Gå til innhold

Bursitt - slimposebetennelse i albuen

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Har noen av dere hatt bursitt - slimposebetennelse i albuen? Mannen min kom hjem fra jobb i går med en voldsomt hoven albu (som en tennisball), veldig verk i armen og veldig slapp. Han var på legevakta i går kveld, og legen der sa at det var bursitt. Han fikk resept på pennicillin, men skulle ikke begynne på den ennå.

I dag ble det mye verre. Armen hovnet opp - så han dro til fastlegen. Han fikk resept på mye sterkere pennicillin og beskjed om å ta det litt med ro, men han ble ikke sykemeldt. Fikk bandasje på. Han har vært helt utslått fra han kom hjem fra jobb halv fem - og har sovet helt siden halv seks. Var litt varm, mulig svak feber.

Noen som har vært borte i dette? Legen sa at det kunne ta lang tid å bli bra. Hva er lang tid tro? Dager eller uker? Han har en fysisk tung jobb hvor han bruker armene, og har også mye psykisk stress med å gjøre ting ferdig nå før ferien.

Noen råd til ham?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365213-bursitt-slimposebetennelse-i-albuen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg vet ikke hva bursitt er, og har ikke hatt betennelse i albu, og mine råd har nok begrenset relevans.

Imidlertid har jeg hatt betennelse i slimpose i hofte og i skulder.

Et bar ganger for lenge siden fikk jeg kortisonsprøyte, det hjalp omtrent umiddelbart (men har senere hørt at dette helst bør unngås). Likeså hjelper ibuprofen-tabletter (Ibux o.l.).

Visste ikke at man ga antibiotika ved slike tilstander (men har ikke peiling; det er sikkert rett).

Det som er viktig å tenke på, når først betennelsen er gått over, er at dette ganske sikkert vil komme tilbake, med mindre han får behandling for å unngå dette. Vanligvis kan fysioterapeut eller naprapat sette opp et treningsprogram for ham for å forebygge tilbakekomst og eventuelt også være behjelpelige med tanke på hjelpemidler på jobb eller annet som kan bidra til å unngå feil bevegelser.

Gjest prust

Jeg vet ikke hva bursitt er, og har ikke hatt betennelse i albu, og mine råd har nok begrenset relevans.

Imidlertid har jeg hatt betennelse i slimpose i hofte og i skulder.

Et bar ganger for lenge siden fikk jeg kortisonsprøyte, det hjalp omtrent umiddelbart (men har senere hørt at dette helst bør unngås). Likeså hjelper ibuprofen-tabletter (Ibux o.l.).

Visste ikke at man ga antibiotika ved slike tilstander (men har ikke peiling; det er sikkert rett).

Det som er viktig å tenke på, når først betennelsen er gått over, er at dette ganske sikkert vil komme tilbake, med mindre han får behandling for å unngå dette. Vanligvis kan fysioterapeut eller naprapat sette opp et treningsprogram for ham for å forebygge tilbakekomst og eventuelt også være behjelpelige med tanke på hjelpemidler på jobb eller annet som kan bidra til å unngå feil bevegelser.

Hvorfor bør en unngå kortisonsprøyte? Jeg ble veldig overrasket over at han ikke fikk kortison i går på legevakta - det samme ble ei venninne av oss som er sykepleier.

Så det er sannsynlig at dette kommer tilbake? Kjipt.... Naprapat ja - det har vi aldri brukt - men det er sikkert lurt å ha behandling.

Gjest Elextra

Hvorfor bør en unngå kortisonsprøyte? Jeg ble veldig overrasket over at han ikke fikk kortison i går på legevakta - det samme ble ei venninne av oss som er sykepleier.

Så det er sannsynlig at dette kommer tilbake? Kjipt.... Naprapat ja - det har vi aldri brukt - men det er sikkert lurt å ha behandling.

''Hvorfor bør en unngå kortisonsprøyte? Jeg ble veldig overrasket over at han ikke fikk kortison i går på legevakta - det samme ble ei venninne av oss som er sykepleier.''

Du må nesten spørre andre enn meg, jeg fikk bare høre av flere (inkl. en legevenninne) at dette var en veldig kortsiktig måte å behandle på og en jo generelt skal være forsiktig med kortison.

