Gå til innhold

Gjennomsnittskarakter: D

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at man kan forvente å få gode forelesere og god undervisning igjen for å betale 70000 (er det blitt SÅ dyrt nå ?) i året. Men om du bruker av din fritid osv, er da ikke noe argument for noe som helst.

Og - er det bare du, eller i det minste et mindretall av studentene, som ikke har mestret faget på samme nivå som andre fag, eller gjelder det alle? Hvis det gjelder et mindretall, så kan man ikke skylde på foreleserne. Det kan jo rett og slett være at en del studenter ikke har taket på akkurat dette faget? Det at man gjør det bra i noen fag, betyr ikke at man gjør det bra i alle andre.

Jeg har en master i "business and economics" fra BI, og fulgte knapt forelesninger, men gjorde det likevel bra. Det er studentenes ansvar å lære seg det man skal til eksamen. Forelesninger er strengt tatt unødvendig, selv om de naturligvis (stort sett) er til hjelp, og studentkatalogene pleier å presentere forventninger til kunnskapsnivå slik at det er mulig å "styre" etter.

Det er stor forskjell på å lese selv og ta en eksamen, og det å skulle levere en akademisk oppgave basert på tilbakemeldinger fra veleder, tzatziki :)

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

18

• Persille1365381127

8

• tzatziki1365380058

5

• frosken

2

Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål.

Lykke til på muntlig :-)

Det er et paradoks at vi har brukt ca 1/3 av studietiden vår på forelesninger om oppgaveskriving og oppgaveskriving, og så får vi det ikke til likevel!

Jeg er enig. De bacheloroppgavene jeg har lest (av sykepleiere), er dårlig. Og jeg føler selv jeg har svimt rundt når jeg har skrevet oppgaven min. Nå vet jeg hovedfeilen jeg har gjort, og jeg klarte å rette det opp på muntlig :), men likevel - D som snittkarakter!

Hadde jeg vært skolen hadde jeg gremtes, gått i meg selv og prøvd å finne ut hva er det som ikke fungerer.

Min erfaring fra tidligere er imidlertid at den akademiske formen heller ikke er det som har størst betydning ved evaluering av oppgavene på høgskolestudier. Det er imidlertid også godt mulig at dette har endret seg nå. Det er i så fall en skremmende utvikling etter mitt syn da det som er viktig for en sykepleier i jobb ikke er å kunne skrive akademiske oppgaver.

Åh, jeg er så utrolig enig med deg! Jeg har "sutret" over fokuset på akademika hele studietiden. Jeg mener det er irrelevant at jeg som sykepleier kan å skrive akademisk oppgave. Det som er viktig er at jeg kan fysiologi, anatomi, sykdomslære, helselovverket og en god porsjon etikk. I tillegg bør vi øve oss opp i endel prosedyrer.

Vi har brukt 1/3 av studietiden - altså 1 år av 3 - på å lære oss å skrive oppgaver!!!

Likevel gjør vi det så dårlig...

''Jeg tipper at noe av problemet er at dere ikke har fått tilstrekkelig opplæring i å skrive denne typen oppgaver. De få bacheloroppgavene i sykepleie jeg har lest, har alltid vært relativt dårlige akademisk sett - og det selv om dyktige studenter har skrevet dem. Det er for lite skriveopplæring i mange av bachelorutdanningene, kanskje særlig i profesjonsutdannelsene siden de ikke har akademisk skriving som hovedmål. ''

Jeg kan ingenting verken om sykepleie eller sykepleieutdanningen, men jeg har skrevet mange akademiske oppgaver, både til eksamen og ellers, og jeg kan iallfall nikke gjenkjennende til at det er mye trening/modning som må til for å kunne mestre dette bra. Hvis utdannelsen fokuserer svært lite på det, skjønner jeg at det kan være vanskelig å oppnå bra resultat.

Målet er nok at vi skal få god trening og undervisning i skriving, men problemet er at undervisningen og tilbakemeldingene vi får er så sprikende, at vi sitter igjen som store spørsmålstegn.

