Gå til innhold

Gjennomsnittskarakter: D


Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Vet du, jeg betaler 70.000 kroner i året for hvert enkelt kurs. Jeg bruker av fritiden min, jeg tar meg fri fra jobben uten lønn - og jeg satser mye på å lære meg disse tingene. Jeg studerer her fordi jeg VIL lære disse tingene, jeg har et faktisk ønske om å mestre disse fagene godt.

Jeg er voksen, jeg er oppegående, jeg er motivert, og jeg har svært godt karaktersnitt.

Å si at jeg har lest for lite er en latterlig enkel forklaring. For voksne studenter som investerer så mye tid og penger i sin egen kompetanse er det på grensen til en fornærmelse.

Jubalong70 har noen svært gode poeng i sitt svar til meg, og jeg foreslår at du leser dem.

Når undervisningen, tilbakemeldingene og oppgaveformene ikke er konsistente, man ikke får konkret tilbakemelding og veilederne har forskjellige ønsker/krav for leveringsresultatene - så er det betimelig å stille spørsmål til organiseringen, og videre resultatene.

Jeg er enig i at man kan forvente å få gode forelesere og god undervisning igjen for å betale 70000 (er det blitt SÅ dyrt nå ?) i året. Men om du bruker av din fritid osv, er da ikke noe argument for noe som helst.

Og - er det bare du, eller i det minste et mindretall av studentene, som ikke har mestret faget på samme nivå som andre fag, eller gjelder det alle? Hvis det gjelder et mindretall, så kan man ikke skylde på foreleserne. Det kan jo rett og slett være at en del studenter ikke har taket på akkurat dette faget? Det at man gjør det bra i noen fag, betyr ikke at man gjør det bra i alle andre.

Jeg har en master i "business and economics" fra BI, og fulgte knapt forelesninger, men gjorde det likevel bra. Det er studentenes ansvar å lære seg det man skal til eksamen. Forelesninger er strengt tatt unødvendig, selv om de naturligvis (stort sett) er til hjelp, og studentkatalogene pleier å presentere forventninger til kunnskapsnivå slik at det er mulig å "styre" etter.

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    18

  • Persille1365381127

    8

  • tzatziki1365380058

    5

  • frosken

    2

Jeg tenker likedan. Dette er bacheloroppgave - altså en stor skriftlig oppgave med selvvalgt tema. Vi har hatt tilbud om 5 veiledningstimer underveis i skriveprosessen. Vi fikk også 5 uker til å skrive.

Veilederne er av særdeles varierte, og gir forskjellige råd til alle.

Vi har hatt mange slike oppgaver underveis i studiet, men har aldri følt vi har fått vite hvordan de skal være. Foreleserne har fortalt forskjellige ting, og veiledere har fortalt forskjellige ting også.

Vi har heller ikke fått karakterer underveis i studiet, så vi har egentlig ingen aning om hvordan vi ligger an, før på slutten.

I studentrådet har vi klaget på dette helt siden jeg startet på skolen, men (selvsagt) fører det ikke frem.

Sukk, er ganske demotivert og lei. Kjenner jeg er superglad jeg straks er ferdig!!!

I morgen kl. 12 har jeg hatt min siste eksamen ved den skolen! Da gjenstår det bare 2 ukers praksis på helsestasjonen og så avslutning :D

Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål.

Lykke til på muntlig :-)

Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål.

Lykke til på muntlig :-)

''Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål. ''

Jeg kan ingenting verken om sykepleie eller sykepleieutdanningen, men jeg har skrevet mange akademiske oppgaver, både til eksamen og ellers, og jeg kan iallfall nikke gjenkjennende til at det er mye trening/modning som må til for å kunne mestre dette bra. Hvis utdannelsen fokuserer svært lite på det, skjønner jeg at det kan være vanskelig å oppnå bra resultat.

Persille1365381127

Jeg er enig i at man kan forvente å få gode forelesere og god undervisning igjen for å betale 70000 (er det blitt SÅ dyrt nå ?) i året. Men om du bruker av din fritid osv, er da ikke noe argument for noe som helst.

