Gå til innhold

Må alltid folk kritisere vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest grublendeikveld

Har klart å ta av mange kg, og det var egentlig enklere enn jeg trodde det skulle bli. Sliter med å stoppe med vektnedgangen nå, da jeg har kommet dit jeg vil. Har nå bmi på 22,9.

Er redd for å falle tilbake til gamle synder: snop hver dag osv. derfor er jeg veldig forsiktig med hva jeg putter i munnen.

men istedetfor å få skryt av folk, så får jeg bare høre klaging; du må ikke bli tynnere, du kan bli syk osv. mannen min får beskjed om at han må "passe bedre på meg, så jeg ikke krymper til ingenting". hvorfor må folk kommentere vekt hos andre? Kan de ikke bare si: du ser bra ut, eller holde kjeft hvis de ser noe de ikke liker?

Er veldig irritert for tiden, da vi hadde et stort selskap en dag, og det eneste den dagen handlet om, var at nå måtte jeg ikke bli tynnere... hadde vært koselig heller å høre; så bra du ser ut! Du har vært flink!

Hvorfor er det så vanskelig for folk å si fine ting til andre???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364999-m%C3%A5-alltid-folk-kritisere-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grublendeikveld

'' Hvorfor er det så vanskelig for folk å si fine ting til andre???''

Misunnelse.

Jeg tror jammen du har rett. Har en svigermor på 150 kg (helt sant), og som sier mange ganger at hun skulle ønske hun klarte å gå ned i vekt. Men hun roser meg aldri fordi jeg har klart det, det er bare den evinnelige masingen om å passe meg så jeg ikke blir syk. Så det er vel noe i det, at hun kanskje er en smule misunnelig...(.Hun spør meg om råd, ang. slanking, men hun gjør aldri det som jeg råder henne til.)

Gjest Merlen

Jeg tror faktisk dette er en slags merkelig måte å gi komplementer på... Har selv opplevd det samme, brukte "joda jada "-taktikk, i kombinasjon med intetsigende smil.

Langt verre er det med enkelte ukeblader som har et vanvittig fokus på vekt, dvs Den Perfekte Kropp. Skulle vært forbudt!

Men - det er jo ALDRI noen som sier noe om en legger på seg, om det er aldri så mange kilo. Bortsett fra om en er kjendis ;) da kommer det garantert i Se & Hør.

Gjest Hulderen

Jeg tror det er en form for omsorg. Noen er redde for å si at du har blitt veldig flott etter at du har slanket deg. For da betyr det at du ikke var så fin før. Men hvis de sier at "nå må du ikke bli tynnere", så betyr det at du nå er kjempefin, du trenger ikke å slanke deg mer for å bli finere. Du er på din optimale vekt.

Klønete måte å si det på, selvsagt.

Annonse

Jeg tror faktisk dette er en slags merkelig måte å gi komplementer på... Har selv opplevd det samme, brukte "joda jada "-taktikk, i kombinasjon med intetsigende smil.

Langt verre er det med enkelte ukeblader som har et vanvittig fokus på vekt, dvs Den Perfekte Kropp. Skulle vært forbudt!

Men - det er jo ALDRI noen som sier noe om en legger på seg, om det er aldri så mange kilo. Bortsett fra om en er kjendis ;) da kommer det garantert i Se & Hør.

''Men - det er jo ALDRI noen som sier noe om en legger på seg, om det er aldri så mange kilo''

Nei, det blir vel sjelden sagt direkte til vedkommende, men det blir så avgjort sagt _om_ vedkommende...

Jeg er enig med Hulderen, dette er omsorg og overhodet ikke ment som kritikk. Og når folk sier "nå må du ikke bli tynnere" kan du vel tolke det som at du er akurat passe og veldig fin?

For øvrig er jeg helt enig i at alle disse kommentarene er en uting, men dessverre ser det ut til å være sosialt akseptert å påpeke at folk er (for) tynne.

Samtidig må jeg innrømme at jeg også synes det er langt verre å si og høre "nå må du ikke bli tykkere" enn "nå må du ikke bli tynnere".

Gjest Jacoba

Jeg synes Hulderen sa det veldig bra, så jeg tillater meg å kopiere hennes ord. ''Noen er redde for å si at du har blitt veldig flott etter at du har slanket deg. For da betyr det at du ikke var så fin før.''

Og å si at du har vært flink blir skummelt, det er som å si at du endelig har tatt deg sammen.... Så kommentarene du får er komplimenter der folk prøver å unngå å gå på tveeggede sverd slik Hulderen nettopp beskriver.

''mannen min får beskjed om at han må "passe bedre på meg, så jeg ikke krymper til ingenting"''

Dette ville jeg, som andre også nevner, ha tolket som en spøkefull måte å si at de synes du har blitt slank og fin.

Jeg fikk samme type komplimenter selv da jeg hadde gått ned noen kilo etter fødselen, og det slo meg ikke at det var annet enn positivt ment :-)

Jeg tror det er en form for omsorg. Noen er redde for å si at du har blitt veldig flott etter at du har slanket deg. For da betyr det at du ikke var så fin før. Men hvis de sier at "nå må du ikke bli tynnere", så betyr det at du nå er kjempefin, du trenger ikke å slanke deg mer for å bli finere. Du er på din optimale vekt.

