Gå til innhold

Jeg vil være litt tykk

Anbefalte innlegg

Gjest vennligst respekter det

Kjenner jeg blir så provosert av mennesker som alltid skal påstå at det er penest å være tynn. Mange er riktignok penest som tynn også i mine øyne. Men selv foretrekker jeg og være litt lubben, altså ca 10 kg. over BMI. Jeg føler meg penest da. Jeg vet at noen har sagt at jeg var så slank og pen når jeg var 10 kg lettere. Men jeg følte meg ikke penere da. Når jeg er 10 kg mer som nå ser huden i ansiktet og resten av kroppen mye penere og yngre ut fordi rynkene glattes ut. Jeg liker å være lubben. Selv synes jeg mange andre tynne 40 åringer ville vært mye penere om de veide mer og fikk glattet ut rynkene. Men når de ønsker å holde seg slank så er det helt greit for meg og jeg sier heller ikke hva jeg syns. De må få gjøre det slik de synest er penest for seg. Men når andre snakker nedlatende om andre fordi de har lagt på seg så tenker jeg mitt. Ingen har noe med hva en selv velger og hva en selv synes er penest. Ingen har rett til å sitte med noe fasit.

Noen v il kanskje si at det er sunnest å være slank.Jeg kan være enig i det til en viss grad. Men jeg tror også at vi som er litt overvektige har en klar fordel om vi skulle bli syke. Da har kroppen næring i fettet og sjangsen for å overleve er høyere enn om en er syltrynn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365217-jeg-vil-v%C3%A6re-litt-tykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest enig med deg i det

De mener jo at de som har litt å gå på gjerne lever lengre, så jeg tror du har rett i det. Jeg synes det er trist at vi alle skal gå rundt å være tynne som noen streker. Hovedsaken er kanskje at man er sunn og trener.

Leste noen innlegg i Prust sin måttråd i går, får helt dånedippen av alt som skal kuttes. Du kan ikke spise smør på brødskiven, du kan ikke ta deg et lite kakestykke når det er helg.

Jeg tror ofte slankekurer er roten til alt vondt, man slanker seg så går man opp mer igjen. Så folk får finne sin trivselsvekt og være fornøyd med det.

black wealch

''Kjenner jeg blir så provosert av mennesker som alltid skal påstå at det er penest å være tynn.''

Men du gjør jo det samme selv, men motsatt;

''Selv synes jeg mange andre tynne 40 åringer ville vært mye penere om de veide mer og fikk glattet ut rynkene. ''

Du påstår at tykke er penere enn tynne..

Gjest vennligst respekter

''Kjenner jeg blir så provosert av mennesker som alltid skal påstå at det er penest å være tynn.''

Men du gjør jo det samme selv, men motsatt;

''Selv synes jeg mange andre tynne 40 åringer ville vært mye penere om de veide mer og fikk glattet ut rynkene. ''

Du påstår at tykke er penere enn tynne..

Jeg tenker det og sier det ikke til noen at de ville vært penere om de la på seg litt. Da jeg slanket meg for en del år siden var det mange som kommenterete hvor mye penere jeg var blitt fordi jeg hadde slanket meg. Ei sa til og med at jeg var mye penere når jeg fikk av meg det berget jeg hadde selv om jeg aldri har vært mer over 10 kg over BMI.

Men om du legger på deg så er det ingen som sier at du har blitt penere. Så en skal være modig å våge å være den en vil være.

Gjest pointless

Jeg synes du skal være fornøyd med at du har funnet trivselvekten din. Utfordringen er vel heller at du må prøve å bli flinkere til å drite i hav andre synes, mener, sier og tenker om deg. For det betyr ingenting så lenge du mener at du gjør riktig.

Livskvalitet eller et mennskes verdi måles ikke i antall cm rundt livet. Vær deg selv, og vær glad for at du er fornøyd slik du er. Så får andre mene og tro akkurat hva de vil!

Gjest Lakota

Jeg er også 10 kg for mye, men føler meg ikke så tykk lenger. Syns virkelig ikke jeg er så tykk! Men når jeg var yngre var jeg svært missfornøyd! Men har opplevd å være 100 kg da, det forverret min sykdom og hatet meg selv, ikke fant jeg meg klær heller. Er bra fornøyd nå!

Og syns det er flott at du er det, det er lov å like seg selv, og jeg er sikker på at du er pen :-)

Annonse

Gjest enig med deg i det

Jeg tenker det og sier det ikke til noen at de ville vært penere om de la på seg litt. Da jeg slanket meg for en del år siden var det mange som kommenterete hvor mye penere jeg var blitt fordi jeg hadde slanket meg. Ei sa til og med at jeg var mye penere når jeg fikk av meg det berget jeg hadde selv om jeg aldri har vært mer over 10 kg over BMI.