Og - er det bare du, eller i det minste et mindretall av studentene, som ikke har mestret faget på samme nivå som andre fag, eller gjelder det alle? Hvis det gjelder et mindretall, så kan man ikke skylde på foreleserne. Det kan jo rett og slett være at en del studenter ikke har taket på akkurat dette faget? Det at man gjør det bra i noen fag, betyr ikke at man gjør det bra i alle andre.

Jeg har en master i "business and economics" fra BI, og fulgte knapt forelesninger, men gjorde det likevel bra. Det er studentenes ansvar å lære seg det man skal til eksamen. Forelesninger er strengt tatt unødvendig, selv om de naturligvis (stort sett) er til hjelp, og studentkatalogene pleier å presentere forventninger til kunnskapsnivå slik at det er mulig å "styre" etter.

I dette faget jeg tar nå var det kun to (av 40) som ikke måtte skrive hele den ene oppgaven på nytt, de var de eneste to som ikke hadde misforstått oppgaven.

Jeg husker ikke helt på en av de andre delene, men der mener jeg det var tre som hadde truffet problemstillingen riktig - mens de andre 37 måtte starte på nytt igjen.

Dette handlet bare om veiledning da, vi har jo levert alle sammen - og jeg har vanskelig for å tro at det er noen som ikke står.

Men det jeg refererte til i første svaret mitt var økonomi- og statistikkfagene. Der er strykprosenten på noe sånt som 68% eller noe. Eller var i fjor, i år vet vi jo ikke ;)

Masterprogrammene er dyre ja... Egentlig FOR dyre. Men studieformen passer meg så bra at det er det eneste alternativet egentlig.

Jeg mente det ikke som noe argument for å få bedre karakter at jeg bruker fritiden min på dette. Det var for å illustrere at det er dette jeg _ønsker_ å bruke tiden min på, så for min (og de fleste andre i samme situasjon) del, så handler det ikke om for lite lesing :)

Persille1365381127

''Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål. ''

Jeg kan ingenting verken om sykepleie eller sykepleieutdanningen, men jeg har skrevet mange akademiske oppgaver, både til eksamen og ellers, og jeg kan iallfall nikke gjenkjennende til at det er mye trening/modning som må til for å kunne mestre dette bra. Hvis utdannelsen fokuserer svært lite på det, skjønner jeg at det kan være vanskelig å oppnå bra resultat.

Og om vi i tillegg legger til at forskjellige veiledere/sensorer foretrekker forskjellige tilnærminger, så er det ikke så lett å treffe riktig :)

Gjest Elextra

Synes ikke det går an fordele skyld generelt, noen ganger skyldes dårlige reslutater dårlig forelser, andre ganger lite eksamensrettede forelesninger og mange ganger slappe eller lite fokuserte studenter.

På en finanseksamen jeg en gang tok strøk 80%!

Annonse

tzatziki1365380058

I dette faget jeg tar nå var det kun to (av 40) som ikke måtte skrive hele den ene oppgaven på nytt, de var de eneste to som ikke hadde misforstått oppgaven.

Jeg husker ikke helt på en av de andre delene, men der mener jeg det var tre som hadde truffet problemstillingen riktig - mens de andre 37 måtte starte på nytt igjen.

Dette handlet bare om veiledning da, vi har jo levert alle sammen - og jeg har vanskelig for å tro at det er noen som ikke står.

Men det jeg refererte til i første svaret mitt var økonomi- og statistikkfagene. Der er strykprosenten på noe sånt som 68% eller noe. Eller var i fjor, i år vet vi jo ikke ;)

Masterprogrammene er dyre ja... Egentlig FOR dyre. Men studieformen passer meg så bra at det er det eneste alternativet egentlig.

Jeg mente det ikke som noe argument for å få bedre karakter at jeg bruker fritiden min på dette. Det var for å illustrere at det er dette jeg _ønsker_ å bruke tiden min på, så for min (og de fleste andre i samme situasjon) del, så handler det ikke om for lite lesing :)

''I dette faget jeg tar nå var det kun to (av 40) som ikke måtte skrive hele den ene oppgaven på nytt, de var de eneste to som ikke hadde misforstått oppgaven.''

