Gå til innhold

Steller du graven til dine døde?

Anbefalte innlegg

''og har lettvinte løsninger typen "slett graven!"''

Hvorfor har du gravsted da, hvis du ikke orker å dra ditt for å minnes din kjære.

Dette utsagnet kommer av at vi har hatt gravesteder å vedlikeholde i mer enn tretti år, enten gjør man det med glede eller så kan en bare glemme det og slette gravstedet.

Det var ikke bare jeg som mistet ham, men med i bildet er også andre etterlatte: barn, foreldre, søsken....

Det at jeg ikke har klart det (enda) i år, betyr ikke at jeg ikke klarte det ifjor eller i forfjor. Kanskje klarer jeg det om en uke eller til neste år.

Sorg og tap er ikke en enkel prosess, som du helt sikkert er klar over. Det er bare det jeg vil fram til. At om en grav ikke er pent nok stelt etter ditt syn, betyr ikke at du har forutsetningen til å trekke noen som helst konklusjoner årsaken.

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

Det var ikke bare jeg som mistet ham, men med i bildet er også andre etterlatte: barn, foreldre, søsken....

Det at jeg ikke har klart det (enda) i år, betyr ikke at jeg ikke klarte det ifjor eller i forfjor. Kanskje klarer jeg det om en uke eller til neste år.

Sorg og tap er ikke en enkel prosess, som du helt sikkert er klar over. Det er bare det jeg vil fram til. At om en grav ikke er pent nok stelt etter ditt syn, betyr ikke at du har forutsetningen til å trekke noen som helst konklusjoner årsaken.

''At om en grav ikke er pent nok stelt etter ditt syn,''

Jeg har ikke uttalt meg om hvilke kriteriene, jeg setter, mht hvor pent gravstedet skal stelles, men en ser fort om det ikke er gjort noe med det i årevis, eller om det bare ikke er stelt for i år.

Gjest prust

Ja - jeg pleier å gå til graven til farmor og farfar noen ganger i året - og ser etter at det er greit der. Som regel har min far og hans søster plantet og stelt der. Dersom de ikke har gjort det, gjør jeg det selv, eller sier fra til min far. Farmor og farfar døde for 12 og 18 år siden.

Min mormor er begravet i Oslo. De gangene jeg er i Oslo og har litt greit med tid, tar jeg gjerne t-banen til vestre Gravlund og ser til grava - planter gjerne noe hvis det er i sommerhalvåret - eller tenner lys. Hun døde for 30 år siden.

Svigerfar døde for 3 år siden. Når vi er på min manns hjemsted, vil både jeg og ungene på graven og tenne lys. Som regel har ikke mannen min tid til å bli med - og da synes jeg liksom det blir feil at jeg og ungene går. Men vi har vært der noen få ganger.

Jeg er oppvokst med at vi besøker graven til våre kjære og steller den fint. Synes det har vært fint å lære barna mine dette også.

Hmmm, om man ser helt svart/hvitt på det, så har du jo rett.

Jeg bor langt unna gravene til mine nærmeste - og de har alle dødd av elde.

Jeg tenker at om f.eks. et av barna mine hadde dødd, så hadde det føltes godt å kunne stelle litt på graven. Det hadde kanskje blitt en form for åndelig nærværelse med den døde.

Ja, jeg steller den. Ikke fordi andre skal se det, men fordi jeg synes det er koselig å komme til en pen grav de gangene jeg tar turen innom for å "hilse på". Det er en helt egen ro på slike steder, og spesielt hyggelig om man klarer å holde gravstedet pent og velstelt.

Annonse

Vi har overlatt planting og rydding til gravferdsetaten da ingen av oss er nær nok til å ta oss av stellet selv. De gangene vi er innom gravenene rydder vi litt og vanner dersom det er tørt i sommerhalvåret. Allehelgensdag og til jul er vi der med lys og kranser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...