Enig med deg.

Jeg er enig med Hulderen, dette er omsorg og overhodet ikke ment som kritikk. Og når folk sier "nå må du ikke bli tynnere" kan du vel tolke det som at du er akurat passe og veldig fin?

For øvrig er jeg helt enig i at alle disse kommentarene er en uting, men dessverre ser det ut til å være sosialt akseptert å påpeke at folk er (for) tynne.

Samtidig må jeg innrømme at jeg også synes det er langt verre å si og høre "nå må du ikke bli tykkere" enn "nå må du ikke bli tynnere".

''Samtidig må jeg innrømme at jeg også synes det er langt verre å si og høre "nå må du ikke bli tykkere" enn "nå må du ikke bli tynnere".''

Enig.

Jeg skjønner at det ikke alltid er festlig at det påpekes at noen er tynn/for tynn, men det er tross alt verre å være tykk.

Annonse

Det minner meg om alle komplimentene jeg fikk for noen år siden, for å ha gått ned i vekt. Nå var ikke den vektnedgangen helt planlagt. Men så jeg virkelig så ille ut før , siden folk hadde så behov for å påpeke at jeg hadde gått ned i vekt?

Og når jeg først har gått ned i vekt, så er det fritt frem for å folk å si hvor tjukk de syntes jeg var før. Jeg hadde riktignok en periode hvor jeg tok litt av kalorimessig, men hvorfor skal folk hekte seg opp i det? Det må jo være lov å gå opp ti kilo, og ned igjen uten at noen skal gjøre det til en big deal.

''Samtidig må jeg innrømme at jeg også synes det er langt verre å si og høre "nå må du ikke bli tykkere" enn "nå må du ikke bli tynnere".''

Enig.

Jeg skjønner at det ikke alltid er festlig at det påpekes at noen er tynn/for tynn, men det er tross alt verre å være tykk.

Tja - hvis du er for tykk, så har du "felles trøst".

Hvis du er for tynn er det "ingen" som forstår at det kan være et meget alvorlig problem (ikke bare spiseforstyrrelser, men andre ting også), og ikke bare et luksusproblem.

Man får ikke mye sympati hvis man sier at man er for tynn, for å si det sånn.

Med vennlig hilsen

Gjest Svarttrost

''Men hvis de sier at "nå må du ikke bli tynnere", så betyr det at du nå er kjempefin, du trenger ikke å slanke deg mer for å bli finere. ''

Jeg skjønner godt at folk er redde for hvordan de skal uttrykke seg. Et eksempel kan hentes fra en tid da jeg, som alltid har vært noe overvektig, hadde rast ned i vekt pga ytre omstendigheter (altså ingen slankekur). Dama, som sjelden sier noe som helst, sa: "Jeg synes du har blitt så tynn jeg, har du slanka deg? Du er fin nå."

Altså ikke før. Fuck off.

Gjest Hulderen

''Men hvis de sier at "nå må du ikke bli tynnere", så betyr det at du nå er kjempefin, du trenger ikke å slanke deg mer for å bli finere. ''

Jeg skjønner godt at folk er redde for hvordan de skal uttrykke seg. Et eksempel kan hentes fra en tid da jeg, som alltid har vært noe overvektig, hadde rast ned i vekt pga ytre omstendigheter (altså ingen slankekur). Dama, som sjelden sier noe som helst, sa: "Jeg synes du har blitt så tynn jeg, har du slanka deg? Du er fin nå."

Altså ikke før. Fuck off.

He he. Grunnen til at jeg kjente meg igjen i beskrivelsen, var at en frisør presterte å si til meg etter klippen: Nå ble du fin nå! Du ser 15 år yngre ut enn da du kom inn! Jeg ble dødelig fornærmet og ville vite hvor gammel han mente at jeg så ut som da jeg kom. Jeg gikk aldri tilbake...

Men i ettertid har jeg jo skjønt at fyren mente å gi meg et kjempekompliment, i tillegg til å skryte av jobben han hadde gjort.

He he. Grunnen til at jeg kjente meg igjen i beskrivelsen, var at en frisør presterte å si til meg etter klippen: Nå ble du fin nå! Du ser 15 år yngre ut enn da du kom inn! Jeg ble dødelig fornærmet og ville vite hvor gammel han mente at jeg så ut som da jeg kom. Jeg gikk aldri tilbake...

Men i ettertid har jeg jo skjønt at fyren mente å gi meg et kjempekompliment, i tillegg til å skryte av jobben han hadde gjort.

''Nå ble du fin nå! Du ser 15 år yngre ut enn da du kom inn! Jeg ble dødelig fornærmet og ville vite hvor gammel han mente at jeg så ut som da jeg kom. Jeg gikk aldri tilbake...''

Jeg håper du kødder nå? (Personlig ville jeg ha svevd ut av sjappa og smilt resten av dagen. )

Hvis noen sier til meg "så fin du er i dag", burde jeg bli snurt og tenke at jasså, var jeg stygg i går, da?

Enig.

Absolutt. Jeg kan godt leve med at enkelte mener jeg er for tynn. Hvis noen mot formodning skulle mene det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...