Gå til innhold

pollenallergi eller forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Gjest huskerikkenick

Jeg har i noen år mistenkt at jeg har en ørliten grad av pollenallergi, da jeg nyser når jeg kommer ut i sola, i tillegg til at jeg noen ganger begynne å svi litt/renne litt av øynene når jeg er ute. Dette har jo vært minimale plager, og derfor har jeg ikke gått til legen med det. I forgårs begynte jeg å føle meg dårlig om kvelden, jeg fikk kløe over hele kroppen, også i øyne og neste + a jeg begynte å nyse og småhoste om natten. Jeg ble gradvis værre utover gårsdagen og er sånn ca. sengeliggende i dag.

Jeg har ikke mulighet for å måle temperaturen min nå, men jeg har sånn feberfølelse i kroppen, uten at jeg føler meg spesielt varm. Nesa er pottetett, og jeg har ingen krefter. Jeg svir ikke så mye i øynene, og det renner heller ikke av dem.

Grunnen til at jeg er så opptatt av om det er pollen allergi eller ei er at jeg har en eksamensoppgave som skal skrives innen to uker og jeg har en del igjen. Visst det er pollen må jeg jo regne med å være slått ut en periode og bør oppsøke lege for å få medisin?

Men er det ikke rart å få et kraftig utslag av pollen allergi i en alder av 27 år når man kun har at meget små symptomer før?

Og, høres dette ut som pollenallergi, eller minner det mer om en forkjølelse?

Ps. det skal sies at jeg stoppet med å røyke søndag, og jeg har hørt man ofte blir syk etter røykestopp fordi kroppen restituerer seg på en eller annen måte. Hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365128-pollenallergi-eller-forkj%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Da jeg sluttet å røyke hadde jeg vondt i halsen lenge, og en irriterende tørrhoste. Men det gav seg da etterhvert.

Om du har allergi eller forkjølelse er ikke godt å si. Jeg har selv påvist pollenallergi, men merker det ikke likt hvert år. Jeg kan bli potte tett med kløe i øynene og følelse av sykdom, men noen perioder har jeg ingen symptomer. Og disse symptomene kom i godt voksen alder.

Du kan kjøpe allergitabletter reseptfritt på apoteket og ta noen dager. Om du føler deg bedre, er det nok allergi. Er du forkjølet har det ingen effekt. Jeg kjenner godt forskjellen på allergitett nese og forkjølelse, men så har jeg også opplevd det mange ganger. I starten trodde jeg alt var en begynnende forkjølelse. For meg er hoste typisk allergisymptom. Jeg tørrhoster uten stopp, og et slikt anfall kan vare på timesvis mens øynene og nesen renner.

Bestill deg en time hos legen og be om allergitest hvis problemene vedvarer.

Gjest Elextra

Det du sier innlednings høres ut som pollenallergi. Jeg har hatt det i mange år, og har tidvis vært ganske slapp og dårlig av dette, men har ikke hatt feber.

Du får kjøpt allergimedisin som f.eks. Zyrtec på apoteket uten resept - tror neppe det er skadelig å prøve. Om det er allergi bør du merke en viss bedring i løpet av få dager (selv må jeg imidlertid ha øyedråper i tillegg når det står på som verst).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...