Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Jeg er vanligvis veldig opptatt av høflighet, også i konflikter, og er enig i at man kommer lengst med det. Men av og til er man nødt å legge fra seg all høflighet og slå i bordet så det dundrer, så den andre parten skal våkne og forstå at man faktisk mener alvor. Det kan se ut til at denne situasjonen krever en tordentale, mer enn høflige men bestemte fraser.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Jeg er vanligvis veldig opptatt av høflighet, også i konflikter, og er enig i at man kommer lengst med det. Men av og til er man nødt å legge fra seg all høflighet og slå i bordet så det dundrer, så den andre parten skal våkne og forstå at man faktisk mener alvor. Det kan se ut til at denne situasjonen krever en tordentale, mer enn høflige men bestemte fraser.

Og da gir du motparten en gylden anledning til å vise at det er DU (og ikke mobberen) som er urimelig, og da vil motparten benytte anledningen til å flytte fokus over på hvor urimelig du er, i stedet for å gjøre noe med mobbingen.

Selvsagt slal du være direkte og "klar i talen", men fremdeles høflig og korrekt.

Vær også gjerne kort, og hold fokus. Ikke la motstanderen begynne å diskutere et av dine småpoeng. Fokuser på de store tingene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Ja, bevares, hvis man vil ødle vekk overtakt, og gi motstanderen en gylden anledning til å fremstille deg som urimelig og "bråkmaker" så være gjerne uhøflig.

Hvis du derimot ønsker å oppnå noe, så holder du fokus på mobbingen, uten å gi dem mulighet til å klage over din uhøflighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja et svært dårlig et, da det er en privatskole.

Men en mor bad meg kontakte dem, jeg skal spørre min mann, da jeg ikke er flink på telefoner.

Men kanskje jeg kan finne en som har mailadresse.

Men nå har på en måte ting gått så langt at vi kontakter politi.

jeg vet ikke om det går an å anmelde til politiet, barn, vet du det?

Jeg tror at om et FAU er bra kommer ann på hvilke foreldre som sitter i utvalget. Er det voksne fornuftige folk bør de kunne handle og kreve.

Jeg aner ikke om man kan anmelde til politiet. Men man kan klage på skolen. Ring skolekontoret i kommunen og forhør deg, er usikker på om det er kommunen eller fylkesmannen som er klageinnstans. En privat skole har trolig mer å tape på en klage enn en offentlig. En privat skole er avhenging av sitt gode rykte, samt velvilje fra det offentlige(de får trolig noe støtte).

Ta eventuelt kontakt med en advokat. Det tror jeg kan være lurt. Og krev møte med rektor som er øverste ansvarlig på en skole.

Dersom dere går ut i avisen, krev at dere skal lese igjennom og godkjenne teksten før den kan komme i avisen. Man kan sikkert også stå frem som anonym i avisen, og spørre om barn skal akseptere å bli utsatt for vold på skolen. Men velg deres ord med omhu, og be derfor om å få lese igjennom først. Avisoppslag kan slå begge veier, og må være gjennomtenkt. Dessverre ser det ut til at det er som må til for at enkelte instanser skal gjøre noe med sine problemer.

Jeg ville gått for advokat-kortet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, bevares, hvis man vil ødle vekk overtakt, og gi motstanderen en gylden anledning til å fremstille deg som urimelig og "bråkmaker" så være gjerne uhøflig.

Hvis du derimot ønsker å oppnå noe, så holder du fokus på mobbingen, uten å gi dem mulighet til å klage over din uhøflighet.

Med vennlig hilsen

Det er lov å være bråkmaker når dette har pågått så lenge med bare dilldall. Jeg tror det er greit å vise sinne nå og at nok er nok, hvis det skal bli tatt alvorlig.

Men jeg er enig med Pielill i at Madelenemie ikke bør gå til media. Ikke i første omgang ihvertfall, men jeg ville kontaktet politiet. Politiet kan ikke gjøre noe, men det vil få skolen til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Grrr... Jeg blir så arg... Få noen til å banke vettet ut av disse jævelungene. Skrem dritten av dem så ikke de tør yppe seg på sønnen deres mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vanligvis veldig opptatt av høflighet, også i konflikter, og er enig i at man kommer lengst med det. Men av og til er man nødt å legge fra seg all høflighet og slå i bordet så det dundrer, så den andre parten skal våkne og forstå at man faktisk mener alvor. Det kan se ut til at denne situasjonen krever en tordentale, mer enn høflige men bestemte fraser.

Man må skjelle og smelle på diplomatisk.

:-)

Fakta i denne saken er slik at man ikke trenger mange adjektiver og kraftuttrykk for å få fram poenget. Faktisk må man vokte seg for å drukne budskapet i mange og sterke ord.

