Gå til innhold

Trening selvtillit/sosial fungering

Anbefalte innlegg

Gjest vil også være sosial

Jeg har problemer når det kommer til sosiale settinger. Jeg er ikke sjenert i en sånn grad at jeg ikke tør å snakke til fremmede, men det stopper opp, jeg finner liksom ikke på noe å si som intresserer andre.

Jeg er mye på diverse møter/fora hvor jeg treffer mennesker jeg knapt kjenner og mennesker jeg aldri har møtt før. Jeg ser at de fort kommer i snakk med hverandre, og jeg føler meg alltid utenfor i disse sammenhengene. Jeg kan spørre om vanlige ting som arbeid, bosted osv, men så stopper det opp.

Tror andre oppfatter meg som kjedelig for jeg opplever sjelden at noen tar kontakt med meg. Kanskje har jeg også et utseende som jobber mot meg, når jeg er alvorlig får jeg ofte høre at jeg ser sur/trist ut.

Huff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vil jo så gjerne bli kjent og føle at jeg passer inn i slike sammenhenger. Finnes det noe kurs etc man kan bruke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365130-trening-selvtillitsosial-fungering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Folk merker jo om du er genuint interessert i å snakke med dem eller om du spør bare for å holde praten i gang. Det er en kunst å virke interessert om man egentlig ikke er ;).

De fleste er interessert i å snakke med seg selv, og de fleste har også noe interessant å fortelle, om de får de rette spørsmålene.

I stor grad dreier det seg om trening, så det er vel bare å forsøke igjen? Men husk å være litt nysgjerrig - det hjelper :-).

Folk merker jo om du er genuint interessert i å snakke med dem eller om du spør bare for å holde praten i gang. Det er en kunst å virke interessert om man egentlig ikke er ;).

De fleste er interessert i å snakke med seg selv, og de fleste har også noe interessant å fortelle, om de får de rette spørsmålene.

I stor grad dreier det seg om trening, så det er vel bare å forsøke igjen? Men husk å være litt nysgjerrig - det hjelper :-).

''De fleste er interessert i å snakke med seg selv''

Hehe, jasså. Om seg selv ja. :-)

Gjest kommer seg med trening

Alt kommer med trening, har selv vært der og følt jeg ikke har noe å si og føler jeg bare sier dumme ting...

men en må bare oppsøke slike situasjoner, så kommer det seg.

Kanskje du kan tenke gjennom temaer før du møter folk, i tilfelle praten går i stå.

Det kan være ting i nyhetene, det kan være hobbyer,

det kan være ting du har gjort på huset, det kan være barna bla bla...

og har du ingenting å prate om er det mye man kan si om været.

Fint vær i dag. Husker i fjor på samme tia, da hølja det ned. Uff, nei jeg er ikke så glad i regn jeg. SKulle bodd i Syden. Apropos det så var jeg i syden i fjor høst, der var det deilig der. Var på det og det hotellet, ypperlig bla bla...

Som du ser, et tema baller et annet tema på seg, og da har man praten gående.

Men pass på å ikke bli selvsentrert, mange er så opptatt av å prate at de glemmer å slippe den andre til, og ikke prat bare om deg selv.

Spør, vis interesse for den andre (uten å bli nysgjerrig).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...