Gå til innhold

Jeg vil være litt tykk

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Er du sikker på at du ville vært rynkete om du slanket deg 10 kg? I dag var jeg sammen med to slanke kvinner på 47 og 50 år. Ingen av dem har noen rynker.

Å si at 10 kg for mye vekt glatter ut rynker, høres ut som en unskyldning for å slippe å slanke seg.

10 kilo kan være det som gjør utslaget, ja. Det vet jeg av erfaring. Og også av andres erfaring.

10 kg over normalbmi er uansett ikke noe å snakke om. Man trenger ikke unnskyldning for å la være å gå ned de kiloene.

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Jeg respekterer deg.

Faktisk hadde jeg respektert deg og valget ditt om du hadde vært 30 kg over bmi, også, og vært fornøyd med det.

I det hele tatt synes jeg folk skal få veie det de vil, så lenge de trives med det.

Mennesker er mye mer enn vekt.

Gjest mener jeg

10 kilo kan være det som gjør utslaget, ja. Det vet jeg av erfaring. Og også av andres erfaring.

10 kg over normalbmi er uansett ikke noe å snakke om. Man trenger ikke unnskyldning for å la være å gå ned de kiloene.

Når man er ti kilo over en bmi på 30, så har en ganske mange kilo å dra på altså.

Jeg er 170, og beregnet meg frem til 90 kilo med en bmi på 31....

tzatziki1365380058

Når man er ti kilo over en bmi på 30, så har en ganske mange kilo å dra på altså.

Jeg er 170, og beregnet meg frem til 90 kilo med en bmi på 31....

Men en bmi på 30, er da heller ikke en "normalbmi".

Hvor mye 10 kg utgjør og hvilket utslag det får på bmi, kommer jo an på flere ting, høyde blant annet.

Gjest enig med deg i det

Nå handler jo ikke det å være slank _bare/først og fremst_ om utseendet, da. Det har også en helsedimensjon, og personlig velvære spiller også inn. Hvilken vekt vi trives med varierer, og jeg er absolutt enig med deg i at den enkeltes preferanser bør respekteres!

Når det er sagt, er det et par faktorer det kan være nyttig å tenke på når man vurderer sin egen vekt ut ifra et helseperspektiv:

1. Er mine kolesterolverdier, blodtrykk og blodsukker OK?

2. Holder vekta seg stabil? (Helst under bmi 30, da en - på befolkningsnivå- ser en markant økning i sykdomsrisiko ved bmi over denne grensa.)

3. Har jeg pæreform (mest fett på rumpe og lår), som indikerer mindre helserisiko enn epleformen, der fettet er sentrert på midten?

4. Trener/mosjonerer jeg jevnlig, og har jeg en brukbar kondis (-på nivå med mine jevnaldrende)?

Svarer du ja på disse 4 spørsmålene, har du trolig en sunn vekt! :-) Hvis du i tillegg kjører et balansert kosthold i hverdagen; med mye frukt og grønt og sunne fett-typer (fra fisk, nøtter og vegetabilske oljer), lite sukker og hvitt mel, samt unngår røyken, er du langt på vei med å forebygge livsstilssykdommene forbundet med overvekt og fedme.

Til slutt må vi huske på at en positiv innstilling og tilfredshet med livet også er meget helsefremmende! Så det er supert at du er fornøyd med deg selv:-) Jeg tror vi trygt kan si at selvaksept er mye sunnere enn å jage etter "den perfekte kroppen" og aldri bli fornøyd.

Man skal ikke føle seg for trygg selv om man ikke har eplefasong. Det finnes også de med fettet mer jevnt fordelt som får diabetes2 foreksempel. Det viktigste er nok at sofaen ikke får ta opp for mye tid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...