Jeg vil si at resultatet på bacheloroppgaven bekrefter dette :)

Min erfaring er imidlertid også at på slike profesjonsutdanninger på høgskole så er heller ikke kravene til akademisk form på besvarelsene som leveres det som har mest betydning. Ja, den akademiske formen på de fleste slik høgskoleoppgaver ville glatt blitt slaktet på universitetet, men det er ikke det som har fokus på høgskoleutdanningene. Det var i alle fall ikke slik tidligere. Mulig det har mer betydning nå som de fleste høgskoler streber etter å bli godkjent som universitet og man får en bachelor fremfor bare en gafutdanning. Hvis det er slik at kravene er blitt som på universitet men undervisningen ikke har fulgt etter er det skremmende. Det er imidlertid også skremmene, synes jeg, hvis den akademiske formen skal være det som har betydning for en utdanning som sykepleier el.l. Det er ingen tvil om at universitetet lærer opp, og skal lære opp, folk til å bli akademikere, men det er da ikke det som skal være høgskolenes mål? Tenker jeg.

Det er skremmende hvis man ikke skal kunne bli sykepleier eller lignende uten å skulle indoktrineres til å bli en akademiker samtidig. Da er det noe galt med undervisningen eller evalueringen ved utdanningene

Amen!!!!

Annonse

tzatziki1365380058

Det er stor forskjell på å lese selv og ta en eksamen, og det å skulle levere en akademisk oppgave basert på tilbakemeldinger fra veleder, tzatziki :)

Det er lettere å lese til eksamen, men oppgaveskriving er også fint mulig å klare på egen hånd. Jeg har aldri brukt veileder, ikke en gang på masteroppgaven min, og det har gått kjempefint. Og jeg er ikke akkurat noe geni. Men jeg brukte en del tid på å lese metode og andres oppgaver, som jeg kanskje ikke tror andre gjør i samme grad. Og på masteroppgaven, måtte jeg få godkjent forprosjekt av veileder før jeg kunne fullføre oppgaven.

Men - man må jo jobbe for å lykkes. Og finne ut hvor det passer best for en å legge inn innsatsen.

Det er lettere å lese til eksamen, men oppgaveskriving er også fint mulig å klare på egen hånd. Jeg har aldri brukt veileder, ikke en gang på masteroppgaven min, og det har gått kjempefint. Og jeg er ikke akkurat noe geni. Men jeg brukte en del tid på å lese metode og andres oppgaver, som jeg kanskje ikke tror andre gjør i samme grad. Og på masteroppgaven, måtte jeg få godkjent forprosjekt av veileder før jeg kunne fullføre oppgaven.

Men - man må jo jobbe for å lykkes. Og finne ut hvor det passer best for en å legge inn innsatsen.

Jeg er enig. Jeg tror nok at en del av de som fikk dårlige karakterer ikke jobbet så mye som de hadde kunnet.

Personlig ser jeg ikke at jeg kunne gjort det på noe annen måte. Vi fikk 5 uker til skriving, og denne brukte jeg intensivt. Men, når jeg stort sett er alene med 3 barn, så sier det seg selv at jeg ikke kan døgne ;)

Selvsagt kunne jeg startet før, men skoleåret har vært fylt av undervisning og praksis - med mye skriving av andre arbeidskrav (oppgaver), så jeg har ikke hatt kapasitet...

Men, det blir nå unnskyldninger... ;)

Jeg er enig. Jeg tror nok at en del av de som fikk dårlige karakterer ikke jobbet så mye som de hadde kunnet.

Personlig ser jeg ikke at jeg kunne gjort det på noe annen måte. Vi fikk 5 uker til skriving, og denne brukte jeg intensivt. Men, når jeg stort sett er alene med 3 barn, så sier det seg selv at jeg ikke kan døgne ;)

Selvsagt kunne jeg startet før, men skoleåret har vært fylt av undervisning og praksis - med mye skriving av andre arbeidskrav (oppgaver), så jeg har ikke hatt kapasitet...

Men, det blir nå unnskyldninger... ;)

Jeg synes det der er gode grunner, jeg, og ikke unnskyldninger. I tillegg har du hatt et alvorlig sykt barn.

Det er noe annet med de som hadde hatt mange muligheter til å gjøre det bedre, men som ikke har giddet.

Jeg synes det der er gode grunner, jeg, og ikke unnskyldninger. I tillegg har du hatt et alvorlig sykt barn.

Det er noe annet med de som hadde hatt mange muligheter til å gjøre det bedre, men som ikke har giddet.

Åh, det kjentes utrolig godt med litt støtte og sympati - tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...