Som regel er det beste strategien å være pinlig korrekt og uangripelig, men samtidig kjøre kjennsgjerningene klinkende klare. Det er det aller vanskeligste å argumentere mot.

Å fremstå som en småhysterisk kruttønne er en lite tjent med her på berget. Det dreper ens egen troverdighet.

Dessuten bør man ha i bakhodet at man faktisk jobber mot samme mål som skolen. At alle elevene skal ha en god skolehverdag. Og når støvet har lagt seg skal man fortsette og forholde seg til både skolen og skolens personale.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Huff, skjønner gutten har det forferdelig, og det må være fortvilende for deg.

Det må finnes en annen løsning enn å utvise den andre gutten. Skolen må følge løfter de har holdt mhp vakthold etc. Kanskje du må befinne deg på skolen inntil dette fungerer?

Synes ikke noe om å ta saken til avisene, så lenge gutten din er i sentrum. Det kan gjøre ting verre for ham, og heller ikke på sikt er det noe hyggelig å være fremstilt som mobbeoffer i avisene.

Støtter Kayias forslag under! Det er veien å gå. Når rektor står i kopi er det dessuten muligheter for at det blir fart i sakene.

''Det må finnes en annen løsning enn å utvise den andre gutten.''

Ja,gi ham skambank og putt ham på en spesialskole for problembarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være bråkmaker når dette har pågått så lenge med bare dilldall. Jeg tror det er greit å vise sinne nå og at nok er nok, hvis det skal bli tatt alvorlig.

Men jeg er enig med Pielill i at Madelenemie ikke bør gå til media. Ikke i første omgang ihvertfall, men jeg ville kontaktet politiet. Politiet kan ikke gjøre noe, men det vil få skolen til å reagere.

''Det er lov å være bråkmaker når dette har pågått så lenge med bare dilldall.''

At noe er "lov" er ikke det samme som at det er smart, eller at det er hensiktsmessig.

Det kan være "lov" og fremdeles direkte dumt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være bråkmaker når dette har pågått så lenge med bare dilldall. Jeg tror det er greit å vise sinne nå og at nok er nok, hvis det skal bli tatt alvorlig.

Men jeg er enig med Pielill i at Madelenemie ikke bør gå til media. Ikke i første omgang ihvertfall, men jeg ville kontaktet politiet. Politiet kan ikke gjøre noe, men det vil få skolen til å reagere.

Politiet kan faktisk gjøre en hel del.

De kan sette en støkk i skoleledelsen. Juridisk kan de også ta tiltale fordi skolen ikke har fått slutt på volden. I praksiss tror jeg dette er sjeldent.

De kan innkalle barn og foreldre til bekymringssamtale.

De kan samarbeide med barnevernet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må skjelle og smelle på diplomatisk.

:-)

Fakta i denne saken er slik at man ikke trenger mange adjektiver og kraftuttrykk for å få fram poenget. Faktisk må man vokte seg for å drukne budskapet i mange og sterke ord.

Som regel er det beste strategien å være pinlig korrekt og uangripelig, men samtidig kjøre kjennsgjerningene klinkende klare. Det er det aller vanskeligste å argumentere mot.

Å fremstå som en småhysterisk kruttønne er en lite tjent med her på berget. Det dreper ens egen troverdighet.

Dessuten bør man ha i bakhodet at man faktisk jobber mot samme mål som skolen. At alle elevene skal ha en god skolehverdag. Og når støvet har lagt seg skal man fortsette og forholde seg til både skolen og skolens personale.

mvh

Nemlig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan faktisk gjøre en hel del.

De kan sette en støkk i skoleledelsen. Juridisk kan de også ta tiltale fordi skolen ikke har fått slutt på volden. I praksiss tror jeg dette er sjeldent.

De kan innkalle barn og foreldre til bekymringssamtale.

De kan samarbeide med barnevernet.

mvh

Jeg tror de fleste foreldre vil reagere hvis sønnen på barneskolen blir anmeldt for legemsbeskadigelse. Dessuten vil nok skolen blande seg inn, ettersom det skjedde på skolen.

Og enden kan bli at BV gir bråkmakeren mer oppfølging og hjelp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste foreldre vil reagere hvis sønnen på barneskolen blir anmeldt for legemsbeskadigelse. Dessuten vil nok skolen blande seg inn, ettersom det skjedde på skolen.

Og enden kan bli at BV gir bråkmakeren mer oppfølging og hjelp.

Med vennlig hilsen

Du ville garantert fått min fulle oppmerksomhet den dagen politiet sto på døren...

