Gjest bokføringsspørsmål Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Hei! Håper noen bokføringskyndige kan komme med tips her: deltakerne i et DA ønsker å ta ut deler av fjorårets overskudd. Hvordan bokføres dette? 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det bokføres som utbytte, resten videreføres som overskudd som selskapet må skatte av. 0 Siter
Gjest bokføringsspørsmål Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det bokføres som utbytte, resten videreføres som overskudd som selskapet må skatte av. Takk for svar, men kan du gi meg tips til selve posteringen? Fjorårets overskudd er overført til EK. Blir det da EK debet - bankkonto kredit? 0 Siter
tusseline Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Takk for svar, men kan du gi meg tips til selve posteringen? Fjorårets overskudd er overført til EK. Blir det da EK debet - bankkonto kredit? Hvis uttaket postes direkte, blir det det. Hvis ikke, blir det debet EK kredit fordring/lån eiere. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Takk for svar, men kan du gi meg tips til selve posteringen? Fjorårets overskudd er overført til EK. Blir det da EK debet - bankkonto kredit? Det vet jeg faktisk ikke. Det skal hvertfall ut av EK, ettersom det ikke er selskapets EK lenger, men jeg tror ikke det skal inn på bank. Det skal nok krediteres utbytteposten vil jeg tro. Er ikke det en egen konto? Pengene skal ut av selskapet, så du kan ikke før dem inn på en annen post i selskapet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.