OK, i slike tilfeller ville nok selv jeg vurdert det til at studentene ikke var problemet! :)

Persille1365381127

''I dette faget jeg tar nå var det kun to (av 40) som ikke måtte skrive hele den ene oppgaven på nytt, de var de eneste to som ikke hadde misforstått oppgaven.''

OK, i slike tilfeller ville nok selv jeg vurdert det til at studentene ikke var problemet! :)

Det beste er egentlig at jeg snakket med en som tok samme studiet i fjor, og de hadde samme problematikken da.

Akkurat her var det at de hadde brukt ordet "drøft" i oppgaven, og da gjør jo de fleste det - drøfter for og imot.

Det de ville ha var en artikkel (uten at det sto noe sted) om ett emne, i ettertid forklart som en redegjørelse.

Hadde de skrevet det i oppgaven, type "skrive en artikkel som redegjør for ..." så hadde det jo ikke vært noe problem. I stedet skrev de "drøft problemstillingen ....".

Dustefolk :)

tzatziki1365380058

Det beste er egentlig at jeg snakket med en som tok samme studiet i fjor, og de hadde samme problematikken da.

Akkurat her var det at de hadde brukt ordet "drøft" i oppgaven, og da gjør jo de fleste det - drøfter for og imot.

Det de ville ha var en artikkel (uten at det sto noe sted) om ett emne, i ettertid forklart som en redegjørelse.

Hadde de skrevet det i oppgaven, type "skrive en artikkel som redegjør for ..." så hadde det jo ikke vært noe problem. I stedet skrev de "drøft problemstillingen ....".

Dustefolk :)

Enig, dustefolk :( Som i tillegg er veldig dårlige i norsk.

Teitinger!

Men jeg er ikke bekymret for deg. Har da kjent deg her ei stund her inne, og du klarer deg! :)

Gjest situert læring

''Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål. ''

Jeg kan ingenting verken om sykepleie eller sykepleieutdanningen, men jeg har skrevet mange akademiske oppgaver, både til eksamen og ellers, og jeg kan iallfall nikke gjenkjennende til at det er mye trening/modning som må til for å kunne mestre dette bra. Hvis utdannelsen fokuserer svært lite på det, skjønner jeg at det kan være vanskelig å oppnå bra resultat.

Min erfaring er imidlertid også at på slike profesjonsutdanninger på høgskole så er heller ikke kravene til akademisk form på besvarelsene som leveres det som har mest betydning. Ja, den akademiske formen på de fleste slik høgskoleoppgaver ville glatt blitt slaktet på universitetet, men det er ikke det som har fokus på høgskoleutdanningene. Det var i alle fall ikke slik tidligere. Mulig det har mer betydning nå som de fleste høgskoler streber etter å bli godkjent som universitet og man får en bachelor fremfor bare en gafutdanning. Hvis det er slik at kravene er blitt som på universitet men undervisningen ikke har fulgt etter er det skremmende. Det er imidlertid også skremmene, synes jeg, hvis den akademiske formen skal være det som har betydning for en utdanning som sykepleier el.l. Det er ingen tvil om at universitetet lærer opp, og skal lære opp, folk til å bli akademikere, men det er da ikke det som skal være høgskolenes mål? Tenker jeg.

Det er skremmende hvis man ikke skal kunne bli sykepleier eller lignende uten å skulle indoktrineres til å bli en akademiker samtidig. Da er det noe galt med undervisningen eller evalueringen ved utdanningene

Gjest situert læring

Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål.

Lykke til på muntlig :-)

Min erfaring fra tidligere er imidlertid at den akademiske formen heller ikke er det som har størst betydning ved evaluering av oppgavene på høgskolestudier. Det er imidlertid også godt mulig at dette har endret seg nå. Det er i så fall en skremmende utvikling etter mitt syn da det som er viktig for en sykepleier i jobb ikke er å kunne skrive akademiske oppgaver.