For unge håpefulle kan et møte med uniformert politi på politistasjonen gi en vesentlig bedre forståelse av virkeligheten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Du kan jo be mannen din lese gjennom før du sender eposten''

Jeg tror Madelenemie er skrivefør og er fullt ut i stand til å ordne opp selv jeg. Høflighetsfraser trengs ikke nå.

''Jeg tror Madelenemie er skrivefør og er fullt ut i stand til å ordne opp selv jeg. Høflighetsfraser trengs ikke nå.''

Fullt i stand til å ordne opp selv? Det er et par dager siden hun var i startgropa med å opprette en egen webside utelukkende for å sverte denne gutten på skolen. Indikerer ikke dette snarere at hun nettopp trenger et filter når hun henvender seg ang saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hei,

Det er like ulovlig med overfall, slossing, kloring.

Det er også ulovlig iht norsk straffelov, og du kan true med å anmelde det til politiet, akkurat som hvis en voksen person angrep deg på gaten, og klorte deg i ansiktet. Ettersom gjerningsmannen er under 15 år, vil saken bli henlagt, men den er fremdeles registrert, og det er alvorlig. Det kan også faktisk hjelpe gutten (han som klorer) fordi det kan bety at Barnevernet gjør mer for å få kontroll på ham.

Med vennlig hilsen

Er det noen som bør politianmeldes i dette tilfellet, er det i så fall skolen og dens manglende innsats for å ta tak i problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg tror Madelenemie er skrivefør og er fullt ut i stand til å ordne opp selv jeg. Høflighetsfraser trengs ikke nå.''

Fullt i stand til å ordne opp selv? Det er et par dager siden hun var i startgropa med å opprette en egen webside utelukkende for å sverte denne gutten på skolen. Indikerer ikke dette snarere at hun nettopp trenger et filter når hun henvender seg ang saken?

Jo, men nå snakker vi om brevet hun skulle skrive. Det tror jeg hun fint kan greie selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at dette er uholdbart. Helt forferdelig at skolen ennå ikke ordnet opp. Jeg ville sikkert vært like harmdirrende som deg.

Skolen kan ikke pålegge deg taushetsplikt om disse forholdene. Du kan snakke med hvem du vil, når du vil.

Kontakte politiet. Kankje det vil være hensiktsmessig å anmelde både selve voldsepisodene og skolens manglende evne til å få slutt på det.

Kontakt barnevernet.

Kontakt klassekontakt og skolens FAU. Kontakt de foreldre du tror kan ha interesse av saken.

Du kan få en viss gratis juridisk hjelp fra f.eks Juss-Buss.

http://www.jussbuss.no/

Før du ringer Dagbladet, bør du tenke nøye gjennom hvilke konsekvenser det kan få.

For det første vil det etter all sannsynlighet påvirke forholdet til skolen negativt for all fremtid.

For det andre har du ingen kontroll med hva avisene finner på å skrive. Det du sier kan bli vrengt til noe helt ugjenkjennelig. Noe du ikke står inne for, men som likevel i stor grad bærer din signatur.

Tenk over responsen du fikk her på nettet når du snakket om at du ønsker denne eleven utvist. Du risikerer at du blir den monstrifiserte om du krever gutten utvist og kaller ham plageånd i pressen.

Husk også at det er så små forhold at historien fort blir lett gjenkjennelig. Du kan ønske at du og sønnen din forblir annonyme. Men pressen higer etter riksoffer med navn og bilde.

Kontakter du pressen, setter du i gang en prosess hvor du har null kontroll over handling og konsekvenser.

De aller fleste aviser er bedre enn Dagbladet.

Jeg sier ikke at du ikke skal kjøre saken i media. Bare at det kan være lurt å tenke nøye gjennom det først.

Håper dere finner en god løsning snart.

mvh

Jeg tror ikke det er lurt å gå til media med denne saken. Spesielt ikke når dere ønsker at barna skal fortsette på samme skole.

Men jeg har forståelse for at du får lyst til å gjøre det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det er lov å være bråkmaker når dette har pågått så lenge med bare dilldall.''

At noe er "lov" er ikke det samme som at det er smart, eller at det er hensiktsmessig.

Det kan være "lov" og fremdeles direkte dumt.

Med vennlig hilsen

Jeg tror det er smart at Madelenemie uttrykker seg slik hun gjør her, direkte og uten høflighetsfraser. Madelene kommer ikke til og banne og sverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jo, men nå snakker vi om brevet hun skulle skrive. Det tror jeg hun fint kan greie selv.

Jeg tror det i beste fall er meget naivt å tro at M er i stand til å ta kontakt med skole, presse, politi, andre foreldre og FAU uten at noen rettleder henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...