Gå til innhold

Hvem kan lese journalen din?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei - ikke så lenge vedkommende ikke har bruk for det i jobben og det er vel llite sanns. siden de te ret annet sykehus.

Det er ganske strenge regler for hvilke journaler man kan lese - så selv om noen kan ha leserettigheter skal man ikke gjør det uten å måtte ha behov for det jobbmessig.

Snok forekommer men det blir logget og man kan da bli tatt for det.

Nei - ikke så lenge vedkommende ikke har bruk for det i jobben og det er vel llite sanns. siden de te ret annet sykehus.

Det er ganske strenge regler for hvilke journaler man kan lese - så selv om noen kan ha leserettigheter skal man ikke gjør det uten å måtte ha behov for det jobbmessig.

Hei!

Lenge siden! Håper alt er bra med deg!

Med vennlig hilsen

Gjest Helse sør øst

Det er snoking jeg er redd for.

Annonse

Gjest Helse sør øst

Det finnes en "blålys"-funksjon som leger kan bruke. Da blir innsynet logget. Et eneste misbruk av dette er nok til å miste jobben.

Det er ikke godt nok at en lege kan sette det på. Jeg synes ikke det skal være slik at bekjente på et annet sykehus skal kunne se i min journal.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Det er ikke godt nok at en lege kan sette det på. Jeg synes ikke det skal være slik at bekjente på et annet sykehus skal kunne se i min journal.

"Blålys"-funksjonen er tenkt for tilfeller der en f.eks på reise blir syk og innlagt alvorlig syk på et annet sykehus enn sitt vanlige. Da kan det redde liv at en kan gå inn på journalen fra et annet sykehus.

"Blålys"-funksjonen er tenkt for tilfeller der en f.eks på reise blir syk og innlagt alvorlig syk på et annet sykehus enn sitt vanlige. Da kan det redde liv at en kan gå inn på journalen fra et annet sykehus.

Legevakten i Stavanger holdt på å gi meg helt feil medisin, fordi jeg ikke visste at deres datasystem ikke var samkjørt med UiS (som ligger vegg i vegg), og der står det "cave" for en rekke medisiner.

Jeg måtte selv (i etterkant) sørge for å oppdatere LV med all informasjon manuelt.

Det vil glede meg stort hvis man nå slipper dette.

Med vennlig hilsen

Gjest Helse sør øst

Men spørsmålet er om at man innen Helse sør øst kan bla i journaler fra andre sykehus, men begge sykehusene er innen helse sør øst.

Jeg synes det er svært ubehagelig om en bekjent av meg kan lese min journal, uten at vedkommende jobber på den avdelingen eller sykehuset jeg har vært engang.

Men spørsmålet er om at man innen Helse sør øst kan bla i journaler fra andre sykehus, men begge sykehusene er innen helse sør øst.

Jeg synes det er svært ubehagelig om en bekjent av meg kan lese min journal, uten at vedkommende jobber på den avdelingen eller sykehuset jeg har vært engang.

Svaret er slik:

Hvis det er en lege, _kan_ denne lese journalen din ved å bruke "Blålys"-funksjon. Dette logges. Legen risikerer å miste jobben om dette blir oppdaget.

Du kan be om en liste over de som har lest journalen din.

Gjest snoking

Ja, det jeg går an. Be om logg over hvem som har vært inne, og kontakt gjerne pasientombud for å hjelp til å gå videre med saken.

Annonse

Ja, det jeg går an. Be om logg over hvem som har vært inne, og kontakt gjerne pasientombud for å hjelp til å gå videre med saken.

En bør kanskje vente med "å gå videre med saken" til en har noe mer å bygge på enn frykt, bekymring og fantasier?

De fleste innen helseprofesjonene vil ha jobbet med sin lyst til å snoke i andres privatliv. Flertallet vil ikke risikere sin egen jobb ved å legge igjen elektroniske spor i forbindelse med snoking. Dette er blitt mye bedre etter at elektroniske journaler er tatt i bruk i økende grad, det var lettere å snoke i de gamle papirjournalene.

En bør kanskje vente med "å gå videre med saken" til en har noe mer å bygge på enn frykt, bekymring og fantasier?

Ja selvfølgelig. Jeg mener da ikke noe annet. Det var et tips om hvordan man kan gå fram ved reel mistanke om at noen har vært inne på journalen uten grunn.

Gjest Helse sør øst

Hvorfor det?

Dersom flere ber om innsyn i loggen på sin egen journal vil trolig flere snokesnaker bli avslørt, og dette vil sette det mer på dagsorden. Og forhåpentligvis skremme flere fra å snoke.

Gjest snoking

Nå leste jeg innlegget en gang til og jeg ser at dette vel var ment hypotetisk. Jeg er ikke helt våken enda og hadde ikke fått med meg det.

Gjest Helse sør øst

Nå leste jeg innlegget en gang til og jeg ser at dette vel var ment hypotetisk. Jeg er ikke helt våken enda og hadde ikke fått med meg det.

Det er overhodet ikke ment hypotetisk. Jeg ønsker ikke at bekjente skal kunne lese journalen min. Det må jo være en bra kvalitetssjekk både for helse norge og meg selv at noen ber om innsyn i loggen, for å undersøke om slik snoking har funnet sted.

Gjest kan forekomme

Det kommer an på hvilke sykehus det er snakk om. Det er ikke fullt innsyn mellom journalsystemene for alle sykehusene i Helse Sør-Øst, men kan kanskje være det for noen. Uansett er det slik, som flere i tråden sier, at lesing av journal logges, og du kan be om innsyn i loggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...