Gå til innhold

hvor mye kaker til bryllup

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

5

• morsan

4

• Lillemus

3

• Holmes

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

15 kaker kanskje?

''15 kaker kanskje?

''

Oi....! Skal si du/dere er glade i kaker! :)

I bryllupene jeg har vært har de fleste gjerne fortsatt vært mette etter middagen når kakene har kommet på bordene. Kakene har vært forholdsvis fort unnagjort og folk har vært mer interessert i å få seg en drink og en dans! ;)

Gjest prust

Har ikke forutsetninger for å anslå antall, men jeg ville tenkt 5-6 kaker. Se forøvrig mitt svar til prust nedenfor.

5-6 kaker til 80 personer?

Når vi har familieselskap hjemme, er vi som regel 10-12 personer. Og da har vi vel som regel 3 kaker. Men da har vi jo ikke middag først altså.

Jeg selv er ikke så glad i kaker, men er vant til at det går med ganske mye kaker i bryllup og konfirmasjon. Som regel blir det jo en del til overs, men det er jo bedre det, enn at kakebordet skulle bli helt skrapa i et bryllup?

Gjest Elextra

5-6 kaker til 80 personer?

Når vi har familieselskap hjemme, er vi som regel 10-12 personer. Og da har vi vel som regel 3 kaker. Men da har vi jo ikke middag først altså.

Jeg selv er ikke så glad i kaker, men er vant til at det går med ganske mye kaker i bryllup og konfirmasjon. Som regel blir det jo en del til overs, men det er jo bedre det, enn at kakebordet skulle bli helt skrapa i et bryllup?

''Som regel blir det jo en del til overs, men det er jo bedre det, enn at kakebordet skulle bli helt skrapa i et bryllup?

''

Ja, jeg har noe familie fra gård som synes kaker er noe av det viktigste i bryllup, og som synes det helst bør være tre-fire ganger så mye kake som det spises. Kan nesten virke som det legges en del stolthet i kakeutvalget og -mengden. Jeg er absolutt ikke der, selv om det jo selvfølgelig ikke bør bli skrapet i første runde.

Når en har tre-fire kaker til 10-12 personer er det vel heller fordi en ønsker litt variasjon i utvalget enn fordi en tror så mye kake virkelig går med.

Annonse

Gjest prust

''Som regel blir det jo en del til overs, men det er jo bedre det, enn at kakebordet skulle bli helt skrapa i et bryllup?

''

Ja, jeg har noe familie fra gård som synes kaker er noe av det viktigste i bryllup, og som synes det helst bør være tre-fire ganger så mye kake som det spises. Kan nesten virke som det legges en del stolthet i kakeutvalget og -mengden. Jeg er absolutt ikke der, selv om det jo selvfølgelig ikke bør bli skrapet i første runde.

Når en har tre-fire kaker til 10-12 personer er det vel heller fordi en ønsker litt variasjon i utvalget enn fordi en tror så mye kake virkelig går med.

Joda, det stemmer nok det - greit å ha litt forskjellig.

Jeg liker ikke kjøpebløtkaker eller marsipankaker. Men jeg liker min egen hjemmelagde. Synes likevel at det hører med en flott marsipankake til et bryllup.

Å beregne kaker til et stort selskap er vanskelig. Vi var i en 50 års dag i vinter, og da var det et stort dessertbord med bare et par kaker men mange ulike desserter. Dette var veldig stas, og det gikk mye av det. Jeg er mer glad i desserter av ulike typer enn kaker.

Gjest Elextra

Joda, det stemmer nok det - greit å ha litt forskjellig.

Jeg liker ikke kjøpebløtkaker eller marsipankaker. Men jeg liker min egen hjemmelagde. Synes likevel at det hører med en flott marsipankake til et bryllup.

Å beregne kaker til et stort selskap er vanskelig. Vi var i en 50 års dag i vinter, og da var det et stort dessertbord med bare et par kaker men mange ulike desserter. Dette var veldig stas, og det gikk mye av det. Jeg er mer glad i desserter av ulike typer enn kaker.

