Gå til innhold

Bedervet blåskjell

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg hadde en forferdelig opplevelse for noen dager siden. Var innom et spisested i byen og spiste fiskesuppe. Nydelig fiskesuppe med fisk og 4 blåskjell i.

Jeg har aldri spist mye blåskjell, men har de siste årene vendt meg til det, og synes det er helt OK sammen med annen sjømat.

Jeg spiste to blåskjell sånn omtrent halvveis i måltidet. Godt.

Da jeg bare hadde litt igjen, tok jeg det tredje. Satt og pratet da jeg tok det i munnen, så ikke så veldig nøye på hvordan det så ut.

Satte tennene i det - og holdt på å spy. Det er det desidert VERSTE jeg noen gang har hatt i munnen. Konsistensen var kornete og myk/råtten - smaken var som noe helt grusomt - jeg fikk spyttet det ut før jeg svelget - og så da at fargen og konsistensen var helt annerledes enn det skulle være. Har aldri vært nærere med å kaste opp ved bordet enn jeg var da. Fysj!

Jeg sa i fra til kelneren, og hun beklaget veldig og sa i fra til kjøkkenet. Hun var veldig lei seg, og jeg fikk avslag på prisen - så det var helt greit.

Men fy for en opplevelse! Her var altså 1 av 4 blåskjell dårlig. Hvordan kan en vite det på forhånd?

Jeg var livredd den dagen for å ha blitt bblåskjellforgiftet og kjente veldig etter på magen hele resten av dagen - men det gikk heldigvis bra. Tror nok ikke jeg svelget noe.

Buerkh!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365180-bedervet-bl%C3%A5skjell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Uff da, får krysse fingra du ikke blir syk da.((

blåskjell skal man ikke kødde med nei.

Fysj!

Jeg syns du skulle fått hele måltidet gratis jeg etter den opppelvelsen.

Det sa både mannen min og min mor også. Kunne sikkert ha rkanglet meg til det - men vi hadde litt liten tid, så jeg lot det være. Og hun var veldig hyggelig hun kelneren, og var fryktelig lei seg over det som skjedde.

Gjest Elextra

Høres veldig ekkelt ut!

Men om det virkelig hadde vært bedervet (og derpå ikke ordentlig kokt) ville du nok blitt litt dårlig bare av å ha det i munnen, tror jeg.

Godt du ikke ble syk!

Har selv spist massevis av både sushi, blåsjell og annen sjømat, og har aldri blitt syk av det *banker i bordet*!

Annonse

ShitDiddelyDo

Puh. Glad det ikke var meg. Blåskjell er en nytelse, men en sånn opplevelse er noe som kan fjerne lysten.

Har forstått det sånn at man skal være litt forsiktig med blåskjell, men jeg har aldri merket noen problemer. Skal sies at jeg aldri har spist det andre steder enn på restaurant, og jeg antar disse vet hva de gjør.

Hvis man merker det så raskt som du merket det, er det i hvert fall en fordel. Hvis du ikke hadde smakt det hadde du sannsynligvis fått en helg på ramma.

Gjest prust

Puh. Glad det ikke var meg. Blåskjell er en nytelse, men en sånn opplevelse er noe som kan fjerne lysten.

Har forstått det sånn at man skal være litt forsiktig med blåskjell, men jeg har aldri merket noen problemer. Skal sies at jeg aldri har spist det andre steder enn på restaurant, og jeg antar disse vet hva de gjør.

Hvis man merker det så raskt som du merket det, er det i hvert fall en fordel. Hvis du ikke hadde smakt det hadde du sannsynligvis fått en helg på ramma.

''Skal sies at jeg aldri har spist det andre steder enn på restaurant, og jeg antar disse vet hva de gjør.

''

Det var på restaurant jeg spiste, ikke noen luguber sjappe :-(

Er veldig glad for at jeg ikke ble dårlig.

ShitDiddelyDo

''Skal sies at jeg aldri har spist det andre steder enn på restaurant, og jeg antar disse vet hva de gjør.

''

Det var på restaurant jeg spiste, ikke noen luguber sjappe :-(

Er veldig glad for at jeg ikke ble dårlig.

Ja, jeg så det.

Egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg stoler kokker. Ymse bilder fra mattilsynet og det store antallet restauranter som stadig vekk må stenge en uke eller to, burde egentlig gjøre meg skeptisk.

Men i Norge har jeg aldri blitt matforgifta ute. Har fått noen tilstander etter kjøttdeig- og pølser, men det har raskt gått over. Spiser jeg en kebab ute raper jeg kebab i fire dager, noe som muligens tyder på muffens, men jeg har aldri blitt dårlig.

Jeg er utrolig glad i skjell, men akkurat det har jeg holdt meg unna i utlandet. Vet ikke helt hvorfor. I store sjømatkurver jeg har bestilt har jeg latt skjellene ligge igjen. Det er egentlig en skam. Tviler på at kokker i land med spesielt mye sjømat behandler dette noe dårligere enn nordmenn.

mariaflyfly

Æsj! :( Enig i at de ikke burde tatt seg betalt overhodet. For en nedtur når du skulle spise god fiskesupppe :(

Jeg elsker blåskjell og har aldri blitt dårlig av det. Kjæresten og jeg lager noen ganger pasta med blåskjell. Det er helt ubeskrivelig godt og fort gjort å lage.

mariaflyfly

Høres veldig ekkelt ut!