Men om du legger på deg så er det ingen som sier at du har blitt penere. Så en skal være modig å våge å være den en vil være.

Hva mener du med 10 kg over BMI? Hvilken BMI har du i dag?

black wealch

Jeg er enig med deg i det :-)

Men synes ikke det var så hyggelig å skrive at 40-åringer med rynker ville blitt penere med X kg ekstra.

En uting å kommentere andres vekt (og rynker.. ;-)). En ser jo her på dol at folk kan bli såret over ting som i utg.pkt. var ment som et kompliment.

Gjest togli

Jaja, jeg skjønner jeg nok blir tidlig rynkete og kommer til å dø tidligere enn mine kraftigere medsøstre, men det viktigste er vel at man har funnet trivselsvekta si? :P

Jeg er veldig fornøyd med vekta mi, og går jeg opp så legger fettet seg kun over magen - noe som iallefall ikke er sunt....

For meg er det helt utrolig å se kvinner som er kraftige, men med relativt flate mager og null "bulker" i huden. De er heldige når kiloene fordeler seg så jevnt:) Slike gener har ikke jeg ;)

Gjest 10 kg

Jeg syns den bmi er misvisende, det finnes ulike kroppsfasonger og man er ikke nødvendigvis feit fordi man har høy bmi. BMI tar dessuten ikke hensyn til muskler - som veier mer enn fett! Og noen har store pupper f.eks. fra naturens side, de veier jo litt de og, så de kan ha store pupper og likevel forholdsvis slank kropp.

Folk er forskjellig og det må man bare respektere.

Det er moten som har gitt oss feil syn på hva som er pent og ikke.

Kan hende moteklærne ser finest ut på anorektikere, jeg vet ikke,

men de fleste menn jeg kjenner liker best kvinner med former.

Det er forskjell på å ha former - og være smellfeit.

Jeg selv kler ikke å være mager, det er liksom ikke meg. Dessuten elsker mannen min mine myke former. Jeg er 160 og veier 73 nå, men jeg streber og har lyst til å gå ned ti kilo, rett og slett for å få vekk magen etter fødselen osv...

63 er visst over anbefalt bmi, men det er det tynneste jeg føler jeg bør veie.

Jeg veide 63 for en del år siden og fikk stadig kommentarer om at nå burde jeg ikke gå ned mer. Jeg tror nok en del av vekten var fordelt på puppene... :D

Vær stolt av den du er. Alle kan ikke gå rundt og se ut som noen streker, og smaken er som baken, noen liker runde og noen flate, sånn er det bare.

Og det er utrolig flott å se en formfull kvinne - stolt av kroppen sin!

Ikke skjul deg bak en sekk med klær, men vis at du er stolt av deg selv.

Gjest 10 kg

Jeg er også 10 kg for mye, men føler meg ikke så tykk lenger. Syns virkelig ikke jeg er så tykk! Men når jeg var yngre var jeg svært missfornøyd! Men har opplevd å være 100 kg da, det forverret min sykdom og hatet meg selv, ikke fant jeg meg klær heller. Er bra fornøyd nå!

Og syns det er flott at du er det, det er lov å like seg selv, og jeg er sikker på at du er pen :-)

Vet du, da jeg var yngre veide jeg på det minste 53 kg,

men jeg følte meg feit! Jeg hadde venninner som veide 43 kg...

Når jeg ser på bilder av meg nå - så ser jeg forferdelig tynn ut,

ikke tale om jeg vil bli så tynn igjen.

63 kg, da så jeg flott ut, 53 - altfor lite for meg. Jeg kler det rett og slett ikke.

Gjest Lakota

63 kg, da så jeg flott ut, 53 - altfor lite for meg. Jeg kler det rett og slett ikke.

Så også alltid på meg selv som tykk da jeg vokste opp, men ser på bilder at jeg var ikke det. Og et år var jeg virkelig tynn, hadde sluttet å spise for jeg var så syk. Utrolig hvor ulikt syn hadde på det og, ei sa "Hvis ikke du spiser snart blir du innlagt å blir tvangsforet" mens ei "Så fin du er, trening trening og trening det". Psykologen sa "Du må spise".

Hadde ikke SF, vare psykisk syk og klarte ikke spise. Folk skal alltid mene noe om alt!

Det er ikke helt sant altså. Jeg har venner som sier jeg ser bedre ut nå når jeg er 10 kg for mye. Men det hjelper ikke meg det grann, det er hyggelig å høre at jeg ser pen ut altså, men ikke hyggelig å få betennelse i armene fordi jeg er for tung. Og dumme legen sier det er alderstillegg, jeg trodde det var en gammel myte at man fikk man la på seg etterhvert som man ble eldre.