Har en teori om at jo mer alkoholservering, jo mindre kaker går det, og omvendt! :-)

Gjest prust

Oi. Tror aldri jeg har vært i et helt alkoholfritt bryllup, jeg. Husker dog godt en gang for lenge siden da vi bare fikk ett glass vin til maten eller så...

De fleste bryllupene jeg har vært i, var rundt 94-95-96 - og av de 7-8 bryllupene var det vel to med alkohol.

Var forresten i ett på 80 tallet med alkohol, men da var jeg for ung selv til å drikke, så jeg husker det bare svakt.

Kom på at jeg var i ett bryllup i 2001 med alkohol (var da gravid, så jeg drakk ikke), og ett i fjor med alkohol.

Nei - da var det kanskje 40/60 med/uten alkohol av de 12-13 bryllupene jeg har vært i.

Vi hadde ikke alkohol i vårt - men hadde det vært nå, hadde vi helt klart servert vin. Vi har endret oss temmelig mye på 20 år.

Annonse

Alltid vrient med mengder.

Nyss feiret mannens 50 årsdag med 52 gjester, 10 kaker hadde vi, og det var faktisk ikke så mye kake igjen dagen derpå.

Serverte verdens beste biffgryte med salat, ris og bagetter til, og folk spiste myyye! Enda gikk det mengder med kaker senere på kvelden. Og du kan si det var et selskap med alkohol...

Det var mange som gliste rått og lurte på når kakebasaren skulle være etter festen, som ble litt lange i maska da de kom hjem til oss dagen etter og som håpet på en smak av yndlingskaka - tomt:-)

Gjest prust

''Det kan nok stemme. De fleste bryllupene jeg har vært i, har vært alkoholfrie :-)''

Uff, de ekteskapene kan da umulig holde? ;)

Å joda - tror faktisk alle har holdt. Ikke en eneste skilsmisse har det vært blant de bryllupene jeg har vært i :-) Men de med alkohol har også holdt altså.

Nei - kom på to unntak: Ei kusine som giftet seg på 80 tallet, er skilt, og en fetter som giftet seg for bare 7 år siden, er skilt.

Men de andre har holdt!

candyqueen_83

Har ikke forutsetninger for å anslå antall, men jeg ville tenkt 5-6 kaker. Se forøvrig mitt svar til prust nedenfor.

Da må det være store kaker. Vi pleier å ha tre kaker til 10 stykker. Men det er jo for litt variasjon da. Ville tenkt 10 kaker hvertfall eller ganske store kaker. Man får jo kaker opp til 50 pers hvertfall.

Jeg tenker at det ikke bare handler om hvor _mye_ kake, men om hva slags kaker det er stas å servere.

På et kakebord i bryllup må det (i mitt hode) være

- skikkelig bryllupskake m/marsipanlokk

- verdens beste

- 2 ulike ostekaker

- gulrotkake

- sjokoladekakevariant

- tårnkake

- gjærbakst i form av flott kringle

- noe glutenfritt

- en diakake

(De 2 siste kan jo erstattes dersom man definitivt _vet_ at det ikke er allergikere eller diabetikere i selskapet.)

Man kommer altså fort opp i 10 kaker nesten "åkke som", og til 80 personer ville jeg ikke hatt mindre enn 12.

De fleste bryllupene jeg har vært i, var rundt 94-95-96 - og av de 7-8 bryllupene var det vel to med alkohol.

Var forresten i ett på 80 tallet med alkohol, men da var jeg for ung selv til å drikke, så jeg husker det bare svakt.

Kom på at jeg var i ett bryllup i 2001 med alkohol (var da gravid, så jeg drakk ikke), og ett i fjor med alkohol.

Nei - da var det kanskje 40/60 med/uten alkohol av de 12-13 bryllupene jeg har vært i.

Vi hadde ikke alkohol i vårt - men hadde det vært nå, hadde vi helt klart servert vin. Vi har endret oss temmelig mye på 20 år.

Er det religiøse motiv for å ha alkoholfrie bryllup?

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men jeg har ikke mer enn såvidt hørt om alkoholfrie bryllup. Jeg har servert i noen bryllup, men ingen alkoholfrie.

Må vel bare innrømme at jeg synes det høres en smule kjedelig ut, men hva vet vel jeg? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...