hengt i en meget tynn tråd, sier Solbakk.''

http://www.t-a.no/nyheter/article163513.ece

Det er skammelig at ingen blir stilt till ansvar for slike tåpelige innkjøp. Det kalles beredskap, men hysteri er vel rette ordet. Et nærliggende land å sammenligne seg med, Danmark, bestilte og brukte langt mindre vaksiner, mens myndighetene i Polen stilte seg tvilende til hele kampanjen.

Fortsetter under...

Hvis du sjekker danske media i dag så ser du at de blir kritisert for å ha kastet 50 millioner danske kroner av samme vaksine.

Og selv om det alltid er noen som kaller sikkerhetsbelter, reservehjul, brannvesen og alt man ikke trenger her-og-nå for "hysteri", så er jeg meget glad for at vi har et styre som heller kjøper for mye av en vaksine, enn for lite.

Med vennlig hilsen

megler Smekk

Hvis du sjekker danske media i dag så ser du at de blir kritisert for å ha kastet 50 millioner danske kroner av samme vaksine.

Og selv om det alltid er noen som kaller sikkerhetsbelter, reservehjul, brannvesen og alt man ikke trenger her-og-nå for "hysteri", så er jeg meget glad for at vi har et styre som heller kjøper for mye av en vaksine, enn for lite.

Med vennlig hilsen

''så er jeg meget glad for at vi har et styre som heller kjøper for mye av en vaksine''

På bekostning av fattige land?

Du kan føle deg rimelig trygg på at ramaskriket ville vært utrolig mye større dersom det faktisk hadde vært behov for disse medisinene og de ikke hadde vært tilgjengelig. Det minste av to onder spør du meg.

Viktig perspektiv. Helt enig.

Annonse

Mrs. Wallace

Med vennlig hilsen

Nei pokker heller, nå har jeg kjørt med sikkerhetsbelte i over tjue år, og jeg har ennå ikke kræsja. Totalt bortkastet, spør du meg.

;)

Gjest togli

Du kan føle deg rimelig trygg på at ramaskriket ville vært utrolig mye større dersom det faktisk hadde vært behov for disse medisinene og de ikke hadde vært tilgjengelig. Det minste av to onder spør du meg.

Ja, tør nesten ikke tenke på hvor mye kritikk de ville fått da.... Jammen ikke lett å være ansvarlig for dette her, for vi blir uansett aldri fornøyde :P

''så er jeg meget glad for at vi har et styre som heller kjøper for mye av en vaksine''

På bekostning av fattige land?

Det er jo sånn hele systemet fungerer, enten det gjelder vaksine, annen medisiner, mat, hva-som-helst. Kapitalisme, kort og godt.

Så Norge burde heller vært med på å kjøpe vaksine for andre land (noe vi også gjør) i tillegg til vaksine for Norge.

Med vennlig hilsen

Jeg husker det var et svare spetakkel da de distriktene som lå lengst fra lageret, fikk tilkjørt sin del av vaksinene to dager eller hva det nå var, senere enn det sentrale østlandet (fordi det faktisk var dit de kom fra produsenten).

Jeg tror nok det ville blitt bråk om det hadde blitt kjøpt inn vaksiner til 20% av befolkningen også. Men de kan jo gjøre det neste gang - og fordele ved loddtrekning eller ut fra hvem som har betalt mest skatt. Da vil sikkert alle synes det er greit?

Dette var jo en sykdom man ikke hadde erfaring med. Det ble klart _underveis_ at det trengtes færre doser. Neste gang er det kanskje omvendt. Vi bor i et land som har råd til å beskytte befolkningen sin, jeg synes det er en helt grei prioritering.

Mange av de som kritiserer dette, er ikke akkurat fremst i køen når det gjelder offervilje overfor fattige land i andre situasjoner. Jeg tror det viktigste for noen av dem er å være misfornøyde. Noen virket jo direkte skuffet over at det døde så få under epidemien...

Jeg husker det var et svare spetakkel da de distriktene som lå lengst fra lageret, fikk tilkjørt sin del av vaksinene to dager eller hva det nå var, senere enn det sentrale østlandet (fordi det faktisk var dit de kom fra produsenten).

Jeg tror nok det ville blitt bråk om det hadde blitt kjøpt inn vaksiner til 20% av befolkningen også. Men de kan jo gjøre det neste gang - og fordele ved loddtrekning eller ut fra hvem som har betalt mest skatt. Da vil sikkert alle synes det er greit?

Dette var jo en sykdom man ikke hadde erfaring med. Det ble klart _underveis_ at det trengtes færre doser. Neste gang er det kanskje omvendt. Vi bor i et land som har råd til å beskytte befolkningen sin, jeg synes det er en helt grei prioritering.

Mange av de som kritiserer dette, er ikke akkurat fremst i køen når det gjelder offervilje overfor fattige land i andre situasjoner. Jeg tror det viktigste for noen av dem er å være misfornøyde. Noen virket jo direkte skuffet over at det døde så få under epidemien...

Helt enig

petter smart

Beredskap kalles ofte hysteri e.l. når det i ettertid viste seg at behovet ikke var så stort som fryktet.

Pga dette bygges ofte beredskapen ned, som kan få fryktelige konsekvenser. Blant se seneste er problemene med atomkraftverkene i Japan. Hadde de implementert moderne teknologi i de gamle kraftverkene hadde de ikke hatt noen problemer i dag. Men tidligere oppgraderinger har kanskje blitt ansett som unødvendige fordi ingen ulykker har skjedd, og da har en valgt å redusere beredskapen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...