Gå til innhold

Steller du graven til dine døde?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dark-Angel 82

Så klart vi steller gravene til våre kjære!

De fortjener ha det fint, og det er vår måte å minne og ære dem på. Respekt.

Om ingen vil stelle min grav, så får jaggu la være å lage et bedd også. Ustelte graver er trist å se på...

Hele familien min ligger på minnelund så det er ikke mitt ansvar. Ingen gravstøtter og det blir plantet mange blomster der og mange går dit fast og legger ned kranser og blomster.

Jeg har ansvar for en 65 år gammel grav som jeg ikke har noe forhold til og betaler for at den skal bli stelt.

Så klart vi steller gravene til våre kjære!

De fortjener ha det fint, og det er vår måte å minne og ære dem på. Respekt.

Om ingen vil stelle min grav, så får jaggu la være å lage et bedd også. Ustelte graver er trist å se på...

Enig, ustelte graver er ikke noe hyggelig

Annonse

Gjest forskjell på det og gravsted

Hele familien min ligger på minnelund så det er ikke mitt ansvar. Ingen gravstøtter og det blir plantet mange blomster der og mange går dit fast og legger ned kranser og blomster.

Jeg har ansvar for en 65 år gammel grav som jeg ikke har noe forhold til og betaler for at den skal bli stelt.

Hva er en minnelund?

Gravene til mine nære er et godt stykke unna her jeg bor, så det er ikke så ofte jeg får stelt dem. Jeg gjør det når jeg kan, og det er ikke fordi andre skal se det. Det er for å vise respekt for de døde og for å minnes dem. Mest for min egen del, med andre ord. Det føles riktig og godt å gjøre.

Jeg har ikke ansvaret for å stelle noen graver ennå, men jeg er veldig glad for at eldre familiemedlemmer steller gravene til våre forfedre.

Mitt problem mht å 'overta' ansvaret for stelling av graver, er at ingen i min familie er gravlagt i nærheten av der jeg bor - ikke engang nært nok til at jeg kan dra dit på dagstur.

Noen steller kanskje graver for å vise andre at de bryr seg, men jeg tror mange steller fordi det betyr noe for dem selv. Det er jo hensynet til de etterlatte som gjør at vi i det hele tatt amrkerer graver med gravstein osv. De døde bryr seg ikke om det heller, men kunne sånn sett like gjerne vært lagt i en massegrav.

candyqueen_83

Jeg har ikke ansvaret for å stelle noen graver ennå, men jeg er veldig glad for at eldre familiemedlemmer steller gravene til våre forfedre.

Mitt problem mht å 'overta' ansvaret for stelling av graver, er at ingen i min familie er gravlagt i nærheten av der jeg bor - ikke engang nært nok til at jeg kan dra dit på dagstur.

Noen steller kanskje graver for å vise andre at de bryr seg, men jeg tror mange steller fordi det betyr noe for dem selv. Det er jo hensynet til de etterlatte som gjør at vi i det hele tatt amrkerer graver med gravstein osv. De døde bryr seg ikke om det heller, men kunne sånn sett like gjerne vært lagt i en massegrav.

Ja, man må jo stelle fordi det betyr noe for en selv. Min farmor ville helst bli plassert på en minnelund for at vi skulle slippe å stelle med graven, men den tanken syns jeg var altfor trist :o( Så jeg planter og steller gladelig på graven :o)

Annonse

Ja, man må jo stelle fordi det betyr noe for en selv. Min farmor ville helst bli plassert på en minnelund for at vi skulle slippe å stelle med graven, men den tanken syns jeg var altfor trist :o( Så jeg planter og steller gladelig på graven :o)

Alle mine ligger på minnelunden av eget ønske, men dattera mi fikk aldeles noia ved tanken på at noen av hennes skulle ligge der, det var greit med besteforeldre, grandtanter og onkler, men ikke vi andre så derfor beholdt jeg det gravstedet vi har. Samme for meg hvor jeg blir plassert så dattera mi får gjøre som hun vil. Men jeg tror ikke jeg ville noen av ungene mine der hvis det skulle skje noe med dem.

Vi har familiegrav på Vår Frelser i Oslo også og den er fredet men ikke full så det er ledige plasser der. Jeg liker ikke kirkegårder, jeg må har arvet faren min, han hatet å gå til faren sin og bestemora si som døde lenge før min tid. Jeg er så glad jeg slipper å bestemme hvor jeg sjøl skal være, ungene kan gjøre det de synes er best.

Gjest Høstløv

Vi steller graven fordi vi mener at ustelte graver er et begredelig syn, hvis en ikke gidder å stelle gravstedet, bør en gravlegge de døde på en minnelund.

Dessuten er det hyggelig å vite for en selv at graven ser stelt og fin ut, jeg liker å tenke på at det siste hvilestedet til begge barna mine er fine og velstelte.

De døde vet ingenting, men vi etterlatte kan gjøre det trivelig for oss selv å ha velstelte gravsteder å gå til.

