Gå til innhold

Må alltid folk kritisere vekt?

Anbefalte innlegg

''Nå ble du fin nå! Du ser 15 år yngre ut enn da du kom inn! Jeg ble dødelig fornærmet og ville vite hvor gammel han mente at jeg så ut som da jeg kom. Jeg gikk aldri tilbake...''

Jeg håper du kødder nå? (Personlig ville jeg ha svevd ut av sjappa og smilt resten av dagen. )

Hvis noen sier til meg "så fin du er i dag", burde jeg bli snurt og tenke at jasså, var jeg stygg i går, da?

''Hvis noen sier til meg "så fin du er i dag", burde jeg bli snurt og tenke at jasså, var jeg stygg i går, da?''

Jeg kjenner noen få som er sånn, må være tungt... Glasset er alltid halvtomt, aldri halvfullt. De samme skryter f.eks. _veldig_ av sausen hvis de syns kjøttet ikke var så vellykket.

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

''Nå ble du fin nå! Du ser 15 år yngre ut enn da du kom inn! Jeg ble dødelig fornærmet og ville vite hvor gammel han mente at jeg så ut som da jeg kom. Jeg gikk aldri tilbake...''

Jeg håper du kødder nå? (Personlig ville jeg ha svevd ut av sjappa og smilt resten av dagen. )

Hvis noen sier til meg "så fin du er i dag", burde jeg bli snurt og tenke at jasså, var jeg stygg i går, da?

Jeg er normalt flink til å ta i mot komplimenter. Jeg tror det var noe med tonefallet hans og ordvalget som gjorde at jeg steilet. Og nei, jeg husker ikke lenger ordrett hva han sa.

Gjest grublendeikveld

''Men - det er jo ALDRI noen som sier noe om en legger på seg, om det er aldri så mange kilo''

Nei, det blir vel sjelden sagt direkte til vedkommende, men det blir så avgjort sagt _om_ vedkommende...

åjoda. min mann har fått høre det ørten ganger at: nå har du blitt for tjukk, som om han ikke vet det selv. jeg har sagt til ham at neste gang noen sier det, så må han bare svare; å tusen takk for at du sa fra. det visste jeg nemlig ikke. du har jammen reddet dagen min...

synes det er skammelig å si til folk at de er for tykke eller tynne. folk vet selv hva de eventuelt sliter med. mener: har du ikke noe positivt å si: så ti stille.

Jeg er normalt flink til å ta i mot komplimenter. Jeg tror det var noe med tonefallet hans og ordvalget som gjorde at jeg steilet. Og nei, jeg husker ikke lenger ordrett hva han sa.

Et annet mulig svar er: "When I want your opinion, I'll beat it out of you!" :-)

Det pleier stoppe videre samtaler! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg tror egentlig du skal ta det som et tegn på at folk rundt deg er glad i deg , og bryr seg om deg. Jeg har erfaring med at en venninne som var overvektrig gikk ned mange kilo. Problemet var at når hun først hadde begynt klarte hun ikke å slutte. Til slutt så hun ut som et vandrende skjellett. Måtte både lege og psykologhjelp til. Det er så lett å bli opphengt og ikke klare å stoppe i tide. Tror nok at det er der det ligger.

Tja - hvis du er for tykk, så har du "felles trøst".

Hvis du er for tynn er det "ingen" som forstår at det kan være et meget alvorlig problem (ikke bare spiseforstyrrelser, men andre ting også), og ikke bare et luksusproblem.

Man får ikke mye sympati hvis man sier at man er for tynn, for å si det sånn.

Med vennlig hilsen

Ja, ja, da kan tjukkasene trøste seg selv med at alle synes synd på dem, mens ingen synes synd på dem som er for tynne...

Annonse

Gjest prust

Uff, etter å ha lest denne tråden, vet jeg absolutt IKKE hva jeg skal si eller ikke si når jeg møter noen som har slanket seg synlig mye.

På torsdag kommer jeg til å treffe ei jeg vet har slanket seg i vinter, da jeg så henne før påske, så jeg veldig forandring, men jeg ante ikke hva jeg skulle si... Og jeg kommer ikke til å ane om jeg i det hele tatt skal si noe nå heller.

Gjest grublendeikveld

Jeg tror egentlig du skal ta det som et tegn på at folk rundt deg er glad i deg , og bryr seg om deg. Jeg har erfaring med at en venninne som var overvektrig gikk ned mange kilo. Problemet var at når hun først hadde begynt klarte hun ikke å slutte. Til slutt så hun ut som et vandrende skjellett. Måtte både lege og psykologhjelp til. Det er så lett å bli opphengt og ikke klare å stoppe i tide. Tror nok at det er der det ligger.

Ja, det skjønner jeg. Jeg holder nå på og prøve å finne ut hva og hvor mye jeg kan spise for å ikke legge på meg, og ikke ta av mer, og det er ikke lett. Men jeg er ikke for tynn, jeg har som sagt bmi på 22,9.