Men om det virkelig hadde vært bedervet (og derpå ikke ordentlig kokt) ville du nok blitt litt dårlig bare av å ha det i munnen, tror jeg.

Godt du ikke ble syk!

Har selv spist massevis av både sushi, blåsjell og annen sjømat, og har aldri blitt syk av det *banker i bordet*!

''Har selv spist massevis av både sushi, blåsjell og annen sjømat, og har aldri blitt syk av det *banker i bordet*!''

Samme her. Jeg er visst fullstendig ukritisk til slikt. ;) Men så har jeg en mage som tåler "alt" også, da.

Gjest prust

Æsj! :( Enig i at de ikke burde tatt seg betalt overhodet. For en nedtur når du skulle spise god fiskesupppe :(

Jeg elsker blåskjell og har aldri blitt dårlig av det. Kjæresten og jeg lager noen ganger pasta med blåskjell. Det er helt ubeskrivelig godt og fort gjort å lage.

Jeg ble så skuffet, for jeg tenker nå at det blir lenge til jeg i det hele tatt vil våge å spise blåskjell igjen.

Jeg skal ikke forklare nærmere hva det liknet på - men det liknet på noe som en absolutt ikke skal spise :-(

Gjest prust

''Har selv spist massevis av både sushi, blåsjell og annen sjømat, og har aldri blitt syk av det *banker i bordet*!''

Samme her. Jeg er visst fullstendig ukritisk til slikt. ;) Men så har jeg en mage som tåler "alt" også, da.

''Samme her. Jeg er visst fullstendig ukritisk til slikt. ;) Men så har jeg en mage som tåler "alt" også, da.

''

Jeg tåler også omtrent alt. Tenker meg at hadde det vært mannen min som hadde spist det dårlige skjellet, hadde han blitt dårlig.

Annonse

Gjest Elextra

Der var du - tenkte akkurat på deg!

Venter små og store på middag i morgen, og sønnen vil gjerne ha lasagne. Har en standard oppskrift, som i og for seg er god, men tipper du har verdens beste! Care to share?

Elles har jeg jo også Gordon sin da, men enklere med norsk oppskrift (og har ikke tenkt å bruke veldig mye tid) *lat* http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/gordon-ramsay/gordon-s-lasagne-recipe

mariaflyfly

Der var du - tenkte akkurat på deg!

Venter små og store på middag i morgen, og sønnen vil gjerne ha lasagne. Har en standard oppskrift, som i og for seg er god, men tipper du har verdens beste! Care to share?

Elles har jeg jo også Gordon sin da, men enklere med norsk oppskrift (og har ikke tenkt å bruke veldig mye tid) *lat* http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/gordon-ramsay/gordon-s-lasagne-recipe

Jeg lager alltid Gordon sin. Ingen over, ingen ved siden ;)

Det er veldig enkelt, altså! Rasp gulrot, løk og hvitløk, ha alle ingrediensene tilgjengelig og klare, så går det veldig fort. :)

Gjest Elextra

Jeg lager alltid Gordon sin. Ingen over, ingen ved siden ;)

Det er veldig enkelt, altså! Rasp gulrot, løk og hvitløk, ha alle ingrediensene tilgjengelig og klare, så går det veldig fort. :)

:) - ok, får kanskje prøve. Men tar vel typisk snarveier som tomat på boks i stedet for fersk, etc.

Gjest Elextra

Jeg bruker Mutti hakka tomater på boks. Funker utmerket. Det er vel dette som står i oppskrifta også.

Joda, det ble Gordon's lasagne! :-)

Og vet du hva min lasagneelskende pode presterte å si? Den var god, men ikke fullt så god som den vi hadde sist! (og takk til Knorr...).

Og uansett hva du sier, så tar det en del tid å lage. Og kjøkkenet blir grisete av alle kjørlene og operasjonene *tørker bechamelflekker på kokeplatene*.

Men det var da godt! :-)

Joda, det ble Gordon's lasagne! :-)

Og vet du hva min lasagneelskende pode presterte å si? Den var god, men ikke fullt så god som den vi hadde sist! (og takk til Knorr...).

Og uansett hva du sier, så tar det en del tid å lage. Og kjøkkenet blir grisete av alle kjørlene og operasjonene *tørker bechamelflekker på kokeplatene*.

Men det var da godt! :-)

Du verden - endelig én ting der jeg lager fra bunnen hver gang og andre dolere av og til "jukser" :-)

Jeg har ikke prøvd lasagne halvfabrikata siden studietiden....og det er lenger siden enn jeg tør å tenke på...

Noe har det nok også å gjøre med at jeg lager svære porsjoner og har til ekstramat til tenåringene utover uka etter... De elsker det til frokost og lunch osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...