Men jeg har veid 25 kg mindre enn det jeg er nå, da var jeg for tynn så det er ikke det at jeg ikke ser hvordan jeg ser ut altså

Annonse

Gjest baremei

Nå handler jo ikke det å være slank _bare/først og fremst_ om utseendet, da. Det har også en helsedimensjon, og personlig velvære spiller også inn. Hvilken vekt vi trives med varierer, og jeg er absolutt enig med deg i at den enkeltes preferanser bør respekteres!

Når det er sagt, er det et par faktorer det kan være nyttig å tenke på når man vurderer sin egen vekt ut ifra et helseperspektiv:

1. Er mine kolesterolverdier, blodtrykk og blodsukker OK?

2. Holder vekta seg stabil? (Helst under bmi 30, da en - på befolkningsnivå- ser en markant økning i sykdomsrisiko ved bmi over denne grensa.)

3. Har jeg pæreform (mest fett på rumpe og lår), som indikerer mindre helserisiko enn epleformen, der fettet er sentrert på midten?

4. Trener/mosjonerer jeg jevnlig, og har jeg en brukbar kondis (-på nivå med mine jevnaldrende)?

Svarer du ja på disse 4 spørsmålene, har du trolig en sunn vekt! :-) Hvis du i tillegg kjører et balansert kosthold i hverdagen; med mye frukt og grønt og sunne fett-typer (fra fisk, nøtter og vegetabilske oljer), lite sukker og hvitt mel, samt unngår røyken, er du langt på vei med å forebygge livsstilssykdommene forbundet med overvekt og fedme.

Til slutt må vi huske på at en positiv innstilling og tilfredshet med livet også er meget helsefremmende! Så det er supert at du er fornøyd med deg selv:-) Jeg tror vi trygt kan si at selvaksept er mye sunnere enn å jage etter "den perfekte kroppen" og aldri bli fornøyd.

Nå handler jo ikke det å være slank _bare/først og fremst_ om utseendet, da. Det har også en helsedimensjon, og personlig velvære spiller også inn. Hvilken vekt vi trives med varierer, og jeg er absolutt enig med deg i at den enkeltes preferanser bør respekteres!

Når det er sagt, er det et par faktorer det kan være nyttig å tenke på når man vurderer sin egen vekt ut ifra et helseperspektiv:

1. Er mine kolesterolverdier, blodtrykk og blodsukker OK?

2. Holder vekta seg stabil? (Helst under bmi 30, da en - på befolkningsnivå- ser en markant økning i sykdomsrisiko ved bmi over denne grensa.)

3. Har jeg pæreform (mest fett på rumpe og lår), som indikerer mindre helserisiko enn epleformen, der fettet er sentrert på midten?

4. Trener/mosjonerer jeg jevnlig, og har jeg en brukbar kondis (-på nivå med mine jevnaldrende)?

Svarer du ja på disse 4 spørsmålene, har du trolig en sunn vekt! :-) Hvis du i tillegg kjører et balansert kosthold i hverdagen; med mye frukt og grønt og sunne fett-typer (fra fisk, nøtter og vegetabilske oljer), lite sukker og hvitt mel, samt unngår røyken, er du langt på vei med å forebygge livsstilssykdommene forbundet med overvekt og fedme.

Til slutt må vi huske på at en positiv innstilling og tilfredshet med livet også er meget helsefremmende! Så det er supert at du er fornøyd med deg selv:-) Jeg tror vi trygt kan si at selvaksept er mye sunnere enn å jage etter "den perfekte kroppen" og aldri bli fornøyd.

Du svarer som vanlig godt på denne typen spørsmål :-)

Gjest MayLynn

Jaja, jeg skjønner jeg nok blir tidlig rynkete og kommer til å dø tidligere enn mine kraftigere medsøstre, men det viktigste er vel at man har funnet trivselsvekta si? :P

Jeg er veldig fornøyd med vekta mi, og går jeg opp så legger fettet seg kun over magen - noe som iallefall ikke er sunt....

For meg er det helt utrolig å se kvinner som er kraftige, men med relativt flate mager og null "bulker" i huden. De er heldige når kiloene fordeler seg så jevnt:) Slike gener har ikke jeg ;)

Slik er jeg også - ikke skapt til å ha høyere bmi enn 19-20...

Sånn var jeg også. Da jeg var rundt 20 år veide jeg 54 kg og syntes jeg var tykk :P Skulle gjort mye for å ha den vekta nå :P

Gjest Hulderen

Er du sikker på at du ville vært rynkete om du slanket deg 10 kg? I dag var jeg sammen med to slanke kvinner på 47 og 50 år. Ingen av dem har noen rynker.

Å si at 10 kg for mye vekt glatter ut rynker, høres ut som en unskyldning for å slippe å slanke seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...