Hvis en ikke gidder å stelle gravstedet er det like greit å få dette slettet.

Vi steller graven fordi vi mener at ustelte graver er et begredelig syn, hvis en ikke gidder å stelle gravstedet, bør en gravlegge de døde på en minnelund.

Dessuten er det hyggelig å vite for en selv at graven ser stelt og fin ut, jeg liker å tenke på at det siste hvilestedet til begge barna mine er fine og velstelte.

De døde vet ingenting, men vi etterlatte kan gjøre det trivelig for oss selv å ha velstelte gravsteder å gå til.

Hvis en ikke gidder å stelle gravstedet er det like greit å få dette slettet.

''hvis en ikke gidder å stelle gravstedet, bør en gravlegge de døde på en minnelund.''

Det er ikke alle steder som har tilbud om minnelund i nærheten! Minnelund forutsetter kremering - og det er nok mange som ikke ønsker å velge det.

Jeg reagerer på at du bruker ordet "gidde". Og reaksjonen min kommer helt sikkert av at du treffer et ømt punkt hos meg selv. For: jeg har ikke klart å stelle min manns grav i år. Og da snakker jeg om å orke/klare det rent psykisk. Slik er det for noen av oss.

Men for all del: det er mange ustelte graver og det er selvsagt et trist syn. Mange steder kan man betale for gravstell, men ikke alle.

''Hvis en ikke gidder å stelle gravstedet er det like greit å få dette slettet.''

Ikke alle dødsfall er like 'lette' å forholde seg til. Det kan komme fram bl.a. ved at graven ikke blir stelt "nok". Det er i grunne trist å tenke på at andre bryr seg og danner bastante meninger om noe de vet lite om - og har lettvinte løsninger typen "slett graven!".

Å stelle en grav handler slett ikke bare om å vise fram for omverdnen at man bryr seg.

Jeg har mistet et barn, som jeg ikke rakk å bli kjent med. Å stelle hennes grav er det eneste jeg kan gjøre for henne. Det gir meg ro i sjelen å være der, og selv om hun ikke vet noe om hva jeg gjør, så betyr det noe for meg å få lov til å gjøre det.

Dessverre bor vi nesten 100 mil fra vår datters grav, og får bare stelt den når vi er på ferie. Det er kjempetrist, men jeg vet at andre passer på at det ser pent ut der.

Gjest Høstløv

''hvis en ikke gidder å stelle gravstedet, bør en gravlegge de døde på en minnelund.''

Det er ikke alle steder som har tilbud om minnelund i nærheten! Minnelund forutsetter kremering - og det er nok mange som ikke ønsker å velge det.

Jeg reagerer på at du bruker ordet "gidde". Og reaksjonen min kommer helt sikkert av at du treffer et ømt punkt hos meg selv. For: jeg har ikke klart å stelle min manns grav i år. Og da snakker jeg om å orke/klare det rent psykisk. Slik er det for noen av oss.

Men for all del: det er mange ustelte graver og det er selvsagt et trist syn. Mange steder kan man betale for gravstell, men ikke alle.

''Hvis en ikke gidder å stelle gravstedet er det like greit å få dette slettet.''

Ikke alle dødsfall er like 'lette' å forholde seg til. Det kan komme fram bl.a. ved at graven ikke blir stelt "nok". Det er i grunne trist å tenke på at andre bryr seg og danner bastante meninger om noe de vet lite om - og har lettvinte løsninger typen "slett graven!".

''og har lettvinte løsninger typen "slett graven!"''

Hvorfor har du gravsted da, hvis du ikke orker å dra ditt for å minnes din kjære.

Dette utsagnet kommer av at vi har hatt gravesteder å vedlikeholde i mer enn tretti år, enten gjør man det med glede eller så kan en bare glemme det og slette gravstedet.

Gjest Høstløv

Å stelle en grav handler slett ikke bare om å vise fram for omverdnen at man bryr seg.

Jeg har mistet et barn, som jeg ikke rakk å bli kjent med. Å stelle hennes grav er det eneste jeg kan gjøre for henne. Det gir meg ro i sjelen å være der, og selv om hun ikke vet noe om hva jeg gjør, så betyr det noe for meg å få lov til å gjøre det.

Dessverre bor vi nesten 100 mil fra vår datters grav, og får bare stelt den når vi er på ferie. Det er kjempetrist, men jeg vet at andre passer på at det ser pent ut der.

''...men jeg vet at andre passer på at det ser pent ut der.''

Dette er også en måte å sørge for at gravstedet er pen og velstelt.

''...men jeg vet at andre passer på at det ser pent ut der.''

Dette er også en måte å sørge for at gravstedet er pen og velstelt.

Absolutt, og jeg er veldig takknemlig for at gamle venner tar seg tid til å gjøre det.

Skulle bare ønske at jeg kunne gjøre det selv, er bare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...