Persille1365381127

Enig, dustefolk :( Som i tillegg er veldig dårlige i norsk.

Teitinger!

Men jeg er ikke bekymret for deg. Har da kjent deg her ei stund her inne, og du klarer deg! :)

Heh, takk!

Med en eksamen på fredag og en på tirsdag må jeg bare overbevise meg selv om det også :P

Min erfaring fra tidligere er imidlertid at den akademiske formen heller ikke er det som har størst betydning ved evaluering av oppgavene på høgskolestudier. Det er imidlertid også godt mulig at dette har endret seg nå. Det er i så fall en skremmende utvikling etter mitt syn da det som er viktig for en sykepleier i jobb ikke er å kunne skrive akademiske oppgaver.

Dette varierer sikkert fra sted til sted, men mitt inntrykk er at det i økende krav legges vekt på "akademisk korrekthet".

Annonse

Min erfaring er imidlertid også at på slike profesjonsutdanninger på høgskole så er heller ikke kravene til akademisk form på besvarelsene som leveres det som har mest betydning. Ja, den akademiske formen på de fleste slik høgskoleoppgaver ville glatt blitt slaktet på universitetet, men det er ikke det som har fokus på høgskoleutdanningene. Det var i alle fall ikke slik tidligere. Mulig det har mer betydning nå som de fleste høgskoler streber etter å bli godkjent som universitet og man får en bachelor fremfor bare en gafutdanning. Hvis det er slik at kravene er blitt som på universitet men undervisningen ikke har fulgt etter er det skremmende. Det er imidlertid også skremmene, synes jeg, hvis den akademiske formen skal være det som har betydning for en utdanning som sykepleier el.l. Det er ingen tvil om at universitetet lærer opp, og skal lære opp, folk til å bli akademikere, men det er da ikke det som skal være høgskolenes mål? Tenker jeg.

Det er skremmende hvis man ikke skal kunne bli sykepleier eller lignende uten å skulle indoktrineres til å bli en akademiker samtidig. Da er det noe galt med undervisningen eller evalueringen ved utdanningene

Jeg synes det er mye klokt i det du sier :-)

Men kan ikke noe om høyskoleopplæring til å kommentere ytterligere :-)

mariaflyfly

''Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål. ''

Jeg kan ingenting verken om sykepleie eller sykepleieutdanningen, men jeg har skrevet mange akademiske oppgaver, både til eksamen og ellers, og jeg kan iallfall nikke gjenkjennende til at det er mye trening/modning som må til for å kunne mestre dette bra. Hvis utdannelsen fokuserer svært lite på det, skjønner jeg at det kan være vanskelig å oppnå bra resultat.

''Jeg kan ingenting verken om sykepleie eller sykepleieutdanningen, men jeg har skrevet mange akademiske oppgaver, både til eksamen og ellers, og jeg kan iallfall nikke gjenkjennende til at det er mye trening/modning som må til for å kunne mestre dette bra. ''

Enig i at dette i høyeste grad er en treningssak.

Jeg har overhodet ikke oversikt over hva som foregår på sykepleierstudiet, men på allmennlærerutdanninga er det et så lavt akademisk nivå på en del oppgaver som leveres at det nesten ikke er til å tro. Jeg tviler på at det er utpreget stor forskjell på andre sida av campus...

Jeg har en på fredag og en på tirsdag, og etter det er det bare 30 poeng igjen - men de kan jeg vente med til jeg gidder....

Ellers er jeg enig med deg, bortsett fra at vi har gitt opp å klage - det fører jo ikke frem likevel...

Lykke til, Persille!

Vi har også prøvd å klage og klage, men oppnår overhodet INGENTING. Det er som å stange hodet i veggen.

Kjenner jeg er så utrolig glad for å være ferdig med den skolen nå :D

Dvs 20 fikk A eller B- dvs 30%.

Hvor mange C ble det på kullet?

Karakterene følger oftest normalfordelingen (lite A, noen B, mange C og D, noen E, lite F.

Jeg regnet feil :(

Det var 1 som fikk A, 9 som fikk B og resten fikk C, D, E og 1 som fikk F - altså stryk.