Gjest regnbow

Mulig han ikke fikk kortison fordi han har en bakteriell infeksjon.

Gjest prust

''Hvorfor bør en unngå kortisonsprøyte? Jeg ble veldig overrasket over at han ikke fikk kortison i går på legevakta - det samme ble ei venninne av oss som er sykepleier.''

Du må nesten spørre andre enn meg, jeg fikk bare høre av flere (inkl. en legevenninne) at dette var en veldig kortsiktig måte å behandle på og en jo generelt skal være forsiktig med kortison.

Jeg har ikke greie på dette - men jeg har trodd at kortison nettopp er til slike tilfeller med stor hevelse, mye spreng i vevet og verk - slik at hevelsen avtar og verken reduseres. Deretter må betennelsen helbredes på annet vis - enten av seg selv eller med antibiotika.

Men han fikk ikke det.

Håper han er bedre i morgen.

Annonse

Gjest regnbow

CRP'en var lav i går, men hadde vel steget vledig i dag da, siden han fikk så sterk pennicillin i dag.

Mulig det du sier er rett - jeg vet ikke.

''Hvem bør ikke ta kortison?

Kortisonbehandling skal styres av lege. Selv om det er situasjoner der man helst ikke skal bruke kortison, kan det likevel være at du ikke kan klare deg uten kortison. Her er eksempler på situasjoner der du helst ikke bør ta kortison:

Ikke ta kortison dersom du har en alvorlig bakterie-, virus- eller soppinfeksjon. Kortison svekker kroppens immunforsvar og dens evne til nedkjempe infeksjonen.

Før du starter med kortison, bør du fortelle legen din om du har noen av disse sykdommene: nyresykdom, leversykdom, høyt blodtrykk eller hjertesykdom, ulcerøs kolitt, divertikulitt, magesår, hypotyreose, psykiatrisk sykdom, beinskjørhet, myastenia gravis, diabetes mellitus eller andre sykdommer.

Har du noen av overnevnte sykdommer, kan det være at du ikke skal ta kortison eller at dosen bør justeres eller at du bør ha tette kontroller.

Det er usikkert om kortison skader fosteret. Hvis du er gravid, bør du ikke ta kortison før du har snakket med legen.

Kortison overføres til morsmelken. Ikke ta kortison før du har snakket med legen dersom du ammer.''

Fra denne:

http://nhi.no/allergi/diverse/kortison-6163.html

Gjest prust

''Hvem bør ikke ta kortison?

Kortisonbehandling skal styres av lege. Selv om det er situasjoner der man helst ikke skal bruke kortison, kan det likevel være at du ikke kan klare deg uten kortison. Her er eksempler på situasjoner der du helst ikke bør ta kortison:

Ikke ta kortison dersom du har en alvorlig bakterie-, virus- eller soppinfeksjon. Kortison svekker kroppens immunforsvar og dens evne til nedkjempe infeksjonen.

Før du starter med kortison, bør du fortelle legen din om du har noen av disse sykdommene: nyresykdom, leversykdom, høyt blodtrykk eller hjertesykdom, ulcerøs kolitt, divertikulitt, magesår, hypotyreose, psykiatrisk sykdom, beinskjørhet, myastenia gravis, diabetes mellitus eller andre sykdommer.

Har du noen av overnevnte sykdommer, kan det være at du ikke skal ta kortison eller at dosen bør justeres eller at du bør ha tette kontroller.

Det er usikkert om kortison skader fosteret. Hvis du er gravid, bør du ikke ta kortison før du har snakket med legen.

Kortison overføres til morsmelken. Ikke ta kortison før du har snakket med legen dersom du ammer.''

Fra denne:

http://nhi.no/allergi/diverse/kortison-6163.html

OK - da er kortison mer alvorlig enn jeg trodde. Han har kronisk magekatarr (ikke magesår) samt går på Cipralex - så da var det sikkert riktig at han ikke fikk kortison :-)

Kortison brukes vel ikke hvis det er en bakteriell infeksjon fordi kortisonet nedsetter immunforsvaret og lar bakteriene få bedre "tak".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...