Gjest grublendeikveld

Uff, etter å ha lest denne tråden, vet jeg absolutt IKKE hva jeg skal si eller ikke si når jeg møter noen som har slanket seg synlig mye.

På torsdag kommer jeg til å treffe ei jeg vet har slanket seg i vinter, da jeg så henne før påske, så jeg veldig forandring, men jeg ante ikke hva jeg skulle si... Og jeg kommer ikke til å ane om jeg i det hele tatt skal si noe nå heller.

Jeg blir veldig glad når noen sier at jeg ser flott ut. og når folk spør hvordan jeg har klart det. liker godt å fortelle om min slankekur/livsstilsendring.

Gjest prust

Jeg blir veldig glad når noen sier at jeg ser flott ut. og når folk spør hvordan jeg har klart det. liker godt å fortelle om min slankekur/livsstilsendring.

Jeg hadde veldig lyst å si til hun jeg kjenner at hun så så flott ut (for hun gjorde virkelig det - hun strålte jo) - men jeg er så redd for at det skal bli oppfattet som "du så ikke noe særlig ut før..."

Men jeg skal prøve meg på det du sier - og gi henne komplimenter, og spørre henne om hvordan hun gjør det. Hun fortalte forsåvindt litt om opplegget sist, men hun kan gjerne fortelle om igjen.

Jeg er bare redd for å tråkke henne på tærne....

Jeg hadde veldig lyst å si til hun jeg kjenner at hun så så flott ut (for hun gjorde virkelig det - hun strålte jo) - men jeg er så redd for at det skal bli oppfattet som "du så ikke noe særlig ut før..."

Men jeg skal prøve meg på det du sier - og gi henne komplimenter, og spørre henne om hvordan hun gjør det. Hun fortalte forsåvindt litt om opplegget sist, men hun kan gjerne fortelle om igjen.

''Jeg hadde veldig lyst å si til hun jeg kjenner at hun så så flott ut (for hun gjorde virkelig det - hun strålte jo) - men jeg er så redd for at det skal bli oppfattet som "du så ikke noe særlig ut før..."''

Men sier vi ikke stadig vekk at folk er flotte, f eks i nye klær eller når de kommer rett fra frisøren? Det behøver jo ikke bety at de så ut som et takras dagen før! :-)

Gjest grublendeikveld

du kan jo si i samme åndedrett; ikke det at du ikke så bra ut før, altså.

Gjest prust

''Jeg hadde veldig lyst å si til hun jeg kjenner at hun så så flott ut (for hun gjorde virkelig det - hun strålte jo) - men jeg er så redd for at det skal bli oppfattet som "du så ikke noe særlig ut før..."''

Men sier vi ikke stadig vekk at folk er flotte, f eks i nye klær eller når de kommer rett fra frisøren? Det behøver jo ikke bety at de så ut som et takras dagen før! :-)

Joda, sant nok.

Men det er så vanskelig dette med vekt. Jeg har aldri visst om jeg skulle skryte av folk, nevne det forsiktig eller bare ikke si noe og late som om jeg ikke ser forskjell.

De få gangene jeg har gått ned, har jeg syntes det var flaut at folk sa noe - det jeg gjorde gjorde jeg kun for min egen del, ikke for at folk skulle kommentere det. Synes alt med slanking er så privat at jeg ikke liker at folk blander seg oppi om jeg spiser normalt eller spesielt.

Annonse

" Så flott du er! Ja, du ser jo alltid smashing ut, men nå synes jeg du stråler litt ekstra - hva er hemmeligheten?"

:-)

Gjest prust

du kan jo si i samme åndedrett; ikke det at du ikke så bra ut før, altså.

''du kan jo si i samme åndedrett; ikke det at du ikke så bra ut før, altså.

''

Blir ikke det teit da?

Nei - jeg skal si at hun er flott (regner med at hun er det da) og spørre hvordan det har gått med det kostholdet hun har hatt i vinter/vår

Jeg har brendt meg skikkelig på det der, en tidligere sjef slanket seg maaaaange kilo og ble veldig flott. Da jeg sa det til henne svarte hun "Så jeg var feit og stygg før, altså????" i en skikkelig sur tone. Det var jo slett ikke det jeg mente, men det var veldig ubehagelig å måtte forklare meg. For det måtte jeg, og hun ble ikke akkurat så fornøyd, nei.

Vel, etter det så holder jeg kjeft inntil vedkommende selv tar opp saken. Jeg tør rett og slett ikke, klok av skade.

Du trenger da ikke kommentere vekten i det hele tatt! Det er jo en privat ting.

Bare si, Så flott du ser ut i dag! eller noe sånt.

Gjest Hvorfor kritisere?

'' Hvorfor er det så vanskelig for folk å si fine ting til andre???''

Misunnelse.

Misunnelse...kanskje noen ganger. Jeg får ofte komentarer fordi jeg er for tynn, iflge noen. Jeg har desverre aldri følt dette som misunnelse. Kun dårlig oppførsel , pluss at de gir meg et dårlig selvbilde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...