Synes ikke det går an fordele skyld generelt, noen ganger skyldes dårlige reslutater dårlig forelser, andre ganger lite eksamensrettede forelesninger og mange ganger slappe eller lite fokuserte studenter.

På en finanseksamen jeg en gang tok strøk 80%!

Det jeg føler er så trist er at 1/3 av studietida vår har gått med til å prøve å lære oss å skrive oppgaver, med tanke på bacheloroppgaven. Vi har levert inn ca 30 oppgaver disse 3 årene.

Vi har ikke fått karakterer på disse, bare lærerveiledning. Og de sier i grunnen ingenting.

Forelesninger i oppgaveskriving har vært sprikende, slik at vi har sittet igjen med store spørsmål alle sammen.

Jeg anser oss ikke som å være en haug med inkompetente nolduser, men alle er naturligvis ikke superintelligente heller ;) Likevel hadde jeg syntes det var leit, som skoleledelse, at et helt kull gjør det i snitt så dårlig.

Helt absurd dårlig!

Og jeg vil først og fremst skylde på studentene! Det går an å lære seg hva som helst på egen hånd og vha kollokvier, og læring er studentenes ansvar, uansett. Dårlig organisering av tilbudet, dårlige lærer osv, kommer i andre rekke, mener jeg.

Jeg hørte på radioen en dag at det er kjempehøy strykprosent på medikamentregningseksamen på sykepleiestudiene rundt omkring, og at regningen egentlig er matte på ungdomsskolenivå. Det er ikke noe annet svar på det, enn at studentene må være for sløve. Et så viktig fag, også gidder man ikke jobbe nok til å stå - skremmende! Sykepleiere som ikke takler matte på ungdomsskolenivå lover ikke godt!

Jeg er enig - mye skyldes studentene selv.

Men, jeg mener også at skolen bør gå litt i seg selv for å finne ut hvor er det undervisningen svikter?

Vi har hatt mye undervisning i oppgaveskriving, men den har vært veldig sprikende. Vi har hatt forskjellige veiledere som sier forskjellig til studentene. Vi sitter igjen med store spørsmål som vi ikke får svar på. (Kanskje fordi vi ikke helt vet hvordan vi skal formulere spørsmålene fordi alt er så ullent.)

Når det gjelder medikamenteksamen, så kan jeg si litt om den. Det som skremmer mange er at du må ha 100% riktig svar for å stå. For meg en selvfølgelighet, for det skal ikke være rom for å gjøre feil når man regner ut medikamentdoser. Men, det medfører et ekstra stressmoment i forhold til å ta eksamen.

Første året vi hadde medikamentregning hadde vi en utrolig dårlig lærer, som ikke evnet å gjøre formlene tilgjengelig for de som ikke hadde "mattehode". Jeg har alltid slitt med matten, men fikk hjelp av medstudenter til å forstå formelen. Og så brukte jeg lang tid på å regne meg gjennom alt jeg kunne regne meg gjennom.

Da eksamen kom regnet jeg gjennom oppgavene 4 ganger før jeg leverte -og jeg besto. Dette absolutt på tross av læreren.

Andre året fikk vi en annen lærer, og man kunne (nesten) bokstaveligtalt se lyspærene som poppet opp over hodene på oss studenter. Plutselig forsto vi skikkelig hva dette dreide seg om.

Det var stor strykprosent hos oss også, men de fleste som strøk var de som ikke hadde brukt mye tid på å regne på forhånd. De gjorde noen oppgaver ,klarte dem, og trodde det var greit. Det var det ikke.

Samtidig er det veldig lite som skal til for å få 1 liten feil på en regneoppgave. Bl.a. vet jeg det var flere som strøk på en oppgave om øyendråper. De glemte å doble svaret fordi de glemte vi hadde 2 øyne :)

Konklusjon: Jeg tror årsaken til den store strykprosenten på den enkle matematikken i medikamentregningen er pga: 1. Større nervøsitet. 2. For liten egeninnsats. 3. Dårlige forelesere. 4. Man leser ikke oppgaven grundig nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...